Het valt mij en mijn man op dat ons Mies een beetje chaotisch omgaat met tegenstellingen.
Nou herken ik dat wel een beetje uit de eerdere fases van de andere kinderen. Maar die lieten zich corrigeren en toonden vooruitgang in hun begrip van de tegenstellingen en hoe waar ze dat moeten gebruiken.
Mies niet.
Hij blijft hardnekkig op verkeerde wijze omgaan met tegenstellingen.
Zo zegt hij stelselmatig " licht aan" als hij " licht uit"
Zo heeft hij dagelijks ruzie met Peet over wie er voor en wie er achterop de fiets mag, hij zegt dan " nee Miesie voor" en hij wijst dan het achteropstoeltje aan.
Juf zegt tegen hem, we gaan allemaal achter de stoel staan en dan is hij de enige die voor de stoel gaat staan.
We zingen in de maneschijn en bij " dit is recht, dit is krom" doe hij precies het tegenovergestelde… bij recht buigt hij zijn arm, bij krom strekt hij deze.
Hij maakt een hoge bult van zand en roept dan de juf met " kijk, heeft Miesie een mooi plat gemaakt!" waarop juf dan zegt dat hij een mooie bult heeft gemaakt en Mies word dan boos overtuigd als hij is van het idee dat het plat is en geen bult.
Hij is er zo hardnekkig in en het is zo opvallend dat ik me inmiddels wel een beetje zorgen maak.
Heb dus contact gehad met het CB en we hebben voor nu opdracht het vooral in kaart te brengen.
Wanneer doet hij het, hoe vaak, in welke omstandigheden. Doet het ertoe of hij moe is of juist fit, of hij boos of verdrietig is.
Doet hij het echt altijd of doet hij het toch ook, zij het incidenteel goed.
Ze gaven aan dat het een signaal kon zijn wat kon wijzen op Dysfasie of Dyslexie.
Maar ik vroeg me af of iemand hier er ervaringen mee had.
Ik hoop namelijk dat het toch gewoon een ontwikkelingsfase is, zij het dan dat Mies er wat langer overdoet om eroverheen te groeien.
Het duurt al wel vrij lang, al zeker 7 maanden gebruikt hij tegenstellingen verkeerd.
Wat goed dat je er iets mee doet, ik kan me voorstellen dat je je toch een beetje zorgen begint te maken.
Ik herken het niet echt… wel weet ik inderdaad dat het kan wijzen op bijvoorbeeld dyslexie. Hoop dat hij er gauw ‘overheen groeit’ en dat het niet duidt op iets anders.
(L. doet het vaak juist expres als ik niet genoeg aandacht voor haar heb, en kijkt me dan aan met zo’n lachje… :roll: )
he… met die vraag liep ik een tijdje terug. Warm was koud en koud was warm. Ook dingen van ik doe het licht aan, dan wordt het koud… slaat nergens op.
Hier zit dyslexie in de familie, hub heeft het, maar ze is ook nog jong, net drie, dus laat ik het eerst eens gaan.
Hier heeft Robin dat ook, maar ja die is natuurlijk nog erg jong, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het vanzelf nog goed komt. Mies is al wat ouder, maar ‘dat vanzelf goed komen’ zit er nog wel in, maar ja, ik snap best dat je je een beetje ongerust maakt.
Hier overigens ook een hub met dyslexie. En zo te zien was dat ook bij mijn voorganger zo. Wie weet dus toch een vroeg teken hiervoor…
Nou hoeft dat geen ramp te zijn hoor Ik heb genoeg leerlingen die dyslectisch zijn en toch VWO/gymnasium doen. En ik weet vanuit mijn opleiding nog dat het wel al heel vroeg kunt testen(vanaf een jaar of 2,5) maar dat doen ze eigenlijk alleen in Utrecht bij een speciaal kenniscentrum over dyslexie (tenminste 2 jaar terug was dat zo…). Verder is het vooral afhankelijk van de basisschool of en wat er aan toetsing/training gedaan wordt, dus misschien daar eens navragen?
(“onze” basisschool doet dus bijvoorbeeld aan ‘pre-teaching’ en nog wat dingetjes speciaal voor dyslecten- mede een rede om voor deze school te kiezen, just in case )
*Kom vandaag ff niet uit mijn woorden, dus ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :doh:
@konijn wrote:
he… met die vraag liep ik een tijdje terug. Warm was koud en koud was warm. Ook dingen van ik doe het licht aan, dan wordt het koud… slaat nergens op.
Hier zit dyslexie in de familie, hub heeft het, maar ze is ook nog jong, net drie, dus laat ik het eerst eens gaan.
Dat het koud word als het licht aangaat… Nee, dat heeft Mies echt niet.
Hij lijkt het " begrip" wel te hebben, maar gewoon steeds het tegenovergestelde woord te gebruiken voor het aanduiden van wat hij wil.
We hebben inmiddels (zo snel kan dat blijkbaar als het kwartje bij papa en mama valt) door dat het verband houd met een heel kort geheugen. Hij onthoud dingen erg slecht tenzij het routine is. En lijkt zeker in het verband van vraagstelling gewoon jou laatst gebruikte woord te papegaaien.
Vraag ik ; zal mama het licht uit doen of aan laten, dan zegt hij aan…
Vraag ik; zal mama het licht aan laten of uit doen, dan zegt hij dus wel uit…
Dat verklaart in zeg maar 30% van de gevallen waarom hij het dan verkeerd doet, hij lijkt gewoon te herhalen wat wij zeggen.
Maar dat verklaart nog niet waarom hij ook uit zichzelf bv roept dat hij voorop wil zitten en dan achterop aanwijst of zegt dat hij een mooie plat heeft gemaakt wanneer dat een hoge bult is.
We brengen het dus in kaart en noteren nu wanneer het uitzichzelf komt of wanneer hij papegaait.
Had ik me ook zorgen gemaakt als ik dit eerder al had meegemaakt, nee ws niet.
Maar Zowel Niek als Peet hebben dit hooguit een maand of 3 gehad EN lieten zich goed corrigeren.
Mies doet het al veel langer en word nogal boos als wij hem corrigeren.
Hij is echt overtuigd van het idee dat hij het bij het juiste eind heeft en dat is wat me dan zorgen baart… :shifty: