Overgewicht en wel/niet bevallen in het ziekenhuis?

Hallo allemaal,

Even dit… toen ik net zwanger was, werd me gezegd dat ik boven de 100 kilo beneden moet bevallen. Voor mij was de keus toen snel gemaakt: echt niet, ik ga wel naar het ziekenhuis! Nu ben ik ruim 36 weken zwanger en 92 kilo… die 100 kilo ga ik dus niet meer halen en ik mag dus gewoon boven bevallen… tenminste, dat was mijn redenatie… Nu zei mijn verloskundige dat ik misschien toch naar het ziekenhuis moet, ze sloeg zelf enorm aan het twijfelen… Ik twijfelde zelf al behoorlijk en moest dus huilen toen ze het zei (tja hormomen;-)) en vervolgens krabbelde ze terug en zei ze dat we toch thuis aan gaan houden… En nu weet ik het dus niet meer, ben ik bang en aan het twijfelen. Heeft er iemand tips, ideeën, weet ik het… Ik weet gewoon even niet meer wat moet:-(

Tja, ik denk dat je voor jezelf moeten afstrepen wat jijzelf het prettigst vind…

Ik vind de geruststellende gedachte van een zkh, een beter gevoel, dan in huis puffen maar hopen dat alles goed gaat…Maar goed zo zie ik dat…

Er zijn genoeg vrouwen die juist in hun eigen huisje/omgeving willen bevallen en niet in een kille zkh kamer…

je kunt natuurlijk ook gewoon afwachtten…Thuis blijven tijdens de weeen etc, en wanneer de vk aan geeft dat je een bepaald aantal cm hebt, ze je da voor de keuzen steld of je thuis wil blijven of richting zkh wil gaan…

Waarom zou je volgens de VK alsnog naar het ziekenhuis moeten?

Ik was eind van mn zwangerschap 100kg en er is helemaal geen sprake geweest van verplicht beneden bevallen of naar het ziekenhuis :think:

Je moet doen wat je het zelf het best lijkt. Zelf wil je dus thuis bevallen en zoals Claudia zegt, je moet toch eerst thuis blijven tot x cm ontsluiting en dan ga je naar het ziekenhuis, dus dan kan je altijd nog beslissen om naar het ziekenhuis te gaan als het je dan ineens eng lijkt om thuis te blijven (of juist andersom) :wink:

je niet te druk maken over dingen die je misschien niet eens in de hand hebt…ik ben twee keer bevallen in het ziekenhuis en ik heb het niet als kil ervaren, het was liefdevol, warm…de verloskamer werd lekker schemerig gehouden zolang dat kon, ik mocht in de douche of in bad, ik mocht lopen als ik t wilde, werd goed in de gaten gehouden en had lieve mensen om me heen

tuurlijk wil je graag dat alles zo gaat als je graag zou willen maar soms lukt dat gewoon niet, hoofdzaak dat je goed wordt begeleidt, en een gezond kindje ter wereld brengt :wink:

Bij de eerste ben ik ingeleid en dus in het zkh bevallen.

Maar bij beide jongens moest ik in het zkh bevallen vanwege mijn gewicht, de vk hier en de vk in Utrecht durfden het niet aan.

Beide jongens waren er binnen 3,5 uur en pakweg 3 persweeen.

Ik heb de vk in utrecht achteraf echt wel verweten dat hij zo gebrand was op het ziekenhuis want met de snelheid waarmee het ging was het eigelijk juist niet meer verantwoord om naar het ziekenhuis te rijden.

Dus ben ik met 140 in enkel mijn badjas met bijna volledige ontsluiting en heftige persweeen over de A2 naar oudenrijn gereden en dat dus nooit meer! :naughty:

Als ik nu nog een kind zou krijgen, met die 2 laatste zwangerschappen en bevallingen in mijn hoofd en mits er verder geen moeilijke issues op gaan spelen aan het eind. Krijgen ze mij bij normale weeen met geen stok meer naar het ziekenhuis. Ik was bij alle 3 de kids meer dan 120 kilo met bevallen en het is allemaal goed gegaan.

Ik laat me niets meer opleggen dus.

Maar bij jou is het de eerste, je weet gewoon niet wat er gaat komen, of je kindje niet in het vruchtwater gaat poepen (dan moet je zowieso naar het zkh) of dat je kindje een sterrenkijker is en je wat hulp nodig hebt.

Tenzij je heel zeker bent van jezelf, zou ik afgaan op de vk en een lijstje maken van voors en tegens en zo duidelijk mogelijk krijgen wat jijzelf belangrijk vind in het hele proces bevallen.

Dank jullie wel voor de lieve antwoorden.

Ik weet natuurlijk ook dat alles anders kan lopen en dat ik alsnog naar het ziekenhuis moet. Ik denk dat het me uiteindelijk niet eens zozeer om dat ziekenhuis gaat, maar om het feit dat de verschillende vk’s uit de praktijk verschillende dingen zeggen… ik raak daar behoorlijk onzeker van. Het is inderdaad mijn eerste kindje en ik probeer alles aan te grijpen wat maar enige zekerheid biedt en tja, ik weet ook wel dat dat niet kan:-(

Waarom mijn vk’s 100 kg aanhouden als richtlijn weet ik verder niet precies, het heeft in ieder geval o.a. iets te maken met de hulpdiensten die je anders van de trap zouden moeten sjouwen… ach ja… en verder simpelweg met de risico’s die een hoog BMI met de bevalling met zich meebrengt…

Ik probeer maar gewoon alles op me af te laten komen en te kijken hoe het loopt… heb uiteindelijk vooral heel veel zin in het zien van onze dochter of zoon:-)!!!

Ik woog bij het begin van mijn huidige zwangerschap al meer dan 100kg, en mij is niets gezegd over beneden moeten bevallen. Sterker nog, als ze pech hebben, mogen ze vier trappen met me af, want wij wonen vooralsnog nog in een flat op tweehoog! :mrgreen:

hier word het ook vermeld bij 100 kilo vragen ze of je in een flat een lift heb en als je een heel huis heb of je je bed beneden kan zetten idd ivm met de arbo wet op tillen van de hulpdiensten kan me er best wat bij voorstellen natuurlijk… als ze idd een heel trappenhuis je naar beneden moeten tillen… maar ja als je bevalling spontaan begint en erg snel zullen ze toch ook een oplossing moeten vinden

ik denk dat je de keuze aan je eigen gevoel moet laten als jij nu al gaat stressen idd owjee straks moeten ze me gaan tillen als er iets mis gaat… werkt dat ook niet bevordelijk op je bevalling

ik ben ook boven de 100 kilo :oops: en me bmi is te hoog ik moet waarschijnlijk ook in het zkh bevallen maar dat vind ik nu wel een fijn idee!

al hoewel het bevallen nog heel ver van me af staat

hoihoi

Bij ons mag je zowiezo niet meer boven bevallen. Dit ivm de arbo ofzo. Ik weeg meer dat 100 kilo en de vk had bij de eerste zoiets dat ik in het ziekenhuis moest bevallen i.v.m mijn gewicht. Uiteindelijk is dat ook gebeurt omdat ze 7 weken te vroeg was.

Ik zou gewoon je eigen gevoel volgen dat is het belangerijkst en als het dan anders utipakt dan kun je daar dan mee omgaan

groetjes

marlies

bij iris woog ik net boven de 100 kilo, toen ik aan het bevallen was kwam de vk ineens ja je moet nu naar het ziekenhuis!! uuhh echt niet, ik wil thuis bevallen!!!ze waren mij vergeten te vertellen als je bij het begin van je zwangerschap over de 100 kilo weegt je een ziekenhuis bevalling moet…

nou mooi niet dus, ze wisten dat ik thuis wou bevallen,

nou een kwartier later braken ze mijn vliezen en bleek dat iris had gepoept…kon ik dus alsnog naar het zienhuis hahaha

Hier ook bij overgewicht moet je naar het ziekenhuis.

En dan gaan ze van je begin gewicht uit, niet vanaf je eindgewicht.

Ik vond het wel fijn het ziekenhuis, gaf mij een gerust gevoel!

Ook bij deze zwangerschap moet ik in het ziekenhuis bevallen…,

Vergeten te vertellen dat je in het zkh moest bevallen, pffff. Ik ben al een beetje boos om verschillende antwoorden… maar goed… we gaan hier uit van thuis bevallen en als het moet dan ga ik natuurlijk naar het ziekenhuis. Als ons kindje maar gezond is:-)

hmm boven de 100 kilo… ben bang dat ik er ook op uit kom dan bij een evt volgende zwangerschap…

een gezond gewicht bij mij is 87 kilo… dus dan heb ik maar 13 kilo om te groeien :mrgreen:

ik was bij mijn bevalling van mijn dochter ruim boven de 100 kg en ze hebben het er bij mij nooit over gehad dat ik in het ziekenhuis moest bevallen wel moest ik een bed in dehuiskamer hebben omdat t niet boven meer mocht maar ik mocht gewoon thuis bevallen.

uiteindelijk wel in zkh terecht gekomen omdat ze het niet vertrouwde met die kleine !!!

dus ik zou me er niet te druk om maken hoor meid jij mag volgens mij gewoon thuis bevallen !!!

Hoi,

Ik was 114 kg toen ik zwanger werdt en mij was nooit wat verteld hoor.

ben uiteindelijk wel in het ziekenhuis bevallen met mediche indicatie ,maar anders was ik toch naar het ziekenhuis gegaan hoor :wink:

gr mel

wij gaan zowiezo in t zkh bevallen,word vergoed door de verzekering,en de vk vertelde ook dat t beter was om in t zkh te bevallen

@geraldine&patrick wrote:

wij gaan zowiezo in t zkh bevallen,word vergoed door de verzekering,en de vk vertelde ook dat t beter was om in t zkh te bevallen

Poliklinisch toch niet?