Overstap van Omneo naar Pepti, wie heeft er ervaring

Sem is nu 5 maanden en heeft sinds een paar weken behoorlijke eczeem op zijn borst en buik. Vorige week heeft mijn huisarts aangeraden om Nutrilon Pepti te gaan gebruiken. Hier ben ik vrijdag mee begonnen, nou 1 groot drama. Sem wil het niet drinken, uiteindelijk drinkt hij het wel als hij echt honger heeft, maar zolang hij zonder voeding kan, drinkt hij het met geen mogelijkheid. Zodra hij de fles ziet begint hij te krijsen, en overstrekt hij zichzelf. Heel verschrikkelijk gewoon. Zondag heeft hij de hele fles gewoon uitgespuugd, (19.30) en dronk de volgende fles pas weer maandagochtend om 6.00. Gisteren op KDV ging het goed en vandaag was het weer raak. Uiteindelijk heb ik de HA gebeld en gevraagt wat ik moest doen. Hij krijgt nu maar de helft binnen van wat hij normaal drinkt. Dus ja, ik vindt het heel vervelend. De HA zegt dat ik weer Omneo moet geven en zodra alles weer rustig is, moet ik de omneo gaan vermengen met Pepti. Pfoe, ik zie er nu al tegenop, dat wordt weer drama. Vanmiddag gaf ik hem dus weer Omneo en toen was hij weer gelukkig, maar toen hij het vanavond weer kreeg, dronk hij heel weinig en begon weer te huilen. De jeuk was trouwens ook weer terug. De jeuk was namelijk wel minder geworden en Sem had zachtere wangen gekregen. Dus misschien inderdaad toch KMA. Wie heeft ervaring hiermee, want ik kan nergens iets terug vinden hierover.

Groetjes van Rachel

Pete heeft een periode Pepti gekregen vanwege verdekking kma, maar gelukkig was er bij ons niks aan de hand, gewoon eczeem.

Wij gebruikten voor hem dan wel Hypo-Allergeen en dit hebben we langzaam opgebouwd naar Pepti.

Eerst 2 dagen 5 HA en 1 Pepti, daarna 2 dagen 4 HA en 2 Pepti, enzovoorts. Na anderhalve week kreeg hij dus volledig Pepti, dat is zo goed gegaan.

Geef je hem al bijvoeding? Misschien dat zijn eczeem hier vandaan komt? Ik zou het raar vinden als je pas rond 4 maanden klachten gaat krijgen van een kma, dat zou dan al eerder naar boven zijn gekomen volgens mij.

Toen ik Pepti ging proberen, moest ik even alle bijvoeding stoppen, dus echt alleen flesvoeding geven.

Succes ermee.

Je kunt ook de Friso 'pepti’variant proberen (weet even de naam niet meer roze verpakking) stinkt veel minder en smaakt ook beter dan Nutrilon. En idd. telkens een schepje vervangen dan is de overgang minder groot, ging hier goed, en nu bijna geen eczeem meer (klopt af).

Hallo, bedankt voor jullie reacties en jullie tips. Ik ga hier zeker iets mee doen. Die KMA komt nu niet voor het eerst ter sprake, hier dachten wij al aan toen Sem een paar weken was. Hij heeft namelijk tot zijn 4e maand niet goed zelf kunnen poepen en sinds de geboorte spuugt hij al fors. Hij huilde heel veel en was niet zo heel happy. We zijn naar de ha geweest en hebben dit aangekaart. Het hoorde erbij, was het antwoord. Dat spugen was omdat het maagklepje nog niet helemaal goed kon sluiten en de obstipatie was omdat de darmpjes nog moesten wennen. Daarna weer naar de ha en een verwijsbrief naar de KA geeist. We zijn toen bij de kinderarts geweest en Sem had toen al een droge huid. De ka zag nog geen aanwijsbare symptonen welke eventueel op KMA konden wijzen. Wij zonder iets weer terug naar huis, wel opgelucht dat er niets was. Snel ging het goed met Sem, er was regelmaat in de voeding, hij dronk alle flessen, sliep zelfs af en toe door `s nachts en hij was heel vrolijk, totdat hij die eczeem kreeg. De obsti[atie is trouwens wel weg, maar het spugen is nog steeds. Hij krijgt zijn voeding dan ook met JBPM, dat gaat goed.

Vanmorgen het cb gesproken, ik krijg een huisbezoek van de wijkverpleegkundige om eea door te spreken. Ik moet naar de huisarts om een verwijsbrief naar de dermatoloog te vragen en om Sem even te laten onderzoeken, verder moet ik weer naar de ka (toevallig hebben we nog een afspraak staan) en ik moet zsm weer met pepti beginnen, maar dan staps gewijs. Dit is de fout die ik dus ook heb gemaakt, ik ben in 1 keer overgestapt naar pepti, dat is heftig gevallen bij Sem. Maar dit op advies van cb en huisarts. Tja, ik moet mezelf maar even bij elkaar gaan rapen en er weer voor gaan, want we tobben al sinds zijn geboorte en dat hakt er flink in momenteel. Trouwens, nu hij weer sinds gisteren de Omneo drinkt, zit hij in zijn gezicht weer onder de uitslag, dus ja, dat zegt wel veel. We moeten het maar afwachten, meer kunnen we toch niet doen.

oh, trouwens, Sem heeft nog geen bijvoeding, dus dat scheelt weer.

Hoi hoi

hier geen ervaring met KMA, maar wel met lactose intolerantie (lactose zit in alle dierlijke melk).

Uhm, Pepti heeft nog wel degelijk koemelkeiwitten, alleen wel bijzonder fijn versnipperd, zodanig dat de meeste kindjes met kma er goed op reageren. Echter, een uitzondering dus niet.

Meestal wordt er dan door de ha Nutramigen LGG aangeraden, deze is koemelkeiwit-, lactose-, en soya-vrij.

Zeker door die LGG bacterie wordt deze eerder aangeraden, omdat dat een goede bacterie voor de darmpjes is.

Misschien Nutramigen een optie? Is echter wel alleen bij de apotheek te verkrijgen. En een pot van 400gr kost €18,35 … maar na de eliminatie-provocatietest krijg je dan een machtiging voor de ziektenkostenverzekering.

Oja, en anders is er nog Neocate. Die is helemaal koemelk- en koemelkeiwitvrij.

Ik zou niet te snel van stapel lopen. Als hij al die tijd goed gegroeit is is er zeker geen reden om gelijk met sterkere voeding (nutramigen en neocate) te beginnen. Idd gewoon weer opbouwen de pepti. Wij zijn wel in 1 keer overgestapt met onze oudste maar dat viel gelukkig goed. Hij heeft ook pas rond 3 a 4 maanden pepti gekregen. Zijn symptomen, veel spugen, en heel onrustig drinken. Met de pepti ging het goed.

Gewoon rustig opbouwen en als hij de pepti echt niet drinkt in overleg met KA verder zoeken.

Sterkte Karin

Bedankt weer voor jullie reacties. Ik ben opnieuw begonnen met de Pepti, maar dan iedere keer de Omneo met 1 schepje afbouwen en de Pepti met 1 schepje opbouwen dit gaat goed nu. Hij is tussendoor wel ziek geweest en krijgt nu tandjes, dus alles tegelijk. Sinds vandaag zit hij helemaal op de Pepti. Hij drinkt alleen nog maar 4 flessen per dag, zou dit normaal zijn, van 5 naar 4 flessen. Morgen maar even naar het CB. Verder heb ik het idee, dat het met de eczeem ook de goede kant op gaat, dus ja afwachten maar weer.

Ach jammer dat ik het nu pas zie.

Maar ook hier goeie resultaten geboekt met overgaan naar pepti en verminderen van het eczeem, het spugen is bij Joost destijd wel gebleven tot hij dik een jaar was.

Het eczeem ging ook niet helemaal weg, maar werd wel 10x beter hanteerbaar en de jeuk was nagenoeg weg.

Heel veel succes Fijn dat het de goede kant op gaat :thumbup: