paar vraagjes!!!

Hallo allemaal,



Mijn dochtertje is inmiddels alweer 8 maanden, maar eet de laatste 3 weken erg slecht. Weigert haar brood helemaal, fruit gaat nog wel en het avondeten bestaat uit een 6 maanden potje olvarit. Vers is ze sowieso nooit fan van geweest, maar de stukjes van de 8 maanden potjes krijgt ze niet weg (paar happen en dan laat ze het op haar tong liggen). Nu krijgt ze ook tanden, zelfs 4 boventanden zie ik tegelijk doorkomen.



Kan dit ermee te maken hebben dat ze stukjes nu nog moeilijker vind? En wat zouden jullie doen gewoon 6 maanden potjes geven en als haar tanden zijn doorgekomen weer rustig aan opbouwen met de 8 maanden potjes en vers en dergelijke?



En ik heb nog een andere vraag, pfff blijf hier vragen stellen. Hoe zit het met het met de pot mee-eten? Ik ben zelf nogal van het makkelijke eten, dus uit poten en pakjes, wraps, pasta’s en van die knorr gerechten. Komt ook omdat mijn vriend totaal niet houdt van aardappels groente vlees… Mag mijn dochter dit als ze 1 jaar is ook allemaal hebben??? En wat eten jullie babietjes van een jaar zoal?



Dat was het :oops:

Kan er zeker aan liggen hoor dat ze nu moeilijker gaat eten met tandjes.

Ik zou gewoon door blijven gaan met de 8 maanden potjes, het is echt geen ramp als ze wat minder binnen krijgen het is tenslotte BIJvoeding.

Mijn meisje van 8 maanden voeden wij bij via Rapley, en krijgt echt heeel weinig binnen. Wij zitten nog steeds op 4 flessen van 200cc.



Wj eten hier ook zelden aardappels/groente/vlees, vind dat echt verschrikkelijk. Wij eten dus vaak pasta’s, maar dan maak ik het wel zo vers mogelijk. En mijn oudste meisje at voor haar 1 jaar gewoon al met alles mee. Wel als wij iets aten van pizza/patat etc, dan kreeg ze een vers potje uit de vriezer.

Romata, hoe maak jij dan je pasta zo vers mogelijk? Ik doe er wel tomaatjes, stukjes paprika en ui door, maar de saus is dan wel uit een pot of die zakken van bertolli…



Ja wat ik nu ook doe over Rapley gesproken is mijn dochtertje na haar potje bij ons zetten (wij eten wat later) en dan stukjes groente geven. Maar ze heeft er totaal geen interesse in haha. Ach het komt vast allemaal goed hoor, kan me niet voorstellen dat ze op haar 16e in het restaurant een potje olvarit besteld :shock: …

Gewoon blijven aanbieden, dan komt het vanzelf wel :slight_smile:



Ik denk wel dat als je alles uit pakjes/zakjes bereid het voor haar gezonder is om dan maar olvarit maaltjes te eten…Die pakjes zitten nl vol suikers, zout en andere rommel.

Ook voor jezelf echt niet gezond :wink:



Wij eten ook zelden aardappels, groente, vlees, maar ik kook vrijwel nooit met zulke producten en dan kan het hartstikke gezond hoor :slight_smile:

Wraps zijn mijn kinderen al van heel klein af aan dol op, vroeger sneden we ze in stukjes voor ze, met alle groente enzo er gewoon op/door.



Pasta maken doe ik bijv zo: hele zooi groente (champignons, courgette, ui, prei, paprika bijv) bakken, knoflook toevoegen. Dan de saus maken; of met (veel) verse tomaten, of blikjes met gepelde tomaten (daar is niets aan toegevoegd, mits je de goeie neemt, je hebt ze wel met toevoegingen). Ik gebruik voor een grote pan twee blikjes, een potje creme fraiche, een scheut rode wijn, knoflook, verse basilicum, oregano en peterselie (maar dat kan je natuurlijk zo aanpassen naar je eigen smaak).



Gewoon zo puur mogelijk met veel groente dan kan ze lekker mee eten hoor :slight_smile: Hier aten ze eigenlijk direct met de pot mee zo ongeveer, eerst alleen de groente, later steeds meer. Met een maand of tien aten ze vrijwel alles.

@dama16 wrote:

Romata, hoe maak jij dan je pasta zo vers mogelijk? Ik doe er wel tomaatjes, stukjes paprika en ui door, maar de saus is dan wel uit een pot of die zakken van bertolli…



Ja wat ik nu ook doe over Rapley gesproken is mijn dochtertje na haar potje bij ons zetten (wij eten wat later) en dan stukjes groente geven. Maar ze heeft er totaal geen interesse in haha. Ach het komt vast allemaal goed hoor, kan me niet voorstellen dat ze op haar 16e in het restaurant een potje olvarit besteld :shock: …




Verse tomaat/blikje tomatenpuree/vaak doe ik ook nog een blikje tomatenstukjes erin. Groente die je lekker vind. Wortel/courgette/ui/paprika/champignons.



Maak ook vaak pasta met boursin, maar dan zou ik bij die kleintjes opscheppen voordat ik de saus erbij doe. Maar dat is hier niet van toepassing mijn meisjes heeft KMA dus mag veel dingen niet. Ik kook dus vaak een aardappeltje met wat verse groente los voor haar.

Ik zou dan voor haar potje ‘stukjes’ aanbieden, want na een hele maaltijd zou ik ook geen zin hebben om nog op een stuk groente te knagen. Of tijdens het eten. Dat ze tussen het voeren gewoon wat kan sabbelen/knagen aan een stukje groente etc…

Wij zijn / waren hier ook erg van de makkelijke :shifty: dus inderdaad veel kant en klaar dingen. Voor ons natuurlijk al niet goed, maar ik ga het dus niet aan Marijne geven.

Marijne is overigens ook wat langer aan de 6 maanden potjes geweest hoor, geen enkel probleem. Af en toe 8 maanden weer proberen en dan komt het vanzelf.

We zijn nu dus op het punt van mee-eten beland. Als wij een frietje eten oid dan krijgt ze wel een potje. Maar het is weer dan wij tegenwoordig met haar gezonde pot mee-eten :smiley:

Tja mijn man en ik vinden het allebei minder lekker, maar het is wel gezonder en die kant-en klaar dingen geef ik gewoon liever niet aan zo’n kleintje…

Ik denk dat ik nog even wacht met de 8 maanden potjes weer proberen tot haar tandjes door zijn. Nu heeft ze er zo’n last van… En dan kan ik eventueel zo’n potje is fijner prakken want er zitten best harde stukken in. Mijn dochtertje krijgt ook buisjes eind mei omdat ze continu pijn heeft aan haar oortjes. Kan me voorstellen dat het slikken en dan vooral als het grovere stukjes zijn ook pijnlijk is…



En inderdaad die kant en klaardingen zijn ook echt rotzooi hoor… Ik denk dat ik het nu gewoon alvast moet gaan klaarmaken zodat ik het goed onder de knie heb en als de potjes van 8 maanden goed gaan ga ik steeds meer vers proberen…

We zijn nu dus op het punt van mee-eten beland. Als wij een frietje eten oid dan krijgt ze wel een potje. Maar het is weer dan wij tegenwoordig met haar gezonde pot mee-eten :smiley:



Ben je van het ene op het andere moment met de potjes gestopt en haar toen laten mee-eten met jullie of geleidelijk?

Ik heb geen ervaring met potjes, daar kan ik je dus niets over vertellen. Wij zijn met 6 maanden met stukken groente en fruit en het duurde best een poos voor ze dat redelijk at.

Wat je zegt over tandjes herken ik wel heel erg: het doorkomen van tanden zorgde hier regelmatig voor minder tot heel slecht eten.



Wij eten overigens ook gezonder sinds onze dochter echt met de pot mee is gaan eten.

We zijn niet in 1 keer over. Ze krijgt soms een potje, soms een bordje eten en soms een combinatie.

Gisteravond bijvoorbeeld: gestart met bord met bloemkoolroosjes en stukjes aardappel. Lekker met de handjes erin :inlove: en ook eten maar op een gegeven moment was ze het zat. Toen de rest met wat vlees door de blender gedaan en de rest gevoerd met het lepeltje. Wil ze natuurlijk wel zelf de lepel vasthouden, nou ja samen met papa en mama dan.

Vlees vind ik nog wel moeilijk om zo te geven, misschien dat ik straks maar met gehaktballetjes begin. Dat valt redelijk klein ineen, maar is wel groot genoeg om vast te pakken.

Ik vind het ook lastig hoor! Maar ik bekijk het gewoon per dag. Ze krijgt ook wel minder gezonde dingen binnen, zoals een klein stukje rookworst of een frietje maar ik probeer het gewoon te beperken. Maar ik doe er ook niet te spastisch over, ze mag gewoon alles eten.



Ze spuugde laatst bij haar oma de aardbeienvla uit, veel te zoet :smiley: