overgang van "vloeibaar" eten naar eten met stukje

Ons zoontje is nu 8 maanden. Toen hij 5 maanden was, zijn we begonnen met bijvoeding en met 6 maanden kreeg ie warm eten. We hebben vaak potjes gegeven 's avonds(van 6 maanden) of met de staafmixer eten gepureerd met wat opvolgmelk. Nu is hij 8 maanden en zijn we sinds enkele dagen potjes gaan geven van 8 maanden.

En nu komt het probleem… Het gaat er allemaal wel in maar zodra er een stukje bijzit, komt er weer alles uit. Ook met liga hetzelfde probleem, als er een groter stukje op zijn tong zit begint ie te kokhalzen en wordt er flink gespuugd. Boterhammen zijn al helemaal niet te doen(en zijn er mee gestopt) Dus pap ipv boterham.

Wat zouden jullie doen? Toch doorgaan met proberen of nog een tijdje potjes van 6 maanden geven?

Ik heb in het begin ook de 8 maanden potjes gepureerd met de staafmixer (en als dat niet ging, omdat ik bv. ergens anders was, dan kreeg ze een potje voor 6 maanden). Daarna ben ik op gaan bouwen, steeds wat minder pureren. En opeens ging het goed.

Daarom zijn o.Ã logopedisten ook helemaal geen voorstander van die 8 maanden potjes :wink:

Ze proeven namelijk eerst iets smeuïgs en dan in eens zit er zo’n vieze harde brok tussen, dat zou je zelf ook niet lekker vinden :slight_smile:

Logopediste gaf bij ons de tip om zo’n potjes te prakken maar eigenlijk het liefst geen potjes.

Warm eten maken en daardoor en dit klink smerig… Een droog broodje door heen mengen.

Op die manier wennen ze aan een andere structuur in de mond, bij onze zoon werkte ook klonk het heel vies en hij at het nog met smaak ook :lol:

Verder zitten bij die ukkie het kokhals reflex nog heen dicht op de tong, dus dat ze senl gaan kokhalzen is niet vreemd en dat doen ze al heel snel,

Ziet er uit als of ze gaan stikken maar dat is niet waar.

De stukjes brood in het begin echt heel mini maken ( en dan echt heel klein) met een beetje boter er op.

Dit niet in de wangzak duwen maar met je vinger op het kauwvlak waar de kiezen straks komen.

Zo wen je ze aan het kauwen en andere structuur.

En gun hem nog even de tijd om er aan te wennen :wink: het is voor hem te verwarrend als ze de ene keer wel stukjes krijgen en dan in eens weer niet.

Dat heeft meestal een aafrechts effect.

Je kind is niks anders gewend dan enkel gepureerde eten!

Dat kokhalzen hoort erbij in het begin. Daar waarschuwde cb me ook voor!

Ik heb Katie toen ze 6 maanden was broodkorstjes gegeven om kokhalzing tegen te gaan… Hiermee wil ik dus zeggen dat ze het eraan moet gaan wennen dat eten nu anders is dan alleen maar fles/gepureerd! Het heeft geduurd maar nu kan ze groffer eten!

Ik zou maar gewoon doorzetten. Anders leert ie het nooit! :slight_smile:

Hier koken we maar soms eten we ook dingen die zij nog niet mag dus dan krijgt ze potjes… Trouwens… Bij 5.5maand heb ik haar potjes van 4+ gegeven, 6 mnd 6+ en 8mnd 8+…

Anders maar even cb raadplegen!

Succes!

Ik zou brood iig niet in hele kleine stukjes gaan snijden en in zn mond stoppen… Juist hele kleine stukjes verslikken ze zich makkelijker in, en in zn mond stoppen…? Hij is 8 maanden, dat kan hij toch prima zelf.

Ik heb nooit zo bijvoeding gegeven, altijd a la rapley. Heb je weleens geprobeerd om hem gewoon hele stukken te laten happen zelf? Dat zou ik gewoon doen :wink: En idd geen potjes geven maar gewoon met de pot mee en dan evt een beetje prakken.

Wij hebben onze jongens ook regelmatig potjes gegeven als we ergens anders naar toe gingen of zo, maar de 8 maanden pot hebben wij op advies van cb en ka overgeslagen. Blijkbaar is die samenstelling erg onlogisch voor kinderen.

Verder inderdaad al lekker hele stukken geven. Kunnen ze lekker mee sabbelen en knoeien en dan komt dat besef van stukjes eten ook vanzelf.

heeft hij het bij alle potjes, of alleen bij de potjs met aardappel…

daimen spuugt als hij al een potje eet die stukken aardappel ook uit, heb je ze wel eens geproeft?? (gevoeld) die krengen zijn best hard nl. Dus niet te eten…

@Lune wrote:

Ik zou brood iig niet in hele kleine stukjes gaan snijden en in zn mond stoppen… Juist hele kleine stukjes verslikken ze zich makkelijker in, en in zn mond stoppen…? Hij is 8 maanden, dat kan hij toch prima zelf.

Ik heb nooit zo bijvoeding gegeven, altijd a la rapley. Heb je weleens geprobeerd om hem gewoon hele stukken te laten happen zelf? Dat zou ik gewoon doen :wink: En idd geen potjes geven maar gewoon met de pot mee en dan evt een beetje prakken.

Ben ik het niet mee eens die tip kregen we juist van onze logopediste en de kinderarts.

Juist door te grote stukken kunnen ze behoorlijk van gaan koren en een afkeer krijgen, helemaal als ze het nog helemaal niet gewend krijgen.

Kleine stukjes verslikken ze zich niet zo heel snel in, dit mede door het kokhals refelx wat nog heel erg voor op de tong ligt.

oke… hm ik weet het ook niet, alleen dat dit bij alles over rapley gemeld wordt :wink:

Op de site vond ik dit nog, klinkt erg logisch;

Het is echter aannemelijk om te stellen dat een baby minder risico op verslikken loopt als hij zelf bepaalt wat er zijn mond ingaat dan wanneer hij gevoerd wordt. Dit komt voornamelijk doordat een baby niet in staat is om bewust voedsel naar de achterkant van zijn keel te verplaatsen totdat hij geleerd heeft om te kauwen. De vaardigheid om te kauwen ontwikkelt zich pas nadat de baby geleerd heeft naar dingen te reiken en deze te pakken. In principe loopt een te jonge baby dus geen gevaar, simpelweg omdat hij het eten niet in zijn mond kan krijgen. Hierop doorgaand… de actie die wordt gebruikt om voeding van een lepel te zuigen nodigt er toe uit om dit direct naar achter in de mond te verplaatsen en zou dus mogelijk wel leiden tot verslikken. Dit betekent dus eigenlijk dat voeden met een lepel per saldo gevaarlijker is.

De algemene ontwikkeling van je baby houdt gelijke tred met zijn vaardigheid om voedsel in zijn mond te hanteren en om het te verteren. Een baby die het zelf nauwelijks voor elkaar krijgt om voedsel in zijn mond te stoppen is er waarschijnlijk nog niet aan toe om deze voeding te eten. Het is van belang om jezelf te weerhouden van het “helpen� omdat de ontwikkelingsmogelijkheden verzekeren dat de overgang naar vaste voeding in het juiste tempo geschiedt. Dit geleidelijke proces beschermt hem ook tegen verslikken in kleine stukjes voedsel. Zolang de baby nog geen kleine zaken kan oprapen door zijn vinger en duim te gebruiken, kan hij dus bijvoorbeeld geen erwt of rozijn in zijn mond te krijgen. Zodra hij dit wel kan heeft hij normaliter ook de benodigde orale vaardigheden om hiermee om te gaan. Als wij voedsel in de mond van de baby stoppen gaan wij dus voorbij zijn natuurlijke bescherming en vergroten wij de kans op verslikken.

Eergistere weer een potje van 8 maanden gegeven. Het was niet om aan te zien. Volgensmij is alles er weer uitgekomen wat er inging.

Ik geef trouwens vaak potjes omdat het makkelijker is. Mijn man komt vaak later thuis en onze oudste dochter kan zolang wel wachten met het eten. Mijn zoontje geef ik rond een uur of 4 eten(en heb niet zoveel zin om apart te koken)

Gistere het potje nog extra gepureerd met de staafmixer en toen ging het er wel in.pfff

Denk dat ik het voortaan toch maar gewoon zelf wat fijner maak. Het zal vanzelf wel een keer goed komen.

En als je nou wel voor je jongste meteen kookt en dat dan de dag erna geeft zodat hij vroeg kan eten?

Ik ben begonnen met verse groente pureren en dan aardappel prakken, inmiddels eet hij ook 6 maanden maaltijd met stukjes en brood en bijv. een goed rijpe peer kun je ook prakken.

Mijn middelste had dit ook…

Als het echt hetzelfde is als wat hij had…

Dat schijnt Dysfagie te heten.

Als baby’s worden geboren hebben ze het wurg en kokhalsreflex voor op de tong liggen en met het jaar moet dat naar achter in de keel verschoven zijn.

Bij mijn zoontje is het halverwege blijven steken, zodat hij nu nog steeds moeite heeft met bv. tanden poetsen (zijn gebit is erg slecht hierdoor) en als zijn mond te vol zit (bv. banaan te groot gehapt) dan kokhalst hij nog steeds.

Het is wel minder geworden maar het is nog niet helemaal weg en hij is 6 jaar.

Ik zou zeggen: hou het mee in de gaten. :thumbup:

Mijn zoontje kokhalsde echt bij alles wat groter was dan een broodkruimel.

Dus de eerste boterham bijvoorbeeld… pfffff dacht dat hij er in stikte.

Heeft nog even geduurd hoor voor hij zn eerste boterham echt op kon eten.

Nou hier hebben we afgelopen weken heel wat “aangeknommeld”. Afgelopen maandag bij het CB geweest, volgens hun kwam het idd dat het reflex te ver naar voren lag. We worden doorverwezen naar een prelogopediste.

Moet nog een afspaak maken, maar onze kleine man is sinds gistere ziek en nu gooit ie er alles uit…