Paniek bij haren wassen

Mijn zoontje heeft sinds een paar weken paniekaanvallen met het haren wassen. Het begon met haren wassen onder de douche. Hij is nooit een held geweest als er water in zijn ogen kwam (beginnende zwemles, in bad of onder douche) maar nu raakt hij helemaal de draad kwijt. Gillen, spartelen en ja dan zit je helemaal onder en val je net niet omdat mama je opvangt. In bad met bekertjes wil niet, in bad achterover hangen wil niet.

3 secondes met je koppie onder de douche in ruil voor een graag gewild cadeautje wil niet… Manlief heeft er gister met enorm veel gepraat toch weer een wasactie uit gekregen met maar 1 paniekmoment en veel tranen. Samen in bad, dan lukt het net. Maar zoonlief is ook nogal een prater, en je kunt ook verzanden in praten zodat het ook niet mee helpt voor de angst.

Kent iemand dit probleem en hoe heb je het opgelost?

Hij moet eigelijk af en toe weer mee naar het zwembad, asl hij 5 is wil ik hem wel op les hebben. Maar op deze manier wordt dat een drama, je wilt toch na een zwemles even haren wassen.

Het is dus naar mijn idee geen simpel “ik wil niet” maar echt angst waardoor hij geen controle heeft over zijn bewegingen en gedrag.

Shampoohoedje?

Onze dochter houdt een washandje stijf voor haar ogen terwijl ik haar haar uitspoel. Dat werkt voor haar heel goed.

“zelf” laten doen?



Zelf shampoo, zelf uitspoelen met een klein beetje “oh wacht hier zit nog een klein beetje schuim”-hulp van jezelf?







Washandje idd…

Zo’n hoofdring … volgens mij te koop bij o.a. Prenatal?





en maak je niet druk om een zwembad, dat komt straks vanzelf… niet pushen, gewoon rustig spelenderwijs proberen…





Succes… :hug:

Heel herkenbaar. Wij doen hem een zwembrilletje op. Doordat hij zo paniekerig reageert heb ik zijn zusje vanaf jongs af aan regelmatig meegenomen onder de douche en die is een stuk relaxter met haren wassen of water in het gezicht. :thumbup:

Bij mijn dochter helpt het om het haar zelf te laten doen. Dus douchekop vasthouden en haar zelf laten uitspoelen, ze heeft het dan meer onder controle en weet dat ze ook zo kan stoppen als het nodig is. Alleen wel rekening houden dat de hele badkamer nat is daarna :wink:

Hier gaat het uitspoelen bij beide kids in de houdgreep, met veel geworstel en gegil. We hebben ook veel geprobeerd, maar Marie wil ook geen washandje oid. Ze mag kiezen tussen de moeilijke en de makkelijke manier :wink: het wordt vrijwel altijd de moeilijke. Als ze in bad gaan dan beginnen we met haren wassen, dan hebben we het maar gehad…



Ik ga ervan uit dat het wel weer over gaat. Ze zijn allebei dol op het zwembad en krijgen tijdens het badderen ook vaak water in hun ogen en dan is er niks aan de hand. Het haren wassen lijkt wel iets psychologisch :think: