Ik heb een zoontje van 6 weekjes oud. Ik geef borstvoedin
deze is moeizaam opgang gekomen. Moest aanleggen kolven en dan het overige geven. Tot dat de productie goed opgang was gekomen.
Hij is een erge langzame drinker.hij doet een uur over zijn voeding. Nu wilt hij ineens om de twee uur drinken of soms nog minder dan de twee uur. En dat frustreed mij een beetje. Want heb maar een uur voor mij zelf. Om te eten,do hen of een spel met mijn dochter te doen of te slapen. Ik raak zo langzamer hand uit geput.
Zit hij in zijn regeldagen. Hoe zorg ik dat hij misschien sneller gaat drinken.
Vraag me ook af of mijn bv wel voedzaam genoeg is.
Heb al een ll. Gevraagt per mail. Alleen zij kon me geen echte tips geven.
Ik zit nu erg te zwingelen of ik over zal stappen op k
Wat vervelend dat je zoontje nog niet zo vlot drinkt. Dat heeft echter tijd nodig, hij zal het steeds makkelijker en vlotter gaan doen.
Wat betreft de vele voedingen op het moment: dat zijn inderdaad regeldagen. Ik zou je aanraden het een paar dagen vol te houden, met een dag of 2-3 zal hij wel weer terug gaan naar een ritme met wat minder voedingen.
Succes! De eerste maanden borstvoeding moet je best veel investeren, daarna wordt het vaak een stuk makkelijker.
edit: over het voedzaam zijn van je bv: borstvoeding zit heel goed in elkaar, is gewoon altijd voedzaam genoeg, tenzij je zelf ernstig ondervoed bent. Dat je aan de kleur zou kunnen zien dat je melk niet goed genoeg is, of dat er gewoon te weinig voedingsstoffen inzitten, is een fabel (helaas een hardnekkige).
En dan tot slot: je zou ook een vrijwilliger van la leche league of vereniging borstvoeding natuurlijk kunnen bellen voor gratis advies.
Ik heb maar een klein adviesje, ga heel snel een andere laktatiedeskundige zoeken.
Je moet natuurlijk wel iets aan zo iemand hebben en ik weet zeker dat er meerdere tips zijn om je wel te helpen.
:hug:
@mereltje85 wrote:
over het voedzaam zijn van je bv: borstvoeding zit heel goed in elkaar, is gewoon altijd voedzaam genoeg, tenzij je zelf ernstig ondervoed bent. Dat je aan de kleur zou kunnen zien dat je melk niet goed genoeg is, of dat er gewoon te weinig voedingsstoffen inzitten, is een fabel (helaas een hardnekkige).
Hier wil toch even op reageren, want mijn twee dochters groeiden dus niet of nauwelijks op BV (ca 200 gr. in 6 weken…)
Beiden dronken goed, waren tevreden, kwamen op tijd voor de voedingen…
@leeuwtje74 wrote:
@mereltje85 wrote:
over het voedzaam zijn van je bv: borstvoeding zit heel goed in elkaar, is gewoon altijd voedzaam genoeg, tenzij je zelf ernstig ondervoed bent. Dat je aan de kleur zou kunnen zien dat je melk niet goed genoeg is, of dat er gewoon te weinig voedingsstoffen inzitten, is een fabel (helaas een hardnekkige).
Hier wil toch even op reageren, want mijn twee dochters groeiden dus niet of nauwelijks op BV (ca 200 gr. in 6 weken…)
Beiden dronken goed, waren tevreden, kwamen op tijd voor de voedingen…
Tja, ik weet niet hoe dat kan, maar te weinig voedingsstoffen schijnt gewoon echt vrijwel niet voor te komen. Dan kun jij allicht een uitzondering zijn geweest, maar als je zelf niet ondervoed bent, is dit gewoon niet iets waar je in de eerste instantie aan moet denken.
Sunrise :hug: voor jou, het is al super dat je aan het begin de productie zo goed omhoog hebt gekregen, ik hoop dat het nu gauw beter gaat weer!
vannacht was het weer pas meneer kwam om de 2 a 1,5 uur. heb daarom bijna niet geslapen. en het begint zijn tol te eisen.
ben toch even naar het cb gegaan voor het weeg momentje hij is in een week tijd 225 gram aan gekomen, dus mijn bv is voedzaam genoeg.
toch heb ik mijn frustraties op tafel gelegt. het was voeder tijd dus zij heeft ook even met mij mee gekeken. ze denkt ook dat het de regeldagen en dat ik idd niet moet opgeven. hij drinkt goed maar doet er veelste lang over. hij vind het wel goed bij mama aan de borst te tutten. ze heeft me wat tips gegeven om hem wat sneller te laten drinken.
ik moet het de tijd geven tot zaterdag en dan moet hiij toch wat meer om de drie uur komen. maandag moet ik terug komen en dan gaan we weer wegen en bespreken hoe het is gegaan en eventueel komt er nog een lk ( een andere aan wie ik advies had gevraagt).
dus voor de komende dagen tandjes om elkaar en doorzetten.
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje, wat een mooi mannetje joh :inlove:
Uit je bericht blijkt, dat je veel werk hebt verzet om je kindje volledig aan de borst te krijgen (en dat is gelukt, super hoor!). Ik kan me voorstellen dat een en ander je nu opbreekt. Toch denk ik dat je al een heel eind op de goede weg bent. Vaak is goede informatie dan net even het zetje wat nodig is om de borstvoeding helemaal goed op de rails te krijgen. Uiteraard ben jij de enige die kan beslissen of en in hoeverre je daarin kunt/wilt investeren.
Veel baby’s hebben rond deze leeftijd inderdaad te maken met regeldagen. Ze maken een groeispurt door en hebben dan meer melk nodig. Door (tijdelijk) vaker aan de borst te drinken, stimuleert het kindje de melkproductie en zal deze snel zijn aangepast aan de hernieuwde vraag.
Je schrijft dat je zoontje een uur over de voeding doet. In combinatie met jullie moeizame start met borstvoeding zou dit een teken kunnen zijn, dat hij nog niet helemaal efficiënt aan de borst drinkt. Vaak heeft dat te maken met het aanleggen. Ik denk dat het daarom de moeite waard is om te bekijken of je verbeterpunten kunt ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan het aanhappen; om de borst goed te kunnen leegmelken, is het heel belangrijk dat je kindje voldoende borstweefsel in zijn mondje heeft. Hij moet niet alleen de tepel, maar ook (een groot gedeelte van) de tepelhof in zijn mondje hebben (je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding ). Om dat te kunnen bereiken, moet je baby zijn mondje goed wijd open hebben, daarbij moet zijn tong iets uitsteken. Als hij met een zuinig mondje aanhapt, krijgt hij niet voldoende borstweefsel in zijn mondje en zal hij de borst ook niet optimaal leeg kunnen drinken. Kijk maar eens naar dit animatiefilmpje: klik. De manier van aanleggen is dus erg belangrijk voor het verloop van de voedingen. Voor meer tips en informatie hierover kun je terecht op o.a. bv.com-aanleggen, Borstvoedingorganisatie LLL-goed aanleggen en Eurolac-borstvoeding basis.
Verder kun je tijdens het voeden letten op het drinkgedrag van je kindje. Zo zal hij eerst korte zuigbewegingen gaan maken om de toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk gaat stromen, zal hij ritmisch met lange halen (masseren-slikken-ademhalen) en af en toe een pauze gaan drinken. Je kunt zijn kaakjes tot aan zijn oortje toe zien bewegen en je kunt de melk naar binnen horen klokken. Naarmate de borst leger raakt (je borst zal dan ook soepeler aanvoelen als vlak voor het voeden), zul je vaker achter elkaar die masserende beweging zien, waarna hij nog eens een slokje melk doorslikt. Sommige kindjes laten op dat moment uit zichzelf de borst los, andere baby’s blijven dan nog even tutten (en vallen vervolgens vaak aan de borst in slaap). Dan wordt er dus niet meer actief gedronken. Als dat laatste het geval is, kun je ervoor kiezen om je baby zelf rustig van de borst te halen door je pink voorzichtig in zijn mondhoek te leggen. Je kunt je zoontje eventueel even rechtop tegen je aan houden, hem een boertje te laten doen om hem vervolgens de andere borst aanbieden.
De conditie van je tepel direct na het voeden kan ook veel vertellen over het verloop van de voedingen. Je tepel moet mooi rond en roze uit het mondje van je baby komen. Als deze wit is, of paars, of afgeplat of je ziet een randje over de tepel lopen, dan gaat het duidelijk iets niet goed met het aanleggen.
Overigens kan het gebruik van tepelhoedjes ook een negatief effect hebben op de melkinname en de melkproductie.
Kun je hier verder mee?
Fijn dat ze je bij het cb wat hebben kunnen helpen. Succes met doorzetten! Hier heeft het een hele tijd geduurd voor M echt om de drie uur ofzo ging drinken, zeker het eerste half jaar zat er vaak minder tijd tussen. Ik heb het uiteindelijk maar losgelaten, niet meer verwacht dat ze langere tijden ertussen liet. Nu krijgt ze iets meer een langer ritme (hoewel ik het idee heb dat ze zowaar toch weer eens regeldagen heeft nu).
En anders een lactatiekundige vragen is een goed plan (een goede lactatiekundige is herkenbaar aan ibclc, wat ervoor staat dat ze echt daarvoor is opgeleid, verder mag iedereen zich ‘zomaar’ lactatiekundige noemen, is geen beschermde titel).
Succes en sterkte, als je naar de vraag van je mannetje voedt, komt het zeker goed!