Onze zoon slaapt al maanden niet goed. De ene nacht slaapt hij door tot een uur of 6 (en dan zijn we heel blij) en de andere wordt hij vroeg wakker (rond half 5). Hij is dan absoluut niet uitgerust en huilt om het minste of geringste. Terug slapen wil hij niet. We hebben dat geprobeerd, maar dan huilt hij totdat we hem op komen halen. En dat is wel eens 1 uur geweest.
Als ik terug ga kijken is het slechte slapen een paar weken voor zijn verjaardag begonnen. We dachten toen dat het kwam doordat zijn bed te klein werd en hebben hem in een groot bed gelegd. Dat ging in het begin heel goed. Hij sliep toen tot half 8 of soms nog langer.
Sinds half september gaat hij naar de psz en is het slechte slapen er weer ingeslopen. In de nacht van maandag op dinsdag heeft hij tot kwart over 3 geslapen en daarna niet meer. We waren het weekend weggeweest met mijn schoonfamilie en ik heb een vermoeden dat het daarmee samenhangt.
Gisteren heb ik met iemand gesproken die dacht dat zoonlief overprikkeld was door alle indrukken van de dag. Hij wordt vaak huilend wakker en zegt dan: clowntje of motor of grasmaaier etc. doet niks… Dat overprikkelde, daar kan ik me wel in vinden omdat ik daar vroeger ook veel last van had. Maar wat kan ik doen zodat hij daar geen last meer van heeft?
Gisteravond heb ik hem goed voorbereid op vandaag nadat we de hele dag van gisteren doorgesproken hadden. Ik heb hem gezegd dat hij lekker en lang moest slapen zodat hij dan naar school zou kunnen. Hij vindt school (psz) namelijk echt heel erg leuk. En warempel, meneer sliep tot kwart voor 7. Zou het toeval zijn of te maken hebben met ons gesprekje?
Even kort door de bocht…JA, ik denk dat het gesprekje er zeker iets mee te maken heeft!
Met Jo zitten we elke avond na het lezen even 5 minuten (of 10 als het gezellig is) gewoon te kletsen over de dag…wat we gedaan hebben, of hij nog vragen heeft of iets te vertellen…er hoeft helemaal niets uit te komen,maar als er iets is,dan kan dat er wel even uitkomen…
Voorbereiden op morgen kan denk ik zeker meehelpen…dan kan hij zich richten op 1 ding wat leuk is…
Onrustig slapen herken ik wel van Jo…die zit vooral snachts vol in zijn hoofd…even een momentje rust voor het slapen lijkt wel te werken…
IK zou het gewoon even doorzetten…kijken of het idd effect heeft…
Als je merkt dat het vaker gaat gebeuren, even kijken of je de hoeveelheid prikkels (hoeveelheid afspraken,activiteiten e.d.) kan beperken…1 afspraak per dag (1 ding doen per dag) en als je een druk weekeinde hebt,dat de dagen erna een beetje compenseren…
Veel succes iig…klinkt vermoeiend…
Sluit ik me bij aan.
Gesprekje 's avonds zou ik er zeker inhouden, hartstikke goed. Overprikkelde kindjes kunnen zich ook heerlijk ontspannen en koppie leeg maken tijdens een massage (en ondertussen kan je dan kletsen). Dat zou ik ook echt aanraden.
Veder idd gezonde rust, 1 ding per dag, genoeg tijd om thuis lekker te rommelen/spelen/vervelen. Gezonde rust nemen ook; dus niet sloom voor de tv hangen maar juist rust krijgen door een lekkere boswandeling te maken.
Tv, radio etc zowiezo beperken, evt een wolz/zijde hemdje laten dragen, dat omhult ook wat.
tygo heeft er ook last van als er verjaardagen zijn geweest en het dus druk was en veel nieuwe indrukken
die verwerkt hij dan dus snachts waardoor hij vroeg wakker word of gaat dromen en slecht slaapt
probeer zoveel mogelijk het ritme erin te houden en lekker met hem te knuffelen
hij vind het heerlijk om gestreeld te worden terwijl hij lekker bij me hangt … eventjes lekker ontspannen
ook bereid ik hem voor als hij bijv. naar school gaat of iets anders gaat doen de volgende dag
het helpt toch enigszins
Gisteren hebben we 1 ding gedaan (psz) en 's middags lekker samen gespeeld. Na het eten nog met papa in bad en daarna nog even Tiktak gekeken, een boekje gelezen en gekletst over de dag en de volgende dag. Vanmorgen werd hij weer om half 7 wakker. Dat gaat dus al 2 dagen goed :dance: :dance: :dance:
Hopelijk hebben we de oplossing gevonden. Vrijdag wordt alleen een drukke dag. Eerst naar het kdv en daarna naar een verjaardag (3 kwartier rijden) van mijn zus. Zaterdag is opa jarig, dus ik ben wel benieuwd hoe het van het weekend zal gaan.
En, hoe is het weekend gegaan?
Lief dat je het vraagt.
Vrijdagavond hadden we verjaardag van mijn zus (na een dagje kdv). Hij is helemaal dol op zijn nichtje (4 maanden ouder) en door het dolle als ze samen gaan spelen. We kwamen bij mijn zus en meneer rende rond als een gek, had helemaal geen rust en heeft dus niets gegeten. Rond half 8 naar huis gegaan en thuis nog even rust proberen te krijgen en de dag goed doorgesproken, maar dag erna toch weer om half 5 wakker.
Zaterdag en zondag ging het wel goed :thumbup:
Gistermiddag kwam opa even oppassen en daarna bleven hij en oma en mijn broertje hier eten. Zoonlief was weer helemaal gek aan het doen en aan het uitsloven. Vanmorgen weer om half 5 wakker :roll:
Betekent dit dat we voorlopig maar beter helemaal geen “aparte” dingen kunnen doen? Kan hij dat niet aan? Ik vind het erg lastig enhet voelt echt als een enorme beperking :?
Hier zijn het fases geweest. een fase vroeg wakker… is een ontwikkelingsfase duurt een week of 3, daarna weer redelijk normaal. Een vroege vogel is het nog steeds maar voor 7 uur gaat hij terug naar zijn eigen bed.
Onze remedie was en is:
-prikkelarm in die weken, was voor mij geen probleem maar als jij dat voelt als een beperking moet je wel een tussenoplossing vinden denk ik anders voelt hij weer dat jij niet goed voelt zeg maar…
-snel overgang ledikant naar groot bed (hier ong. 2 jaar en 3 maand), omdat ik het dekbed wat eng vond zijn we wel in zijn slaapzak onder een laken in het grote bed gegaan maar na 2,5 ging dat vanzelf uit.
-consequent volhouden dat het nog geen tijd is en dat hij verder moet gaan slapen, niet lang laten huilen maar wel steeds weg gaan, zo donker mogelijk houden en met zachte stem praten.
- nu kan hij gelukkig wat klokkijken en komt hij zich bij ons melden, soms ook om 4 uur 's nachts maar dan is het soms ook echt boos worden en de avond voor het slapen uit leggen waarom we dat niet leuk vinden en dat niet iedereen wakker moet worden als hij even wakker is. ( hij wordt bijna 5 dus dat snapt hij wel)
Succes want weinig slaap is zo rot!
Natas
Ik ga er niet teveel op in (geen tijd, kinderen moeten in bad en ik moet zo weer weg), maar kijk eens op de volgende website. http://www.sensomotorische-integratie.nl/Sensomotorische-integratie.htm
Wat jij beschrijft hebben we, in nog veel ergere mate, meegemaakt met onze jongste. Zij heeft afgelopen zomer bijna helemaal niet meer geslapen en dat maandenlang (dan praat ik over 1 tot max 3 uur per nacht) . Nu hebben we een compleet ander kind door borsteldruktherapie en het gaat fantastisch. Ze slaapt gewoon weer van 20:00 uur tot 7:00 :dance: