Lars heeft sinds zijn geboorte eczeem, veel gespuugd en nu ook peuterastma. Het is een erg gevoelig mannetje. Nu heeft hij de laatste tijd regelmatig kokhalsneigingen en spuugt elke maaltijd wel weer wat uit. Het valt ons op dat hij het vooral doet als hij vette vleeswaren (boterhamworst, grillworst) op brood krijgt, jus over zijn aardappels en vlees eet zoals rundvlees, rookworst, varkensvlees etc.
Hij begint dit soort dingen nu ook af te wijzen alsof hij voelt dat het niet goed valt. Wie heeft een soortgelijke ervaring?
Ik durf hem zo weinig nieuws meer aan te bieden. Vanavond wilde hij een krieltje van mijn bord, ik gaf hem een stukje met een klein beetje mayo… direct erna was het weer kokhalzen en spugen. Het lijkt wel op een overgevoeligheid voor vette etenswaren…
Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Aniek kan ook niet heel goed tegen vettigheid, die klaagt dan over misselijkheid en buikpijn na bijvoorbeeld het eten van patat.
Ze eet dus ook vrij eenzijdig. T liefst halvajam en fruithagels op brood en soms appelstroop.
Zelf kan ik niet tegen de combi zoetig vet… ik word instant misselijkheid van slagroom, gevulde koeken, spijsbrood met pasen, vette cake met slagroom of koksroom en zulks meer.
Ook wat vettere chocolade en vettige mayo over een wat zoetige salade met mandarijn valt niet goed.
Is overigens altijd zo geweest, dus ik weet niet beter.
Je zou kunnen kijken of halva producten met minder vet wel goed vallen.
Je hebt ook plakjes kipfilet ipv boterhamworst, 20+ smeerkaas, een gekookt ipv een gebakken ei, halvajam, dieethalvarine ipv normale margarine enz…
Er blijft vast wel zat over om toch te eten.
Overigens is het bij aniek echt dat ze misselijkheid ervaart en buikpijn na het eten. Maar het kan ook de textuur van wat vetter eten zijn, het glibbert meer en heeft een andere smaak.
Textuur kan voor veel mensen ook een probleem zijn…
mayo valt trouwens ook niet goed bij Niek, maar als ik er yoghurt bij doe dus een soort van milde yogonaise maak, dan wel.
Dus dat kan ook, hoewel zo’n kleintje die vettige mayo helemaal nog niet hoeft natuurlijk, dat krieltje was zonder iets ook prima geweest, of evt een lepeltje appelmoes… dat krijgt mies als hij keihard " die die die" begint te roepen als wij mayo eten :mrgreen:
jahoor, alles goed… ze schopt eindelijk hard genoeg dat ik het door de placenta heen voel :mrgreen:
Gisteren macaroni gekookt, was iets te gaar, dus zacht en glibberig.
Aniek werd er misselijk van.
Ik heb bij haar dus ook het idee dat het textuur is wat meespeelt.
Je kan je kleine evt ook vleesvervangende producten geven, vega gehakt of valess of iets.
niet altijd, maar voor de afwisseling.
Vervelend als het zo tegenzit, maar het kan echt nog wel beter worden hoor, geef hem tijd.
Aniek heeft tot ongeveer een jaar geleden bijna niets gegeten, enkel brood en fruit.
Nu probeert ze steeds meer en tja helaas, vettere producten vallen niet goed.
Maar het gaat toch steeds beter.
Wat hier ook goed valt is de zalmfilet uit de diepvries van de Aldi en dat in kokend water ca 5-7 min. koken.
Succes met het zoeken naar voeding dat wel goed valt…
Bedankt voor je antwoord Cell! Inderdaad valt kipfilet wel goed en voor producten op brood heb ik nog genoeg om af te wisselen.
Met name de warme hap is zo lastig. Hij verdraagt nog geen koolsoorten (buikkrampen) en zo ben ik toch regelmatig apart aan het koken voor hem. Gekookte witlof, broccolli, bloemkool, wortelen, courgette & doperwtjes zijn eigenlijk de enige groenten die goed vallen. Daarnaast vallen ook alleen kipfilet en mager gehakt goed. Het is zo beperkt.
Tuurlijk die mayo had niet gehoeven. Het was meer een uitprobeersel met helaas met negatieve gevolgen.
Textuur… mmm, daar zeg je wat. Hij lijkt ook wel moeite te hebben met grovere stukken in eten. Niet met brood en bijv. een sperzieboon uit het vuistje, maar wel met grotere stukken in zijn warme prak.
Even offtopic… zag ik nu vanuit mijn ooghoek dat jullie een meisje krijgen? Leuk zeg! Gaat alles goed?