Ons kindje is afgelopen week naar school gegaan voor t eerst (wel geoefend 2x hiervoor). Als ik hem breng dan kijkt hij erg geinteresseerd om zich heen, hij lijkt het naar zijn zin te hebben. Maar toen hij thuiskwam zei hij dat hij zo moest huilen omdat hij mij zo miste. Hij zal ook moeten wennen. Hij heeft wel gewoon gespeeld, eet goed zijn boterham en drinkt. De dag erna weer, zei hij weer dat hij moest huilen omdat hij mij zo miste…
Hoe hebben jullie je kindje moed ingepraat en hier doorheen geholpen?
Maar heeft hij ook echt gehuild?? Ik zou dat eens aan de juf vragen. Misschien klinkt het erger en was hij op zich wel wat verdrietig. Het valt me op dat ze soms dingen kunnen zeggen waar wij ons eigen ding dan bij denken/voelen maar in werkelijkheid is het dan anders.
Los daarvan (zie mijn topic over je kind krijsend brengen en/of achterlaten) is het enorm wennen. Lasse had maandag gehuild in taxi toen voor het eerst naar bso en daar een half uur zielig zitten kijken (aldus de bso medwerkster).
Wat volgens mij enorm helpt is het aansluiting vinden met andere kindjes. Lasse miste zijn vriendje bij GO enorm de eerste week maar ik hoor hem er nu niet meer over. Hij vind nu andere kindjes leuk.
Maar in het begin ken je helemaal geen namen ed - dus heb af en toe in de klas gevraagd wie, wie was en hem gevraagd wie hij leuk vond ed.
Als ze eenmaal aansluiting vinden en de juf ook wat vertrouwen gaat het volgens mij een stuk beter.
Ja hij heeft ook echt gehuild. Hij kent een kindje uit zijn klas, daar gaat hij veel me om. En de tweede dag heeft hij ook gespeeld met 2 andere kindjes. Hij kreeg van een kindje ook al een vriendenboekje om in te vullen. Contact heeft hij volgens mij wel een beetje al.
Ik las net een topic van jou dat jouw zoontje ook veel moeite had. Gaat het nu wel al beter met hem? En nu de taxi, ja dat is dan ook weer nieuw en wennen.
Ik vind het echt een rotperiode. De overgang van dagverblijf naar school vind ik enorm groot. Ik hoop dat het snel beter gaat.
Wat een fase he?! Heb geen tips voor je wil je wel succes wensen!
Ineens gaan ze van hun beschermde wereld over naar de wereld van school, met alle leeftijden, onbekende kindjes, onbekende regels etc etc.
Ook al zijn de meeste kindjes wel een creche, psz, go of andere vorm van opvang gewend toch is het echt een grote wereld voor hen.
Mijn zoontje is ook net gestart met proefdraaien en aansluitend gaat hij na zijn verjaardag gewoon de volle mep incl. overblijf. Wel proberen we nog even te wachten met de bso maar of dat lukt weet ik niet.
Die van ons vond het binnen allemaal heel leuk maar het buitenspelen niet, hij mocht niet mee doen met een paar jongens en dat had hij wel gewoon gedaan (klimmen op een soort kasteel) en toen was hij gewoon geslagen en geduwd. Uiteraard heeft de juf dit opgelost maar ik vond het wel kl*** voor hem zo op zijn eerste dag.
Hij zij dan ook dat hij niet wilde buitenspelen…
Is het bij jullie de gewoonte dat je mee naar binnen gaat om ze weg te brengen?
Ik dacht dat ze bij ons op school buiten gingen spelen en dan met de juf samen naar binnen gingen zodra de bel ging. ( gisteren had mijn man hem gebracht en die had het zo begrepen)
Ik ben met hem mee gegaan om zijn tas op te hangen, zijn drinkbeker en fruit op de plek waar het hoort gezet en toen heb ik hem mee naar buiten genomen, een kus gegeven en gezwaaid en ben weggegaan met een beetje dubbel gevoel in mijn buik.
Blijkt dat het heel normaal is dat je dan zelf ook buiten blijft staan tot de bel gaat en dan ga je met ze mee naar binnen(alleen met de kleintjes)
Maar eigenlijk vond ik het zo wel goed, kort afscheid, geen gezeur en geen schoolplein met ouder rituelen…
Hoe doen jullie dat?
Bella wat naar zeg dat jou zoontje zo geschreeuwd heeft, hopelijk gaat het snel beter!
natas
hoi Natas,
Ja het is zo wennen… :? Wij hebben continurooster dus alle kinderen blijven over en eten gezamenlijk. Ouders mogen zowel bij brengen als ophalen wel de klas in, maar wel pas als de bel is gegaan. En bij brengen gaat t ook zo. spullen opruimen, je kindje in de klas gedag zeggen en dan naar buiten weer. Ik heb er ook echt buikpijn van. :eh: Ik hoop zo dat het snel beter zal gaan.
Wat naar zeg dat jullie kindje geslagen en geduwd werd door andere kinderen, vreselijk. Hoe gaat t nu met hem?
Wij hebben toevallig een studiedag vandaag,dus alle kinderen zijn vrij, ons zoontje is dus wel blij.
mijn oudste zoontje gaat ook sinds kort naar school en komt me achterna. wil nog een kus of een knuffel en dan weer…
ik blijf even in de klas en help hem een beetje op weg.
Het is gewoon verschrikkelijk wennen, ook tegen hem was al gezegd jij bent te klein, je mag niet meedoen. Er was getrakteerd en toen had een meisje (van 6, ze hebben bij ons twee combinatieklassen 0/1/2) zijn traktatie afgepakt en opgegeten. Het liefst zou ik er de hele dag bijzitten om mijn kind te ‘beschermen’ :shifty:
Oh wat akelig Chrissie. Vervelend dat de juf het niet gezien heeft/ niet heeft ingegrepen. Het is ineens een grote wereld voor onze kleintjes.
Hier gaat het nog steeds niet goed
Ik weet dat het op reguliere scholen ongebruikelijk is, maar je kindje mag ook gewoon vier dagen per week naar school gaan tot ze vijf zijn, of tot het niet meer nodig is. Of twee keer een middag thuisblijven ofzo.
Zo krijgen ze wat meer tijd om rustig te wennen, het zijn tenslotte ook lange dagen die ze opeens gaan maken.
ons zoontje gaat al 4 dagen per week naar school. Op woensdag is hij altijd vrij.
Zijn dat lange dagen of korte/halve dagen?
Mijn kinderen zitten op de vrije school en hebben tot 12.45 les, ondanks dat dat dus al een stuk minder is dan regulier begonnen ze met drie dagen, wo en vrij bleven ze thuis.
Als je ziet dat je kindje dat nodig heeft zou ik daar niet over twijfelen. Maar misschien valt dat wel mee, je schrijft niet dat hij erg moe is ofzo, dus als het alleen niet naar zijn zin hebben is, is dat misschien ook niet de juiste oplossing.
Heb je al met de juf gesproken? Anders zou je dat iig misschien kunnen doen.
Hier gaan ze tot kwart voor 3 naar school, continuonderwijs. En dan op woensdag de hele dag vrij tot groep 3. Ik denk echt een kwestie van wennen. Hij zegt inderdaad niet dat hij moe is, maar alleen dat hij bij mij wil zijn. Er zijn wel een paar kindjes uit de klas die hij kent. Ik merk dat de juf hem wel probeert te steunen. Zit wel eens bij haar op schoot, gewoon even wat extra aandacht. Het is nu de 6e dag voor hem. Ik merk dat kinderen ook wel contact met hem zoeken en hem ook al bij zijn naam noemen. Als dat iets meer wederzijds is straks en hij er iets meer open voor staat, dan gaat het hopelijk wel beter.