Paspoort aanvragen

@Sweet-Love wrote:

Hier 5! :mrgreen:



Heb besloten eerst zelf paspoort aan te vragen, en Riley later bij te schrijven.



Nu nog kijken of ik een afspraak moet maken of daar zo heen kan?




let wel op, later bij laten schrijven is echt heel veel duurder dan het bijschrijven in een nieuw paspoort. Hier in Nijmegen is het bijschrijven in een nieuw paspoort 8.70 en in een bestaand paspoort 23,80 :roll:

bij ons



id kaart : € 41,75





Een nationaal paspoort kost € 49,60.

De bijschrijving van een kind direct bij de aanvraag van een nieuw paspoort kost € 8,70.



De bijschrijving van een kind in een reeds uitgegeven paspoort (bijschrijvingssticker) kost € 20,35.





wat zijn ze gek he wat een bedragen voor wat papier en een medewerker aan het werk zetten

Wij wilden ons zoontje ook laten bijschrijven in ons paspoort. Dit ging 40 euro kosten. Maar allebei onze paspoorten verlopen volgend jaar mei.



De mevrouw van de gemeente vertelde dat we dan allebei een nieuw paspoort moeten halen en dan ook meteen een hele nieuwe voor ons zoontje, omdat het per 1 juli dit jaar al verplicht zou zijn om een eigen paspoort te hebben.



Ik vind het nogal raar dat we nu een paspoort hebben van ons zoontje van toen 7 maanden die 5 jaar geldig is…



Maarja wij hebben dus gekozen voor een eigen paspoort voor ons zoontje omdat we anders dubbele kosten zouden maken. En dat is zonde.

Vanaf wanneer moeten ze dan een eigen legitimatie hebben?

@laracroft wrote:

Wij wilden ons zoontje ook laten bijschrijven in ons paspoort. Dit ging 40 euro kosten. Maar allebei onze paspoorten verlopen volgend jaar mei.



De mevrouw van de gemeente vertelde dat we dan allebei een nieuw paspoort moeten halen en dan ook meteen een hele nieuwe voor ons zoontje, omdat het per 1 juli dit jaar al verplicht zou zijn om een eigen paspoort te hebben.



Ik vind het nogal raar dat we nu een paspoort hebben van ons zoontje van toen 7 maanden die 5 jaar geldig is…



Maarja wij hebben dus gekozen voor een eigen paspoort voor ons zoontje omdat we anders dubbele kosten zouden maken. En dat is zonde.




blijft toch vreemd dat gemeentes hierover verschillende informatie verstrekken… Ik heb vandaag voor 232 :evil: euro nieuwe paspoorten en rijbewijzen laten maken (moet ik wel eerlijk bekennen dat ik dus mijn paspoort en rijbewijs kwijt was :oops: ).



Maar nu vertelden ze mij dat het per 1 januari 2012 voor kinderen verplicht is om een eigen identiteitsbewijs te hebben, maar dat het misschien wel gratis of in ieder geval dan goedkoper wordt. Omdat we nu toch allebei een nieuw paspoort moesten hebben, hebben we Noud toch maar in allebei de paspoorten erbij laten schrijven. Over 2,5 jaar zien we dan wel weer verder…

dit is trouwens te vinden bij onze gemeente op de www.



ijschrijvingen van kinderen in het paspoort



Bijschrijvingen van kinderen in het paspoort blijven geldig tot medio juni 2012. Daarna moeten kinderen een eigen reisdocument hebben.



Dit is het gevolg van een wijziging van de Europese verordening die voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen. De Europese Raad heeft op 27 april 2009 met deze wijziging ingestemd. Om gezinnen financieel tegemoet te komen voor een eigen reisdocument voor kinderen, wil staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) vanaf 1 januari 2010 de prijs van een Nederlandse Identiteitskaart voor kinderen tot 14 jaar verlagen tot een prijs die vergelijkbaar is met de huidige bijschrijving (2009: € 8,50). Per medio 2012 wordt namelijk in Nederland het één persoon per paspoort beginsel (1p-1p) ingevoerd. Om dit te financieren, wordt het budget gebruikt dat vrijkomt door het afschaffen van de gratis verstrekking van de identiteitskaart aan 14-jarigen.







Vanaf 1 januari 2010 worden geen gratis identiteitskaarten meer verstrekt aan 14-jarigen. Vanaf 21 september 2009 worden in paspoorten en identiteitskaarten vingerafdrukken opgenomen.



Ik zou zeggen schaf een identiteitskaart aan! :wink:

Dus, in 2012 moet Riley zowiezo een eigen legitimatie…

Hmm, nou zit ik in Dubio, het is niet zeker of ik naar Portugal ga…

maar hoelang duurt een id kaart aanvragen dan ongeveer?

als je wel beslist weet je dat vaak al langer van te voren toch?

dus kan je alsnog een idkaart aanvragen. :wink:

das lekker… ik heb net een NIEUW paspoort ( dinsdag opgehaald) met BEIDE kinderen erin laten schrijven…

niets gehoord van die regeling…

als ik dat had geweten dan hadden ze allebei een paspoort gekregen…

nu kan ik over 2 jaar dus weer omdat het dan niet meer geldig is… de bijschrijving :hand:



:naughty: ( maar dan met de middelvinger :oops: )

Toen Tejo 8 maanden was gingen we op vakantie naar het buitenland en hebben hem toen alleen in mijn paspoort laten bijschrijven.

We hebben er toen ook aan gedacht om voor hem een eigen paspoort of identietijdskaart te kopen, daar wijzelf een jaar laten onze paspoorten moesten laten vernieuwen.

Echter omdat Tejo nog zijn klein was en nog veel in zijn gezicht zou veranderen (toen enorm bol) hebben we dit niet gedaan. Met name omdat wat verdere landen (met name Amerika) het niet zullen accepteren dan een kind een foto in zijn paspoort heeft staan waar hij/zij inmiddels niet direct meer op lijkt :o

Lijkt mij aan de ene kant ook wel logisch, maar waarom moet je het dan zo aanvragen en is het ook zo prijzig :shock:



Over een eigen identiteitskaart is mij overigens nog niets bekend. Net ff gekeken op de site over paspoorten van onze gemeente en daar staat er niets over :think:



Inmiddels hebben we beide nieuwe paspoorten en is Tejo daarin gelijk bijgeschreven. Met Siep wachten we ook weer totdat we naar het buitenland op vakantie gaan.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Zo wat een drama net! :hand:



Ik kom daar met ik dacht een geldige legitimatie. (hij was verlopen op 21 juni, maar dat viel in het weekend dus eigenlijk was hij vrijdag gewoon geldig enzo.)

Niet dus!! :eh:



Ik heb in 2005 de legitimatie waar ik net mee heen ging kwijt geraakt, maar ook weer terug gevonden, had wel al aangifte gedaan, en ook al een nieuwe id.

Maar omdat op het internaat me nieuwe ID gestolen was en ik me oude terug heb gevonden gebruikte ik die. Ben wel eerst naar de gemeente gegaan waar hij aangevraagd was, en aangegeven dat ik hem terug gevonden heb of ze hem geldig konden maken of een nieuwe?

Nou geldig gemaakt (dacht ik.) niet dus!



Was dus net bij gemeente, niet geldig, eerst naar de politie aangifte doen, gelukkig zit die nog geen 2 min daar van daan (gemeente is 5 min van huis met de fiets.) dus ik heen gesjeesd! Snel alles afgerond en weer terug.

Mee valler: Geen vermissings kosten betalen! :dance:

Omdat ik wel een ID kon laten zien! :dance: (die niet geldig was al 3 jaar, en verlopen 2 dagen.)



Maar jeetje wat een gedoe :wall: De gemeente van me ID heeft niet hun werk gedaan door gewoon te zeggen dat hij niet geldig gemaakt kon worden en ik dus nieuwe moest nemen…

Gelukkig opgelost.



Ook meteen gevraagd hoe het zat met bijschrijving, vorige week is bekend gemaakt bij ELKE gemeente dat in 2012 géén bijschrijving geldig is.

Dus als je je kindje bij geschreven heb is dat dan niet meer geldig.

Lekker dan, je betaalt wel daarvoor, maar ja je moet dan dus ID/Paspoort aanvragen kost waarschijnlijk net zo veel als bijschrijving!

nou, het kost nie thelemaal hetzelfde…



bijschrijving op dit moment in een bestaand paspoort kost 20.35 en een NIK kost 41.75!!! voor die 2.5 jaar die het nog geldig is laat ik mijn kind dus bijschrijven!



bekijk ik net mijn paspoort… :wall: is de mijne nog maar geldig tot maart 2011… dus ik ga toch ff kijken wat de beste optie is…

zo…



Nu maar gelijk een nieuw paspoort aangevraagd en mijn kind bij laten schrijven… In een nieuw paspoort gelijk een kind bij laten schrijven kost maar 8.70, dus dan kost het me totaal maar 57 euro. Anders zou ik voor die paar maanden toch ff 20 euro wegmikken,w ant volgend jaar maart zou het opnieuw moeten. Voor allebei een NIK kost in totaal meer als 80 euro… dus toch wel goedkoper… Op de site van onze gemeente staat overigens niks over het niet meer geldig zijn van de bijschrijving…

Het is pas vorige week bekend geworden bij de gemeente, ze moeten het nu alleen bekend maken bij aanvraag en bijschrijving, hoeft nog niet op internet.

Ik heb het vorige week ook gevraagd bij het ophalen. De bijschrijving is nog geldig tot juni 2012 en daarna moeten ze een eigen paspoort/kaart.

nou dan doe ik het toch mooi die drie jaar nog met de bijschrijving… en over drie jaar een eigen NIK…

Let er wel op dat je kindje in beide paspoorten staat ingeschreven. Mocht er anders met jou iets gebeuren in het buitenland dan kan je partner je kindje(s) niet mee naar huis nemen als ze niet ook bij hem ingeschreven staan. Hiervoor werden wij gewaarschuwd op het gemeentehuis.

Dan is het in jou geval misschien voordeliger om voor je kleine een eigen id-kaart te laten maken en voor jezelf ook! Vind ik ook makkelijker meenemen als een paspoort.