pap

Vraagje: Ik kreeg het advies om mijn meisje pap te gaan geven. Welk merk mengt het beste met bv. ? En met welke maat speen kun je dat het beste geven?



Groetjes, Fraukje

Hoi Fraukje,



Kun je aangeven wat de aanleiding van dit advies is geweest?



Groetjes van Yvonne

Ik gaf biobim.

Dat is vaak bij een reformzaak te krijgen.

Die moet goed binden met bv maar deed dat bij mij niet,maar met wat fruithap erdoorheen werd het een heerlijk hapje en heeft mijn odchter daar erg van genoten :thumbup:

Hoi Yvonne,



Fenna heeft het vaak moeilijk met poepen, behoorlijk harde ontlasting sinds ze bijvoeding krijgt.

Fenna krijgt 6 keer bv per dag. Sinds anderhalve maand begonnen met bijvoeding. Iedere dag 1x fruit, wat hapjes groente (sinds deze week met vlees) en vandaag begonnen met de eerste boterham. Cb vond dat ze nog weinig bijvoeding krijgt en dat dat het poepen kan bemoeilijken. Ze adviseerden meer bijvoeding te geven en omdat ze nog weinig brood krijgt een papfles. Dit kan dan zowiezo alleen maar op mijn vwerkdagen, want ik kolf heel moeilijk (maar 80cc per keer) en ik heb alle tijd en vrije dagen nodig om alles bijelkaar gekolfd te krijgen voor mijn werkdagen…



Alvast bedankt.

Groetjes,

Fraukje

Okee, als ik het zo lees dan is het doel dus eigenlijk dat je kindje meer vezels zou krijgen om de stoelgang te bevorderen. Klopt dat?

Sowieso kunnen vezels in dat geval alleen optimaal hun werk doen als er voldoende vochtinname tegenover staat. Vezels moeten namelijk voldoende vocht kunnen opnemen en daardoor wordt de ontlasting zachter. Dat buiten beschouwing gelaten bevat moedermelk juist veel voedingsvezels (oligosachariden). De oplosbare soort dus, die zie je niet, maar ze doen wel hun werk. Daarom komt verstopping bijna niet voor bij baby’s die alleen moedermelk krijgen. Een VBN-collega heeft eens uitgezocht hoe het zit met de voedingsvezels in mm en andere voedingsmiddelen (want harde ontlasting of verstopping is vaak het gevolg van gebrek aan voedingsvezels of een onbalans in de hoeveelheid voedingsvezels en vocht). Daar kwam het volgende uit:



-moedermelk bevat 1,3 gram voedingsvezel per 100 ml

-bruinbrood 2 gram per snee

-een baby maaltijd uit een potje bevat gem. slechts 1 gram per 100g.



Dus als je met behulp van borstvoeding e.e.a. weer wat meer in balans zou willen krijgen, dan is het aan te raden de hoeveelheid vast voedsel tijdelijk terug te brengen (of even helemaal teruggaan naar alleen borstvoeding) zodat de darmpjes van je kindje tot rust kunnen komen en de ontlasting weer zachter wordt. Als je merkt dat alles weer is zoals het hoort, kun je het introduceren van vast voedsel in een rustig tempo weer oppakken (starten met kleine hoeveelheden en dit heel geleidelijk aan opbouwen met daarbij de ontlasting als graadmeter).

En daarbij vind het helemaal niet zo weinig voor een kindje wat nog maar net went aan bijvoeding. Ik zou zelfs langer wachten met vlees, maar dat is mijn bescheiden mening. (Ik hou graag het schema van Stefan Kleintjes aan.)

Mooi om te lezen over die vezels Yvonne! Interessant. Is het ook niet zo dat je kindje zéker het eerste jaar alleen op BV zou kunnen leven? Bijvoeding is dan toch nog ondergeschikt? Ik weet niet beter dan dat je je kindje kan laten wennen aan nieuwe voedingsmiddelen en dat het nog even niet zoveel uitmaakt of het nou ook doorgeslikt wordt of niet. Het is pure introductie.

@mamalena wrote:

Is het ook niet zo dat je kindje zéker het eerste jaar alleen op BV zou kunnen leven? Bijvoeding is dan toch nog ondergeschikt? Ik weet niet beter dan dat je je kindje kan laten wennen aan nieuwe voedingsmiddelen en dat het nog even niet zoveel uitmaakt of het nou ook doorgeslikt wordt of niet. Het is pure introductie.


Dat klopt hoor :thumbup:

Vanaf de leeftijd van ongeveer zes maanden kan worden gestart met het introduceren van vast voedsel. Dat is echt nog bijvoeding, moedermelk blijft nog een hele tijd de (volwaardige!) hoofdmaaltijd van een baby.

Wat is borstvoeding toch geweldig! Jammer dat de samenleving: artsen / cb’s er zo weinig kennis van hebben en je steeds weer op het verkeerde been wordt gezet… Goud voor het werk wat jullie doen bij het VBN!

Bedankt voor je advies!



Groetjes, Fraukje

Ook anderen uiteraard bedankt voor jullie reactie! :wink:

Sanne heeft door de beetjes bijvoeding dikkere/harde ontlasting gekregen en drinkt nog 5 a 6 keer aan de borst. Ik merk als ik minder bijvoeding geef dat ze dan ook dunnere ontlasting heeft. Ik ga dus echt niet meerderen met bijvoeding, ookal zou het cb mij dat over een paar weken ook echt wel gaan adviseren. Sanne vindt er trouwens ook nog niet veel aan. Ben soms al blij dat ze 80 gram op heeft aan fruit en aan groente.

k zie nu dit topic dank zij fraukje!



verbaasd mij nu enorm dat de kinderdietiste mij aanraad om de bv zover terug te bouwen da tje het kan vergelijken met de hoeveelheid zuivelproducten :shock: maar dat is weer een ander punt!





dochterlief heeft helemaal geen ontlasting, maar wel een soepele buik. maar als ik maar voldoende bv geef, dan komt de rest er dus wel uit…