Ik ben op zoek naar een mooie indeling van de speelhoek van mn meiden. Met name voor Samila is het denk ik allemaal wat onduidelijk.
Hoe kan ik het het beste indelen?!
Moet ik echt onderscheid gaan maken tussen het speelgoed van de oudste (4) en de jongste(2)?
Is een aparte hoek voor bijv. lezen en een apart stukje voor knutselen ideaal, of alles maar door elkaar?!
hoe doen jullie dat?! Misschien ook met fotos?!
Anders geef je haar een eigen huis
Nee, flauw, maar wil je dat zo perfect en precies of ben je wat flexibeler hier in? Wij hebben de boeken van Anna Sofie in onze eigen boekenkast, ze heeft haar eigen planken, en de boekenkast staat bij haar hoek.
De hoek is achter de bank, ze heeft er een tafeltje met stoeltjes, wat manden met playmobil en barbies en het knutselspul staat zowel op haar tafeltje als op haar eigen kamer.
Want ze is nu 5, wil ook op haar eigen kamer.
Misschien geldt dat voor jouw dochter ook.
Ik ga straks als de baby er is ook niet alles van haar weghalen, de box zal wat ruimte vervangen maar ik heb er verder ook niet zo over nagedacht. Het komt wel goed.
Samila en Isana delen een kamer, dus er is niet echt sprake van een eigen plekkie om het zo te zeggen.
Er zijn ook knutseldingen waar ik liever de jongste nog niet mee aan de klieder heb. Die heb ik dus weggelegd, met als resultaat dat Sam er eigenlijk ook nooit naar om kijkt.
Ik ben vandaag weer wat aan de slag geweest met de speelhoek.
En ja, perfect…ben wel flexibel hoor. Maar ik heb gewoon het gevoel dat er iets niet klopt, omdat ze nooit met haar speelgoed speelt…
Altijd mij er weer bij betrekken…ze kan zich zo moeilijk zelf vermaken.
Maar misschien is dat ook de leeftijd…
Misschien moet ik ook uitkijken naar ander speelgoed voor haar?!
Ze heeft wel een eigen ‘laptop’, maar voor de rest niet echt spulen voor haar leeftijd…(denk ik dan). Barbies vindt ze niet echt interessant, naar poppen kijkt ze niet om (bij een ander gek genoeg wel?!)
Ze heeft ook wel boekjes waarin ze kan leren schrijven (cijfers en letters).
Wat kan ik nog meer doen om haar te stimuleren?! (zichzelf te vermaken?)
Dat probeer ik eigenlijk met die speelhoek te realiseren.
Wat vindt ze op school leuk om te doen? Is ze van ‘de knutsel’ of meer van de poppenhoek? Vindt ze constructiemateriaal leuk?
Knutselen.
Ze kan ook heel goed tekenen, al zeg ik t zelf.
is het mogellijk om een aparta tafel of buro voor haar ergens neer te zetten?
evt plank erboven met knutselspullen
of van die ladenkastjes oid
jan heeft een eigen knutselbureau in de kamer staan
ik heb ladenbakjes voor de stiften er op staan en van die postvakjes met tekenpapier ( wit, gekleurd), stickers
en in een box met deksel spullen als veertjes, oogjes ed.
Met de bekende IKEA Trofast kasten kun je, eventueel met 2 en een lange plank ertussen ook voor beiden een plekje maken waar ze naast elkaar kunnen spelen!
Misschien moet je de speelhoek wel zo aanpassen dat je er veel minder spullen hebt staan. Vaak staat er te veel en kunnen ze niet kiezen.
Ik heb net als Lydia ook achter de bank een tafel staan met speelgoed. Ook een paar manden met speelgoed. Eens in de maand (soms vaker) haal ik bijna alles weg en dan wordt er weer veel meer gespeeld.
Succes!
Ariel, ze hadden ook niet veel spullen staan in de speelhoek, maar gaande weg komt er toch weer meer bij…grrr.hahaha
Hier een foto zoals ik t laatst had gemaakt, maar het is nog werk in uitvoering hoor.
Je zegt dat ze zelf niet goed tot spelen komt, is dat ook zo bij knutselen? Dan kan het zijn dat ze nog niet goed weet wat ze met de materialen moet doen. Daar heeft ze even een ‘zetje’ nodig, bijvoorbeeld een idee, een plaatje uit een knutselboek, een materiaal (bv. een wc-rolletje), een ‘opdracht’. Ze heeft bepaalde technieken nodig die ze zelf kan gebruiken om nieuwe dingen te maken. Misschien kun je wat met de dingen die ze op school maakt? Maak er bijvoorbeeld foto’s van, zodat ze die later door kan kijken voor inspiratie. Ook leuk: hang een grote lege lijst in de speelhoek en laat haar die elke keer vullen (bijvoorbeeld passend bij het seizoen of een feest) met een tekening of schilderij. Laat haar ook eens met iets anders schilderen dan met een kwast
:oops: :oops: Persoonlijk vindt ik je speelhoek erg onrustig :oops:
Ik heb op zolder een kast waar ik alles in kan doen. En daar haal ik regelmatig iets uit maar er gaat ook regelmatig weer iets in. En gaande weg komt er weer eens iets bijna ongemerkt weer bij Vandaar dat ik het ook heel vaak opruim.
Wat biebels zegt is ook wel iets waar ik me in kan vinden. Een knutselboek is echt handig. Wij hebben hem ook en voor volgende week heb ik al een aantal dingen gekocht die we na kunnen maken. (bloempotjes verven en als het dan eindelijk mooi weer is kunnen we naar het tuincentrum om er een leuk plantje bij te zoeken :mrgreen:, we hebben al stenen uitgezocht om te verven, en we moeten nog verjaardagpresentjes voor Victor maken. Genoeg te doen dus voor dit regenachtig weer) Al neem ik liever de kids mee naar het strand hahaha
Ik weet dat je een groot huis hebt, maar ze hebben wel een gigantische kinderhoek zeg!
Ik heb op hun slaapkamer 2 wasmanden met Duplo en op zolder een boekenkast en 7 opbergbakken staan.
Beneden 1 plank boeken in onze boekenkast en 1 opbergbak die ik zelf of zij vullen met speelgoed van zolder. Is ie te vol, gaat alles weer naar zolder en mogen ze weer kiezen wat er naar beneden gaat. En de knutseldoos en tekenspullen staan standaard beneden, op de kast dus ze moeten er wel om vragen, maar ik heb zo’n ladeblokje van IKEA dus het is een a4 laatje voor het knutselpapier en een potlodenbakje dat ik dan zo op tafel kan zetten. Tekenen en knutselen doen ze op de eettafel bij ons.
@ariel wrote:
:oops: :oops: Persoonlijk vindt ik je speelhoek erg onrustig :oops:
Ik heb op zolder een kast waar ik alles in kan doen. En daar haal ik regelmatig iets uit maar er gaat ook regelmatig weer iets in. En gaande weg komt er weer eens iets bijna ongemerkt weer bijVandaar dat ik het ook heel vaak opruim.
Dat dingen wegzetten enzo heb ik wel eens geprobeerd, maar werkte niet echt helaas.
Potloden en krijtjes heb ik in een kistje.
Staat bij hun tafeltje.
In dat kistje zit ook bijv een schaar enzo.
In hun klepbankjes zitten kleurplaten/boeken, vouwblaadjes.
Overige knutselspullen met oa lijm, verf enzo staan veilig opgeborgen en daar moeten ze eerst om vragen.
Kleien en verven gaat aan de keukentafel.
@Suwanna wrote:
@ariel wrote::oops: :oops: Persoonlijk vindt ik je speelhoek erg onrustig :oops:
Ik heb op zolder een kast waar ik alles in kan doen. En daar haal ik regelmatig iets uit maar er gaat ook regelmatig weer iets in. En gaande weg komt er weer eens iets bijna ongemerkt weer bijVandaar dat ik het ook heel vaak opruim.
Dat dingen wegzetten enzo heb ik wel eens geprobeerd, maar werkte niet echt helaas.
Waarom werkte dat niet?
Wij hebben hier een tijd terug alles opgeruimd omdat we een feestje hadden, en wat er nu over is, is dus bijna niets. Geeft een hoop rust hoor!
Beperk het tot 2 manden/kratten en een tafel, teveel spulletjes nodigt ook niet uit tot spelen. Klinkt tegenstrijdig maar ik merk dat dat hier dus wel belangrijk is.
Bij mij staat er niks in de woonkamer. Al tigo zijn speelgoed staat op zijn kamertje. Hij heeft een half hoogslaper dus het meeste schuif je zo onder zijn bed… Dus geen troep… Alleen zijn zijn spelletjes en knutselspullen staan in een kast in de woonkamer
En als hij in de woonkamer wil spelen pakt hij (of ik als hij er niet bij kan) wat hij nodig heeft…
Ik woon wel gelijkvloers, en zijn slaapkamer grenst aan de woonkamer dus is het voor mij een kleine moeite om die spullen te pakken…
Kan me voorstellen als je altijd alles van boven naar benden moet slepe en visaversa je dat niet zo ziet zitten
Wij wonen ook gelijkvloers :oops: .
Maar de kinderen hebben niet een eigen kamer en dan wordt de kamer zo vol als ik daar alles in zal stoppen…
Dan zijn ze het overzicht helemaal kwijt… :mrgreen:
@lydia wrote:
Waarom werkte dat niet?
Wij hebben hier een tijd terug alles opgeruimd omdat we een feestje hadden, en wat er nu over is, is dus bijna niets. Geeft een hoop rust hoor!
Beperk het tot 2 manden/kratten en een tafel, teveel spulletjes nodigt ook niet uit tot spelen. Klinkt tegenstrijdig maar ik merk dat dat hier dus wel belangrijk is.
Het kan zijn dat ik misschien nog steeds teveel had staan?! :oops:
maar ja, die kinderen hebben zoveel dingen tegenwoordig, dat ik als ik maar een paar dingen in hun speelhoek zal zetten, ik er bijna nog een huis bij mag nemen, bij wijze van spreken…
En dan heb ik de laatste tijd al dingen zitten weggooien enzo… :think: :oops: :mrgreen:
Ik heb mn speelhoek opgeruimd e.d. en ik ben heel tevreden! Binnenkort wel ff een foto! (er wordt weer veel in gespeeld/ geknutseld!
Hier is ie dan.