PAP3a met HPV en kinderwens

Toen ik in januari stopte met de pil begon voor mij een periode van zware vermoeidheid en 2 keer een contactbloeding tijdens sex.

Op consult gegaan bij mijn huisarts is direct besloten een uitstrijkje te laten maken omdat contactbloedingen een teken kunnen zijn van een infectie of beginnende vorm van baarmoederhalskanker.

De uitslag was PAP3a en een virusinfectie waar men toen nog geen bekendheid van had.

Ik mocht over een half jaar terugkomen maar heb op aandringen tóch een oproep gekregen voor 3 maanden.

Vorige week dinsdag ben ik geweest voor het 2e vervolgonderzoek.

Vandaag ben ik gebeld door mijn huisarts dat het weer niet goed was.

Ook is bekend geworden dat ik de trotse bezitster ben van het HPV virus.

Ik ben er kapot van!

Ik krijg van de week een oproep van de gyn voor nader onderzoek.

Nu is het zo dat mijn vriend en ik al een tijdje proberen om zwanger te raken.

En nou zal je net zien dat mijn vruchtbare dagen precies aankomend week zijn…

Ik heb mijn huisarts niet gevraagd of het bezwaarlijk is om toch zwanger te raken.

Moet ik dit weekend de sex even laten voor wat het is of kan ik gewoon mijn best blijven doen???

Het is gewoon héél dubbel!

Aan de ene kant ben je bezig met je eigen gezondheid en aan de andere kant las ik van vrouwen dat het zwanger worden na een eventuele behandeling vaak nóg moeilijker wordt…

En ik word al zo moeilijk zwanger!!! (bij mijn eerste zwangerschap had ik een gemiddelde cyclus van 86 dagen).

Ik besef maar al te goed dat mijn eigen gezondheid voor alles gaat maar toch ben ik zo bang dat ik misschien na behandeling helemaal slecht of misschien niet meer zwanger kan worden!

Mijn dinnetje heeft vandaag dus hetzelfde te horen gekregen en ik begreep dat het beter is om dan even niet zwanger te worden… :hug: .

Het is inderdaad beter om even niet zwanger te raken.

Een pap 3a, word in de meeste gevallen verwijderd door een conisatie, (ze halen dan een kegeltje weg rond je bmm, geneest weer heel mooi) dat heeft even de tijd nodig om te genezen.

Groetjes

Hetty

Dank jullie wel voor het antwoord… :-*

sterkte! :hug:

@ICL wrote:

Mijn dinnetje heeft vandaag dus hetzelfde te horen gekregen en ik begreep dat het beter is om dan even niet zwanger te worden… :hug: .

Jeetje dat is wel heel toevallig zeg…

Sterkte voor haar gewenst…

@Chatty wrote:

Het is inderdaad beter om even niet zwanger te raken.

Een pap 3a, word in de meeste gevallen verwijderd door een conisatie, (ze halen dan een kegeltje weg rond je bmm, geneest weer heel mooi) dat heeft even de tijd nodig om te genezen.

Groetjes

Hetty

Nee, conisatie doen ze niet zo snel, er word eerst een lis excisie gedaan (met heet lusje) en dat is een mindere aanslag op de baarmoedermond.

Aangezien Judith ook nog een kinderwens heeft zal daar rekening mee gehouden worden, de baarmoedermond word immers zwakker van een conisatie.

Sorry, heb hier een beetje ervaring mee, ik had zelf pap4 in 2006.

Judith: wacht eerst dat bezoek aan de gyn af, die gaat kijken met een soort camera (colposcopie heet dat) en als hij/zij inderdaad geinfecteerd gebied ziet word je hoogstwaarschijnlijk metéén behandeld.

Dat raad ik je trouwens aan als je mag kiezen, het doet geen pijn, zelfs de verdoving niet (je moet dan kuchen om druk te geven en is écht pijnloos) en je bent er meteen van af.

Het is véél enger om ‘later’ pas terug te komen en je bent al super getressed als je in deze situatie zit :?

Meteen zwanger worden na de behandeling is ook geen strak plan, meestal moet je twee halfjaarlijkse uitstrijkjes wachten en die moeten wel goed zijn.

Bij mij waren die wél goed ondanks dat ik CinIII had (kwaadaardige kankercellen) en ben meteen na die laatste uitslag voor Nina gegaan :inlove:

Als je nog vragen hebt gil maar :-*

Mellie; jeetje…PAP4 ?

Ik vind PAP3a al heftig…

Wat goed dat alles verholpen is bij je zeg!

Dus ze kunnen ook nog rekening houden met een eventuele kinderwens? Helemaal goed om te horen, ik ben daar dus echt als de dood voor.

Ik vind het al vervelend genoeg dat we wachten, helemaal als je er voor je gevoel klaar voor bent en aangezien Celeste al 3 jaar is…

Misschien moet ik eens ophouden met dat leeftijdsverschil. Maar voor mij al te duidelijk dat niets in het leven te plannen is…

Misschien dat ik je wel gebruik ga maken op de aanbod wat betreft info en vragen. Dank je!

Ja qua behandeling word er sowieso rekening mee gehouden he? Bij een conisatie houd je een zwakkere baarmoedermond over en bij een Lis niet, bij dat laatste halen ze dunne ‘schillen’ weg zeg maar.

Enne leeftijd is alleen maar een getal he, Ryan was uiteindelijk 4 toen wij voor Nina gingen en nu spelen ze ook heel leuk met elkaar hoor, dus er is overal wat voor te zeggen.

Maar volg je gevoel, maak je arts gék met vragen en wat je ook doet ga niét Googlen, dan lees je alleen maar de horror verhalen en flip je echt door (been there done that :cry: )

Hee, en ik las in een ander topic dat je gelezen hebt dat het maanden kan gaan duren voordat ze actie ondernemen maar dát is dus niet zo he, dikke kans dat jij op je eerste afspraak bij de gyn al in de beugels ligt hoor hier word héél snel op gehandeld namelijk en bij jou zeker omdat je dus al twee foute uitstrijkjes hebt.

Zwangerschappen kunnen hele rare dingen met de celdeling uithalen dus wacht alsjeblieft die afspraak af…

Mellie; thanks voor je uitleg over de bahandeling. Ik ben dus inderdaad gaan Googelen maar ben (GELUKKIG!!!) nog geen horrorverhalen tegengekomen pffff… Maar wel dus dat het inderdaad even kan gaan duren dat je behandeld wordt.

Daarom ben ik wel blij dat ik nu persoonlijk met een kenner spreek en dat je de klappen van de zweep kent.

Ik moet aanstaande maandag om 14.00 uur in het ziekenhuis zijn bij de gyn.

Heb jij enig idee of het belangrijk is dat ik iemand meeneem ivm terugrijden?

Mijn vriend werkt namelijk 275km verderop en mijn ma past op Celeste…

Ik vind het zelf ook wel lekker om het hele gedoe niet zo beladen te maken en ga ook graag alleen heen maar weet niet of het handig is.

Wat betreft een zwangerschap…

Stel dat er de afgelopen dagen voor het telefoontje van de huisarts toch een bevruchtiging is geweest, en ik die behandeling zou ondergaan, die eventuele zwangerschap dan mis zou kunnen gaan?

Ik stel de vraag evengoed aanstaande maandag bij de gyn ook wel.

x

Hee meis, sorry dat het even duurde, ik heb in Nijmegen gebivakkeerd bij de schoonouders.

Ben je al bij de Gyn geweest? Hoe is het gegaan?

Ja ik ben inderdaad maandag naar de gyn geweest.

Jammer genoeg was de uislag nog niet bekent of ik een hoog of laag risico HPV virus heb… Baalde de gyn wel van.

Ik moest eerst een aantal vragen beantwoorden en daarna heeft hij inderdaad dmv colposcopie het gebied bekeken.

Er was een klein stukje te zien nadat hij het behandeld had met zilernitraat.

Dit heeft hij direct verwijderd. Dit was niet echt pijnlijk maar meer een rot gevoel.

Volgende week krijg ik de uitslag maar hij had er wel een goed gevoel over zei hij. Mede doordat het gelukkig maar een klein stukje was.

Anyway, we wachten geduldig af!

Ik was wel blij dat ik wist wat ik kon verwachten, dat kon de gyn ook wel waarderen geloof ik.

Dus hierbij; thanks!

En dan krijg je als het goed is over 3 maanden weer een uitstrijkje toch? Dat gebeurt meestal wel om zeker te zijn dat ze het hele gebied hebben weggehaald?

En het is idd fijn om iets voorbereid te zijn, ik was dat niet door héél slechte infoverstrekking vanuit de HA en daar zeiden ze ook dat Pap4 ook een ontsteking kon zijn :wall:

Ja dat niet alle huisartsen erg goed geïnformeerd zijn is mij ondertussen ook wel bekend geworden… :wall:

Mij is trouwens óók verteld dat PAP3a kan komen door de infectie die ik toen blijkbaar had… En dan hebben we het niet over het HPV virus, want dat was toen nog helemaal niet bekend.

Het was ook wel een grappig moment; met zn 3en aan tafel was ik aan het vertellen wat we gingen doen....De gyn kon er gelukkig ook wel om lachen.<br /> <br /> ik heb m niet gehoord over een uitstrijkje over 3 maanden eigenlijk… :think: . Ik neem aan dat dat wel gebeurd ja…

Hij zei wel dat als de bloeding over was en de uitslag bekend was er hoogstwaarschijnlijk géén probleem is om zwanger te raken.

M.a.w. hij verwacht niet zo heel veel van de uitslag…

Eerst zien dan geloven!

Afgelopen maandag heb ik de uitslag gekregen van de biopt;

De kweek was helemaal goed!!! :dance: :dance: :dance: :dance: .

Ik ben zo ontzettend blij en opgelucht…

Ik moet over een half jaar terug komen voor een vervolg uitstrijkje bij de gyn.

Ook heb ik groen licht gekregen om zwanger te worden en daar ben ik natuurlijk ook helemaal gelukkig mee alhoewel ik de afgelopen weken wel meer gaan beseffen dat gezondheid boven alles gaat en dat je er voorzichtig mee om moet gaan.

x