Overlevingstest en Laprascopie

Hallo allemaal,



We zijn vandaag voor de 2e keer bij de gyn geweest . Uit de 2e zaadonderzoek is gebleken dat het zaad van mijn vriend toch niet zo best is. Nu wil de gyn een zaad overlevinstest doen om te kijken of het zaad goed genoeg is voor iui als het is bewerkt ? Heeft iemand daar ervaring mee en wat zijn gemiddeld de resultaten van die testen ?



Nu bleek de vorige keer dat ik een cyste heb in mijn linkereierstok (die zit er nog steeds) en blijkt er nu een vochtophoping in mijn eileider te zitten en wil hij een Laprascopie uitvoeren om te kijken of het belemmeringen geeft voor als we gaan starten met iui,icsi, of ivf . Ik moet zeggen dat ik het verschrikkelijk vind om een kijkoperatie te ondergaan en zie daar ook verschrikkelijk tegenop . Misschien dat jullie wat tips voor mij hebben ?



Alvast bedankt ,



Groetjes Daantje

Hoi daantje



Een overlevingstest ?bedoel je niet een samenlevingstest ? met een samenlevingstest weet ik dat je verplicht moet en dan gaan ze daarna inwendig bij jou kijken waar ze dan naar kijken weet ik niet precies heb het zelf nooit gehad. Een kijkoperatie heb ik 2x gehad het enigste wat ze bij mij gedaan hebben is m’n eileiders bekijken en doorspoelen. Je krijgt 2 of 3 sneetjes, eentje in je navel 1 of 2 op je bikinilijn. Na de operatie sta je niet zomaar op en doe je alles ff weer je gaat onder narcose en dat is een aanslag op je weerstands systeem je voelt je even niet fit zeg maar. Ook kan je wat blauw en beurs zijn. De meest belangrijkste tip die ik voor je heb is liggen blijven en rusten ga niet dingen forceren dan heb je er alleen maar langer last van. Ik zelf was 1,5 week tot 2 weken zoet hiermee. Het kan natuurlijk per persoon verschillen. Wanneer moet je op voor de kijk operatie ?



gr marientje

Heey Marientje,



Ja de zaadtest dat begreep ik ook niet goed toen hij het vertelde ik ken het woord semenanalyse en samenlevingstest ook , maar dit is weer iets anders hihi . De gyn wil kijken of het zaad na bewerking(worden de beste zaadjes eruitgehaald) goed genoeg is voor iui anders gaan we voor isci of ivf (ligt aan de kwaliteit )



We hebben verschrikkelijk veel informatie gekregen gisteren omdat de gyn alles in 1x wil afhandelen en we zo snel mogelijk aan de behandelingen kunnen beginnen , oooh wat was ik blij !!!



De kijkoperatie daar zie ik best tegenop, de gyn vertelde mij dat mijn eilerders ook worden doorgespoeld dat is eigelijk ook wel positef. Wat je zei over 1,5 week rustigaandoen…Dat zal niet makkelijk zijn maar ik zal er in ieder geval rekening mee houden dat het dus erg zwaar kan zijn.



Ik moet 8 december naar de anesthesist voor een praatje over de narcose enzo ik ben vandaag serieus gestopt met roken dus ik kan gelijk vragen of dat geen kwaad kan ofzo ? (ik heb heel veel hee lang gerookt) En die dag moet ik ook het potje voor de overlevingstest inleveren. En da word ik die week gebeld voor een afspraak voor de operatie maar die moet halverwege mijn cyclus heb ik begrepen en op 5 dec verwacht ik weer ongesteld te worden dus 2 weken later zal dat niet zijn maar dan nog 4 weken later … wat eeb ingewikkeld gedoe, mijn oren klapperde toen we daar gisteren buiten wandelden :smiley:



Wel een voordeel we zijn nu naar de Fertiliteits afdeling doorverwezen bij dezelfde gyn dus dat is wel weer fijn.





Groetjes Daniëlle

mbt kijkoperatie, ik heb er weinig last van gehad.

ja, af en toe trok het hechtinkje een beetje maar verder niet.

ik was de dag na de kijkoperatie weer aan het werk.

Ik heb eig maar 1 tip mbt je operatie. Voor iedere narcose 48 uur ervoor alle soorten zuivel uit je dieet halen. De stofjes die daarin zitten kunnen voor misselijkheid na de narcose zorgen. Met deze tip ben ik nog nooit misselijk geweest van een narcose. En ik heb toch al een stuk of 5 operaties achter de rug. De laatste was vorig jaar maart en ergens in december mag ik weer onder narcose om mijn eileiders te laten verwijderen. Daarna wel een weekje rustig aandoen want ondanks dat je lichaam wel goed voelt is het niet zo verstandig om zoals Hedje gelijk weer te gaan werken of zoals ik het deed na een dag of 3 weer…je lichaam haalt je weer in en je kunt er dus flink moe van worden. Neem de hersteltijd serieus.

De volgende keer zal het bij mij wat zwaarder worden dan alleen kijken en doorspoelen dus ik neem zeker 3 weken rust.



De overlevingstest ken ik van vrienden waarbij ze het zaad ook testen en opwerken. Soort survival of the fittest. Succes daarmee en weet je al of ze net als met andere zaadonderzoeken het na 3 maanden weer gaan herhalen? Ik zou voor die test aanraden je man flink te tracteren op nootjes van welke soort dan ook. Worden de zaadjes sterker van net als van gember.



Het stoppen met roken schijnt best een groot effect te hebben en al snel ook. Volgens een labarts van de IVF afdeling van het UMC in Utrecht kan hij aan de eitjes zien of iemand wel of niet rookt. Dus ook super veel succes met het stoppen met roken! 72 uur voor alle nicotine je lijf uit is daarna is het meeste nog het afwennen van de gewoonte en het geestelijke.

weet je, ieders lichaam reageert weer anders op narcose.

ik heb er dus geen last van.

zeker niet met een korte narcose.



veel mensen worden misselijk als ze vlot na een narcose gaan drinken.

ik word juist beroerd als ik NIET drink,…



het is zoiezo wel handig idd om er rekening mee te houden dat je daarna een paar dagen rustig aan moet doen.



en verder wens ik je succes !!

Bedankt voor jullie reacties .



Ik lees zoveel verschillende verhalen over de napijn na de kijkoperatie ik houd er rekening mee dat het tegen kan vallen en anders heb ik gewoon geluk.



Dat over 48 geen zuivel daar had ik nooit eerder van gehoord maar het is zeker de moeite waard om het te proberen want het is niet leuk om heel erg misselijk te zijn daarna,



Bedankt voor de tips,



Groetjes Daantje