Mijn knulletje is nu 2 daagjes jong en ik geef borstvoeding. Maar Mitchel komt niet uit zichzelf voor een voeding en slaapt enorm veel. Als ik hem wakker maak dan wil hij ook niet drinken. De kraamverzorgster zegt dat ik overdag elke 3 uur aan moet leggen en snachts kan dit elke 4 uur. En hij moet dan minimaal 5 minuten drinken. Maar daar komt hij helemaal niet aan. Ik prober al elk uur aan te leggen in de hoop dat hij iets wil drinken, maar tot nu toe helpt het niets. Hij is ook nog misselijk van de bevalling. Wat kan ik doen???
Als eerste GEFELICITEERD!!!
Vraag je vk om hulp. Baby’s hebben best wat reserve, maar zo’n jong kindje al 2 dagen niets drinken wordt langzaamaan penibel.
Bedenk dat juist wakker maken elk uur, je kindje zo vermoeid kan maken dat drinken niet meer goed lukt.
Eventueel begin je wat te kolven en geef je dat met een cupje zodat je zeker weet dat hij iets binnenkrijgt.
Hoi Joyce,
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.
Lacatiekundige Gonneke van Veldhuizen heeft e.e.a. op een rijtje gezet m.b.t. de basis van borstvoeding: http://www.eurolac.net/index.php?p=8 . Als je dit hebt doorgelezen, wat is jouw conclusie dan op dit moment? Wanneer je vermoeden dat het niet goed gaat hierdoor wordt gesterkt is het essentieel om snel te reageren en hulp in te schakelen. JE kunt contact opnemen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. Dit zijn beide vrijwilligersorganisaties, waarvan de contactpersonen en leidsters met hun eigen borstvoedingservaring als basis een opleiding hebben gevolgd via hun organisatie; zij geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Zowel de VBN als LLL zijn overdag, 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar dus je kunt gerust bellen hoor! Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dit zijn de telefoonnummers:
VBN: 0343-576626
LLL: 0111-413189
Ik denk dat het heel verstandig is om zo spoedig mogelijk te beginnen met kolven en je baby de afgekolfde melk te geven. Je baby heeft die voeding nodig om op krachten te komen en het is belangrijk om je melkproductie te stimuleren. Het is aan te raden om een volautomatische borstpomp te huren, zodat je de borstvoeding optimaal op gang kunt helpen. Deze klus is vaak te intensief om met een handkolf te doen. Op de site van Medela zijn de gegevens van verschillende steunpunten te vinden, waar je een kolf kunt huren: http://www.medela.nl/BENELUX/nl/breastfeeding/breastpumprental/index.php?navid=57 .
Blijf daarnaast zeer regelmatig de borst aanbieden en zorg ervoor dat je je baby goed aanlegt; als een baby niet goed is aangelegd zal hij de borst niet goed kunnen leegdrinken. Meer informatie over aanleggen: http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html en http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding_het_belang_van_goed_aanleggen.html .
Ga alsjeblieft kolven als je beeb niet gaat drinken… Kolf huren via thuiszorg, waarschijnlijk kan je kraamhulp je daarbij helpen…
En heel belangrijk: geef de moed niet op…
(ik heb geen stuwing gehad en Veron begon pas na 5 dagen echt te drinken en heb 10 maanden gevoed waarvan 6 maanden alleen maar bv)…
Schakel een lk in, vaak word dit vergoed door een ziekenkostenverzekering…
Meid ik begrijp je zorgen… (heb ik ook gehad)…
gr patricia
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Dana was vaak ook niet goed wakker te krijgen in het begin. Wat soms wel hielp was een koud washandje bij de hand te houden. Verder tussendoor verschonen, helpt soms ook.
Ik zou hem trouwens niet elk uur aanleggen, mogelijk heeft hij dan helemaal geen honger waardoor hij dus ook niet drinkt. Hou gewoon die 3 uur aan, wakker maken, koud washandje erbij, en dan proberen. Om de produktie op gang te krijgen kun je beter kolven, zoals hier ook al genoemd is.
Veel succes, ik hoop dat het snel beter gaat!
Gefeliciteerd hoor met de geboorte van je zoontje.
Hier een beetje eenzelfde verhaal als Patricia. Bij mij heeft het 5 dagen geduurd voor Jelmer de borst goed wilde pakken. Door eerdere ervaringen (en het ontbreken van een behoorlijke “opbrengst” bij het kolven) zijn wij direct op de 2e dag al gaan bijvoeden met kv om te voorkomen dat hij teveel zou afvallen en geen energie meer zou hebben om te drinken. Ik ben blijven kolven en blijven proberen aan te leggen. Pas op de 5e dag na de bevalling leek bij hem en mij de knop om te gaan met als resultaat dat ik hem nu toch al mooi 4 weken volledig aan de bv heb!
Dus; geef niet op en schroom niet (als je niet genoeg gekolft krijgt) bij te voeden. En het kan wel eens verfrissend zijn er even iemand anders dan je kraamhulp bij te hebben. Ik kreeg nl op die 5e dag een andere kraam. Je hoort me niet zeggen dat het daaraan lag maar het heeft ons zeker geen slecht gedaan.
@annemarie69 wrote:
Dus; geef niet op en schroom niet (als je niet genoeg gekolft krijgt) bij te voeden.
Dit vind ik een minder goed advies, als het kindje echt te weinig binnenkrijgt heb je geen andere keus, maar kies dan liefst hypoallergene kv of suikerwater. Maar in de meeste gevallen is bijvoeden niet noodzakelijk, en geeft het juist meer kans op vervelende gevolgen als allergieen. Ook verstoord het nog meer het vraag aanbodprincipe.
Hoe gaat het nu???
gr patricia
@inkie wrote:
@annemarie69 wrote:Dus; geef niet op en schroom niet (als je niet genoeg gekolft krijgt) bij te voeden.
Dit vind ik een minder goed advies, als het kindje echt te weinig binnenkrijgt heb je geen andere keus, maar kies dan liefst hypoallergene kv of suikerwater. Maar in de meeste gevallen is bijvoeden niet noodzakelijk, en geeft het juist meer kans op vervelende gevolgen als allergieen. Ook verstoord het nog meer het vraag aanbodprincipe.
Ik ben pas gaan bijvoeden op de 4e dag, toen bleek dat Veron meer dan 10% was afgevallen…
Ik heb hem 1 dag wat kv bijgegeven, dit omdat er na 2 dagen kolven nog niet veel uit kwam…
Ineens de vijfde dag kon ik wel genoeg kolven om de kv te vervangen door bv uit een spuitje en smiddags ineens (ik vergeet het nooit meer) hoorde wij hem voor het eerst aan mijn borst drinken :inlove: …
Toen zijn we gelijk gestopt met bijvoeden…
gr patricia
Die nacht was ik behoorlijk radeloos en heeft hij uiteindelijk 10 uur lang niks binnen gekregen. Gelukkig ging het de volgende dag al een stuk beter en heeft hij flink wat binnen gekregen. Kolven was niet nodig en werd zelfs afgeraden door de vk en de kraamzorgster omdat ik enorm veel melk produceer. Na bijna een week drinkt hij nu 1x in de 4 uur iets meer dan 10 minuten. Het aanleggen gaat al stukken beter! Door de enorme stuwing had ik met mijn rechterborst last van een vlakke tepel. Na 6 dagen hebben we een tepelhoedje aangeschaft, maar sindsdien ging het ineens een stuk beter waardoor we het nog niet hebben hoeven gebruiken :dance:
Mijn knul zat de 8e dag al over zijn geboortegewicht en ben enorm blij dat ik borstvoeding kan geven! :inlove: Ik merk dat het enorm belangrijk is dat je zelf rustig bent en de tijd ervoor neemt.
In ieder geval bedankt voor al jullie berichtjes!!!
JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! :dance:
Wat een goed bericht!!!
Oh geniet er lekker van en idd goed voor jezelf zorgen en lekker rustig aan! :thumbup:
Super zeg! Dat klinkt positief!! :dance:
Super zeg…
:dance: :dance: :dance:
Fijn om te horen, nog veel genietmomenten gewenst
nou heerlijk hoor… geniet er maar van! :thumbup:
@carebearcubs wrote:
Die nacht was ik behoorlijk radeloos en heeft hij uiteindelijk 10 uur lang niks binnen gekregen. Gelukkig ging het de volgende dag al een stuk beter en heeft hij flink wat binnen gekregen.
Ik ben blij dat je kindje de volgende dag behoorlijk heeft kunnen bijtanken. 10 uur zonder voeding is voor een jonge baby echt veel te lang… Vanuit de borstvoedingorganisaties wordt aangegeven dat het belangrijk is om, wanneer de baby helemaal niet aan de borst heeft gedronken, binnen twaalf uur na de bevalling te starten met kolven. Als de baby na de bevalling wel even aan de borst heeft gedronken, maar daarna niet meer, dan niet langer dan 24 uur wachten alvorens met kolven te starten.
@carebearcubs wrote:
Kolven was niet nodig en werd zelfs afgeraden door de vk en de kraamzorgster omdat ik enorm veel melk produceer.
Misschien ligt het aan mij, maar ik kan dit advies van de vk en de kraamverzorgende niet rijmen met jullie situatie: een pasgeboren baby die ontzettend slaperig is, slecht drinkt aan de borst en vervolgens 10 uur niets binnenkrijgt? Gelukkig ging het bij jullie anders, maar veel baby’s komen op dit punt in een negatieve spiraal terecht (te weinig binnenkrijgen, heel veel slapen, steeds minder energie overhouden om goed wakker te worden en goed te drinken, steeds suffer worden, geelzien en uiteindelijk stille ondervoeding).
In feite hebben de meeste pasbevallen vrouwen vanaf ongeveer de derde dag te maken met teveel melk. De melkproductie wordt volop door je lichaam in gang gezet, maar is nog niet afgestemd op de vraag. Dat is dus eigenlijk een heel normaal verschijnsel. Die afstemming tussen vraag en aanbod is een wisselwerking tussen jou en je baby en heeft gewoon tijd nodig, dat kan een aantal weken duren. Wanneer een baby echter niet effectief aan de borst drinkt, kan dat gevolgen hebben voor het aanbod. Er wordt immers niet de hoeveelheid gedronken die de baby eigenlijk nodig heeft en dus zal het aanbod zich daarop afstemmen.
@carebearcubs wrote:
Na bijna een week drinkt hij nu 1x in de 4 uur iets meer dan 10 minuten. Het aanleggen gaat al stukken beter!
Goed om te lezen dat het aanleggen al stukken beter gaat :thumbup: . Dat is echt ontzettend belangrijk want alleen als de baby goed is aangelegd, kan hij de borst ook daadwerkelijk goed leegdrinken. Wel moet me van het hart dat ik de frequentie, om de vier uur, voor een jonge baby aan de lage kant vind. Acht voedingen is echt het minimum aantal voedingen voor een jonge baby en voor borstvoeding geldt geen maximum. Probeer te reageren op de eerste hongersignalen die je kindje afgeeft, zoals wakker worden, (smak)geluidjes maken, zoeken, op vingertjes of knuistjes sabbelen. Als je deze signalen waarneemt, leg je baby dan gerust aan. Wordt hij niet uit zichzelf wakker voor een voeding, maar hem dan wakker en laat overdag liever niet meer dan drie uur tussen twee voedingen zitten.
Je geeft aan dat je kindje iets meer dan 10 minuten over een voeding doet. Voel je de melk toeschieten? Drinkt je kindje goed effectief door? Als het goed is, zal je baby eerst korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk toeschiet, zal hij met lange halen ritmisch gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze). Drinkt je zoontje de borst goed leeg? Je borst moet na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor. Ook verandert het drinkgedrag van je kindje als de borst al aardig leeg is; hij zal dan vaker zuigen om nog eens een slokje melk te kunnen doorslikken. Laat hij de borst uit zichzelf los? Is hij nog wakker als hij stopt met drinken? Krijgt je baby één of twee borsten per voeding?
@carebearcubs wrote:
Door de enorme stuwing had ik met mijn rechterborst last van een vlakke tepel. Na 6 dagen hebben we een tepelhoedje aangeschaft, maar sindsdien ging het ineens een stuk beter waardoor we het nog niet hebben hoeven gebruiken
Ik kan me voorstellen dat je enorme stuwing had, zeker omdat je kindje niet dronk

Als de baby de eerste dagen vaak aan de borst heeft kunnen “oefenen”, dan is hij in staat om de moeder door de stuwing heen te helpen. Zo vaak mogelijk en goed aanleggen werkt het beste als er sprake is van stuwing. Mocht de spanning toch te erg oplopen (zoals bij jou het geval was met als resultaat een afgevlakte tepel), dan kan voor het voeden de ergste druk eraf worden gekolfd zodat de tepelhof weer wat zachter wordt. Een andere mogelijkheid is, om de borsten één of twee keer helemaal goed leeg te kolven en vanaf dat punt met een schone lei te beginnen (vaak en goed aanleggen).
M.b.t. tepelhoedjes is het denk ik goed om te weten dat aan het gebruik ervan veel nadelen kleven, zoals zuigverwarring en afname van de melkproductie. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.borstvoeding.ecoparents.com/hoedje.html (door lactatiekundige Nanny Gortzak), http://www.borstvoeding.com/problemen/pijnlijke_tepels/tepelhoedjes_ingetrokken_tepels_en_niplette.html en http://www.borstvoeding.com/problemen/pijnlijke_tepels/het_gebruik_van_tepelhoedjes_bij_premature_babys.html . Wil je toch graag tepelhoedjes gaan gebruiken, dan is het aan te raden om dit onder begeleiding van een lactatiekundige te doen.
@carebearcubs wrote:
Mijn knul zat de 8e dag al over zijn geboortegewicht en ben enorm blij dat ik borstvoeding kan geven! :inlove: Ik merk dat het enorm belangrijk is dat je zelf rustig bent en de tijd ervoor neemt.
In ieder geval bedankt voor al jullie berichtjes!!!
Wat fijn dat de groei er zo lekker in zit! Er zijn richtlijnen waarmee je kunt bekijken of je kindje voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als hij zeven of acht voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit (de gewichtstoename bereken je vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht), voldoende plasluiers heeft (in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), in elk geval vier keer per etmaal zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft ter grootte van een flinke munt en tevreden en alert is.