Passief meeroken (kind)

Wij zijn vanaf de geboorte van onze oudste dochter heel duidelijk geweest dat wij niet willen dat ze in een ruimte komen waar ze roken. Als ze baby zijn snappen de mensen het allemaal maar als ze ouder worden dan vinden ze het maar vreemd.



Mijn dochters zijn 3 en 5 jaar oud en nog zijn we hier heel stellig in.

Wij gaan nergens op visite waar ze binnen roken, sommige roken gewoon buiten als wij er zijn. Maar vind het ook prima als ze dat niet willen doen, maar dan komen wij niet met onze meiden.



Krijg de laatste tijd opmerkingen dat ik daar niet aan ontkom.

Volgende maand hebben we een verjaardag van mensen waarvan we een tijdje geen contact hebben gehad (die mensen roken ook buiten als wij op visite komen) en op die verjaardag zal er gerookt worden, en mijn moeder is van mening dat ik moet gaan met mijn dochters omdat het de peettante is van mijn oudste dochter.



Maar het gaat tegen al mijn principes in om ze ook maar 5 minuten in een kamer te laten lopen waar ze roken. Mijn man deelt mijn mening hierin.

Andere famleden laten hun baby’s of jongere kindjes gewoon rond lopen, wij zijn dan maar ‘vreemd’.



Ben dus eigenlijk benieuwd hoe jullie hiermee omgaan, en wat jullie mening is over passief meeroken :slight_smile:

Als wij weten dat er binnen gerookt word, dan gaat er maar 1 van ons twee naar zo’n verjaardag/feestje/visite. Maar die zal dan ook vrij snel weg zijn. Zowieso niet met onze zoon. Dat is ook echt een reden geweest dat wij nooit bij Opa zijn geweest met onze zoon. Die rookte binnen in een kamer waar niet of amper geventileerd werd.



Soms ontkom je er niet aan, zoals op je werk. Op mijn werk mogen bewoners op hun kamer roken en tsja dan ben je daar ook wel eens.

Ik ben tegen roken. En ga het liefst nergens heen waar gerookt wordt. En dat lukt ook best goed. Maar helaas wordt er buiten gerookt… Op het terras, in de speeltuin, voor de ingang van allerlei gebouwen zodat je eerst door een rookgordijn moet voor je naar binnen kan. Het ergste zijn toch wel de buren die keurig buiten roken. Maar dan wel onder het slaapkamerraam :evil: of je zit in de wachtkamer van de dokter en er komt een roker binnen… Bah!



Het komt regelmatig voor dat ik tegen de jongens heb gezegd, even snel lopen en adem in.



Wanneer maken ze het roken nu eens echt duur, zodat roken echt een uitzondering is.

Wij gaan nergens met de kids naar toe waar er gerookt wordt.

Dit is ook serieus voorgekomen en toen besloten alle rokers niet te roken op deze verjaardag omdat ze graag onze kinderen wilden zien :slight_smile:



Je moeder kan het dus ook omdraaien: gewoon vragen aan de rokende gasten om het niet te doen tijdens het feestje!

Ik heb mijn halve leven gerookt, ben nu zo’n 4/5 jaar rookvrij maar als je rookt besef je echt niet hoe erg die rook is voor een ander, hoezeer je stnkt en een ander tot last bent.



Ik ben gestopt om veel redenen, financieel maar vooral om gezondheid en toekomstige kinderen.

We zijn er ook vrij stellig in dat er niet gerookt mag worden in huis. Vermijden rokerige omgeving zoveel mogelijk maar er zijn nog rokers in de familie en vriendenclub.

Als we bij vrienden komen dan zullen die buiten of in de keuken roken. Maar bij mijn zwager daar rookt zijn schoonvader en zwager. En ondanks dat zij zelf niet roken laten ze het toe dat zij binnen roken, ze durven er geen nee tegen te zeggen.

We zijn daar niet blij mee maar ik zal niet onze zoon voor die 2x per jaar dat dit voorkomt er van weghouden.

Roken is slecht, ook passief meeroken maar ik denk wel dat je er veel meer mee in aanraking moet komen wil het schadelijk zijn.



Maar ik vind wel dat het jouw goed recht is om je grenzen daarin heel strikt te stellen en het moet er voor jou dan niet toe doen wat een ander denkt.





@ariel wrote:



Wanneer maken ze het roken nu eens echt duur, zodat roken echt een uitzondering is.




Het roken is echt al vreselijk duur maar een verstokte roker zal zich daar niet door laten weerhouden.

Het is niet voor niets een van de meest hardnekkige verslavingen.

Grappig, eigenlijk bedenk ik me nu, dat wij dit ook doen, maar volledig onbewust. In ons huis wordt niet gerookt. We kennen wel wat mensen die roken (bv bandleden van mijn man), maar die roken bij ons buiten. Echter, onze goede vrienden en familie, waar we ook thuis komen, roken ook niet en willen ook geen rook in huis. Noortje komt er dus niet mee in aanraking.



Maar als ik zou weten dat ergens gerookt zou worden, zou ik daar niet naartoe gaan. Zeker niet met Noortje en zonder Noortje eigenlijk ook liever niet.