Mijn zoon leest sinds vanmorgen korte woordjes. Hij kon het aflabet al en las al een hele poos alle letters, cijfers, kent alle kleuren en vormen.
Hij is er vanmorgen achtergekomen dat als je de letters snel achter elkaar zegt dat er dan een woord staat.
Dus ik ben nu bezig om een 3 jaar oude peuter uit te leggen dat een o en een e achter elkaar een oe klank geeft.
Wie heeft hier ervaring in?
Het duurt nog zo lang voor hij op school mag gaan lezen. Ben bang hoe snel hij zich verder ontwikkeld…
Jeetje wat bijzonder zeg! Zit je kindje op de peuterspeelzaal ? Misschien kun je er daar eens naar vragen of bij het cb, ik zou er wel wat mee doen. En ja verder zul je denk ik moeten kijken hoe het straks gaat als je kindje 4 is en naar school gaat. Misschien is het een periode, maar dat lijkt me niet. Ben ook erg benieuwd hoe je kindje zich verder zal ontwikkelen, want als dit zo vlot doogaat dan is hij straks in groep 1 al veel verder dan de andere kindjes.
als eerste: heel knap van je zoon
gaat hij misschien naar de psz of opvang? misschien kunnen ze daar wat met hem gaan doen. en anders zou ik gewoon eens bij een basisschool langs gaan en vragen hoe hun lezen leren aan de kinderen. in de bibliotheek kun je vast geschikte boekjes vinden waarmee hij kan leren lezen.
succes verder.
Dank jullie wel voor jullie reactie…
Ik ben wel van plan om toch een abonnement op de bibliotheek te nemen, zodat ik regelmatig wat boekjes kan halen.
Het idee dat mijn zoon echt eens hb zou kunnen zijn maakt het dat ik er erg veel zorgen om maak.
Als het zo is, is het zo…
Ik heb 2 hb kinderen. De een las ook al voor haar vierde verjaardag, de ander begint nu net met lezen. Zijn er meer dingen waardoor je vermoedt dat je zoon hb is?
Het hoeft overigens niet. Niet alle kinderen die vroeg lezen zijn hb, en niet alle hb kinderen kunnen jong lezen. Op zo’n jonge leeftijd is er ook nog moeilijk wat van te zeggen. Vandaar dat ze op die leeftijd ook nog van een ontwikkelingsvoorsprong spreken. Maar ja, dat was je vraag niet.
Neem zeker een abbonnement op de biep. Ook als je (nog) niet leest is dat erg leuk. Tenminste, dat vinden wij.
Onze oudste dochter ging helemaal uit zichzelf lezen. We hebben toen wel de boeken van de leesmethode uit de biep gehaald en ze samen gelezen. Ze vroeg wel als ze iets niet weet. Onze jongste leert nu via school (groep 2 lezen. Ook zij was al zelf begonnen en school is hierop ingehaakt. Zij leert nu via de methode lezen en ook voor haar halen we de boekjes weer uit de biep.
Als je trouwens vragen hebt over hb, stel ze gerust.
Anne schreef met 3 jaar Opa en Oom op de peuterspeelzaal en de juffen wisten niet wat ze zagen (en ook niet wat ze ermee moesten, maar dat terzijde).
Hier gaat het nog steeds op en af, Anne kan best lezen, maar heeft er vaak geen zin in, en aangezien het iets is dat nu nog niet moet, willen we haar niet pushen en laten we het lekker aan haar over.
De klanken leren ze vrij vlug, gewoon als je een woord tegen komt waar een oe of au of zelfs ie etc in voorkomt dit benoemen. Wij zeggen gewoon een o en een e maken samen een oe (korte klanken gebruiken, dus e zeggen en niet ee).
Anne begint nu ook besef te krijgen dat kassa wordt uitgesproken als kassaa en via school heb ik dan te horen gekregen dat ik moet zeggen dat het lettermonster er een letter vanaf gesnoept heeft en je het toch moet uitspreken als aa (die laatste a).
Hopenlijk heb je er iets aan.
Maar vooral, niet erg vinden als hij er tijdelijk geen interesse meer in toont, dat heeft Anne ook gehad. Ze schreef toen ze net 4 was de cijfers tot 74 op haar krijtbord, nu weet ze niet wat er na 39 komt, tja lekker laten doen, dat komt wel weer, snap je?