Peuterbed of niet?

Onze oudste zoon ligt nog in het ledikantje.

Maar we Willen binnekort wel voor een “echt” bed gaan kijken.

Alhoewel ik me afvraag hoe we dat gaan aanpakken?? :think:

Hij slaapt in een slaapzak want een deken trekt hij van zich af en hij draait echt tig keer om in zijn slaap. Maar goed, is misschien ook een kwestie van wennen…

Ik ben benieuwd of jullie eerst een peuter/kleuterbed hebben gekocht, of meteen gewoon een groot bed zeg maar?

Nee, wij hebben gewoon meteen een 1 persoonsbed gekocht. Hij wilde er niet in slapen, kroop al meteen de 1e avond weer in zijn ledikantje dat ik even in de logeerkamer had gezet :slight_smile: Dus vanaf toen hebben we zijn ledikantje naast zijn grote bed gezet, mocht hij elke avond kiezen. Hij koos altijd voor zijn ledikantje. Tot hij bij opa en oma op een groot bed sliep toen hij daar 2 nachtjes logeerde, en toen hebben we samen met hem zijn ledikantje uit elkaar gehaald, en weggezet. In zijn grote bed hebben we toen zo’n ‘wandje’ erin gezet, tegen het eruit vallen, want toen was het voor hem een veilig gevoel. Sinsdien slaapt hij er prima in. Hij sliep er eerst ook gewoon met slaapzak in, maar dat wilde hij niet meer. Dus nu gewoon in pyjama, wel met zijn ledikant dekbedje, omdat hij daar altijd mee kroelt, en meestal ligt hij er niet meer onder 's avonds, en dan trek ik het 1 persoonsdekbed gewoon over hem heen.

Ik vind zelf een peuterbedje niet zo nodig, maar ik merkte wel dat hij wel de veiligheid nodig had, van de zijsteun in het bed, dat vond hij toch wat knusser ofzo.

Anne ligt nog steeds op een kleutermaatbed van ikea (1.50 of 1.60m is die)…Daar is ze ingegaan toen ze 1.5jaar was en past nog steeds goed (ze is nu ongeveer 1.25m). We hebben het matras in een zelfgemaakt bed liggen.

Mijn dochter ligt vanaf toen ze 2 jaar en 2 maanden was in een bed van 1m50 dat je uit kan schuiven tot 1 m. 80. Het ging meteen goed, ze had geen heimwee naar haar leidkantje en ze is nog nooit uit het bed gevallen omdat haar bed een hoge rand heeft. De eerste maanden lag ze in haar slaapzak in haar bed en dat ging prima. Na een tijdje overgegaan op een dekbed en ook dat ging goed. Het is pas sinds een paar maanden dat ze zelf uit haar bed komt als ze eruit wil of moet plassen, daarvoor riep ze altijd. Zoonlief ligt nog steeds in een ledikant en slaapt daar prima en klimt er niet uit, dus voorlopig blijft hij daar in liggen.

Jayden slaapt sinds zijn 3e verjaardag in een groot bed. Hij heeft een halfhoogslaper van ons gekregen, met een glijbaan. Hij is er meteen goed in gaan slapen, nooit problemen mee gehad… Dus gewoon van de ene op de andere nacht in een groot bed!

toen de oudste over ging naar een ‘echt’ bed was de 2e er al en hebben we lekker voor een meegroeibedje gekozen.

Niet direct zo’n heel groot bed, maar nog lekker knus, maar toch ‘echt’.

We wisten toch dat het bed nog minimaal 1 kind erna gebruikt zou worden.

En met straks 4 kinderen die er in hebben gelegen kunnen we wel zeggen dat het gemiddeld niet zo’n heel duur bed was :lol: .

Bedje van de IKEA, dus sowieso niet duur en wel erg leuk.

Vikare wordt helaas niet meer verkocht.

Is helemaal uitgeklapt 2 meter lang bij 80 cm breed. Kan je dus heeeeel lang mee doen. Al is er alleen bij de oudste 1 kant uitgeklapt geweest.

Nummer 3 ligt hier met zijn net 3 jaar overigens nog heerlijk in het ledikant (van mijn ouders). We wilde hem over doen in het peuterbedje, maar hij slaapt nog zo goed in het ledikantje, hij klimt er niet uit… dus waarom zouden we hem er eigenlijk uithalen :think: .

Hij blijft dus nog even liggen waar hij ligt :thumbup: .

Hier overgegaan op een peuter meegroeibedje van ikea. Idd de vikare :smiley:

Maar ze hebben beide de overstap zonder problemen gemaakt. Ik vond het zelf zo’n grote stap naar groot ped dus vond het peuterbedje erg fijn, en het bedje ziet er al zo leeg uit als zo’n kleintje erin ligt :inlove:

Hier moesten we wel een ander bed klom gevaarlijk uit het ledikantje…dus een peuterbed :thumbup:

al heeft ze minimaal de eerste week er niet in geslapen, ze koos het paddenstoel tentje van hema om in te liggen slapen :wink: :inlove:

Maar als ze zo klein zijn zou ik toch een peuterbedje nemen :thumbup:

De oudste is met 3 jaar in een 1-persoonbed gegaan, de jongste met 3 jaar naar een peuterbed. Dit was puur gebaseerd op het formaat van hun kamers. Het ging allebei goed.

Als de kamer van de jongste groter was geweest waren we, denk ik, op een 1-persoonsbed overgestapt. Ik vind het verschil nl minimaal.

Onze jongens zijn met 2jr en 3mnd overgegaan naar 1-persoonsbedden.

We hebben ook overwogen wat we zouden doen, eerst peuterbedden of meteen grote bedden. Wij hebben voor 1-persoonsbedden gekozen, omdat ze samen op een kamer liggen en 2 peuterbedden zouden behoorlijk wat plaats innemen. We hebben uiteindelijk gekozen voor 1-persoonsbedden, omdat we dan een half stapelbed konden nemen, wat gewoon minder plaats in op de vloer. (het hoofdeinde van het ene bed is boven het voeteneind van het andere bed)

Ook vonden we het wel een beetje zonde om voor een peuterbed ook weer aparte matrassen, dekbedden, beddengoed etc etc.

Ze slapen er echt super in! De eerste dag heb ik ze het middagslaapje over laten slaan, om zeker te zijn dat ze echt moe waren. 's Avonds meteen in hun nieuwe bed met slaapzak en dekbed. Ging meteen goed. De dag erna met het middagslaapje wilde RM zijn slaapzak al niet meer aan en een dag later had RQ hem ook niet meer nodig.

Na een week hebben we de bedden pas op elkaar gezet, dus het eerste wennen gewoon plat op de grond :wink:

Kleine aanvulling: het zijn 2 kajuitbedden, dus helemaal rond een hoge rand, behalve een kleine opening om erin en eruit te kunnen :smiley:

Lars is gelijk in een éénpersoonsbed gegaan. Wel met een valbeveiliging.

Hij was 2 jaar en 3 maanden toen hij naar een groot bed ging. Eerst met slaapzak aan, daarna zonder. Is helemaal goed gegaan. Hij wilde zelf ook niet meer in het ledikantje. Deze was nu voor de baby.

Volgens mij was Pete bijna 3 jaar toen hij naar een groot bed ging. Eerder durfde ik niet, omdat hij een bewegelijke slaper is. Ik hield een tijdje MP in de gaten en kwam opeens een ideaal bed tegen, een halfhoogslaper (ongeveer 50 cm van de grond) en door de opstaande randen kan hij er niet uit vallen.

Luc en Stan waren 2 jaar en 4 maanden. Ik had hun ledikantjes op MP gezet en ik kreeg opeens een mooi bod. Deze mensen kwamen de ledikantjes op zondag ophalen, dus zaterdag zijn we naar Ikea gereden. De jongens slapen op 1 kamer en er staat ook een kledingkast en commode en hierdoor is er geen ruimte om twee 1-persoonsbedden neer te zetten. Wij zijn dus voor een peuterbed gegaan. De peuterbed die wij gehaald hebben is 1m60 lang (de meeste peuterbedden zijn 1m40) en hierdoor kunnen ze er voorlopig in blijven liggen.

Onze jongens bleven in hun ledikantje niet onder hun deken/laken liggen en sliepen in een slaapzak. Ze zijn in de zomer naar hun peuterbed gegaan, zodat het niet te koud was als ze zonder laken kwamen te liggen. Als we gingen slapen dan legden we hun laken weer goed. Nu zijn ze er inmiddels wel aan gewend en blijven ze netjes onder hun dekbed liggen.

Hier is Elise van ledikant met 2 jaar naar peuterbed gegaan, dit ging meteen goed. In ledikantje scheurde ze behang, in nieuwe kamer nooit gedaan!

Broertje (Jesse ) kreeg het ledikantje en toen Thijs dus op komst was, moesten we een andere oplossing, want Thijs moet straks toch in ledikantje (nu nog in wieg )

Dus kreeg Elise met 3,5 een halfhoogslaper en is het peuterbed naar Jesse gegaan ( hij was toen net 2 )

Beiden heel andere kindjes, maar het is bij beiden meteen goed gegaan en we vonden het peuterbed toch wel handig, want Jesse en Elise slapen samen op de kamer en daar passen geen 2 grote bedden en anders had Elise een stapelbed moeten krijgen, maar daar waren we geen voorstander van met 3,5…

Nu dus peuterbed voor Jesse, knus, lief :inlove: (nog niet meteen zo ‘groot’) en het peuterbed zal straks zeker nog een keer doorgeschoven worden hier, dus ook hier geen dure aankoop ( en hij was nog via MP ook!)

Alleen Elise d’r halfhoogslaper hebben we wel nieuw bij beterbed vandaan, maar die gaat ook wel intensief gebruikt worden! ( hij kan later evt. ook nog als gewoon laag bed)

Hier ook meteen een groot bed. Jinthe sliep ook altijd in een slaapzak, omdat ze onder de deken uitkroop, bij het dekbed heeft ze hier veel minder last van. Ik heb de overstap slaapzak - deken al in het ledikantje gedaan. Ze slaapt in het grote bed sinds ze een Doradekbedovertrek heeft, daarvoor wilde ze niet. :wink:

wij hebben een peuterbed gekocht, dat met die schaapjes bij ikea. Maar eigenlijk heb ik daar wel een beetje spijt van. De overgang is sowieso groot vanuit een ledikantje, maar nu hebben we geen volwaardig logeerbed zeg maar. Plus als je er even bij wil liggen, ligt dat ook niet lekker.

Dus als ik het nog eens moest doen, kocht ik meteen een eenpersoonsbed. Wel met opstaand randje trouwens.

Oudste een maand voor 2e verjaardag meteen naar een groot bed omdat ik het zonde van het geld vond om een tussenmaat te kopen.

Jongste gaat binnenkort wel naar een meegroei, omdat haar kamer erg klein is en van ikea zou ze tot de middelmaat kunnen groeien zonder dat er veel ruimte ingenomen wordt.

Oudste ging over omdat ze probeerde uit te klimmen en ik vallen wilde voorkomen. Jongste gaat over omdat ze eigenlijk al ruim een half jaar haar slaapzak openmaakt en probeert te klimmen. Voordeel was dat ze een stuk kleiner was en een hoger bed had, waardoor het al die tijd nog niet lukte om er echt bijna uit te klimmen (en te vallen) Nu wordt het wel tijd. Toch wil ik het zo lang mogelijk uitstellen, als ik douche zit ze vaak in bed, omdat het anders van alles uitspoken is en ze is altijd erg voreg wakker en heb nog niet zo’n zin om die strijd aan te moeten gaan.

Dank voor jullie reacties :thumbup:

We gaan toch eerst voor een peuterbedje, vind het zelf zo schattig :shifty:

Heb nu op MP een leuk peuterbedje zien staan, voor een klein prijsje.

Heb gemaild, maar nog geen reactie gehad.

Ben benieuwd… :pray:

hier ook peuterbedjes omdat mama het gewoon zo knus vind :oops: :mrgreen:

Mies ligt in die ikea kritter met schaapjes… met matras en alles was hij 130 euro ofzo. Maar hij slaapt er heerlijk in.

Overigens slaapt hij er nu een jaartje in en gaat het bedje in april naar Suus.

Alle kinderen zijn rond de 20 maanden naar een peuterbed gegaan en gezien ze er NU al poogt uit te komen (nr 4 is een belhamel die slaapzakken zelfs uitpeutert als ze binnenstebuitenachterstevoren zijn aangedaan en ze klimt ook uit de tripp trapp) hoop ik zelfs dat we het uberhaupt gaan redden tot april :shifty:

Mies krijgt dan een kajuitbed… een iets hoger bed met kastjes eronder :inlove:

Elize is gelijk naar een groot bed gegaan. ik wilde eerst een peuterbed maar op aanraden van vriendinnen toch een groot bed gedaan. Elize sliep ook altijd in een slaapzak en ze is gewoon met slaapzak en al in het grote bed gegaan. (wel een valhekje ervoor) ging best goed en de eerste maanden kwam ze er ook niet uit. ze riep netjes als ze wakker was en bleef dan wachten. later kwam ze er wel achter dat ze er zelf ook uit kon klimmen en dan hoorden we haar 's ochtends in haar slaapzak over de gang schuifelen :mrgreen:

Sebastian gaat straks wel naar een peuterbed. hij heeft een klein kamertje en een gewoon bed past er net in maar dan blijft er bijna geen ruimte over om te spelen.

Wij zijn 3 weken geleden over gestapt van ledikant naar peuterbed. Heel goed voorbereiden. Al ver van te voren benoemen dat jullie een nieuw bed gaan kopen, je kind meenemen naar de winkel en het bed samen in elkaar zetten. Daarna hebben wij gevraagd waar hij in wilde slapen en hij was vastbesloten: in het nieuwe grote bed! Vanaf dag 1 is het toen goed gegaan!

Wij hebben gekozen voor een peuterbed omdat Lars het compacte nog wel nodig heeft. Hij heeft moeite met heeeeeel veel ruimte. Bijkomend voordeel: het bed is lager dan een 1-persoonsbed dus eruit vallen doet minder pijn. Al is dat hier nog niet gebeurd…