Peuter, traktaties kdv. Hoe doen jullie dat?

Onze kleine meid krijgt van het kdv regelmatig een traktatie mee (vaak ook producten die ze van ons niet krijgt, maar dat terzijde)



Het wordt in haar mandje gedaan met de mededeling “voor thuis”. Eenmaal thuis wil ze het gelijk opeten (dat snap ik wel, het was inmiddels ‘voor thuis’). Wij willen niet dat ze voor of vlak na het eten snoept, dus ze krijgt het gewoon niet. De driftbuien hierom worden nu wel vervelend :roll: .



We hebben al het een en ander geprobeerd: “morgen mag je een koekje opeten”, het eerste wat ze doet als ze s ochtends beneden komt: “om de koekjes vragen”. Logisch want we hebben immers gezegd morgen… :roll:

De keer erop (met paaseitjes), “als papa morgen gaat koffie drinken mag jij een paaseitje”…je raad het al, manlief mocht geen koffie bij zijn ontbijt, want dan wilde mevr een paaseitje…

Vandaag weer een traktatie mee: dus ik zeg. “die mag je morgen bij oma opeten” Nu weet ik al dat ze met het zakje op schoot naar oma gaat.



Hoe doen jullie dat? Ik kan moeilijk tegen haar zeggen: morgen om tien uur, of na je middagslaapje mag je de traktatie opeten, dat overziet ze nog niet met haar 2,5 jaar :think:

Heel onverantwoord at zoonlief dat altijd in de auto op weg naar huis op :oops:



Gelukkig zijn bij ons de regels verandert. Je hoeft zelf geen traktatie meer te maken/mee te nemen. Als je kindje jarig is, dan zorgen ze op het kdv voor een passende traktatie (lees chips). Ik vind het ideaal :thumbup:



Er ging overigens niet heel vaak wat mee naar huis, want meestal aten ze het daar gelijk op als de jarige uitgedeeld had.

Ze mochten het na het eten als toetje opeten.

tja er misschien zelf ietsje minder moeilijk over doen.



of aan de leiding aangeven het niet in het bakje te doen.



bij ons mogen ze het na het eten dan opeten. (komt niet zo vaak voor)

Vandaag dus een verjaardag en een afscheid: ze had een half zakje koekjes en een half zakje chips mee. De andere helft is dus met trakteren opgegeten. Vandaar dus ook dat ze weet dat het in haar mandje ligt.

ja bij ons op het kdv waar ik werk, moeten ze wat ze open maken opeten, dat mag niet mee naar huis.

lustten ze het niet dan gaat het in de prullenbak

Hier is dit ook wel een discussiepunt geweest, maar eigenlijk vooral omdat ik er dan niet op voorbereid was. Dus nu zorg ik ervoor dat ik ALTIJD iets achter de hand heb wat WEL mag als ik de jongens op het kdv ophaal. De jongste krijgt er nog niet zo veel van mee, dus zijn traktaties gaan vaak ongezien in mijn tas mee naar huis(of naar mijn werk waar ik ze dan bij de koffie opeet :shifty: :wink: ). Maar de oudste weet 9 van de 10 keer dat er iets in z’n mandje ligt. Ik probeer dan altijd pas naar de mandjes te gaan als de jongens nog afgeleid zijn en dus niet naast me staan. Zo kan ik traktaties die ik niet wil laten zien, ongezien in mijn tas stoppen, terwijl ik een ballon en een doosje rozijnen oid. tevoorschijn haal en om ze daarna als traktatie te presenteren :shifty:



Ja, ik weet: heel gemeen en heel stiekum. Maar er zijn gewoon dingen die ook de oudste nog niet mag hebben- denk aan lollies, ECHT snoep, dropjes etc… En ja: rozijntjes lust hij niet, dus die kan ik zonder meer laten zien al wetende dat het z’n (toch al niet al te grote) eetlust zal bederven 8) en de jongste lust die dan weer wel, maar die eet over het algemeen ook goed als ie net 10min daarvoor nog wat rozijntjes opgegeten heeft.



De enkele keer dat het mij niet lukt om dit ‘wisseltrucje’ toe te passen, mag hij van mij 1 dingetje als toetje op eten- ALS hij goed gegeten heeft. Heel soms als hij daar niet voor valt, dan mag hij het zelfs meteen opeten, de rest gaat sowieso in de ‘snoeptrommel’ thuis. Want ja, vaak geven ouders niet alleen maar een doosje smarties, maar ook nog een dropveter EN een lange jan EN EN EN…(overigens belanden veel van deze traktaties later alsnog gewoon in de prullenbak omdat hij a) vergeten is dat hij ze gekregen heeft, ik b) er dus zeker niet vanzelf op terug kom en c) ik niet alles zelf op wil eten wat zij krijgen, anders wordt ik tonnetje rond :shifty: )

hier gaat het gewoon in de kast in de snoeptrommel. Tja… als er een snoepje aan de beurt is mag ze wat kiezen.

Overigens krijgen ze hier geen snoepje meer, maar soms zoveel in een zakje dat ik met zeker 8 of negen snoepmomenten vooruitkan!

Ik heb er nooit een punt van gemaakt. Ik probeer het wel achterover te drukken, maar als dat niet lukt dan ze het altijd in de auto op weg naar huis opeten. Voor hun eetlust maakt het niet uit. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou ik zeggen dat ze het mogen hebben als ze hun eten goed hebben opgegeten. Wachten tot 10 uur 'sochtends de volgende dag is voor hun gevoel te lang, te ver weg.

Dat lijkt me bestwel lastig eigenlijk…

Maar ik sta vooral ook te kijken van wat er getrakteerd wordt :shock:

Ik ben wel echt voorstander van gezonde traktaties, maar ik dacht dat dat toch meer algemeen was op kdv. Op veel scholen mag er toch al geen snoep uitgedeeld worden of chips ofzo, waarom dan wel op kdv?

En een kdv die zelf als ‘passende’ traktatie met chips komt… :wall:

Ik zou dan toch eerder denken aan een vrolijke fruitspies ipv het gewone fruit ofzo…

Ach, daar sta ik al lang niet meer verbaast van Lune. Laatst sprak ik iemand bij ons in de supermarkt, die voor haar dochtertje op het psz een traktatie zocht, en zij stond serieus te twijfelen of ze niet ‘gewoon op magnums’ zou trakteren, want anders was het zo veel zoete meuk :think: :eh: :roll: Oh, en wij hebben als oudercommissie laatst een ‘traktatiebeleid’ gelanceerd waarbij we ook de leidsters hebben gevraagd om in toekomst ‘gezonder’ te trakteren. Hoor ik werkelijk nog geen 3 weken later dat er chocomel, chips EN spekjes getrakteerd waren :eh: En toen ik (tegen Jasper) zei dat dit wel genoeg snaai was voor de hele week, riep een leidster meteen: ja, maar het waren echt alleen maar van die minizakjes chips en ook maar zo’n 50 cent zakje spekkies, ZUUUUCHT :roll:

Zonde hoor… Juist voor die hele kleintjes best belangrijk (vind ik dan toch :wink: ).

Een vriendin van mij werkt op een kdv en daar zijn ze dus ook echt superstreng met eten. Zo streng, dat ze zelfs van mij meer zouden mogen :lol:

Maar wel heel fijn zou ik dat vinden, als ik een kdv zocht, geen dingen als smeerkaas of worst op brood, geen ongezonde traktaties, geen koek met limonade als tussendoortje etc.

hoezo geen smeerkaas en worst op brood.

wat moet er dan wel op?

Even gecopy en paste hoor :slight_smile:



Smeerkaas is gemaakt van afvalkaas en bevat smeltzouten. Een citaat: “De bereiding van smeerkaas gaat als volg: De kazen worden schoongemaakt, de korsten verwijderd en verontreinigingen weggesneden. Het overgebleven deel wordt vermalen. Water en andere hulpstoffen, zoals smeltzouten, melkpoeder en evt. smaakgevende bestanddelen worden toegevoegd. De smeltzouten (fosfaatzouten) zorgen ervoor dat het eiwit en vet bindt met water, zodat de kaas smeerbaar of snijdbaar blijft na afkoelen. Op deze manier ontstaat een soort stabiele emulsie.� Bron: Borstvoeding.com



Smeerworst wordt net als smeerkaas gefabriceerd uit resten. In dit geval uit restvlees. Ook smeerworst is heel zout, bevat varkensspek, varkenscollageen, eiwitten, specerijen, emulgatoren en lever, waar de afvalstoffen van het dier zitten. Daarnaast bevat het veel vitamine A. Een teveel hiervan is niet gezond voor kleine kinderen. Er zijn wel smeerworst soorten op de markt die gemaakt zijn van beter biologisch vlees, zonder lever. Dit is gezonder dan de standaard smeerleverworst.

Citaat: “De lever is het orgaan dat meehelpt het lichaam te ontgiften (…). Deels slaagt de lever daarin, en voor een deel slaat de lever de gifstoffen op (…). Een goed voorbeeld daarvan zijn zware metalen en PCB’s [zeer giftige stof], deze worden altijd opgeslagen in de lever omdat deze stoffen niet afgebroken en niet uitgescheiden kunnen worden. Elk dier loopt rond met een vervuilde lever. (…) Een lever van een klein kind functioneert nog niet goed, dat gaat de lever pas echt goed doen in de loop van het tweede jaar. Anderen hanteren de leeftijd van zeven jaar. Dus: De lever van het kind functioneert nog niet honderd procent en het kan de schadelijke stoffen uit de smeerworst niet goed verwerken; dus wordt de lever van een baby en peuter al in een vroeg stadium vervuild met schadelijke gifstoffen uit de lever van een dier. Ik kies ervoor dat kinderen zo laat mogelijk giftige stoffen in hun eten krijgenâ€?. Stefan Kleintjes

ok dat wist ik niet.



hier thuis eten ze ook smeerkaas en leverpastei, niet heel veel maar wel af en toe. ze kiezen hier vaker voor vleeswaren en kaas.



maar bij ons op het kdv krijgen ze idd leverpastei en smeerkas

Ik meen me te herinneren dat met name smeerworst aangeraden wordt niet vaker dan twee keer per week te geven iig :slight_smile:



Ik gaf als smeerbaar, want dat is toch wel erg makkelijk, alternatief bijvoorbeeld gewoon pure roomkaas of van die smeerbare geitenkaas, lekker met geraspte komkommer of geprakte avocado. Tartex heeft wel wat weg van smeerworst en is een stuk gezonder.

Dat eten ze nu nog heel graag en hebben we standaard in huis, verder pindakaas (met alleen een snufje zout van het reformhuis), notenpasta, appelstroop, fruitmoes, honing en verschillende soorten gewone kaas.

Hier gaat de traktatie (snoepjes) in de pot. Lars maakt er gelukkig ook geen drukte om.



Moet zeggen dat ze niet vaak snoep als traktatie krijgen. Laatst was het een doosje rozijntjes, of een zonnebrilletje, bellenblaas of een jojo.



Smeerworst mag dus niet zo vaak? Lars eet het elke dag. Hij vindt het heerlijk.

hier krijgen ze de traktatie (psz) voordat ze naar huis gaan… en meestal zijn ze er al aan begonnen.

dus bij thuiskomst is het meestal al op…

Gelukkig wordt er niet zo vaak getrakteerd…



krijg van de leidsters ook wel te horen (bij de jongste) nou dit vind het snoep wel lekker… dus meestal is het al op…

Bij ons op het kdv hebben ze een bepaald beleid qua eten en daar houden de meeste ouders zich eigenlijk netjes aan. Dus alles wat geen suiker bevat en geen snoep is wordt 's ochtends bij het sapje i.p.v. een koekje gegeten, of krentjes/rozijntjes i.p.v. fruit. Als het snoep is of voor hyperdepiep kids zorgt gaat het mee naar huis en dan is het hier dus soms ook ruzie. Gelukkig is dat tegen de tijd dat wij bij de auto zijn al weer vergeten en zit snoepje in mijn tas tot de dag dat ik overdag niet werk en wordt het opgegeten.

Lars heeft bijna dezelfde leeftijd, maar ik ervaar geen problemen in de knutsels met lekkers voor thuis. Misschien wordt het niet zichtbaar in zijn mandje gedaan. Hoe gaat dat bij jullie? Vervolgens doe ik het in de tas en thuis meteen in de kast voor een later moment.