Peuter hypermobiel/hyperflexibel?

Bij mijn dochter van 19 maanden hebben ze vorige week vastgesteld dat ze hypermobiel is (zachte kapsels en een laag niveau aan bindweefsel). Hier zijn ze achter gekomen doordat ze nog steeds niet zelf kan gaan zitten, kan kruipen of kan lopen.



Haar hele grove motorische ontwikkeling zal hierdoor erg traag gaan verlopen.



Wie heeft hier ook ervaring mee??

Geen ervaring, maar wil je wel een :hug: geven!

Ik hoop dat je meisje er niet al te veel last van heeft!



Groetjes, Marieke

mijn oudste zoon heeft dit ook.

hij heeft nu ook aangepaste schoenen.

hij liep ook heel laat en zitten ging ook niet makkelijk met 10mnd kon ik nog niet met hem fietsen omdat hij in zijn bakje hing.

op zich is hij best sterk als hij weet wat hij doet maar krijgt hij een onverwachtse duw dan ligt hij bewijze van spreken aan de andere kant van de kamer.

alles is hij uiteindelijk wel gaan doen maar alles op een lager tempo.



:hug:

Hoi Quinty,



Allereerst wil ik je veel sterkte en succes wensen. Zelf heb ik Ehlers Danlos een bindweefsel aandoening waardoor ik ook in heel veel dingen achterliep en langzamer was. Ik weet dat ik al heel vroeg bij de kinderfysio liep. Nu blijkt dat onze dochter ook soepel is in de gewrichten. WIj kiezen er bewust voor nog geen diagnose te hebben, maar gaan wel met haar naar de fysio toe. Gelukkig is ze erg ondernemend en klimt ze overal op en als ze valt probeert ze het nog een keer.

Hierdoor krijgt ze een goed spiercorset en dat is het belangrijkste. Probeer haar toch uit te dagen om te bewegen, daardoor moet ze sterker worden. Babyzwemmen is ook een mogelijkheid wat goed is.



Mocht je verdere vragen hebben kan je altijd een pm sturen

groet

Judith

Vriendin van mijn zus haar dochter van 2jaar heeft het ook. Is in door de malle molen gehaald om te kijken wat ze heeft. Als je specifieke vragen hebt zou ik het haar kunnen mailen. Ik hoor het wel (liefst via pb)

Mijn dochter van 4 is hypermobiel in meerdere gewrichten (mama en oma ook blijkt achteraf…)

Ze is wel op de gemiddelde tijd die daar voor staat gaan kruipen en lopen enzo, dus daar hebben we het niet echt aan gemerkt. Maar ze had/heeft wel een opvallende manier van lopen en rennen. Als ze dat doet lijkt alles aan haar wel mee te bewegen en te overstrekken.

Het doet nu vooral overkomen alsof ze wat onhandig is; ze kan niet goed fietsen (mist ook spierkracht in haar bovenbenen), rent het langzaamste van de klas, valt vaker en zit onder de blauwe plekken door het zwakke bindweefsel. Ook dingen als huppelen en hinkelen kan ze nog niet.

Ze zit nu sinds november op school en daar gymt ze elke dag. Mocht ze daardoor niet sterker worden, of haar achterstand wordt groter dan gaan we ook wekelijks naar fysio toe. Dat was overigens het advies van de fysio.

We moeten bij haar vooral spiertjes trainen, maar haar tegelijk ook weer niet overvragen. Ze is wat sneller moe dan andere kinderen en haakt dan al snel af als je een eind wil gaan fietsen of lopen met haar.

Ze mag niet gaan turnen bijvoorbeeld, want daar maak je de peesjes nog soepeler mee.

Als ze 5,5 jaar is dan wil ik haar op zwemmen doen, dat lijkt me ook goed voor de spierontwikkeling. Maar ik ben wel bang dat het een eeuwigheid gaat duren voordat ze een diploma op zak heeft. Tenminste, dat was bij mij wel het geval :roll:



Veel sterkte ermee!