Wij worden er echt helemaal knettergek van!!!(dit is zelfs een understatement)
Sinds een aantal maanden wordt Matthijs 3 keer per nacht jankend wakker. (sorry dat ik het “janken” noem, maar huilen is te zachtaardig)
Meestal rond 23.30 uur, dan rond 4.00 uur en dan weer rond 6.30/7.00 uur.
Het begint met een soort van kreuntje, dan gaat ie iets harder mekkeren en als we niet snel genoeg zijn dat jankt ie echt loeihard.
We komen er maar niet achter waarom. Meestal huilt hij met de ogen nog dicht. (dacht al aan dromen)
We hebben een spokenperiode gehad en opgelost. (de hele nacht een lamp aan… :wall: )
Hij zegt geen pijn te hebben, of bang te zijn.
We zijn echt aan het eind van ons latijn. Worden er chagrijnig van en reageren daarom nogal kribbig tegen hem.
Overdag jammert hij ook snel. Als hij iets wil vertellen en jij reageert niet snel genoeg…huilen…
Tekenen…het potlood doet niet wat hij wil …huilen…
Noem maar op.
(misschien beetje hak op tak verhaal hoor,maar ik weet het even niet meer )
Wie weet wat dit zou kunnen zijn???
en vooral wat we ermee kunnen doen!!
Wat het is geen idee, maar Peter is toevallig niet familie van jou zoon? :shifty:
Hier hetzelfde namelijk en ook wij worden er lichtelijk gestoord van.
Als je aan Peter vraagt wat er is dan zegt hij standaard “weet ik niet”
Als je vraagt “waarom huil je?” zegt hij “omdat ik dat wilt”
En daar sta je dan.
We hadden al van alles geprobeert, afleiden, op de gang zetten en hem daar laten huilen, soms schoot ik uit mijn vel en dan hield hij wel even op maar was hij de rest van de dag 3x erger… en ik heb zelfs geprobeert of hem zijn zin geven hielp… (erg weet ik) maar ook dat hielp niet.
Nu zijn we sinds 2 weken begonnen met de vriendelijkheids tactiek.
Overdag als hij begint te jammeren… want zo is het hoor, hij jammert, op een zeurderige harde toon…Dan ga ik naar hem toe, neem hem bij de hand, loop samen met hem naar de gang, ga met hem op de trap zitten en dan zit hij bij mij op schoot en dan praat ik…
“Peter, nou huil je weer, kan je mama ook vertellen waarom je huilt?”
Meestal kan hij dat niet, soms ook wel.
Maar als hij dat niet kan, dan zeg ik "mama word erg verdrietig van jou gehuil, want mama snapt het niet. Mama wil je best helpen, maar dan moet je PRATEN peter, je kan toch wel PRATEN?
meestal mompelt hij dan iets en vaak doe ik hem dan na als voorbeeld…
Zo van "Als mama aan papa om koffie vraagt, zou papa dat dan snappen als mama zo doet van whehehehehhe (en dan doe ik hem na)
Dan moet hij lachen en dan zegt hij “neeeeeeeeeee”
Nou precies, dus als jij wat wilt, dan moet je dat vragen met woorden, mama bij de hand pakken als ik niet luister en blijven Praten…
Gek genoeg lijkt dat dus vooralsnog wel te werken :shifty:
Sinds 3 nachten doe ik dat ook snachts… ik waarschuw hem 1 x en dan pak ik hem vrij resoluut op, neem hem mee naar beneden, doe 1 lampje aan, verder niks. Hij krijgt ook geen drinken of andere pret. Maar dan hebben we het zelfde gesprek met daarin ook duidelijk dat hij iedereen wakker maakt en mensen daar moe van worden en dan bozig reageren omdat ze zo moe zijn… dat dit niet gezellig voor hem is omdat papa dan overdag nergens zin in heeft.
Afgelopen nacht ging hij na dat 1ne gesprekje weer slapen en we hebben hem niet meer gehoord :dance:
Vorige nacht had hij 2 gesprekjes nodig voor hij doorsliep… maar vergeleken bij 4 a 5 x per nacht ons bed uit… correctie, ik mijn bed uit want Ruud kan er helemaal niets mee… is dat een hele verbetering.
Is hier ook geweest, een hele periode… inclusief huilend uit bed komen en niet meer terugwillen.
Uiteindelijk is het wel overgegaan!
Nu hebben we hier momenteel ook een driftige tante… maar dat kom waarschijnlijk ook door alle hectiek van de afgelopen periode, misschien heeft het bij jouw mannetje daar ook mee te maken.
Tel maar eens na: eerst kwam Sniklaas, toen was die amper weg, toen kwam de kerstboom (op de voet gevolgd door de Kerstman), vervolgens was het oud op nieuw en nu moet opeens het ‘gewone’ leven weer beginnen???!!! Mijn freule ‘dácht dus van niet’!!
Bij haar heeft het te maken met weer in een ritme komen… Misschien is dat bij jou ook zo.
hahaha hier nog zo een…
gelukkig zijn de nachten nu weer goed * klopt af op hout*
maar overdag… kan om werkelijk niets gaan janken… en maar weigeren om te praten dan he…
mij ons knaapje helpt het dan om hem op de gang te zetten…
hem daar even flink uit zijn dak te laten gaan ( ja echt :oops: ) en dan een knuffel en het is over… vaak weet hij niet eens wat het was waardoor hij afging…
zal wel een fase zijn…
Ik ben eigenlijk wel blij te lezen dat jullie kids dit ook wel doen. En te zien aan de banners en onderschriften liggen ze allemaal in dezelfde leeftijdscategorie!!
Vannacht is het maar 2 x geweest. Standaard tijden weer. rond 23.00 uur huilen, manlief is naar hem toegegaan. Hij was in de war en wist niet in welk bed hij lag??? Toen ging hij andersom in bed liggen en was het goed.
En rond 4.00 uur, ik hoor hem beginnen te huilen. Gelijk erheen, voordat de sirene echt gaat :shifty: hij draait zijn hoofd om en slaapt verder!!
Hij heeft vanmorgen wel uitgeslapen tot 7.15 :dance: Hij kwam met dikke pafferige ogen beneden. Walletjes onder de ogen. Volgens mij is hij oververmoeid!!
Hij doet ook al geen middagslaapje meer en dan elke nacht dit soort grappen!!!
Ik ga de tip van cell wel uitproberen. Misschien dat dat hier ook effect heeft!!!
ik herken het van het jaar voordat dochter naar school ging. En jullie banners bevestigen die leeftijdsfase
Wat ook helpt; als de tijdstippen redelijk vastliggen waarop hij wakker wordt:
voor die tijd wekken.
Dus 4.00 uur normaal altijd wakker: om half vier even hem wakker maken om bijv. te gaan plassen. Of hem gewoon zachtjes wakker maken, even aaien, wat tegen hem zeggen, en hem dan weer terug leggen. Meestal slapen ze dan direct weer en worden ze om 4 uur niet meer wakker.
Dit moet je dan wel vrij snel af gaan bouwen, zodra je dat ritme van om 4 uur wakker wordn doorbroken hebt.
Succes… het is in ieder geval herkenbaar dus he…
Thanks Lydia!!
Ik houd het in de gaten en anders ga ik dat ook proberen…(als ik mezelf uit bed kan slepen dan hahaha)