Aangezien het rotweer is vandaag en ik dus eiegnlijk de deur niet uit wil kom ik er achter dat ik geen pannenkoekenbeslag in huis heb maar ook geen zelfrijzend bakmeel.
Kun je ook pannenkoeken maken van bloem?
Groet,
Nathalie
Ja, dat kan. Zie bijvoorbeeld http://www.kookotheek.com/pannenkoeken/basis_recept_voor_pannenkoeken.htm
Ja, je moet het juist met bloem maken en niet met zelfrijzend bakmeel Ik maak het altijd zelf, dat is veel goedkoper nl.
Eigenlijk kan er niet zo heel veel mis gaan. Iets te veel van het één of ander maakt niet zoveel uit.
Mijn recept:
250 gram bloem
3 eieren
halve liter melk
mespuntje zout
Eerst doe ik de melk in de kom, dan mixer aan en meel er langzaam bij doen en tot slot de eieren en dan het zout. Nog even roeren en klaar ben je. Evt. nog wat melk of juist meel toevoegen als je het te dik of dun vind.
Ohhh hahaha ik had juist alleen maar recepten met zelfrijzend bakmeel.
Hoeveel pannenkoeken kun je maken van jou beslagje Juulke??
Een stuk of zes. Ik bak vaak alleen voor de kids.
Als ik voor het hele gezin bak, dan verdubbel ik het recept.
Ik vind het persoonlijk lekker als er wat meer ei in zit, maar je kunt ook 2 eieren gebruiken ipv 3 als je dat lekkerder vind of als je niet genoeg eieren in huis hebt.
Niet het zout vergeten (je hebt maar weinig zout nodig overigens), want zonder zout zit er geen smaak aan.
ik doe er meestal vanillesuiker in…vind ik lekkerder.
Maar ik verdubbel het recept wel dan hebben we er allemaal genoeg aan.
@meissie wrote:
ik doe er meestal vanillesuiker in…vind ik lekkerder.
Maar ik verdubbel het recept wel dan hebben we er allemaal genoeg aan.
Dat is het leuke van zelf maken. Je kunt er bij mikken wat je lekker vind en het kan bijna niet mis gaan.
Eet smakelijk alvast.
Ik maak ook altijd pannekoeken met bloem.
Maar ik doe op de gok.
Ik strooi wat bloem in een beslagkom, 2 of 3 eieren erbij, zakje vanillesuiker en snufje zout, melk erbij en met een garde roer ik. Vind ik het te dun, wat bloem erbij, of als het te dik is nog wat melk.
En de pannekoeken zijn heerlijk zo :drool:
@Mutsie86 wrote:
Ik maak ook altijd pannekoeken met bloem.
Maar ik doe op de gok.
Ik strooi wat bloem in een beslagkom, 2 of 3 eieren erbij, zakje vanillesuiker en snufje zout, melk erbij en met een garde roer ik. Vind ik het te dun, wat bloem erbij, of als het te dik is nog wat melk.
En de pannekoeken zijn heerlijk zo :drool:
Hier precies zo :mrgreen:
Koop nooit kant en klaar pakken, vind ik voor veel dingen wel handig maar voor pannekoeken echt onzinnig.
Eet smakelijk, heb ook wel trek in pannekoeken, maar heb zo’n hekel aan pannekoeken bakken :oops:
Ik ga dat ook eens zo proberen… En dan zijn de pannenkoeken zoet met vanillesuiker?? Maar dan doe je er nog wel suiker of stroop op of juist wat anders of niks??
nee nog wel lekker beleggen met stroop of poedersuiker.
Je kan er ook wat kruiden doorheen doen (of door een deel van het beslag) en dan een hartige pannenkoek maken met bijv groente en (geiten)kaas. Hebben ze toch hun groente binnen en ze vinden het hier heerlijk
Eieren, bloem en melk inderdaad… op gevoel!
In plaats van de vanillesuiker doe ik ook wel eens een scheut stroop door het beslag. Ook heul lekker!!
Appeltje raspen en een uurtje in de kaneel laten trekken… hmmm!
En? Lekker gegeten?
hier zijn pannenkoeken met boekweitmeel favoriet :drool:
Ja, ik ook met boekweitmeel, of een mengsel van gewone bloem en bwmeel.
Wij maken altijd pannenkoeken van tarwebloem :drool:
Ten eerste gezonder, ten tweede goedkoper en ten derde minder machtig.
In mijn kookboek staat een basisrecept voor 8 pannenkoeken: 250 gram tarwebloem, 1 theelepel zout, 1 ei, 450 ml melk.
Wij maken voor 2 volwassenen en 3 kinderen:
450 gram tarwebloem, 2 theelepel zout, 2 eieren, 1 zakje vanillesuiker, 900 a 1000 ml melk (afhankelijk van hoe dik je het beslag wil maken)
Mijn man maakt geen dikke pannenkoeken en meestal kunnen er dan wel 16 a 20 pannenkoeken gemaakt worden.
tarwebloem = witmeel, dus niet zo gezond.
Ik gebruik het overigens ook gewoon voor de pannenkoeken hoor, maar als je een gezondere variant wilt kun je volkoren tarwemeel gebruiken. Ik doe dan meestal half om half, anders vind ik ze echt te zwaar worden.
@Lune wrote:
tarwebloem = witmeel, dus niet zo gezond.
Ik gebruik het overigens ook gewoon voor de pannenkoeken hoor, maar als je een gezondere variant wilt kun je volkoren tarwemeel gebruiken. Ik doe dan meestal half om half, anders vind ik ze echt te zwaar worden.
Ik bedoelde gezonder dan de kant-en-klare pannenkoekenmix

Wij eten alles volkoren, maar helaas nog geen volkoren tarwebloem kunnen vinden (niet bij Lid en Super de Boer) vandaar dat we gewone tarwebloem gebruiken.
de ah hier verkoopt het wel en natuurlijk alle natuurvoedingswinkels in de buurt :mrgreen: