Ik ben zomaar eens even nieuwsgierig…Doen die van jullie al aan de pengreep?
Vorige week zag ik dat Bo haar stiften ineens met de ‘‘pengreep’’ vasthoudt. Eerder had ze altijd haar hele knuistje om de stift gevouwen, maar nu houdt ze hem keurig tussen haar duim, wijsvinger en middelvinger. Het ziet er zo wijs uit, ik verwachtte minstens dat nu ook het hele alfabet uit haar stift zou rollen. Dat bleek echter een overtrokken-trotse-moeder-verwachting te zijn :mrgreen:
Ehm… :oops: Hieke (bijna 22 mnd) doet dat al een tijdje…
nou tygo niet hoor, die pakt alles nog in zijn vuist :mrgreen:
De ene dag perfect, de andere een knuist!
De ene dag links, de andere rechts, de ene dag knipt ze met 1 hand, de andere met 2…
Wie het weet mag het zeggen :mrgreen:
Ze kán het dus wel, maar heeft er nog géén voorkeur voor!
@mamy wrote:
De ene dag perfect, de andere een knuist!
De ene dag links, de andere rechts, de ene dag knipt ze met 1 hand, de andere met 2…
Wie het weet mag het zeggen :mrgreen:
Ze kán het dus wel, maar heeft er nog géén voorkeur voor!
Zo is’t bij Jasper ook, de ene dag knuist de andere dag pakt ie’m hoe’t moet. En hij pakt de pen ook de ene dag met links de andere dag met rechts. Lekker handig toch? :mrgreen: Alleen heeft ie duidelijk een voorkeur voor viltstiften, want pennen kun moet je in een bepaalde hoek houden om te krassen , en dat is natuurlijk saai :roll:
Anne doet het al zo lang dat ik nieteens weet of ze het in haar vuistje gehad heeft :think: Ik was wel verbaasd, maar ja scheelt weer wat aanleren
Nathalie doet dat ook al zolang als ik me kan herinneren. Volgens mij heeft ze kleurtjes zo goed als niet met haar vuistjes vastgehouden :think:
Weer zoveel verschillen tussen allerlei kindjes, leuk om te lezen.
Wat mij met name zo trots maakte, is dat Bo motorisch helemaal niet handig is. Wij moeten haar best veel leren op dat gebied, het gaat bij haar vaak helemaal niet vanzelf. Ook mede door haar reuma, maar ook is ze gewoon niet zo snel, niet zo ondernemend en niet zo handig op dat gebied. Al moet ik wel zeggen dat dat meer op het gebied van de grove motoriek is (tijgeren, lopen, springen, trap lopen…heeft ze allemaal met behulp van de fysio moeten leren)
En zo’n pengreep had ik dus van verwacht dat we haar dat ook zouden moeten leren en dan zie ik het haar zomaar ineens doen! :inlove:
Hier ook al de pengreep zolang ik me kan herinneren. Stond ik ook verbaasd van. Ze heeft altijd een geweldige fijne motoriek gehad.
(Daarentegen, haar grove motoriek laat echt wel eens te wensen over hoor. Ook een vorm van luiheid. Ze fietst pas sinds deze week op haar driewieler met de trappertjes. Voorheen ‘liep’ ze ermee (zitten en dan steppen met haar voeten). Ze kon het al wel, maar deed het gewoon niet.)
@Chrissy wrote:
Weer zoveel verschillen tussen allerlei kindjes, leuk om te lezen. […]
En zo’n pengreep had ik dus van verwacht dat we haar dat ook zouden moeten leren en dan zie ik het haar zomaar ineens doen! :inlove:
Kan me voorstellen dat je dan extra trots bent dat die kleine dit zo maar kan :mrgreen: Het is ook best knap, ik weet nog dat er bij ons in de kleuterschool nog een paar kindjes waren die het niet altijd goed deden