PCO

Hallo

Ik kan heel moeilijk zwanger worden word onregelmatig ongestelt,ben al een tijd bezig om een kindje te krijgen maar dit luk dus maar niet

Ben ik naar de huisarts gegaan om me te vragen wat er mis met mij is,heb ik bloed laten prikken , kreeg ik 2 weken later de uitslag PCO…Dedokter heeft me er niet veel van uitgelegt,dus ben in op internet gaan zoeken…ik laat zo wel een stuk er van zien wat het inhoud…

Ben ik doorverwezen na het ZH,ben daar vorige week voor het eerst heen geweest,was heel erg zenuwachtig,ze hebben een paar dingen opgescheven in me dossier,en ik moest een vaginaal echo laten maken wat best wel pijn deed,en weer bloed wezen prikken nu moet ik volgende week weer terug komen,dan hoor ik de uitslag…

Ik wil graag met mensen in contact komen die het zelfde mee maken , of mee gemaakt hebben…

Ik kan volgende week waarscheinlijk al met pillen beginne,ik zou niet weten wat voor pillen het zijn,hij heeft me ook niet veel uitgelegt maar dat zou ik volgende week wel allemaal horen…

Jullie horen meer als ik ook meer weet…

En als er iemand is die dit ook mee maakt of mee gemaakt heb kan je me altijd mailen …

Wat is PCOS?

Normaal komen na de menstruatie bij de vrouw in de eierstokken enkele follikels of eiblaasjes tot ontwikkeling, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot eisprong of ovulatie komt. Bij vrouwen die aan PCOS leiden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd. Deze kunnen maar moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd. Naar schatting heeft 4 tot 6% van de vrouwen last van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit houdt in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom is dus bij elke vrouw anders

Wat gebeurt er bij PCOS?

In het lichaam van een vrouw met PCOS worden teveel oestrogenen gemaakt. Dit remt de vorming van FSH in de hersenen en bevordert LH afgifte. Een verhoogde concentratie LH ten opzichte van FSH is in het bloed aanwezig en hierdoor komt het follikel niet voldoende tot ontwikkeling. Er kan geen eisprong plaatsvinden, de vrouw kan hierdoor niet zwanger worden. Het follikel blijft intact in de eierstok en vormt een cyste. Deze cysten zijn te zien als een ‘kralenkrans’, zie de freya site voor een afbeelding Wanneer een cyste gevormd is, volgt er geen menstruatie. In sommige gevallen komt het eitje wel voldoende tot ontwikkeling, maar duurt dit, vanwege lagere FSH waarden langer dan in de normale cyclus. Dit veroorzaakt verminderde vruchtbaarheid en een onregelmatige cyclus. De eierstokken van vrouwen met PCOS kunnen hoge gehaltes mannelijke hormonen zoals testosteron produceren. Dit kan overbeharing en in sommige gevallen acné veroorzaken. Bij een deel van de vrouwen met PCOS komt ook insulineresistentie voor. Insuline is een hormoon dat betrokken is bij de regulatie van de bloedsuikerspiegel. Insulineresistentie houdt in dat het lichaam minder gevoelig wordt voor de insuline die het produceert. Het lichaam reageert hierop door hogere concentraties insuline aan te maken, om zo toch de bloedsuikerspiegel te reguleren. De eierstokken van vrouwen met PCOS lijken gevoelig te zijn voor deze hoge concentratie insuline. De hoge concentraties insuline zet de eierstok aan tot het produceren van meer geslachtshormonen. De resistentie, die tot voor kort met name als symptoom werd gezien, wordt tegenwoordig door sommige wetenschappers als een oorzaak beschouwd. Door verschillende oorzaken kan een vrouw met PCOS ook overgewicht hebben. Dit komt bij 40% van de vrouwen met PCOS voor. Het hoge gehalte testosteron kan een oorzaak zijn, maar ook insulineresistentie. Samengevat kunnen de verschijnselen van PCOS zijn:

1. Anovulatie (niet ovuleren) of onregelmatig ovuleren
  2. Onregelmatig of niet menstrueren
  3. Onvruchtbaarheid
  4. Overbeharing
  5. Overgewicht
  6. Acné
  7. Insuline resistentie

Behandelmethodes

De meest voorkomende reden voor patiëntes met PCOS om zich onder behandeling te laten stellen is onvruchtbaarheid. Met behulp van anti oestrogenen zoals Clomid kan worden geprobeerd de eisprong uit te lokken. Anti-oestrogenen blokkeren de werking van de oestrogenen uit het lichaam. Hierdoor wordt de aanmaak van FSH niet meer geremd en kan de eicel tot ontwikkeling komen. Ongeveer 80% van de vrouwen kan hiermee worden geholpen. Door de behandeling met Clomid kan overstimulatie optreden. Dit houdt in dat er meerdere eicellen worden aangezet tot groei. Er zijn een aantal lichamelijke klachten aan verbonden (bijvoorbeeld misselijkheid), maar ook het risico op meerlingzwangerschappen. Er kan een resistentie tegen Clomid ontstaan waardoor dit middel niet meer werkzaam is. Als resistentie optreedt, zijn er nog de volgende oplossingen:
  • Hormooninjecties met FSH. De injecties worden dicht onder de huid gegeven. Een patiënte kan deze behandeling zelf thuis uitvoeren. Door de concentratie FSH ten opzichte van de concentratie LH in het bloed te verhogen, kan een eisprong plaatsvinden. Bij 80% van de vrouwen vindt door deze behandeling een eisprong plaats maar slechts in 15% van de gevallen per cyclus leidt dit tot zwangerschap. 35% van de vrouwen wordt uiteindelijk zwanger na behandeling met hormooninjecties. Een nadeel van deze methode is dat het gebonden is aan de cyclus. Als in een cyclus geen resultaat wordt behaald, moet tot de volgende cyclus worden gewacht om de behandeling te kunnen herhalen. Een behandeling met hormonen kan ook leiden tot overstimulatie.
  • Aanprikken of wegbranden van de cysten op de eierstokken. Deze methode heet ook wel laparoscopische elektrocoagulatie. Deze behandeling kan plaatsvinden tijdens een kijkoperatie. Als gevolg van deze behandeling wordt een deel van het weefsel dat zorgt voor de hormonale onbalans weggehaald. De vrouw krijgt hierdoor een normale hormooncyclus. Een mogelijk nadeel van de behandeling is het ontstaan van verklevingen rond de eierstokken, waardoor het gesprongen eitje mogelijk niet bevrucht kan worden.
  • Metformin (een diabetes type II medicijn). Het toedienen van dit medicijn verlaagt de concentratie insuline in het bloed. Mogelijk wordt hierdoor een oorzaak van het PCO syndroom weggenomen. Deze behandeling is nog in het experimentele stadium. Er is nog weinig bekend over eventuele schadelijke effecten op de vrucht.
  • In Vitro Fertilisatie. Voor meer informatie verwijzen wij u naar folder nummer 4 van Freya over IVF.

Behandelmethodes voor overige symptomen

Problemen die worden veroorzaakt door teveel mannelijke hormonen (overbeharing en acné) kunnen worden verminderd door het slikken van de anti-conceptiepil of het gebruiken van anti-androgenen. De overmatige beharing kan eveneens worden verminderd door middel van elektrische epilatie of laserbehandeling. De beste oplossing voor overgewicht is afvallen. Dit kan een behoorlijke opgave zijn voor vrouwen met PCOS omdat dit overgewicht een hormonale achtergrond heeft.

Hoi Stephanie,

Op het forum kun je meerdere topics vinden die over PCOS gaan. Ik schrijf zelf mee op het topic van de Meiden met een lange cyclus. Dat staat bij Zwanger worden en dan heet het MMELC 12- We branden een kaarsje voor Mar, Jippie en Janine. Hier schrijven meiden mee die een lange en onregelmatige cyclus hebben en sommigen hebben ook PCOS of kenmerken daarvan. We zijn ook allemaal bekend met het gebruik van hormonen, om je cyclus regelmatiger te maken. Een aantal van ons zijn ook al even bezig om zwanger te worden.

Dus als je zin hebt om mee te kletsen op dat topic, dan ben je van harte welkom!

Groetjes,

Jippie

hallo,

ik schrijf op t zelfde topic als jippie niemt en op diagnose pco. dit staat bij als zwnager worden langer duurt. je bent welkom hoor! we wetene r daar al veel van en zijn al tijdje in de molen bezig!

Groet wienie

Vandaag heeft mijn vriend zijn sperma gebracht…

Best een gedoe eigenlijk ook,maarja het is gelukt…

En maandag ochtens de uitslag …

Ben zo zenuwachtig haha…

Ik hou jullie op de hoogte!!

Groetjes

Ben ik weer… :slight_smile:

Maandag weer na de gyn geweest…

Mijn vriend moet WEER zijn sperma weg brengen…

Ze gaan niet zo snel ofzoiets… :?

Maarja ik ben maandag gelijk met provera begonnen voor 5 dagen dan 10 dagen niks en dan met clomid beginnen…Dus een spanende tijd…

Kan het zo wezen dat je van de provera chagerijnig word want ik ben me toch een partij chagerijnig niet normaal :smiley:

Ik moet ook gaan tempe maar weet alleen niet zo goed wat dat inhoud,ben het ook vergeten te vragen eigenlijk haha…

Ik moet nu over 3 maanden weer trug komen want heb voor 3 maanden clomid elke keer 5…

Ik heb nu 2 pillen voor morgen en overmorgen van provera,dan begin ik maandag 26-03 met clomid voor de 1e keer,daar stop ik vrijdag 30-03 mee,maar waneer moet ik daar dan weer mee beginnen,ik snapte er eigenlijk niet zoveel van die dokterspraat allemaal,volgende ga ik vragen of hij het normaal wilt uitleggen…

Sorry dat ik niet eerder op het forum ben komen schijven maar het is hier zo zooitje in het wijk,heb er niet echt de tijd voor gehad…

Het lijk wel of het oorlog hier is zo erg :smiley: hahaha

groetjes

Hoi Stephanie,

Je neemt nu Provera om je ongi op te wekken. Als je ongesteld wordt, dan tel je de dag dat je helderrood bloedverlies hebt als cyclusdag 1. Als het goed is staat op je recept/bijsluiter van de Clomid op welke dag je met de medicijnen moet beginnen. Dat is op cyclusdag 3, 4 of 5. Dus op de 3e, 4e of 5e dag van je ongi begin je met Clomid. Ik neem aan dat je 50 mg per dag moet nemen, dat is één tablet per dag. Maakt niet uit wanneer je die inneemt, maar het moet wel elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip. Je neemt vervolgens 5 dagen lang elke dag één tablet. Daarna helemaal niets meer. Clomid zorgt ervoor (als het goed aanslaat) dat je een eisprong krijgt. Je moet nu in wezen afwachten wanneer je weer ongesteld wordt, dus hoe je cyclus gaat zijn. (En ondertussen wel klussen natuurlijk! :wink: ). Als je een paar weken later opnieuw ongesteld wordt, begin je weer op dag 3, 4 of 5 met Clomid. Zelfde verhaaltje overnieuw. Je hebt nu voor drie maanden meegekregen, dus dit moet je drie maanden doen. Als de Clomid goed aanslaat, krijg je een eisprong en word je ongeveer twee weken daarna ongesteld (of niet, als je zwanger bent!).

Wat het tempen betreft: Aan de hand van je lichaamstemperatuur kun je soms zien wanneer je een eisprong hebt. Je moet dan elke dag (op hetzelfde tijdstip, ook in het weekend!) voordat je opstaat je temp opnemen. Dus terwijl je nog in bed ligt en nog niks hebt gedaan. Je moet dit rectaal doen, want dat is het nauwkeurigste. Dit doe je elke dag, en de temp schrijf je even op. Als je een eisprong hebt gehad, stijgt daarna je lichaamstemperatuur met ongeveer 0,5 graden. Dus als je het elke dag noteert, dan zou uit je schema moeten blijken aan de hand van je temp wanneer je eisprong is geweest (dus vlak voordat je temp stijgt). Na je eisprong blijft je temp hoog, als je zwanger bent blijft deze hoog. Als je ongi eraan zit te komen, kukelt 'ie ineens weer omlaag. Je gyn wil dat je dit die 3 maanden bijhoudt, zodat hij kan zien of je een eisprong hebt met 50 mg Clomid. Stel dat dit niet het geval is, dan moet de dosis omhoog.

Balen dat je vriend weer een zaadonderzoek moet laten doen! Ik hoop dat de volgende uitslag beter is!

En wat de Provera en Clomid betreft: daar kun je inderdaad sjaggie van worden. Het zijn hormonen, dus stemmingswisselingen is één van de bijwerkingen. Net als opvliegers, en duizeligheid. Maar daar hoef je geen last van te krijgen, dat is bij iedereen verschillend!

Als je nog meer vragen hebt, dan stuur je maar even een berichtje! En je moet het de gyn gewoon vragen, als je iets niet duidelijk is, hoor! Vooral de medicatie steekt nogal nauw, dus gewoon je vragen stellen daar is een arts voor!

Succes!

Groetjes,

Jippie

Hoi Stephanie,

Misschien wel leuk als je nog even iets van je laat horen als er zoveel mensen op je vragen antwoorden en reageren? :roll:

Groetjes,

Jippie

Hallo,

Bij mij is twee maanden geleden pco geconstateerd, en daarbij is het zaad van mijn vriend ook niet helemaal oke, wat het dus extra moeilijk maakt om zwanger te worden, ook ben ik nu al bijna 5 maanden niet ongesteld geweest. De geneacoloog zegt dat ik eerst moet afvallen en daarna mag ik pas aan de medicijnen. Zijn er meiden die hierover willen praten?

Annelies

Hoi Stephanie en Annelies,

Ik heb ook PCO, en werd ook niet ongesteld.

Vaak zien ze bij PCO dat vrouwen ook overgewicht hebben, door af te vallen kun je de cyclus weer in z’n normale patroon laten verlopen. Wil niet zeggen dat dit altijd werkt, maar vaak probeert men dat eerst.

Helaas ben ik altijd erg slank geweest, dus ik mocht absoluut niet afvallen.

Ook ben ik begonnen met clomid, maar ik vond 't wel prettig dat mijn cyclus heel nauwlettend in de gaten werd gehouden. Ik moest elke cyclus terug naar het ziekenhuis voor 'n inwendige echo, zogenaamde follikelmeting (fm). Het is geen pleziertje, maar je went eraan hoor :wink:

Ik heb 'n cyclus 50mg, 100mg en 150mg clomid geslikt, alledrie de cycli groeide er niets. Daarna ben ik puregon gaan spuiten, en dat werkte! Na 5 cycli spuiten waren we in verwachting.

Omdat ik vanaf 't moment dat ik het spiraaltje weg liet halen, niet meer ongesteld werd, heb ik aangedrongen op 'n echo in het ziekenhuis (ik was toen ook zo’n 3 maanden niet meer ongesteld geweest). Vanaf toen kon ik gelukkig ook meteen in de mmm meedraaien en ging het best snel.

Er zat exact 'n jaar tussen, vanaf 't moment dat ik 't spiraaltje weg liet halen en we 'n positieve test in handen hadden.

Zo zie je maar, het kan ook ooit snel gaan!

Veel succes met de behandelingen, en kom 'ns bij de genoemde topics meekletsen, het heeft mij ook veel steun gegeven!

Meiden met 'n lange cyclus - deel 12

Diagnose PCOS

Liefs,

Kaat