Sinds gister zijn we overgegegaan op de pepti. Onze dame had ondanks omneo veel last van krampen, spugen, kreeg uitslag, onverteerde stukjes in ontlasting enz en de oudste heeft kma gehad (maar deed het prima op hypoallergene voeding, dus lichte vorm) dus vandaar de overstap. Verder een rustig tevreden kindje maar heel veel van die krampbuien en de hele dag door spugen.
Nu lijkt de uitslag al meteen minder te worden (elke ochtend leek het in loop van dag wat meer te worden) alleen lijken de andere reacties erger te worden. Ze had weer de hele avond kramp, krijsen van de buikpijn en spuugt weer meer in golfjes. Ze slaapt al ruim anderhalve week door van de laatste voeding van 22/23 uur tot 5/6 uur en vannacht was het spoken, geen honger maar ook last en na elke fles is het nu onrust.
Ze zeiden dat het in paar dagen al wat moet verbeteren, maar kennen jullie de ervaring dat het eerst verergerd? Zou ze ook nu gewoon aan de voeding moeten wennen? Ik hoop het maar, anders hebben we voor niks van voeding gewisseld en deed ze het beter op de omneo. Deze veoding is natuurlijk weer wat dunner, maar hoopte dat het spugen toch een allergieoorzaak zou zijn en dus weg zou gaan…wat zijn jullie ervaringen?
Nienke heeft koemelkallergie en verborgen reflux…Ze staat daarvoor onder behandeling bij de KA…We gebruikten friso standaard 1 en hebben nu op recept Friso Extra allergy Care…Meteen na de eerste fles was Nienke een compleet ander kind…Niet meer stijf als een plank na de fles, niet meer creperen vd pijn en pukkeltjes/vlekjes vrdwenen als sneeuwd voor de zon …Hier merkte ik het dus eigenlijk meteen na fles 1 en vergergerde het niet eerst…De Ka vertelde ook dat het meteen na fles 1 stukken beter zou moeten gaan…
Kwa spugen, spuugd ze meteen na de voeding? Of pas zo`n 2 uur na de voeding en is het doorzichtig met kleine witte stukjes, of helemaal geen stukjes en gewoon maagzuur?
Volg je gevoel zou ik zeggen!
Claudia, bedankt voor je reactie! Wat fijn dat het met jouw meisje beter gaat!
Het gaat dus echt niet zoveel beter sinds die 1e fles. De krampen lijken wel minder, maar tot gisteravond was ze na elke fles erg onrustig wat ze voorheen niet elke fles had op de omneo. Ze lijkt nu wel iets minder te spugen, maar zodra je haar beweegt is het er weer.
Hoe weet je of ze verborgen reflux of echte reflux hebben? Ze spuugt de hele dag door, meteen na de fles, maar ook uren na de fles, bijv in bed, of gewoon een uur of langer erna. Dan is ze onrustig, huilen, je hoort het omhoog komen, ze slikt het weer in of ze blijft gewoon elke keer spugen. Het is vlak na de fles gewoon wit, nog gewoon verse melk voor mijn gevoel en later wordt het transparanter en zuurder, dat ruik je ook. Geen stukjes trouwens. Soms lijkt het ook of het gewoon blijft hangen en dan ineens weer omhoog komt. Je ziet dat ze er last van heeft, elke keer als iets omhoog komt, heel zielig. Vanmorgen was haar bedje voor t eerst na een nacht niet zo nat, dus misschien toch verbetering? Haar uitslag werd gister nog niet minder, op haar borst was het meer geworden, maar kan ook zijn dat dat van het nat in haar truitje kwam.
Ik moet dinsdag naar het bureau, dus ben benieuwd, want ik weet ook even niet hoe ik mijn meisje kan helpen. Het gekke is dat ze als ze geen “bui” heeft zo rustig en tevreden is, dat ken ik niet van mijn oudste. Die huilde de hele dag meestal en dat was niet leuk, maar ik vind dit nu nog zieliger omdat ze wel een heel rustig kindje is eigenlijk. Ik hoop dat het nu langzaam beter gaat en dat het gewoon wennen is.
Hoe ben je bij de ka beland?
hey goedemorgen!
Ik gebruik nu sinds een week de pepti en eigenlijk merkte wij ook na een paar flessen al resultaat. Ditzelfde herken ik ook toendertijd bij mijn zoontje, binnen een dag een ander kind.
T.ygo heeft verborgen reflux in combi met kma. De pepti dikken we in met Johannes broodpitmeel tegen het kokken, spugen enzo.
Het klinkt alsof je zoontje hetzelfde heeft, Wellicht kun je dit ook nog proberen of het helpt.
Sterkte!
:hug:
Een verborgen reflux uitte zich bij nienke na pecies zon 2 uur na de voeding...Ik hoorde het omhoog komen (klokkkend geluid) ze verkrampte dan helemaal, gooide haar nek achterin haar rug, werd zo stijf als ene plank, en krijsde echt vd pijn...Vervolgens kwam er steeds mondjesmaat zure meuk naar boven...Ontroostbaar huilen de hele tijd tot aan de volgende fles...bijna niet slapen overdag (in intaal hooguit 1 uurtje vanaf sochtends 07,00 uu :shock: r)..<br /> <br /> Ik ben op een gegeven moment naar mijn ha geweest..Heb expres de afspraak gezet op 2 uur na een voeding, zodat ze bij de ha zo
n "aanval"zou krijgen…De ha schrok er ontzettend van en heeft uiteindelijk geregeld dat ze een dag later bij de ka terect kon komen (dit was op ene vrijdag)…Die heeft nav mijn verhaal, hubbie zijn allergie geschiedenis en de pukkeltjes op haar lichaam, de friso extra allergy care voor geschreven…Een reflux kan namelijk ook een gevolg zijn van KMA…En iderdaad het ging iets beter (pukkeltjes wedern minder en ze krabde zichzelf neit meer), maar nog steeds hoorde ik het zuur omhoog komen en huilde ze ontroostbaar…
Die zondag naar de HAP geweest…een oudere ha heeft nav mijn verhaal toen meteen gezegd dat ze en kma allergie heeft en daarnaast een verborgen reflux…Dus een reflux opzich zelf niet als gevolg van KMA.Ze heeft van die HA zonder moeite Zantac voor geschreven gekregen…Dit zorgt er voor dat het maagzuur neutraliseerd…De reflux zelf kun je gewoon niet verhelpen met medicatie, maar de zuur die dan omhoog komt is niet meer zuur, waardoor de slokdarm ook niet meer zo geprikkeld word en ze geen pijn hebben…
Nienke spuugd nu dus nog wel zo`n 2 uur na de voeding steeds mondjes, maar ze heeft er geen pijn meer bij…
Volg je moeder gevoel! en laat je vooral niet afwimpelen :snooty:
Hoi,
Wat vervelend dat jullie meisje zoveel last heeft!
Mijn zoontje heeft meervoudige voedeselintolarantie ( koemelk, vis en kip weten we tot nu toe) en verborgen reflux.
Noah kreeg de eerste 6 weken borstvoeding en daarna de overstap na nutramigen AA. De eerste twee weken verergerde de klachten. Daarna is het langzaam beter gegaan. Ook zijn we gestart met losec voor de reflux.
Het kan dus tijd kosten. Wie weet heeft je dochtertje ergere koemelk allergie, dus is pepti niet genoeg. Of heeft ze er inderdaad reflux erbij. Dan is de slokdarm waarschijnlijk ontstoken en doet elke keer spugen en opboeren harstikke zeer. Dit heeft ook tijd nodig om te genezen ( bij Noah ongeveer 2 weken).
Daarnaast moet haar lichaampje ook wenen aan de nieuwe voeding en dit kost sowieso tijd. Haar darmen moeten weer tot rust komen en dit kan inderdaad wel 2 weken kosten.
Ik zou je aanraden om via de huisarts naar de kinderarts te gaan. Zij hebben hier meer ervaring en verstand van dan het cb.
Succes!!
Liefs Suzanne
Het lijkt wel te verbeteren nu, de uitslag lijkt af te nemen en ze heeft bijna geen krampjes meer. Gister wel, maar had ze ook wat te veel gedronken over de dag. Het spugen is wel wat minder, maar niet weg. Het is zo’n beetje om en om de fles, de ene fles spoken en daardoor bij de andere fles erna meteen knock out, waardoor ze er minder van merkt. Ze heeft wel nog steeds echt last, ik herken ook wel het paar uur na de fles wakker worden met krijsen en steeds opboeren, inslikken, plankje worden enz. Ze voldoet alleen niet aan de beschrijving reflux in de zin van dat ze het wisselend heeft, niet na elke voeding.
Nutriton hebben we een week gegeven, maar kreeg ze heel erge diarree van. Naast de buien is ze rustig en tevreden, het is echt het spugen waar ze steeds last van heeft. Het wordt ook met steeds meer kracht lijkt wel.
Zaterdagnacht was het zo erg, ging ze zo tekeer en had zo’n pijn dat ik bijna de ha post heb gebeld, maar gelukkig werd ze weer rustig.
Gister op t bureau geweest. Ze is wel gegroeid dus dan “hoort het erbij de eerste maanden” zeggen ze, tegen het spugen is niks te doen verder, maar pijnklachten hoort niet, dus ze hebben me door verwezen naar huisarts voor evt medicijnen en evt kinderarts. Ze twijfelde ook of ze een ruisje op het hart hoorde, kan de ha dan ook meteen mooi naar luisteren. Verder wel doorgaan met pepti, en over 4 weken terug naar omneo en kijken wat er gebeurt.
Straks dus naar de huisarts, hopelijk kan hij haar helpen.
Bedankt voor de reacties!
Ik hoop dat de huisarts wat voor jullie kan betekenen. Hopelijk heeft ze geen ruisje op haar hart!
Laat je het even weten als je meer weet?
Nog even over het wel groeien verhaal. Noah groeide de eerste tijd ook nog wel. Pas later, rond de 3 maanden is een dip onstaan, tot ongeveer 6 maanden. Hij groeide maar rond de 100 a 200 gram per maand.
Je kunt dus wel reflux hebben en in het begin goed groeien.
Liefs Suzanne
Huisarts heeft zantac voorgeschreven, dat moet meteen helpen, eigenlijk binnen een dag. Zo niet dan moet ik terug komen of bellen en stuurt ie me naar de kinderarts. Hij vond het wel een twijfelgeval, omdat we pas net een weekje aan de pepti zitten en het niet de hele dag opspeelt. Het ruisje hoorde hij ook, maar omdat ze verder een goede indruk gemaakt wordt daar nu nog niks mee gedaan. Ze blijven t checken op cb en pas evt over 3 maanden wordt ze daarvoor doorgestuurd. Ze heeft namelijk verder geen kenmerken van hartafwijkingen ofzo, dus dan is het vaak niets ernstigs. Maak me daar ook eigenlijk niet zo druk over, als ze maar vooral nu eerst van de pijn af is!
Dusse nu duimen dat het helpt! We gaan ook nog eens de nutriton proberen, maar eerst dit, niet 2 dingen tegelijk.
Ik hoop dat het hierop beter gaat met jullie kleine meid!
Het is zo naar om je kleintje in zoveel pijn te zien :-* :hug:
Liefs Suzanne
:-* thanks!
Ben al blij dat ze niet de hele dag last heeft maar met buien…
Ik lees vanuit Belgie even mee Wienie, hopelijk slaat de Zantac aan. Wist niet dat ze dat zo jong al mochten hebben…
Wat super zielig he als ze zo’n pijn hebben na de voeding. Kan inderdaad goed zijn dat " het er bij hoort in de eerste maanden" , maar ja, daar ben je nu niet mee geholpen natuurlijk.
Heel veel sterkte en een dikke knuf :hug:
Dena, leuk dat je meeleest vanaf zo ver weg!
Vandaag contact gehad met algemene nummer cb, ben echt de weg kwijt met de voedingen. Ze gaat steeds meer spugen, met meer golfjes en heft steeds veel eerder honger, dan te snel drinken, teveel krijgen, ligt de hele dag in haar eigen spuug, bewegen, optillen, neerleggen alles geeft spugen enz. Ze lijkt wel minder pijn te hebben, maar heeft nog steeds wel last van het spugen, kokhalzen, verslikken enz het klinkt ook heel vreemd als ze drinkt en laat veel lopen alsof ze het niet wegkrijgt, als ze rustiger is drinkt ze kleinere slokjes en dan gaat het beter. En hoe meer ze spuugt na een fles hoe sneller ze komt. Kreeg advies om toch weer 1 nutriton schepje te proberen en tja zei ze, 50 cc is al veel hoor, dus spugen lijkt meer dan het is…ik sprong net niet uit mijn vel omdat ze wel zei dat ze mijn eigen wijkverpl terug zou laten bellen. Die belde net, zo fijn, ik hoef haar niks uit te leggen, ze snapt het gewoon! Zij gaf aan dat het idd zo kan zijn dat ze eerst wel groeien en dat het spugen alleen maar toeneemt, zij vond dat ik de huisarts weer moest bellen en dat er een ka naar moet kijken. Ik word gehoord!!! Mijn eigen wijk is ook erg fijn, in tegenstelling tot de meeste cb mutsen!!! Straks dus de huisarts bellen. Ben benieuwd…
suzuzu, dus jouw verhaal is herkenbaar, dwz het kan dus idd eerst groeien zijn en daarna pas minder.
Lang leven het zorgsysteem :wall:
Had niet mijn eigen huisarts, dus kon om te beginnen weer het hele verhaal vertellen. Kwam er eigenlijk op neer dat ze vond dat ik erg snel kwam en dat ik de zantac wat meer tijd moest geven. Mij was verteld dat zantac is tegen de pijn, niet tegen het spugen, maar volgens haar zou dat ook helpen tegen het spugen en moest ik het nog een paar dagen aankijken. We kregen er bijna discussie over en tja ze was gegroeid dus wat zeurde ik dacht ze volgens mij. Maar je wil dus eigenlijk naar de kinderarts vroeg ze…toen kwamen bij mij de tranen, ja dat wil ik want het klopt voor mijn gevoel niet, een kind wat de hele dag door spuugt en steeds eerder voor flessen komt en als zelfs het cb het zegt…nou goed, uiteindelijk kreeg ik dus mijn verwijzing en zag ze dat ik me zorgen maakte. En ik wil niet overkomen als ze overbezorgde moeder en maak me niet zo snel zorgen, maar het klopt gewoon niet vind ik…ik heb mijn verwijzing gekregen en mocht ik in de wachttijd merken dat het niet gaat dan kon ik terug bellen en zouden ze zelf evt bellen.
En dan bel je voor een afspraak de kinderarts…1e datum…12 januari :wall: Gaat toch nergens over? Dus ik vroeg wat ik in de tussentijd met mijn spugende kind moest doen. Dan kan ik de ha bellen en die kunnen dan regelen met dienstdoende arts, maar ze kon hem er zo niet inzetten… :eh: Datum genoteerd en gegevens gegeven, vraagt ze naar de klachten…spugen en steeds meer honger. Ja zegt ze dan duurt het idd wel lang, moet je de huisarts maandag bellen of vandaag nog. Dus ik heb maar gezegd dat ik dan meteen weer aan de lijn zou hangen daar. Hoezo kastje muur verhaal??? Ben ik dan echt een overbezorgde moeder…tja ga het bijna denken, durf bijna al niet meer te gaan want mijn kind is verder wel tevreden en groeit gewoon… :wall: ze ligt alleen de hele dag te spugen, domme ik hoe kan ik me daar zorgen over maken :doh:
Maar goed, hub belt nu de ha, ik had er even mijn buik van vol.
ach meid toch!
Wat een piepsysteem zeg!
Nee je bent niet overbezorgd hoor!
Als je moederinstinct zegt, dit is niet “gewoon” spugen, dan is het niet gewoon spugen. Daarnaast als ik je verhaal zo lees, komt het op mij ook niet als normaal over.
Meestal als kinderen “gewoon” spugen, dan hebben ze er geen last van.
Noah heeft losec. volgens mij komt dat op hetzelfde neer al zantac en dat is inderdaad alleen een maagzuurremmer. Dit zorgt ervoor dat het maagzuur niet zo zuur is als het omhoog komt, dus de slokdarm niet nog meer verbrandt. Het helpt niet tegen het spugen zelf. Daarvoor is een indikker van de voeding nodig, zoals nutriton. Een kinderarts kan eventueel nog een middel geven, dat zorgt dat het voedsel sneller verwerkt wordt, zodat het minder lang in de maag is en dus minder lang kan worden opgespuugd.
Bij Noah is in het begin nog een echo gemaakt van zijn hele buik, om te kijken of e rniet ergens een afwijkingtje was die zijn klachten veroorzaakt. Ook omdat hij steeds meer en meer met boog ging spugen. Gelukkig was er bij hem niks aan de hand ( wat dat betreft dan ).
Ik had het geluk dat ik door Tommy al bij de kinderarts liep, dus vrij makkelijk afspraken kon maken en de problemen kwijt kon. Mijn huisarts vindt me ook vaak een overbezorgde moeder, maar toch heb ik keer op keer gelijk ( de ooronstekingen ).
Ik wens je heel veel succes en hoop dat de afspraak eerder kan!
Liefs Suzanne
Thanks suzanne, ik had het idee dat ik daar meer wist van zantac dan haar. Zure oprispingen worden er ook door voorkomen, maar das niet hetzelfde als spugen. Opvallend ook wel dat die ha elkaar tegen spreken, de mijne zei namelijk dat de zantac meteen de pijn binnen een dag moet helpen en nu zegt zei ineens dat ik af moet wachten. Bleh kan nog boos worden. Ik ben niet zo’n moeder die voor elk wissewasje bij de ha staat, maar zo’n gevoel krijg ik nu wel. Bij de oudste had ik ook het gevoel dat er iets niet klopte en dat bleek ook zo te zijn. Hub heeft ha gebeld en toen kwamen ze op 7 januari. Hier was hub het niet mee eens, maar ze wilden er nog geen spoed van maken moesten maandag maar terug bellen en hub vroeg zich af wat het verschil was tussen nu en maandag wat spoed betreft…tja wanneer is het spoed, als ik een kind heb wat niet goed groeit en de hele dag huilt? Dat is nu nog niet het geval, maar merk wel meer onrust…ik wil het voor zijn als het iets zou zijn. Nu ging ze weer met arts overleggen, dus we wachten af. Ik weet dat spugen erbij kan horen en ik weet dat het groeien belangrijk is maar zoveel spugen moet toch niet hoeven?
Ze was trouwens bij geboorte 3100 en afgelopen di 3650, ik vind dat niet zo heel hard gegroeid als ik kijk dat oudste met zelfde periode al 4150 woog. Ze zat bij geboorte boven de lijn onder de middenlijn en nu onder die lijn, maar hij was nog wel stijgend. Misschien volgende week keertje extra wegen, kijken hoe het gaat.
Als ik haar maar 5 flessen zou geven zou ze zeker niet groeien denk ik, ze komt ook veel eerder dan “gewenst” is dat herkenbaar voor ki die veel spugen? (en dat bij alle hoeveelheden, met 100 kwam ze al binnen 2,5 uur en nu met 120 soms nog na 2,5 uur… terwijl ze naar 4 zou moeten)(en dan krijg je weer het cirkeltje want dan is het weer teveel dus)
Bedankt voor het meedenken! Ik meld nog wel wanneer ik naar ka kan. Er zijn kindjes hier veel erger aan toe dus eigenlijk moet ik niet zeuren.