Ik zit op het moment erg te twijfelen over het overstappen van BV naar FV.
Ik zit er namelijk een beetje (boel) doorheen: Niels is erg onrustig en huilerig, overdag slaapt hij nauwelijks en 's nachts komt hij ongeveer 2 a 3 keer. Dat laatste is niet erg maar omdat ik overdag continue met hem bezig moet zijn kom ik niet meer aan mijn rust toe en die heb ik momenteel erg hard nodig. Daarnaast heb ik een vermoeden dat hij misschien een (kma) allergie heeft: sinds een week diarree (hij wordt nog gestest of het een parasiet is), eczeem (nu onder controle), heel veel winden, boeren en de hik. Daarnaast drinkt hij steeds slordiger met hele happen lucht en korter, 8 minuten is al veel, steeds loslaten, hoofd wegtrekken etc (geen spruw te zien). Die boeren, hik en winden kunnen daar natuurlijk mee te maken hebben maar als ik af en toe een flesje geeft (afgekolfd) drinkt 'ie wel netjes. Alles kolven en in flesjes geven is geen optie voor mij, dan kun je me straks echt wegdragen…
Ik twijfel dus nog maar als ik ga overstappen hoe doe ik dat dan? Ik heb geen idee van schema’s ed. Ik neem aan geleidelijk overstappen (ik zit nu op ongeveer 8 voedingen per dag)? Is het zo met flesvoeding dat je echt op gezette tijden voedt of kan het ook min of meer op verzoek?
Ik ga overigens as maandag naar het CB en zal deze vragen dan ook stellen maar wil ook graag jullie input!
Het is net alsof ik mijn eigen verhaal lees toen ik BV gaf en later nog gewone KV.
Ook Noortje was onwijs onrustig, veel wakker en 's nachts veel willen drinken en dan ook nog onwijs onrustig aan de borst.
Ik geeft nu ander halve week pepti en…tis een ander meisje. Is niet meer zo onrustig, slaapt beter (komt nu nog maar 1 keer 'nachts) is beter te troosten en drinkt gewoon rustig zonder gevecht haar flesjes. Ook Noortje heeft eczeem in haar gezichtje en is nu al minder rood en dat allemaal door de voeding.
(off topic: wat heb jij voor een zalf gebruikt voor Niels zijn eczeem)
Dat is het grappige: ik had via de HA hormoonzalf gekregen ervoor. Maar ik vond dat nogal heftig en ben daarom nog even doorgegaan met Bepanthen zalf smeren, twee keer per dag en sinds een paar dagen zie ik echt een hele stuk verbetering. Da’s in ieder geval iets!
De HA wilde mij ook hormoonzalf geven, maar ik wilde dat nog niet mede ook omdat het in haar gezichtje zit. Ik zal morgen eens Bepanthen kopen.
(Noortje slaap nu al vanaf 13.00 uur, dit was met BV of gewone KV ondenkbaar :mrgreen: )
Wat voor FV geef je Noortje? En is dat door je HA voorgeschreven of geadviseerd? er staat me namelijk iets bij dat de echte hypoallergene voeding alleen via de apotheek te verkrijgen is?
Hoe heb je de BV afgebouwd?
Jemig al vanaf 1 uur slapen! :shock: Dat is hier nog een grote droom! Al was vandaag een goede dag: Niels voor het eerstin zijn ledikantje op zijn eigen kamer gelegd en hij heeft met een halfuurtje huilen tussendoor 2 uur geslapen!
Uiteindelijk heb ik Noortje om 5.15 maar uit bed geplukt omdat ik anders niet uit zou komen met de fles.
Ik geef Noortje Pepti, was hier al mee begonnen voordat ik naar de HA ging. De HA heeft het nu voorgeschreven, maar eigenlijk niet belangrijk omdat we het toch niet vergoed krijgen van de verzekering.
Bij de kruidvat kost pepti 15 euro (bij de apotheek 32,40 :shock:.
Je zou het in overleg kunnen doen met het CB.
Ik ben eigenlijk heel radicaal gestopt met BV. Gaf Noortje overdag alleen de fles (toen nog gewone voeding) en 's nachts de borst (gewoon omdat het makkelijk was) Verder kolfde ik mijn borsten leeg op het moment dat ik het niet meer uithield van de stuwing. Binnen een week was ik hier mee klaar.
Ik zou al ik jou was als je gaat stappen op pepti gelijk direct overgaan en geen BV meer geven en gewoon je borsten leeg kolven.
Succes ik hoop zo dat Niels ook snel rustig en relaxt is. Bij Noortje merkte ik bij de eerste fles al verandering in positieve zin. Ze dronk heel rustig en was daarna gewoon tevreden.
Wat vervelend dat het geven van borstvoeding je nu zo zwaar valt. De onrust van je kindje zou ook heel goed kunnen komen doordat hij heel veel lucht inslikt tijdens het voeden. Die lucht kan dan, zoals je schrijft, boeren, windjes laten en krampen geven. De hik hebben is volgens mij geen symptoom van een allergie. Heel veel kinderen hebben de eerste maanden vaak de hik.
Die diarreeluiers, zijn dat echt waterdunne luiers? Want het is soms moeilijk om borstvoedingspoep (spuitluiers) te onderscheiden van diarree.
Ik denk, dat als je kindje een allergie heeft, alleen smeren met de bepanthen niet afdoende zou werken. Wat je nog zou kunnen proberen is zelf tijdelijk alle koemelkproducten weg te laten uit je voeding en dan kijken of je binnen een week of 2 duidelijk een verbetering ziet. Mocht het echt een allergie zijn, dan zul je zelfs vaak al binnen enkele dagen verbeteringen zien!
Om het jezelf 's nachts wat makkelijker te maken, kun je het wieg/ledikantje naast je eigen bed zetten. Desnoods de kinderwagenbak. Hoef je niet steeds je bed uit! Dat kan al veel schelen.
Uit de fles drinken is een andere techniek dan aan de borst drinken. Wellicht dat je daarom een verschil ziet in hoe de voedingen verlopen. Als je de borst geeft, goed opletten of hij echt goed aanhapt en daarna ook goed aangelegd is. Als kindjes ouder worden, gaat het vaak ongemerkt toch net niet perfect, waardoor er lucht meegezogen kan worden.
Ik zou op dit moment zelf niet het besluit nemen om over te stappen, maar pas op een moment dat het voor jouw gevoel iets rustiger is, als de problemen afgenomen zijn. Straks maak je op basis van je gevoelens nu een keuze, die je achteraf gezien niet had willen doen.
En overstappen op de fles kan altijd! Bouw wel voeding voor voeding af. Neem voor elke voeding af te bouwen ongeveer een dag of 5 tot 7 de tijd. Geef op dat moment de fles (overleg met het cb welke voor jouw kindje het beste is!) en kolf alleen als de stuwing te erg wordt de druk eraf. Net zolang tot dit afkolven niet meer nodig is. Let daarbij goed op verstoppingen of harde plekken, anders kun je een borstontsteking krijgen. Dan ben je nog verder van huis. Als na een aantal dagen alles soepel aanvoelt, geen stuwing meer voelt, kun je de volgende voeding gaan vervangen.
Alle voedingen in 1x vervangen kan ik je acht afraden! Dat is vragen om problemen. Zeker als je nu nog zo’n acht keer per etmaal voedt.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Ik hoop ook dat ik je niet het gevoel geef je te verplichten door te gaan met de borstvoeding. Maar ik wil niet dat je achteraf met vervelende gevoelens blijft zitten. En als je wil, kun je me gerust pb-en/e-mailen met vragen.
Groeten, Marincke
contactpersoon VBN