Jimmie moet op 7 juli a.s. geopereerd worden iig aan zijn neusamandelen, misschien keelamandelen en zijn oortjes worden ook meteen maar even bekeken (buisjes zijn inmiddels uitgegroeid). De vorige twee keer was hij nog heel klein 1 jaar en 1,5 jaar dus kreeg hij niet te veel mee. Maar nu wordt het een heel ander verhaal, hij begrijpt natuurlijk precies wat er gebeurt en ik wil hem graag goed voorbereiden. Weet iemand nog een leuk voorleesboekje wat echt over opereren gaat? Ik heb een boekje over Elmo bij de dokter maar dat gaat over nakijken, het moet iets verder gaan.
Ik ga hem iig een paar dagen van te voren uitleggen wat er gaat gebeuren, heb ik bij de laatste onderzoekjes en tandartsbezoek ook gedaan en dat ging daardoor super.
Lucas en de slaapdokter :thumbup:
Dat boek heb ik voor Anne gekocht toen ze buiisjes kreeg in april. Het is ene heel leuk boek en gaat over de slaapdokter die een kindje dus in slaap maakt en waarbij de oordokter de oren beter maakt. Echt een duidelijk boek voor ouder en kind.
Dat hebben we dus gedaanb en vaak doktertje gespeeld en met een soort trechter het kapje geoefend.
Veel sterkte
Ok das een goede. Maar wat ik vergeten was te vertellen en wat denk ik het meest vervelend gaat worden is het wakker worden. Als hij wakker wordt in de uitslaapkamer gaan ze eerst zijn keeltje leegzuigen omdat dat vol bloed zit en daar mag je als ouder niet bij zijn (niet direct naast het bed) omdat dat vaak in de houdgreep moet gebeuren. De eerste keer ging hij echt helemaal door het lint. Bij buisjes worden ze zonder pijn wakker ook, bij amandelen hebben ze toch pijn dus worden ze anders wakker…
nijntje heeft een boekje over het ziekenhuis…
en bij de poli zelf kreeg ik een boekje over keelamandelen knippen. Daarin staat ook gewoon dat het bij het wakker worden pijn doet.
Wessel zegt nu nog (na ruim 2 maanden ) dat hij zo schrok toen hij wakker werd.
sterkte
Moest vandaag zelf in het zkh zijn en daar hebben ze een grote winkel ook met boeken en daar lag Nijntje in het ziekenhuis, dus die heb ik meteen gekocht!
Wat een indruk kan dat toch maken op zo’n kind en Jim is al zo gauw panisch, het wakker worden maak ik me zelf ook het drukste over hoor…
oh ja…
goed hoor… om voor te bereiden… Ik vertel ook het meeste… b.v. dat zijn keel heeel heel heel erg pijn zal doen bij het wakker worden.
Of… Dat ie een prik krijgt…
of… een fluorbehandeling bij de tandarts.
Weet je… Dan is de pijn het enige… Anders komt er nog de schrik en (later) de achterdocht (“wat staat me nu weer te wachten”.) bij.
Succes!!!
Hoi hoi,
Het ziekenhuis waarin ik zelf werk,daar hebben ze voorbereidingsmiddagen voor de kids,echt super! Ze worden dan voorbereid door een spelbegeleidster of een verpleegkundige met behulp van een boek waarin foto’s staan van een meisje dat geopereerd wordt en dan van binnenkomst tot ontslag. Verder laten ze de afdeling zien (bedjes enzo) en het kapje.
Ook wij hebben al een aantal jaren het boekje in huis van Nijntje in het ziekenhuis gezien allebei de kids al een flink aantal keren aan de beurt waren.
Succes hoor,groetjes Moon.
Alyssa wordt 17 juli geholpen aan de amandelen en krijgt ze beide oren buisjes.
Hier in het ziekenhuis zijn speciale middagen voor kinderen, ik moet hiervoor nog een afspraak maken.
Hier hebben ze dat niet voor zover ik weet (en anders hebben ze het niet verteld). Hier doen ze het vaak op de dag zelf, dus de verpleegkundige komt met een boekje en een pop en een kapje en vertelt zo hoe het zal gaan. Dus de voorbereiding hier is op de dag zelf.
Hier is er helemaal geen voorbereiding…
Mika weet inmiddels wel dat hij binnenkort (weer) geopereerd wordt, maar denk toch niet dat hij echt beseft wat dat betekent en dat wil ik eigenlijk liever ook zo houden, gezien het feit dat hij nu zelfs al helemaal flipt als een dokter (b.v. ka) hem alleen maar wil onderzoeken/bekijken…
De laatste 2x heeft hij zelfs ook al geweigerd mee te werken met de hoortest bij de KNO…
:think: Misschien moet ik toch het ziekenhuis maar eens bellen en dit voor leggen, want nu ik dit zo opschrijf, lijkt me wat voorbereiding en bespreking van het ‘onderzoek-probleem’ (zowel voor hem als voor het artsen-team) toch niet zo’n slecht idee… :shifty:
Zou het heel vervelend vinden als hij een trauma aan de OP en/of de onderzoeken zou overhouden…
@Iuno wrote:
Hier is er helemaal geen voorbereiding…
Mika weet inmiddels wel dat hij binnenkort (weer) geopereerd wordt, maar denk toch niet dat hij echt beseft wat dat betekent en dat wil ik eigenlijk liever ook zo houden, gezien het feit dat hij nu zelfs al helemaal flipt als een dokter (b.v. ka) hem alleen maar wil onderzoeken/bekijken…
De laatste 2x heeft hij zelfs ook al geweigerd mee te werken met de hoortest bij de KNO…
:think: Misschien moet ik toch het ziekenhuis maar eens bellen en dit voor leggen, want nu ik dit zo opschrijf, lijkt me wat voorbereiding en bespreking van het ‘onderzoek-probleem’ (zowel voor hem als voor het artsen-team) toch niet zo’n slecht idee… :shifty:
Zou het heel vervelend vinden als hij een trauma aan de OP en/of de onderzoeken zou overhouden…
Exact… en zeker als je schrijft dat hij nu ook al “flipt” bij een dokter… Je hebt niets te verliezen (en hij ook niet)… Misschien snapt hij niet alles van tevoren, maar alles wat ie wel snapt is meegenomen… En dan dus ook niet onverwacht angstig…
Natuurlijk huilt Wessel ook wel… en ook tijdens het wakker worden bespeurde ik niets van “oh ja… dat heeft mama verteld”… Maar ik denk toch dt het qua vertrouwen beter is.
Sterkte
amaai hebben jullie allemaal chance…
mijn dochterke word in septmber drie en heeft ondertussen al 8maal keelontsteking gehad mee etter op en hele hoge koorts…
ze willen haar hier nog niet helpen :roll:
ik zou zo graag hebben dat ze haar amandelen eruit doen dan zou ze waarschijnlijk va al deze pijnlijke momenten verlost zijn…
@trezeken wrote:
amaai hebben jullie allemaal chance…
mijn dochterke word in septmber drie en heeft ondertussen al 8maal keelontsteking gehad mee etter op en hele hoge koorts…
ik zou zo graag hebben dat ze haar amandelen eruit doen dan zou ze waarschijnlijk va al deze pijnlijke momenten verlost zijn…
aaaaaaaaah… trezeken… heb net op je andere topic gereageerd… maar zie dus nu dat je dochter al 8 keer keelontsteking heeft gehad.
Ik zou echt naar de huisarts gaan en een lijstje meenemen met data waarop ze het heeft gehad.
Soms kijkt een huisarts van geval tot geval. Bij Wessel ging ik na 1,5 jaar oorontsteking ook met een lijst van 2 kantjes a-4 naar de huisarts en legde dat voor…
1 x oorontsteking is nl. niet zo erg… Een hele blz. vol voor z’n neus werd toch wel anders.
Doen hoor… en vragen of hij de coördinatie op zich wil nemen voor een goede hulp voor haar… (dan geef je hem een hele belangrijke taak; vinden ze fijn… en geeft je meer kans dan boos te worden op hem).
@preggie wrote:
@trezeken wrote:amaai hebben jullie allemaal chance…
aaaaaaaaah… trezeken… heb net op je andere topic gereageerd… maar zie dus nu dat je dochter al 8 keer keelontsteking heeft gehad.
Ik zou echt naar de huisarts gaan en een lijstje meenemen met data waarop ze het heeft gehad.
Soms kijkt een huisarts van geval tot geval. Bij Wessel ging ik na 1,5 jaar oorontsteking ook met een lijst van 2 kantjes a-4 naar de huisarts en legde dat voor…
1 x oorontsteking is nl. niet zo erg… Een hele blz. vol voor z’n neus werd toch wel anders.
Doen hoor… en vragen of hij de coördinatie op zich wil nemen voor een goede hulp voor haar… (dan geef je hem een hele belangrijke taak; vinden ze fijn… en geeft je meer kans dan boos te worden op hem).
bedankt voor de tip maar heb jammer genoeg die data’s nie allemaal opgeschreven
@trezeken wrote:
@preggie wrote:@trezeken wrote:amaai hebben jullie allemaal chance…
ook niet b.v. in het consultatie-boekje ???
of hier op KOK?
@preggie wrote:
@trezeken wrote:@preggie wrote:@trezeken wrote:amaai hebben jullie allemaal chance…
ook niet b.v. in het consultatie-boekje ???
of hier op KOK?
nee jammer genoeg niet,enkel de kinderarts heeft die data’s…
Weet ook iemand een goed boek bij een operatie voor een liesbreuk? Dat boek van Nijntje in het ziekenhuis heb ik al jaren in huis, maar dat vind ik niet helemaal bij de situatie passen (gaat volgens mij over amandelen knippen).
Mijn zoontje is trouwens net 3 jaar en vorig jaar met spoed in het ziekenhuis geopereerd vanwege de traumatische amputatie van zijn wijsvingertje (allemaal erg traumatisch voor hem geweest). Als het geen spoedoperatie wordt nu, dan wil ik hem dit keer voorbereiden zodat hij een klein beetje weet wat hem te wachten staat. Misschien dat dat zijn angst voor het ziekenhuis wat weg neemt.
@ Belle
Mijn zoontje was bijna 3 toen hij aan z’n waterzakbreuk werd geopereerd. Hier hem uiteindelijk toch alleen thuis wat op de OP voorbereid, door een paar weken van te voren het er steeds met hem over te hebben (dat we naar het ziekenhuis zouden gaan, hij daar een ziekenhuisbed zou krijgen en een ziekenhuispyjama, dat hij dan een ‘prikje’ ging krijgen en een slaapmiddeltje (hier doen ze niet aan narcose bij kleine kinderen, maar die krijgen een slaapmiddeltje en daarna plaatselijke verdoving) en dat hij dan lekker zou gaan slapen en dat de dokter dan in die tijd z’n balletjes weer ‘goed’ zou gaan maken.
Op zich is alles hier heel goed gegaan (had ook wat nieuwe boekjes gekocht, om de wachttijd voor en na de OP te verdrijven ;)), alleen reageerde hij wel heel heftig op het slaapmiddeltje (had heel veel moeite met zowel inslapen als ontwaken, was echt zielig, hoe hij lag te kronkelen ).
Anders eens in het ziekenhuis navragen, of zij iets hebben/weten?
Succes!
Dank je voor je berichtje.
Te vroeg van tevoren wil ik hem ook weer niet vertellen wat er gaat gebeuren. Hij heeft september vorig jaar al zoveel meegemaakt in het ziekenhuis en daar zoveel pijn gehad dat hij erg bang is .
Eerst naar de spoedeisende hulp waar we een uur op de gang op een brancard hebben liggen wachten op een beschikbare OK. Ventje lag al bloedend in mijn armen en papa lag op een andere brancard omdat hij bijna flauwviel van de schrik. Daarna werd Quinten bij mij weggehaald voor de spoedoperatie zonder dat hij wist wat er ging gebeuren. Bij het onder narcose brengen kon ik niet zijn vanwege de grote spoed.
Een paar dagen later ook nog verbandwisselen waarbij de verbandmiddelen vast zaten aan de amputatiewond en weer een paar dagen met spoed naar het ziekenhuis voor een ernstig ontstoken amputatiewond.
Pijn heeft hij heel lang aan zijn handje gehad en soms nu nog.
Hij associeert het ziekenhuis dus met pijn en enge dingen. Huisarts/tandarts gaat hij met een grote lach naar toe omdat hij die niet met zijn ongeluk associeert.
Vanmorgen is mijn zoontje met spoed van de huisarts naar het ziekenhuis geweest voor een beklemde (of was het beknelde) liesbreuk. Hij heeft geen woord gezegd in het ziekenhuis en voor de rest van de dag was hij echt niet zichzelf.
Op internet heb ik wel een peuterboekje kunnen vinden over een operatie aan een liesbreuk, maar dat is nergens meer leverbaar.