perfectionisme

Wat een perfectionist hebben wij hier zeg.

Ze kan heel veel dingen niet, niet omdat ze het niet kan, maar omdat ze het nog niet goed genoeg kan :roll:

Toen ze net op school kwam, zei de juf dat ze nog helemaal niet kon knippen. Dat haar motoriek niet goed was etc. Thuis steeds maar knippen en gefrustreerd dat ze was. Nu knipt ze plaatjes uit tijdschriften en helemaal op de randjes, rond, 13 hoekig, mensen, huizen, ingewikkelde plaatjes enzovoorts. Dat moet heel precies want anders wordt ze boos.

Net als fietsen; voortdurend gefrustreerd en nu kan ze het super.

Eigenlijk gaat het met alles zo, ze roept voortdurend dat ze het niet kan en wordt dan vreselijk boos en ze laat pas dingen aan ons zien als ze het supergoed kan.

Ik vind dat eigenlijk wel een beetje zielig en ik begrijp haar ook niet. Mijn man wel maar dat is net zo’n neuroot :smiley:

Judith, volgens mij heb jij het daar ook wel eens over gehad qua Emma? Hoe deed je dat toen met haar, want af en toe word ik helemaal gek van haar gemier over “het gaat niet goed!”

ja hier ook zo een… ik heb emma toen een geheim verteld… dat je alleen goed kan leren als je ook fouten maakt…

ze wilde alles goed doen en vond het vreselijk om fouten te maken… maar ja als je het niet probeert dan leer je het nooit.

maar net als nu zit ze in groep drie en leert dus ook lezen maar dat doet ze thuis niet. als ik een avi een boekje erbij pak doet ze het niet… maar leest jan het voor en doet hij een woord verkeerd dan zegt ze:" dat staat er niet." 8) vanavond nam ze een boekje mee naar boven en ging ze studeren :roll: emma laat alleen dingen zien als ze weet dat ze ze kan.

ach ja ze heeft het niet van een vreemde zal ik maar zeggen 8)

Het klinkt alsof je wendy beschrijft

met fietsen met knippen met verven met bouwen van een huis van lego met puzzelen

en ook zo op school.

ja precies, Anna Sofie laat het ook alleen zien wanneer ze het echt kan. Met als resultaat dat het soms net lijkt alsof ze iets niet kan…

Zoals bij zwemmen, ze weigert haar bandjes af te doen want ze wil eerst zeker weten dat ze het kan. En op het moment dat ze het dan kan, dan kan ze ook meteen alles.

Ik snap het gewoon niet want ik zou die bandjes af doen en kijken of ik verzuip ja of nee. Ik probeer alles gewoon om te kijken of het lukt. Harm niet, die wil het ook altijd zeker weten.

Vind het ook wel zielig voor haar, ze maakt het zich zo moeilijk. Dat geheim kan ik haar ook wel eens vertellen maar het is wel zo’n kind dat daar niet in trapt.

emma vond het een openbaring hahahaaa… die trapt ook niet overal echt in… maar het is ook waar natuurlijk… maar emma deed dit… die wilde dingen al niet proberen omdat ze ze niet kon en het niet fout wilde doen. dat is misschien ook weer net wat anders… doordat ze hoorde dat je van het fout doen het ook kan leren omdat je dan weet dat je iets anders moest doen was nieuw voor dr…

gisteren zegt ze tegen me ( toen ik zo’n ding van zo’n surprise ei niet open kreeg en zei van dat doet papa straks wel ik kan het niet)

mama dan moet je doen wat je altijd tegen mij zegt: Heb vertrouwen in jezelf.