Paracetamolzetpil bij vaccinatie

Volgende week krijgt Kai de eerste prikken (DKTP & Pneumokokken). Een kennis van me (verpleegster) heeft geadviseerd een paracetamolzetpil te geven. Op de bijsluiter staat dat dit pas vanaf 3 maanden mag. Kai is net 2 maanden oud. Hebben jullie andere adviezen? Ik vind het eigenlijk allemaal al heftig genoeg voor zijn kleine lichaampje.

Bedankt, Marielle

Ze kunnen wel ziek worden van de prikken. Je kan bij de apotheek zetpilletjes kopen voor kindjes tot 3 maanden.

je kan ook een maandje wachten :shifty:

tom heeft alle prikken ( veel) later gehad , máár hij kwam niet op een kdv en dus durfden we dat wel aan :shifty:

Ok … dan heb ik dus de verkeerde zetpillen meegekregen :x

Wij hebben bij geen van z’n prikjes een zetpil gegeven. Hij heeft ook nergens last van gehad :wink:. Ze kúnnen er last van krijgen, maar het hoeft dus niet.

Mijn dochters hebben onlangs de eerste prikjes gehad. Ze hadden alleen wat koorts. In de folder van het ministerie (krijg ik bij de vacinatie mee) staat dat je ze dan beter eerst met iets minder kleding in bed kan leggen dan een paracetamol geven. Mocht het echt nodig zijn dan kun je 'm wel geven. CB raadde mij aan gewoon die vanaf 3 maanden te gebruiken, maar dan in de lengte (lange kant) door midden te knippen. Dit omdat het meeste van de dosis in de punt zit. Als je 'm dus in breedte knipt krijgt ie dus niet de helft.

@MarPie wrote:

Volgende week krijgt Kai de eerste prikken (DKTP & Pneumokokken). Een kennis van me (verpleegster) heeft geadviseerd een paracetamolzetpil te geven. Op de bijsluiter staat dat dit pas vanaf 3 maanden mag. Kai is net 2 maanden oud. Hebben jullie andere adviezen? Ik vind het eigenlijk allemaal al heftig genoeg voor zijn kleine lichaampje.

Bedankt, Marielle

In de lengte doorsnijden en het probleem is opgelost :-*

Heb bij het CB nagevraagd toen Lotte haar eerste prikjes kreeg en daar werd geadviseerd om juist geen paracetmol te geven. Als de kleintjes al koorts krijgen van de vaccinatie heeft deze namelijk een functie… (werd mij gezegd) Bij de apotheek zijn wel homeopatische zetpillen te krijgen die verlichting geven maar niet meteen de koorts drukken. Een goed alternatief.

Wij hebben het uiteindelijk niet hoeven te gebruiken, Lotte had nagenoeg geen last van de prikjes, alleen krijste zij op het moment zelf de boel bij elkaar :mrgreen:

Zo blijkt maar weer eens dat elke CB-arts anders is. :wall:

De CB-arts gaf aan bij de eerste prikken dat ik gerust een zetpil mocht geven (van 60 mg dus tot 3 maanden). Gelukkig maar, want Thara was absoluut niet lekker ervan! Zo ongeveer alle bijverschijnselen heeft ze gehad.

Bij de tweede heb ik de ervaringen verteld van de eerste prikken. daarbij was Thara op dat moment super driftig. Het advies dat ik toen kreeg ik was bij thuiskomst niet af te wachten of de koorts op zou komen, maar gelijk een zetpil te geven om zo een spiegel op te bouwen.

Tja, eigenlijk was de derde keer gelijk als bovenstaand. Ben dan ook benieuwd als ze de vierde prikjes krijgt. Hopelijk verloopt dat iets minder heftig…

Succes volgende week! (uit ervaring weet ik dan moeders het erger vinden dan beebjes :shifty: )

@Shirley79 wrote:

Zo blijkt maar weer eens dat elke CB-arts anders is. :wall:

De CB-arts gaf aan bij de eerste prikken dat ik gerust een zetpil mocht geven (van 60 mg dus tot 3 maanden). Gelukkig maar, want Thara was absoluut niet lekker ervan! Zo ongeveer alle bijverschijnselen heeft ze gehad.

Bij de tweede heb ik de ervaringen verteld van de eerste prikken. daarbij was Thara op dat moment super driftig. Het advies dat ik toen kreeg ik was bij thuiskomst niet af te wachten of de koorts op zou komen, maar gelijk een zetpil te geven om zo een spiegel op te bouwen.

Tja, eigenlijk was de derde keer gelijk als bovenstaand. Ben dan ook benieuwd als ze de vierde prikjes krijgt. Hopelijk verloopt dat iets minder heftig…

Sterkte volgende week! (uit ervaring weet ik dan moeders het erger vinden dan beebjes :shifty: )

Ik zou niet uit voorzorg al een zetpil gaan geven.

Mocht je kindje echt last krijgen dan kun je altijd nog overwegen om 1 van de zetpillen die je nu hebt in de lengte door te snijden.

Idd kan je ze door midden doen , ik had ze ook in huis maar alleen als het echt nodig is …Veron had wel verhoging en ik heb hem toen 1 van 60 ml gram gegeven .

Denk niet dat t kwaad kan en ik wil een koortst stuip liever uit de weg houden maar zou het idd niet op voorhand al geven , je kan altyd eerst kijken hoe je kindje er op reageerd

Hier op Cb zeiden ze al er koorts is kan je gerust geven …

Succes in elk geval !

vandaag geweest voor de 1e prikjes…

Ik mocht een paracetamolzetpil doormidden knippen indien nodig…

maar dit hoefde dus niet.

Ze is ontzettend slaperig vandaag, maar huilt bijna niet.

hoi,

ik hoop dat er nog mensen zijn die dit topic volgen.

merlijn is vanochtend ingeent voor de eerste prikjes.

ik heb wel paracetamol zetpilletjes in huis van 240mg.

ik heb de huisarts gebeld en die zei dat ik die doormidden moest snijden.

ik vond dat nogal raar want hier hoor ik dat je baby’s 60mg moet geven en geen 120mg

zal ik alsnog andere gaan halen?

liefs van Rose :-*

hij is al een jaar, dus hij mag die van 240 mg ook gewoon hebben, tenzij hij erg licht is, dan kunnen je overwegen om hem door te snijden.

realiseer je wel dat een te lage dosis geen effect zal hebben.

daarmee bedoeol ik, drie keer een zetpil van 240 heeft meer effect dan 6 van 120 verspreid over de dag

uit mijn hoofd is het:

0-3 maanden 60 mg max 3 x daags

3-12 maanden 120 mg max 3 x daags

1-3 jaar 240 mg max 3 x daags

hij is geen jaar maar morgen is ie 6 weken…

vandaar mijn vraag.

liefs…

@rose wrote:

hij is geen jaar maar morgen is ie 6 weken…

vandaar mijn vraag.

liefs…

brn geloof ik een beetje moe :zzz: :zzz: :oops:

dan is het een beetje afhankelijk van het gewicht, op mijn doosje van 120 mg staat:

5,5-10 kg 120mg 2-3 maal daags

Mij is indertijd verteld dat ik dan inderdaad die van 60 mg moest hebben.

Pas vanaf de leeftijd van 3 maanden 120 mg…

Maar ja, ik ben geen expert natuurlijk en wie ben ik om een arts tegen te spreken. Misschien nog een keer bellen met je vraag?