Ik zag laatste een paard bij iemand in de wei staan, en die had een hoes over de oren en over zijn/haar hoofd, waardoor de ogen bedekt waren. Het dier kon wel grazen maar zag niks en de oren waren dus bedekt. Ook had het een soort riemen om de buik en naar voren enzo. Hij/zij had ook een denken om.
Met name die bedekking van hoofd vond ik er raar uit zien. Kan iemand mij uitleggen waarvoor zoiets dient?
Dat is tegen de horzels, meestal zitten er ook wat sliertjes aan dat als ze met het hoofd schudden ze die horzels weg kunnen jagen.
Ze kunnen er wel doorheen kijken hoor :mrgreen:
@Mama_jeanet wrote:
Dat is tegen de horzels, meestal zitten er ook wat sliertjes aan dat als ze met het hoofd schudden ze die horzels weg kunnen jagen.
Ze kunnen er wel doorheen kijken hoor :mrgreen:
zei mijn mannetje ook al

Hier een plaatje
ow oke… het is dus het eigenlijk heel (om met mijn zoons taal te praten) onzielig. Ten behoeve van het dier dus, fijn om te weten. Het zag er zielig en beperkend uit, maar het is dus juist om hem/haar te verlichten van die rotprikbeesten.
bedankt voor het snelle antwoord!
yup is helemaal niet zielig en graag gedaan.
@wwb wrote:
ow oke… het is dus het eigenlijk heel (om met mijn zoons taal te praten) onzielig. Ten behoeve van het dier dus, fijn om te weten. Het zag er zielig en beperkend uit, maar het is dus juist om hem/haar te verlichten van die rotprikbeesten.
bedankt voor het snelle antwoord!
Als je ziet hoe irritant horzels en andere steekvliegen kunnen zijn voor een paard dan is het juist fijn om te zien dat een eigenaar er wel iets tegen doet. Mijn ouders sprayen de paarden zelfs 3x per dag in. En ze dragen allemaal zo’n netje

En als je een paard van dichtbij ziet dan zie je ook vaak dat vliegen in de ooghoek gaan zitten en dat is ook irritant voor een paard, vooral als je je voorstelt hoe dat bij je zelf is

Zo voorkom je dat ze er kunnen gaan zitten.
Nog nooit gezien, mooi dat dat er is zeg :thumbup:
Maar die spray, wat is dat voor iets ?
gr melanie.
En de dekens die ze dragen zijn zgn vliegendekens, ook ter bescherming ven die vervelende prikbeesten.
Het is echt heel zielig, heb gevallen gezien die helemaal onder de bulten zaten door de horzels.
Ik heb ook van die spray voor mijn paard, zit hertshoornolie in :sick: . Werkt als een tiet maar stinken joh :sick: .
@debbel wrote:
Ik heb ook van die spray voor mijn paard, zit hertshoornolie in :sick: . Werkt als een tiet maar stinken joh :sick: .
Wij gebruikten dat altijd als we met de paarden naar buiten gingen, echt stinkspul, maar goed zo hadden wij en de paarden er geen last van en konden we lekker buitenrijden (natuurlijk niet als het echt te warm was).
Hoi,
Dat zouden ze dan eigenlijk bij koeien etc ook moeten doen, insecten beten kunnen ook lelijke lidtekens worden .
Wel mooi dat het er is , dan maar stinken toch :thumbup:
Voor koeien heb je ook zoiets; veerust maar dat vind ik persoonlijk niet zo goed werken
Als het paardje een fries was kan de deken er ook nog voor dienen dat hij niet verkleurt in de zon of tegen eczeem
Leuk dat te lezen, ik wist het ook niet!
Laatst kochten we aardappelen bij de boer, het regende en we zagen ook paarden in de wei met die capes, zegt Tim: kijk mama, die hebben een regenjas aan :inlove:
Ik denk dat eerder een exceem outfit is geweest. Het ziet er komisch uit maar voor de paarden wel fijn.
Het verschil tussen een eczeemdeken en een vliegendeken is meestal makkelijk te zien. Bruin is eczeem en licht blauw/wit is vaal een vliegendeken.
Mijn paard heeft ook zo’n vliegendeken. Ik vind het er altijd uit zien als van die Middeleeuwse ridderpaarden.
Hier een humor variatie vliegenmasker van mijn (inmiddels alweer 25 jarige) appaloose merrie
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zelfs eczeemdekens heb je tegenwoordig niet meer alleen in het bruin
ja het was zoiets als dat bovenstaande, die witte, maar inderdaad dan bruingrijzig (vies kleurtje vond ik het)… en ik heb geen verstand van paarden… maar ik denk dat wat ik zag een pony was in zo’n deken. Hij/zij was met het hoofd niet veel hoger dan ik.
mmm als het een pony was, was het hoogst waarschijnlijk een ijslander met eczeem.
was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht toen ik je stukje las.