persgedrag baby van 3 weken? help!

Ik heb een vraagje over het ‘persgedrag’ van mijn dochter van bijna 3 weken oud, ik vraag me af of het normaal is. Ik plaats het maar even onder het kopje ‘borstvoeding’, maar weet niet zeker of het voedingsgerelateerd is.



Rixt heeft vanaf de eerste week geregeld ‘persmomenten’ per dag. Dan kreunt ze en steunt ze alsof haar harde ontlasting dwars zit, maar ze heeft geen harde ontlasting, sterker nog ze heeft heel waterige ontlasting. Ik geef haar BV en de kleur is mooi mosterdgeel, maar het is zo dun! Geen mooie smeuiige pindakaaspoep zeg maar.



Ik ‘help’ haar wel eens dmv de thermometer, maar er zit geen harde ontlasting. Ze heeft meerdere ontlastingsluiers per dag, allemaal even dun.



De laatste week wordt het steeds erger met haar gepers… vooral ’s nachts kreunt en grauwt ze als een boze kat of een kat die pijn heeft. Het gaat me door merg en been :cry: … soms gaat ze wel 20 minuten door (maar huilt ze niet). Dan houdt het ook zo opeens op en valt ze in slaap.

Zijn dit nu ‘gewone’ krampjes of is er wat anders aan de hand? :think:



Op andere momenten (met name overdag of ’s avonds) huilt ze meer en gilt het soms uit. Dat lijkt me meer ‘krampjes’.



Mijn zoontje heeft ook wel eens buikpijn of krampjes gehad de eerste weken, maar die schopte en huilde dan, ik herken het langdurige ‘persen’ absoluut niet. :shifty:



Herkent iemand dit? Het lijkt alsof ze diarree heeft en dan kan het natuurlijk ook flink krampen, waar je persdrang van krijgt kan ik me voorstellen, maar is dat het?

Verder is ze helder, alert en heeft ze geen koorts. Ik heb voldoende voeding en ze drinkt goed. De laatste dagen rommelt ze 's middags wat met haar voedingen, maar 's ochtends en 's nachts komt ze om de 3 a 3,5 uur. Vanochtend had ze wat groene ontlasting, maar ik denk dat dat komt van het gerommel in de middag. Dan drinkt ze maar kort, valt in slaap wordt een 1,5 uur later wakker met honger etc. Iets teveel voormelk denk ik.



Ik ben zelf nu zover dat ik het persen niet meer zo normaal vind en wil maandag even de HA bellen om met haar te overleggen of dat ik even langs kan komen met Rixt.



Alvast bedankt voor reacties.



Groet, hazze

Oooh sjemig die van ons lijken zooo op elkaar :oops:

Hier ook regelmatig kreun en steungeluiden uit de wieg in de nacht. Soms zelfs in zijn slaap! :frowning: Klinkt zo zielig maar ik kan er weinig aan doen zeker aangezien hij eigenlijk dus wel doorslaapt en er zo maar weinig last van lijkt te hebben.

Nu heb ik wel gemerkt dat ook zijn ontlasting wat dunner, minder en wat meer slijmerig is qua uiterlijk. Hij is ook nog steeds helder alert wat zeg ik hij wordt steeds alerter en lijkt al echt om zich heen te kijken en bv naar de mobiele boven de wieg aan het kijken!

Het enige wat ik heb kunnen vinden op internet is dat hij wat meer voormelk krijgt (hmmm zou dit samenhangen met de regeldaagjes?) en dat het zou kunnen helpen (en dat lijkt idd zo want probeer het sinds gisteren) om 1 borst per voeding aan te bieden en zo meer achtermelk voor hem.

De ontlasting is nog vergelijkbaar maar lijkt al wel wat te veranderen, en hij is ook iets rustiger geworden. Vannacht is hij bv zonder kreunen en steunen doorgekomen! Vooral zijn papa schrikt daar nog wel eens van al die geluiden want hij vond het klinken alsof hij een halve astma-aanval kreeg…tja dat iets wat mijn man herkent zeg maar.



Nu ja of dat voor jullie ook zou kunnen werken (1 borst per voeding mss heel kort als ze zelf loslaat als ‘toetje’ de andere?) weet ik niet, zelfs niet of het echt een oorzaak kan zijn. Maar wie weet heeft Yvonne of Kiddo nog een tip?

Het komt me iig heeeel erg bekend voor helaas.

Casper is verder overigens heeel tevreden en buiten het wat moeite hebben met poepen ook wel ontspannen. :thumbup:

Zo vaak als Rixt komt qua voedingen doet Casper ook overdag, alleen in de nacht heeft hij 1 ‘langslaapdeel’ waar hij ong een uur of 5/6 tussen een voeding laat.

Succes met je meisje en de voedingen en mocht de HA met een oplossing oid komen meld je je dan ook even? :-*

Oh hier exact het zelfde, soms maakt ze geluiden alsof ze bijna stikt, of een hoge luchtweginfectie heeft of zo. (nu ze verkouden is is het nóg erger).

De ka vertelde me dat die geluiden bij een prematuur horen…maar als ik dit zo lees is het toch anders :think:

Ik zei al dat die enge geluiden voortkomen uit het persen en dat het alleen maar meer lijkt te worden.

Misschien hoort het er dan toch gewoon bij :think:

Rommy wat ik weet is dat je kindje ondanks de dunne ontlastig toch moeite kan hebben om het kwijt te raken. Er waren bij de kindje aan de borstochtenden van borstvoeding natuurlijk (toen ik met Naomi ging) meerdere moeders met kinderen die daar last van hadden. Is op zich niet ernstig als ze het maar kwijt raakt. Naomi had soms zelfs maar een keer per week een poepluier (en dat was me er dan een :shock:, tot aan haar nek zat ze onder). De eerste weken hebben heel veel kinderen krampjes. (krampjes worden ook erger door huilen omdat ze dan lucht inslikken dus het is ook goed om dat te voorkomen). Krampjes zijn wel vrij normaal want ze moeten wennen aan vaste voeding en de darmen moeten helemaal op gang komen de eerste weken daar kunnen wel wat weken overheen gaan. Voor krampjes heb je druppeltjes en voor harde ontlasting ook maar ik denk niet dat je die nodig hebt. Bij krampjes helpt toch het beste dat je haar buikje masseert door bijvoorbeeld fietsbewegingen met de beentjes naar haar buikje te maken terwijl ze op haar rug op een kussen ligt bijvoorbeeld (dan krijgt ze druk op haar buikje en darmpjes en stimuleer je ze waardoor ze de ontlasting makkelijker kwijt raakt), met de beentjes opgetrokken tegen je borst aan leggen of dragen in een draagzak, of op je onderarm dragen met haar buikje op je hand zoals Suzanne al eerder een foto heeft laten zien. Een warm badje kan helpen. Meestal word het in de loop van de weken wel minder, bij Naomi was het na twee en een halve maand wel over.

Borstvoedingsontlasting is nou eenmaal dun maar als ze diaree heeft zou het compleet water zijn en niet zalfachtig. Hoe is het qua dikte???

Succes ermee, op internet is bij borstvoeding natuurlijk en La Leche League (of hoe je dat ook schrijft) heel veel te vinden over dit soort vragen. Succes!

He Rommy, ik heb even nog niet de reacties hierboven gelezen, maar het is erg herkenbaar wat je schrijft. Merijn kreunt en steunt ook erg veel. Zowel wakker als in zijn slaap. Soms poept hij dan en soms ook niet.

Hij heeft ook waterdunne gele ontlasting en mij is verteld dat dat prima is. Hoeft nog niet stroperig te zijn. Ook heeft hij meerdere poepluiers op een dag. Hij huilt er verder niet bij, maar kan dus wel enorm steunen en kreunen!

Maar ten alle tijden: als je het niet vertrouwd, gewoon even de ha bellen hoor.



Maria

Rosa kreunt ook heel wat af. Maar ik had toch echt niet het idee dat het verband hield met poepen. Ze is een echte kreunerd, had ik besloten.

Soms poept ze ook wel met t kreunen, maar ze komt eigenlijk niet ontevreden over en omdat haar poep ook zo waterdun is, had ik ook echt het verband niet gelegd met poepen. (nu nog niet eigenlijk)



Hier wel een vraagje over slijm. Ze heeft soms van die onwijze fluimen slijm. Echt een grote klodder slijm komt dan omhoog en ze heeft bijna de hele dag door wel van die belletjes op dr lippen. Giulian heeft dat alleen de eerste 24uur gehad en na 1x flink spugen was t over.

Vandaag heeft ze vlak na een voeding echt onwijs gespuugd (geel) en ik hoop dat dat slijm nu ook minder wordt. Herkennen jullie dit dit slijm-gebeuren?

oh, thnx voor jullie antwoorden! :-*

en gelukkig herkenning, dan maak ik me mss te druk om niets. :think: :oops: Ik ben blij om te lezen dat jullie beebs ook nog waterdunne luiers hebben.



Yvan heeft het nooit zo gedaan, vandaar dat het voor ons ‘nieuw’ is.



Vanmiddag is ze trouwens opmerkelijk rustig, het lijkt wat beter te gaan klopt af. :angel:



Marielle, we ‘fietsen’ hier ook heel wat af en rondlopen met haar op de onderarm vind ze ook fijn. Maar het leidt niet tot minder persgeluiden helaas… massage van haar buikje doe ik ook heel zachtjes, durf nog niet zoveel vanwege haar naveltje en risico voor navelbreuk.



Ik zal maandag nog even de HA bellen. Als ik daar iets hoor, meld ik het ook hier.

bij pijnlijk kreunen altijd bellen met de hulptroepen is alles wat ik weet…



Sjonne maakt hele tiepische geluiden ook indaad… beetje bozig… meestal na het flesje, denk dat het maagje, en de darmpjes, nog moeten wennen…



Mandy geel dan is het meestal in het maagje geweest al… dus dat is dan spugen… zou iets met de gevoelige maag kunnen zijn, kan je het als dit vaak voorkomt misschien in een flesje geven met johanesbroodboompittenmeel erbij, ervan uitgaande dat je bv geeft… en anders is er natuurlijk speciale fvoeding… (uitproberen maar elke verandering moeten ze wel erg wennen)

sukses meiden, hier FV en dat moet ook met een gebruiksaanwizjing naar binnen maar dat gaat best goed…



lfs Marike

Dat kreunen herken ik! Verder nergens last van, ook geen huilen maar dat kreunen vooral 'snachts… Ben er nou nooit achter gekomen wat de aanleiding ertoe was, vk zei dat het normaal was, maar het klonk niet fijn :frowning:

@hazze wrote:

Rixt heeft vanaf de eerste week geregeld ‘persmomenten’ per dag. Dan kreunt ze en steunt ze alsof haar harde ontlasting dwars zit, maar ze heeft geen harde ontlasting, sterker nog ze heeft heel waterige ontlasting. Ik geef haar BV en de kleur is mooi mosterdgeel, maar het is zo dun! Geen mooie smeuiige pindakaaspoep zeg maar.


Je hebt inmiddels al meerdere reacties gehad, ik hoop dat je daardoor inmiddels iets bent gerustgesteld?

Het kan voor een baby idd soms nog lastig zijn om dunne ontlasting kwijt te raken, omdat de darmpjes het nog niet helemaal goed mee kunnen nemen en de ontlasting als het ware misschien weer wat ‘terug schiet’. Naarmate het kindje ouder wordt, zullen de darmpjes daar steeds beter aan wennen.

Verder is het denk ik goed om te weten, dat de kleur en ook het volume van bv-poep mag variëren, zolang het maar zacht is en lichtgekleurd :slight_smile:



@hazze wrote:
Ik ‘help’ haar wel eens dmv de thermometer, maar er zit geen harde ontlasting. Ze heeft meerdere ontlastingsluiers per dag, allemaal even dun.



De laatste week wordt het steeds erger met haar gepers… vooral ’s nachts kreunt en grauwt ze als een boze kat of een kat die pijn heeft. Het gaat me door merg en been :cry: … soms gaat ze wel 20 minuten door (maar huilt ze niet). Dan houdt het ook zo opeens op en valt ze in slaap.

Zijn dit nu ‘gewone’ krampjes of is er wat anders aan de hand? :think:



Op andere momenten (met name overdag of ’s avonds) huilt ze meer en gilt het soms uit. Dat lijkt me meer ‘krampjes’.


Dat ze meerdere keren per dag dunne c.q. zachte ontlasting heeft, is in ieder geval een goed teken :thumbup:

Ik kan me voorstellen dat je graag iets wilt kunnen doen om het je dochtertje wat gemakkelijker te maken. Het gebruik van een thermometer om de stoelgang te bevorderen is echter niet aan te raden… In plaats daarvan zou je het buikje kunnen masseren, rondom de navel met de klok mee om de darmwerking te bevorderen. Een andere techniek die bij krampjes nog wel eens werkt is het waterrad. Je maakt dan met je hand (of je onderarm) vanaf het naveltje naar onderen toe een scheppende beweging. Ook het masseren van de voetjes, en dan met name het holletje onder het voetje (stevig met je duim rechtsom rondjes draaien) wil nog wel eens helpen. Daarnaast zou je je kindje in een ronde houding bij je kunnen nemen. Hetzij door te dragen in een draagdoek, hetzij op schoot door haar met haar ruggetje tegen jouw buik (en billetjes omlaag) te leggen. Leg vervolgens je handen in haar knieholtes en haal zo haar knietjes rustig naar haar buikje toe. Op deze manier kan de kringspier ontspannen en kan ze haar ontlasting waarschijnlijk gemakkelijker kwijt.





@hazze wrote:
Het lijkt alsof ze diarree heeft en dan kan het natuurlijk ook flink krampen, waar je persdrang van krijgt kan ik me voorstellen, maar is dat het?

Verder is ze helder, alert en heeft ze geen koorts. Ik heb voldoende voeding en ze drinkt goed. De laatste dagen rommelt ze 's middags wat met haar voedingen, maar 's ochtends en 's nachts komt ze om de 3 a 3,5 uur.


Je geeft zelf al een belangrijke indicatie, namelijk dat je dochtertje helder en alert is en dat ze goed drinkt :thumbup:

Een groot verschil tussen bv-poep en diarree is de geur. Bv-poep ruikt niet onaangenaam (ik heb als omschrijving wel eens de geur van zoete broodjes voorbij zien komen :wink:), diarree stinkt echt heel erg.



@hazze wrote:
Vanochtend had ze wat groene ontlasting, maar ik denk dat dat komt van het gerommel in de middag. Dan drinkt ze maar kort, valt in slaap wordt een 1,5 uur later wakker met honger etc. Iets teveel voormelk denk ik.


Dat zou idd kunnen. Als ze verder lekker in haar vel zit, goed groeit en normaal de borst altijd goed leegdrinkt, dan is dat in principe geen probleem :slight_smile:



@hazze wrote:
Ik ben zelf nu zover dat ik het persen niet meer zo normaal vind en wil maandag even de HA bellen om met haar te overleggen of dat ik even langs kan komen met Rixt.


Het kan nooit kwaad om er even naar te laten kijken, toch? :slight_smile:

Em deed dat ook als baby. Ik heb toen begrepen dat babies gewoon nog niet goed weten waar ze heen moeten persen en dat vond ik wel een logische verklaring.

Bedankt voor de nieuwe reacties!

Yvonne, ik laat haar niet vaak tegen de thermometer aan persen, maar de kraamhulp had het me aangeraden, vandaar… zal het achterwege laten voortaan. Bedankt voor de houdingtip tegen de buik aan. :thumbup:

Ik heb zelf ook een voorkeur van mijn dochter doorgekregen… we leren elkaar al wat beter kennen :angel: . Ze ligt gewoon horizontaal (ondersteund in voedingskussen) in mijn armen, maar ik pak dan losjes haar voetjes en breng die kruislings ondersteund omhoog. zij buigt dan haar knietjes een beetje en ligt heerlijk ontspannen. :thumbup: zakt ze zo weg in een heerlijke slaap.



Daarbij is ze omgeslagen als een blad aan een boom. Heb de afgelopen 2 dagen en nachten nauwelijks meer persgeluiden gehoord! Ik zal hier nog eens een vraag stellen :lol: . Mss dat ze toch last heeft gehad van mijn voeding. Ik heb nu chocola, kruiden en frisdrank uit mijn dieet geschrapt en het lijkt dus beter te gaan. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar ik laat het voorlopig maar even zo.



Ik heb dus op dit moment ook geen reden meer om de HA te bellen, ze is tevreden en rustig, slaapt goed, drinkt goed, groeit zienderogen :o en mijn zorgen zijn weg. Dank!!! :-* :-* :-*



groet, hazze

Casper’s poep is ook aan het veranderen! Het is wat donkerder, en wat dikkiger. Nou jummie gezellig beppen over poep hihi.

Maar hij lijkt ook meer tevreden. Wat ik ook heb gemerkt, hij houdt ervan als zijn billetjes goed ingesmeerd zijn en blijven met sudo…ws tegen het ‘bijten’ van urine en ontlasting. Alhoewel hij zo bij iedere kick (lees; voeding en goed wakker dus ong overdag om de 2 uurtjes soms 3) een schone luier krijgt.

Het enige wat ik me eig nog afvraag is of de sudo wel zo goed is…of dat er mss een andere zalf of creme beter is. :think:



Hopen dat iig de trend van goed slapen en tevreden baby zich lekker voortzet!! Go Rixt! :mrgreen: :thumbup:

sudo is goed hoor Rhi, alleen in de plooitjes bij zijn benen kan sudo soms door warmte gaan ‘korrelen’ waardoor dat weer wat scherp wordt. een dun laagje bepanthen doet dat niet.



en jeee… go Casper! :inlove: :mrgreen: zouden ze ook hetzelfde karakter hebben, zo bijna onder dezelfde sterren geboren? :think: :smiley:

Hahaha zou zomaar kunnen, er zit tenslotte ‘maar’ een uurtje tussen :wink:

Enneuh ben zelf heeeel tevreden met ons manneke :lol: hij is super tevreden, beetje krampjes af en toe maar gelukkig niet de hele tijd. We krijgen zelfs nachtrust van hem! :o



En heeft geloof ik ook iets met de horoscoop te maken? Weegschaal oid. Zal tzt eens de horoscoop van de geboortedag inscannen, kun je meelachen :wink:

PB ik je komende week wel even. :thumbup:

Ow kewl vandaag! Even snel naar het weeguurtje geweest omdat hij de vorige keer aan de ‘onderkant curve’ zat (tsss boeien) en…hij is in 1 week tijd van 3600 gram naar 3840 gram gegaan! :o

Kan me de krampjes ook voorstellen pfffjew. :shifty:

En ondanks dat ik me niet ongerust maakte (alles ging en gaat ook super) toch lekker dat even bevestigt is dat het aankomen toch echt ook top gaat. :thumbup:

Nu eerst maar eens lekker een stuk kwarktaart eten en daarna ga ik even de horoscoop van 29 september erbij pakken.

@Rhiannon wrote:

Ow kewl vandaag! Even snel naar het weeguurtje geweest omdat hij de vorige keer aan de ‘onderkant curve’ zat (tsss boeien) en…hij is in 1 week tijd van 3600 gram naar 3840 gram gegaan! :o

Kan me de krampjes ook voorstellen pfffjew. :shifty:

En ondanks dat ik me niet ongerust maakte (alles ging en gaat ook super) toch lekker dat even bevestigt is dat het aankomen toch echt ook top gaat. :thumbup:

Nu eerst maar eens lekker een stuk kwarktaart eten en daarna ga ik even de horoscoop van 29 september erbij pakken.




lekkere kwarktaart voor je slagrooooooooooooooooooom! :o :dance:

C doet het maar goed op jouw witte goud! :inlove: :thumbup: :thumbup: :thumbup:



hier gisteravond weer veel last van krampjes :frowning: , maar niet meer van die enorme ‘perssessies’ gelukkig. R groeit ook zienderogen :shock:, ze vult lekker op hihi.

@Rhiannon wrote:

Het enige wat ik me eig nog afvraag is of de sudo wel zo goed is…of dat er mss een andere zalf of creme beter is. :think:


Ik gebruik geen sudo, omdat er toch behoorlijk wat zink in zit en daar blijk je toch niet te pas en te onpas mee te kunnen smeren. Bovendien maakt zink uiteindelijk de huid wat dunner, waardoor je juist makkelijker open plekjes kunt krijgen.
Ik ben fan van Weleda's billenzalf, waar heel weinig zinkolie in zit. En Bepanthen. Daar zit, als ik het goed uit m'n hoofd zeg, vooral wolvet in en dat is heel mild voor de huid.
Maargoed, heel wat mensen zwéren bij sudo. (Op m'n werk, KDV, gebruiken we het ook.) Het is maar wat je zelf wil natuurlijk.

Hey meiden,



Ik lees dat de meeste problemen inmiddels opgelost zijn?! Das fijn!

(ik reageer omdat ik pre-logopediste ben)



Eigenlijk moest ik denken aan verborgen reflux (sommige kindjes spugen niet, maar de maaginhoud komt net voldoende omhoog om de slokdarmwand te irriteren). Je ziet dan met name dat ze wanneer ze in bed liggen, plat, er meer last van hebben. Het wil dan nog wel eens helpen om ze na het voeden niet helemaal plat te leggen en de achterkant van het bedje/ wiegje iets omhoog te zetten (zodat de maaginhoud niet zo makkelijk omhoog komt).



Nog veel geluk met jullie beebs!

Mamalena dank je voor je tips over de billencreme! Hier smeer ik meestal alleen voor de nacht even in. Verder zien zijn billen er nog keurig uit dus ik smeer liever ook niet onnodig zeg maar. :thumbup:



Tanja thnx voor de tip! Idd bedacht ik me later dat zijn maagje ook wel eens de lastpost kon zijn. Juist omdat er soms echt zo’n schreeuwtje zeg maar uitkomt net na de voeding waarna hij meestal echt zo’n mondje teruggeeft. Er was iets met dat als het oranje is het al in het maagje is geweest. Dat was dus de meeste tijd zo. Nu heb ik sinds een dag of 4 zijn hoofdeinde omhoog met 2 handdoeken onder het matrasje (hebben een wiegje dus geen andere manier mogelijk) en dat lijkt enorm te helpen!

Als hij relatief ‘druk’ is, zwaaien met de handjes, huilen etc dan is dat eig nog niet voldoende.

Maar daarvoor was de tip een fopspeentje. Hij sabbelt daar zeg maar een minuutje of 5 op, valt in slaap en hoppa de fop (of fuup zoals ie hier is omgedoopt) valt eruit zodat hij iig ook niet met zijn mondje open slaapt. :thumbup:

Nu ben ik bekend met het tepel speenverwargebeuren dus ben er erg stipt op dat ie niet te pas en te onpas die speen in zijn mondje krijgt. De meeste avonden is ie gelukkig niet eens nodig :dance:

En we hebben er een heeeerlijk slapend en tevreden ventje voor terug! :inlove:

Die nu de tijd in de nacht al aan het rekken is tot bijna 7 uren onafgebroken slaap :dance:

Sjemig zeg, nog heeeel eventjes en dan geef ik alweer een maand BV! :o

Op naar nog een maand of 11 voeden minstens! :dance: :mrgreen:

Blijf het echt super bijzonder vinden dat mijn lijf (samen met hem natuurlijk) al die melk aanmaakt, waarop hij zo fijn groeit en waardoor hij zo tevreden is.