Hallo meiden.
Wie kan mij helpen, want via het cb kom ik er ook niet uit.
Mijn kleine jongen is bijna 6mnd en het een flinke lekkere beer en wil dan graag overstappen naar vaste voeding ook omdat hij er echt klaar voor is.
Nou zoek ik me scheel naar schemas of voorbeelden van hoe ik het moet doen om van bv naar vaste voeding over te gaan (of ik zoek verkeerd :shifty:<br /> Zijn hier site
s over te vinden zodat ik het kan uitprinten en dan in me vakantie mee te beginnen.
Wie kan me hier mee helpen, zeker nu na zijn onder tandjes nu ook al de bovenkant op springen staan.
Alvast bedankt
gek is dat he: eerst is het borstvoeding en borstvoeding en borstvoeding. lekker duidelijk. en opeens lijkt er vanalles te moeten, fruit, groente, liga’s…
ik kan me nog goed herinneren dat ik ook echt niet snapte hoe of wat. en toch bleek het uiteindelijk zooo simpel.
hou ten eerste in je achterhoofd dat het in eerste instantie gaat om BIJVOEDING. je kindje eet de eerste keren allicht nog helemaal niet zo veel. je zult de eerste weken dus wslk ook gewoon even veel bv geven als voorheen. langzaamaan zul je zelf wel merken dat ie minder trek in je bv begitn te krijgen en dan kun je beetje schuiven met de voedingen zodat er 1tje afvalt (en dan twee).
ik deed de eerste weken gewoon 1 bijvoed-moment per dag (ergens eind van de middag tussen twee bv’s in). dat was echt genoeg om te wennen. en dan rol je er langzaam in, en echt; het gaat uiteindelijk gewoon vanzelf.
ik heb aan dit schema erg veel gehad over wanneer je welk voedsel kunt introduceren: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/ned.html
en je kunt ook nog even kijken of de rapley-methode je aanspreekt (ook hier in bijvoedingstopic een sticky hierover)
Nou idd erg weinig info over de overstap, en als ik iets vindt gaat het elke keer over het zelfde en alleen over de eerste stap en geen vervolg.
Ik heb idd wel wat de site.
Ik heb idd ook naar rapley methode gekeken, maar omdat het me eerste is vindt ik het leuker om met een lepeltje te geven.
Hij groeit al zo snel en is al een behoorlijke grote jongen, ik vindt het dan leuker lekker koetsiekoetsie met een lepel te geven :inlove:
Ik was wel af en toe begonnen met een paar hapjes fruit dus was wel al goed bezig. Gek he dat het eigenlijk toch wel allemaal vanzelf gaat uit eigen inzicht.
@Natascha `81 wrote:
ik vindt het dan leuker lekker koetsiekoetsie met een lepel te geven :inlove:
je kunt ook combineren he, deed ik ook: af en toe dingen prakken en lekker koetsiekoetsie met een lepel geven, en verder dingen gewoon a la rapley aanbieden. En geloof me dat laatste is ook erg koetsiekoetsie maar dan op een andere manier.
en groente en fruit in eerste instantie per stuk aanbieden (dus geen mengelmoesjes) en dan elk soort een paar dagen achter elkaar, zodat je kunt kijken of je kindje er goed op reageert.
@Natascha `81 wrote:
ik vindt het dan leuker lekker koetsiekoetsie met een lepel te geven :inlove:
Hahaha ik spreek je over een jaar nog eens :mrgreen:
zonder gekheid, je bent prima begonnen.
Je begint met 1 keer dag als tussendoortje een fruithapje te geven. Gaat dat lekker en prima dan ga je rond de avondmaaltijd groenten geven. Zogauw die een flinke hoeveelheid groenten opkan kun je er een toetje vla of jochurt nageven en mag je een voeding laten vervallen.( het simpele is dat bij bv die voedingen vanzelf vervallen zogauw die meer gaat eten.
Vanaf 7 maanden mag je dan een sneetje brood geven met een bv, of een bordje pap.
je hebt dan een ontbijt met granen en melk…
een tussendoortje fruit.
een avondmaaltijd (groente en aardappel )eventueel met toetje
en al jouw voedingen ertussenin.
Vanaf een maand of 8-9 ga je dan een 2e broodmaaltijd geven wederom met een melk voeding of gekolfd.
en mag je aan het avondeten ook vlees (rul gehakt of kip bijv) gaan toevoegen.
Je gaat dan de soorten die je geeft steeds verder uitbreiden en vanaf 1 jaar kan je uk met de pot meeeten, dan zijn er 2 broodmaaltijden (of pap wat beter lukt) 1 hoofdmaaltijd en 2 keer een tussendoortje.
that’s it.
nou ik heb nu al meer info dan je op internet kan vinden.
Gedeeltelijk rapley lijkt me idd ook wel leuk om te doen, zijn ok zelf lekker bezig.
Eigelijk is het ook best simpel (denk ik nu) want hij geeft zelf aan als hij genoeg heeft, nu al.
Nou ieder geval al bedankt voor de info, ik ga op onderzoek als het zover is.
Groetjes