Peuter nu bijna kleuter is bang om te poepen op de wc, help!

Mijn zoontje van nu bijna 4 begint straks op de kleuterschool. Daar verwachten ze dat hij zindelijk is. Hij loopt de hele dag zonder luier en plast netjes op de wc, krijgt daar een sticker voor. Dit gaat nu bijna 3 maanden goed.

Poepen daartentegen wil hij niet op de wc. Hij zegt dat hij dat eng vindt. Vraagt dan om een luier en duikt ergens in een hoekje en rent heen en weer of gaat op de gang staan poepen. Ik maak er verder geen probleem meer van. Eerst nam ik een sticker terug, maar dat gaat dan ten koste van zijn motivatie. We hebben van alles geprobeerd. Potje wil hij ook niet, samen op de wc, met luier poepen op de wc, allemaal NEE.

Hoe moet dit nu verder op de kleuterschool straks? Als ik hem geen luier geef, dan poept hij in zijn broek. Zijn er meer die dit met een kindje van bijna 4 hebben? Wat heb je gedaan? Ik zit nu nog te denken aan een potje met een muziekje, maar ik vrees het ergste :?

Mijn vriendin deed het als volgt met haar dochter…ze gaf haar een luier,deed die om,dan zette ze haar in de wc…dus niet op…en daar mocht ze haar poep doen…later zette ze haar met luier om op de wc,dus poepte ze in de luier…later knipte ze een groot gat in de luier en viel het dus zo de pot in…toen ze doorhad dat dat niet eng was was het in een keer klaar…

Hier is onze zoon er ook nog niet aan toe…kruipt ook weg.dus we gaan de tip van mijn vriendin maar es proberen hier …je weet maar nooit…

Thanks voor de tip. Hij wil nog niet met luier poepen op de wc, maar dat geef ik nog niet meteen op.

herkenbaar, mijn oudste gaat over een half jaar naar de basisschool dus nog even de tijd, plassen gaat idd altijd goed, maar poepen niet. Ik weiger dus om een luier om te doen, met als resultaat dat hij vandaag 4 keer in zijn onderbroek heeft gepoept, heb nu al een cadeautje thuis, ligt ook op de kast dat krijgt hij zodra hij op de pot gedrukt heeft. Hoop dat dit gaat werken.

Die van mij houd het dus wel op, hij gaat dan wel naar de psz en dan zegt hij van tevoren ook tegen mij dat hij daar niet gaat drukken en doet het naderhand gewoon thuis.

wel lastig hoor, zeker als hij straks naar school moet, kan me voorstellen dat je het niet prettig vind als hij dan niet zindelijk is!

onze oudste vond het ook heel eng om op de wc te poepen, je moet het zien als een soort verlatingsangst!

klinkt raar maar het heeft dus een naam!

maar goed!

ze heeft het voor elkaar gekregen om 5 dgn niet te poepen, lijkt me geen pretje!

toen heb ik haar op het potje gezet met een boekje (afleiding) en uiteindelijk met veel tranen kwam dan toch het poepie!

daarna hebben we een afscheidsritueel gedaan! hihihih

jullie zien me vast al bezig!

maar het hielp, ze vond het niet meer eng om op het potje te poepen en na een tijdje ging ze ook op de wc!

met noelle ging het allemaal wat soepeler, vond de eerste keer plassen op het potje ook wel heeeeel erg eng!

succes!

T gaat ook niet op de wc zitten hoor met de luier…maar hij weet dat hij zijn poep dus in het hokje van de wc moet doen…hij komt dan om een luier vragen (want ik vertik het dus om elke dag 2 poepbroeken te wassen ,dit heb ik al weken gedaan en er veranderd niks)…en gaat in de wc staan…ik hoor hem wat rommelen met de kalender of zo…en dan kan ik zijn luier verschonen…

Zo geeft hij tenminste zelf aan dat hij moet,hij kruipt niet weg…en we prijzen hem de hemel in…(voor cadeau’s is hij niet gevoelig)…

HIj begint nu al vaak te zeggen,morgen poep ik op de wc mama…dus hij is er wel mee bezig,wij laten hem nu gewoon zo doorgaan…en zien wel hoe het komt,zijn er niet meer zoveel mee bezig en merken dat het goed gaat zo…hij is er een stuk rustiger onder…

Wij hebben nog tot 1 oktober…

Nou,hier weer een stap verder hoor…hij geeft nu al een paar dagen aan dat hij een luier wil,en doet staand in de wc zijn poep…

Maar sinds vanmiddag kregen we hem zover dat hij zittend op de wc in zijn luier zijn poep deed,hij zat met zijn pianootje te pingelen…goed he…

Nu hopen dat hij het de volgende keer ook weer doet…

Jeetje wat goed zeg!!! Hier nog geen vorderingen. Hij heeft een keer bij oma op de wc gepoept, maar dat ging onder dwang en dat zint me niet. Ze mag het zo niet meer doen van mij.

T doet echt niks onder dwang hoor…als t niet lukt is ie weg…

Maar van de week was hij op zolder aan t spelen,en moest zo nodig poepen,op de overloop stond een emmer en daar heeft hij op gepoept…goed he…

Helaas een dag later weer 2 x in zijn broek gepoept…maar hij word er flink vies van…dat scheelt…

En? Is het nog goed gekomen?

Hier een meisje die 2 weken terug 4 jaar is geworden, maar ook niet op de wc wil/durft te poepen. Ze is verder helemaal zindelijk. Ze poept niet in haar broek, maar houdt het op tot ze thuis is. Dan wil ze een luier. Ik blijf erop hopen dat ze ineens op de wc poept :?.

Het is hier goedgekomen in de week dat ik met mijn dochtertje in het ziekenhuis terecht kwam na de bevalling. Mijn zoontje was toen een weekje bij oma. Met veel pijn en moeite heeft ze hem toch op de wc gekregen als hij moest poepen. Hij vond het vooral erg eng en had erg veel aanmoediging nodig. Ze heeft hem wel een beetje omgekocht in het begin hoor. Daarna kreeg hij iedere keer een sticker. Met 3 beginnen en dan opbouwen.

Succes!

Wij hebben ook problemen. Mijn dochter van 3,5 weigert ook te poepen op de wc. Als ik vraag waarom niet: daar heb ik geen zin in :shock:.

Ik geef nu niet meer toe. Ik zet haar op het potje met een luier erin en dat gaat moeizaam. Maar geen zin hebben is natuurlijk geen optie. :roll: Ik heb nog goede hoop voor de zomer en ook de berichten hier zijn ook hoopvol.

Onze dochter durft ook niet op het potje of op de wc te poepen. Paar dagen geleden begonnen om haar wel met luier in het wc hokje te zetten maar ook dat vind ze doodeng. Nu doet ze dus nog steeds in dr luier in de woonkamer. Hopelijk gaat het hier straks ook beter!

Nou, hier zijn we er eindelijk doorheen! :dance:

Twee weken geleden moest ze weer poepen en wilde ze dus een luier. Ik heb dat pertinent geweigerd. Ik heb zeker ruim een half uur met haar op de wc gezeten. Af en toe boos geworden, omdat ze er af wilde. Maar met niet pedagogisch verantwoorde lichte dwang en heel veel aanmoediging, kwam er uiteindelijk toch een drol.

Ze was helemaal blij. Ik dacht eerst nog dat ze riep dat het gelukt was om er vanaf te zijn, maar nee, er lag echt een heuse drol!! :dance:

Sindsdien doet ze alles op de wc. Vandaag zelfs twee keer op de wc gepoept.

En ook 's nachts helemaal zindelijk :dance: :dance:.

Ze was uieindelijk dus 4 jaar en 3 maanden…

En straks het hele riedeltje opnieuw met mijn jongste :mrgreen:.

Hopelijk gaat dat wat vlotter :lol:.

Mijn dochter is sinds woensdag eindelijk zindelijk met haar ontlasting! Nu alleen 's nachts nog maar dat zal niet snel gebeuren denk ik.

Maar goed zeg van je dochter!!