ik krijg van een lief kokkertje ovulatietesten opgesturrd die zij niet meer nodig heeft (sennapen bedankt!! :-* :-* )
maar ik weet helemaal niet hoe die dingen eigenlijk werken. wanneer je ze moet gebruiken enz.
iemand die me daar meer over kan vertellen??
Hee Ellen,
Heb je een enigzins regelmtige cyclus? Dan zou ik een dag of 3 a 4 voor je je ei verwacht beginnen met testen. In de gebruiksaanwijzing van de testen staat ook wel een tabelletje met op welke cyclusdag je het beste kunt beginnen met testen.
De test zelf werkt eigenlijk precies hetzelfde als een zwangerschapstest, gewoon eroverheen piesen of in een bakje urine houden dus. Na 5 minuten is het resultaat dan afleesbaar.
Heel veel vrouwen hebben gedurende bijna de gehele cyclus een licht 2e streepje, dit zegt nog niet zoveel. Het zegt pas wat als het streepje op zijn allerdonkerst is. In principe zou dit dan ongeveer even donker moeten zijn als de controlestreep, maar dit is niet bij iedereen zo. Daarom moet je dus een aantal dagen achter elkaar testen totdat de tweede streep op de test weer lichter wordt. De donkerste test geldt dan als positief. Vanaf dat moment heb je binnen 24-48 uur je eisprong.
Als je direct na de positieve test dus aan het klussen slaat, ben je nog mooi op tijd!
Beetje duidelijk? :think:
bedankt tierrtje.
is wel een beetje duidelijk, maar ik weet dus totaal niet wanneer ik mijn ei heb… ik voel dat niet, en mijn cyclus varieert van 27-33 dagen ongeveer… :think:
Oooww domme ik nu heb ik dat briefje er niet bijgedaan hoe ze te gebruiken ja :doh: :doh: !!
Moment ik ga even zoeken!!!
haha dat wist ik niet hoor dat dat er niet bij zat en zo dom vind ik je niet. ik vind je gewoon lief :-*
Dan moet je uitgaan van de kortste cyclus, dus die van 27 dagen.
En dan heb je ongeveer 14 dagen eerder je ei, dus rond dag 13. En dan moet je dus een paar dagen eerder beginnen met testen, zodat je je piek sowieso niet mist.
Dit is de tabel die sensitest geeft om te bepalen wanneer je moet beginnen met testen:
gemiddelde lengte van de cyclus / start met testen
21 dag 4
22 dag 5
23 dag 6
24 dag 7
25 dag 8
26 dag 9
27 dag 10
28 dag 11
29 dag 12
30 dag 13
31 dag 14
32 dag 15
33 dag 16
Hun hele gebruiksaanwijzing staat trouwens op http://www.sensitest.nl/gebruiksaanwijzing.php?p=sensitest-ovulatietest-dipstick
bedankt!!
ik zal eens gaan kijken op hun site…
:-*
Was ook geen briefje stond op de envelop.
Heb je even :mrgreen:
Ovulatietest
Gebruiksaanwijzing;
De ovulatietest is een eenvoudige manier om de 2 tot 3 vruchtbare dagen van de vrouw in een maand vast te stellen. Ongeveer 24 tot 48 uur voorda de eisprong/ovulatie plaatsvind, neemt de hoeveelheid van het LH toe. Vlak voor de ovulatie is er een sterke stijging van dit hormoon meetbaar in de uyrine. Deze plek duurt maar 1 of 2 dagen. Nadat het gehalte LH in de urine op zijn hoogst is, vindt de ovulatie plaats binnen 24 tot 48 uur. In deze tijd heeft u de meeste kans om zwanger te raken, na gemeenschap.
Om deze plek zult u een aantal opeenvolgende dagen moeteten testen. Eerst zult u uw cycluslengte moeten bepalen. Neem een gemiddeld van de afgelopen cyclys. De beste dag om te beginnen met testen kunt u aflezen in de tabel. U telt vanaf de eerste dag van uw menstruatie (dag 1). U gaat door met testen totdat u de LH plek kunt aflezen van uw test. De ovulatie vind dat plaats tussen de 24 tot 48 uur.
Gemiddelde lengte van de cyclus/start met testen
21/dag4
22/dag5
23/dag6
24/dag7
25/dag8
26/dag9
27/dag10
28/dag11
29/dag12
30/dag13
31/dag14
32/dag15
33/dag16
34/dag17
35/dag18
36/dag19 etc. etc.
Het tijdstip:
De LH plek komt pas in de ochtend op gang en het hoogtepunt ligt rond 12 uur smiddags. Dit is dan ook het beste testmoment. Het kan zijn dat uw piek heel kort is -korter dan 24 uur- waardoor deze tussen 2 testmomenten invalt. Wanneer er niet 1 duidelijke streep aanwezig is geweets, raden wij u aan om 2 keer op een dag te testen.
Benodigdheden om te gaan testen:
1: een gesloten test
2: een schoon en droog opvangbakje
3: Urine van de vrouw :shifty: :mrgreen:
Stappenplan:
1: Pak een test
2: vang urine op in een bakje;
3 pak de strip aan de roze zijde vast en dompel de andere zijde ongeveer 5 seconden in het bakje met urine (Niet verder dan MAX!!)
4:Leg de test op een vlakke ondergrond
5: Wacht 5 tot 10 minuten. Het is belangrijk dat de achtergrond geen verkleuringen laat zien.
Resultaat van de test
- Het resultaat is positief als er 2 lijnen van dezelfde kleur of alks de testlijn donkerder is dan de controlelijn. Op dit moment is de hoeveelheid LH in uw lichaaml maximaal
- Het resultaat is negatief als er 1 lijn verschijnt. Dit is de controlelijn om te zien of de test juist is uitgevoerd. Indien testlijn niet zichtbaar of zeer licht roze verschijnt, heeft het lichaam nog onvoldoende LH aangemaakt om te kunnen spreken van een LH plek of is de LH plek niet geweest. De test kan als negatief worden geinterpreteerd!
Hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd…
SUCCES!!!
:-* :-*
Voorspelbaar ik zit alles te typen en jullie gingen naar de site wat ik ook had kunnen doen! :mrgreen:
bedankt meis! daar kan ik zeker wat mee!!
haha, ach ja, vind het wel lief van je hoor!
Nu maar hopen dat het lukt. Ik heb 2 dagen gesest en beide had ik positief getest en dat was de eerste keer dat ik die testen gebruikte… En nu iets meer dan een jaar later toch een klein ventje…
Dus ik hoop dat het jullie ook gegund is!
Ellen, ff een dikke :-* …
Hopelijk gaat het snel weer lukken
En aan mijn ovulatietestervaringen heb je niks…remember de paastak :mrgreen:.
Succes meis :hug:
Ow ja, mayo’s paastak! :lol:
Ellen, ik heb 1 ronde ovutesten gebruikt, omdat mijn cyclus een zootje was. Ben gestart met testen op dag 4 en heb doorgetest tot dag 14. Vanaf dag 12 had ik een overduidelijk positieve test. Op dag 13 ook nog en dag 14 werd hij weer iets lichter.
Ik vond het heel prettig om op deze manier toch een beetje inzicht in dat lijf van mij te krijgen.
Hopelijk gaat het jou ook een stukje “rust” brengen en buiten dat het oh zo gewenste, blijvende resultaat
:-* :-* :-*
heb je een beetje geslapen vannacht meis? :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
ja deb, met jou ervaring in mijn achterhoofd zal ik er vol positievisme aan beginnen mar lijkt me gewoon eens fijn om te zien wanneer ik nu precies een eisprong heb. wie weet herken ik dan een volgende keer de symptomen.
vannacht goed geslapen. voel een hoop berusting dus gaan gewoon vol moed naar de volgende ronde.
eens moet er toch een kleintje blijven plakken
Dat was ook mijn insteek van de ovutesten hoor! Overigens herkende ik echt niks van symptomen verder, maar de testen waren duidelijk.
“Fijn” dat je in ieder geval met frisse moed weer verder kunt meis. Je weet het, hier wordt stevig geduimd voor een “plakker” voor je! :-* :-* :-*