PCO, diagnose gesteld maar zoveel vragen...

Hoi Wieni!



Tuurlijk mag je meekletsen. Ikzelf klets trouwens mee met in het topic ‘meiden met een lange cyclus’- deel 9 inmiddels.

Je bent daar ook van harte welkom! Er zitten daar meer meiden met PCO, maar ook met andere vruchtbaarheidsproblemen. Ik heb er zelf erg veel steun aan!

Ik heb dit topic destijds geopend omdat ik er zoveel vragen over had, ik heb net zoals jou bijv. helemaal geen overgewicht ben ook te licht, kreeg alleen sinds het stoppen dus ineens acne.



En wat Wendy ook zegt idd, bloedwaarden alleen zijn niet betrouwbaar genoeg om PCO uit te kunnen sluiten. Mijn waardes waren ook niet verontrustend, dat heeft de HA destijds zelf al laten checken en omdat er niks verontrustends uitkwam wilde hij mij ook niet gelijk doorsturen. Maar goed, toen ik dus eenmaal bij de gyn. m’n eerste echo kreeg was er een duidelijk PCO beeld te zien. Zo zie je maar toch goed dat ik er toen op aangedrongen had anders had ik nu nog gewacht.



Mag ik vragen hoe jouw cyclus was voor het pilgebruik? Ik had zelf een hele regelmatige cyclus. Maar indd de diane pil bootst een cyclus na waardoor je denkt dat het allemaal goed zit (je word immers elke maand ongi.) maar helaas zit dat niet zo gemakkelijk. Ik vind het zelf nog wel vreemd dat ik ineens PCO heb gekregen na het stoppen maar ik kan maar geen antwoord vinden op de vraag hoe dat dan kan.



Maar goed inmiddels zit ik zelf aan de eerste Clomid kuur, vind het erg spannend allemaal. Hopelijk heb je gauw duidelijkheid Wienie en kunnen jullie ook in behandeling. Het is indd even afwachten op de uitslag van je vriend z’n zwemmertjes wat voor behandeltraject jullie in kunnen gaan. Hopelijk is het positief allemaal! Sterkte en je bent van harte welkom in het andere topic!



Liefs Marjo

Overigens was mijn cyclus voor het starten met de Diane35 heel regelmatig hoor. Maar wel om de 6 weken. Dus wel een lange cyclus. En ik had toen al overbeharing en acné. De symptomen waren er bij mij al wel.

Maar wat ik begrepen heb is dat je PCO in aanleg dus wel kunt hebben, maar dat het zich dus niet altijd meteen hoeft te uiten. Zo kan het ook (naar wat ik gehoord heb) dat je na een zwangerschap bijvoorbeeld wel een goede cyclus en eisprong hebt. Zodat het LIJKT alsof de PCO weg is. Maar volgens mijn internist heb je PCO voor het leven en gaat het HELAAS nooit meer weg.

Volgens mij zou dit kunnen verklaren waarom het lijkt alsof je “ineens” PCO hebt gekregen. Ik denk namelijk dat je het niet “ineens” hebt gekregen maar dat het er altijd al geweest is, maar zich nooit geuit heeft.



Groetjes,

WendyD

Ja dat zou best kunnen wat jij zegt Wendy. Ik had namelijk wel al op heel jonge leeftijd last van acne (al vanaf m’n 10e)… Dat zou dan trouwens wel het enige kenmerk kunnen zijn.

Maar weet je wat ik een beetje denk? Dat ik het misschien wel al die tijd mee heb gedragen, alleen het heeft zich niet ‘geuit’. Mijn cyclus werd overgenomen door de pil en toen ik daar na 8 jaar mee stopte moest m’n lichaan het zelf weer gaan doen. En dat het misschien toen de PCO herkent heeft en het niet meer lukte… Ja klinkt een beetje vaag, I know :wink: maar snap je wat ik bedoel? Ik heb die vraag ook al eens voorgelegd aan m’n gyn alleen die geloofd er niet zo in en verder heb ik me suf gezocht op internet. Maar goed, het heeft nu meer een plekje voor me. Ik heb het eerst moeten accepteren en dat heeft even geduurd. Nu denk ik van, het is nu eenmaal niet anders, en we gaan er gewoon tegenaan.



Zitten er bij jou in de familie trouwens meer vrouwen die problemen hebben met hun cyclus? Want zoiets zei mijn gyn ook, dat het een erfelijk iets is en er vaak meerdere vrouwen bijvoorbeeld van je vaders of je moeders kant problemen hebben met hun vruchtbaarheid. Zo heeft mijn oma bijvoorbeeld 6 jaar moeten wachten op haar tweede kindje en ze was heel onregelmatig ongesteld… Maar ja, of dat nu PCO is geweest, dat zullen we nooit weten… Maar het klinkt wel waarschijnlijk.

Hoe lang is PCO trouwens al een ‘begrip’?



Liefs Marjo

PCO is nog niet zo heel lang een begrip. Toen ik op mijn 13de naar de dermatoloog ging met allerlei problemen zoals acné en overbeharing was het nog helemaal niet bekend. De erfelijkheid ervan is ook nog niet helemaal bewezen, maar begint er wel steeds meer op te lijken.



Ik heb gelukkig een gyn EN een internist die zich er veel mee bezig houden. Vooral mijn internist. Hij doet dus intensief onderzoek naar PCO en dat is heel fijn. Hij ontdekt steeds weer nieuwe dingetjes. En deelt mij die mee. Dat is echt geweldig. Hij zegt ook steeds: “Ja, in sommige dingen ben jij een beetje mijn proefpersoon.”

Maar ach… zolang hij me kan helpen heb ik dat er graag voor over. Zo val ik voor het eerst sinds jaaaaaaaaaaaaaaaren af. Dankzij hem. Dus dan wil ik best zijn proefpersoon zijn hoor. :smiley: :wink:



Enneh… mijn ouders hebben er ook 3 Ã 4 jaar over gedaan voordat ik kwam. Laatst hoorde ik dat zij “pilletjes” heeft geslikt om zwanger te worden van mij. Ik vermoed Clomid. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik vermoed dus dat zij ook PCO heeft, maar dat labeltje is er nooit aan gehangen omdat het toen niet bekend was.



Groetjes,

Wendy

Hallo, fijn al die reacties!

Inmiddels is het nieuws hier een beetje gezakt, maar nu veel vragen. En vooral onzekerheid…Ik wil zo graag ene kindje net als de meeste hier en denk nu liever niet aan d eweg die we misschien wel moeten gaan volgen. Het liefst denk ik maar niet teveel na, beetje kop in t zand politiek, maar dan voel ik me niet zo rot. Aan de andere kant mag ik denk ik blij zijn dat ha me zo snel doorverwezen heeft…



Wendyd, ik weet idd dat het geen medicijn is voor PCO zelf, maar symptomen, dat had ik misschien verkeerd opgeschreven. fijn dat jouw internist daar onderzoek naar doet, ben benieuwd wat hij allemaal vindt. Ik moet over 2,5 week terug en dan hoor ik meer. Heb je zelf ook ervaring met chlomod? En hoe bevordert dat de zwangerschapskans? Heb dat idd gelezen als meest voorkomende eerste stap, dus wie weet krijg ik dat wel. Vraag me wel af nu hoe lang dit allemaal zal gaan duren…





mar22, dan is het maar goed dat je zo aangerdongen hebt! Ik herken veel in je verhaal, ook ik kreeg na de pil alleen die puisten terug en had geen idee van onregelmatige cyclus. Ã?k weet eerlijk gezegd niet meer zo goed hoe het vroeger was. Werd toen ik 14 was voor t eerst ongi en jaar later pas de 2e keer. Volgens mij was t daarna redelijk regelmatiog? Wel om d e38 dagen en heftig bloeverlies. Ik ga het anders eens ana mijn moeder navragen, maar wil eigenlijk niet dat ze dit allemaal al weet…

Hoe slaat bij jou de chlomid aan? Bijverschijnselen? En heeft jouw gyn iets gezegd over d ekansen en hoe lang het allemaal kan gaan duren? Ik heb ook zoveel vragen, over 2,5 week dna maar stellen. Dan pas hoor ik hoe mijn bloedwaarden waren.

Ik heb al even gekeken bij het topic wat je zei, lief dat ik wlekom ben, maar ik kijk nog even of ik daar mee kom kletsen, jullie zitten al zo lang in hetzelfde schuitje en of ik daar nog in kan vallen…lijkt me ook lastig, want dna ben ik niet zo op de hoogte van alles en iedereen.

En hoe zit t bij jou met je moeder? Omdat je oma zo lang erover gedaan heeft, wie weet dit ook wle had?



Hebben jullie ook mensen in je omgeving die in de mm zitten? Ik een aantal, waarvan een hele goede vriendin. Zij is al lang bezig maar nog niks en ik heb het gevoel dat ik nu niet mag “klagen” . Het dringt ook nog niet zo hele erg door hier, heb er nog geen traan om gelaten, net alsof ik e rnog niet zoveel bij voel…of wil voelen…bedoel ben net pas “begonnen” officieel nog geen maand bezig geweest, maar omdat ik al half jaar gene ongi had mocht ik door…heb ik dan reden tot klagen??



Thanx voor jullie verhalen!!! Jullie ook allemala sterkte!