Overgang van gastouder naar KDV, hoe voorbereiden

Onze gastouder is zwanger van haar derde kindje en gaat ermee stoppen. gelukkig konden we hier op het KDV van onze keuze vrij makkelijk plaats vinden voor Lotte en Nikki :thumbup:

Lotte is al 2 jaar bij een en dezelfde gastouder en vind haar helemaal te gek (Wij ook trouwens… vind het echt zooo jammer. Maar ja, nix aan te doen).

Ze gaan eind December wennen en dan per 5 Januari gaan we echt van start. Nu vraag ik me af hoe we, vooral Lotte, kunnen voorbereiden op de overstap. Nikki is een stuk jonger en haar kan je niet echt uitleggen dat ze voortaan naar het KDV gaat.[/code]

Hier gaat ons zoontje ook per begin januari naar het KDV en nu nog naar de gastouder. Wij stappen over omdat het in ons geval bijna financieel niet meer te doen is… Wij hebben hem meegenomen bij het kijken onze eerste keer. Uitgelegt dat je met kindjes kan spelen. Tweede keer gingen we een contract tekenen ook weer meegenomen en weer verteld leuk met de kindjes spelen en dat hij straks hier heen gaat en niet meer naar de oppas. Hij is deze keer ook gewoon even op de groep geweest toen ik contract door nam. Nu gaat hij nog 3 x wennen. Maar roept nu al als we langs lopen Parel ( zo heet het) Leuk! Denk veel er over praten in een positieve manier. Vind het moeilijker hoe afscheid te nemen van de oppas. Al zullen wij haar in ons geval wel blijven zien geregeld.

Ben heel benieuwd hoe het straks bij jullie gaat… is toch even wat anders. Veron is er denk ik wel aan toe :wink:

Aangezien het nog ver weg is, hebben wij er nu nog even voor gekozen om te wachten met vertellen, maar om hen beiden in December te vertellen wat er gaat gebeuren> denk dat ik ze dan nog even bel of we een keer gewoon langs mogen komen als we BV de hond uitlaten en heel even kijken op de groep, handje schudden en weer weg. Maar verder weet ik het dus nog niet zo goed. Wat jij ook zegt: veel over praten en het leuk maken. Spelen met kindjes, buiten in de speeltuin met glijbaan en klimrekken en nog veel meer leuks. Dat soort dingen.

Ik denk dat zowel Lotte als Nikki het heel erg leuk gaan vinden. Lotte is er nu wel aan toe, eerst niet, zij is nogal een gevoelig meisje en daarom hebben wij indertijd gekozen voor gastouder ipv KDV. Nikki daarentegen is echt een turbo-tijgertje, die had ook wel direct op het KDV kunnen wennen :mrgreen: . Lastige is alleen dat ze juist nu in een fase van eenkennighed zit en echt niet zomaar iedereen accepteerd, hahaha. Daar krijgen ze dus nog hun handen vol aan :wink:

Dan inderdaad het afscheid van de gastouder. Ik hoop dat we in Januari nog een paar keer kunnen langskomen om te spelen daar. Gewoon even een uurtje zodat het niet in 1 keer over is. Eind December gaan de meiden wennen, halve dagen, daarna is het kerst en zijn ze een volle week thuis. Dat lijkt me wel een goede overgang richting KDV.

Zat ook te denken aan met z’n 3-en een leuk schilderij maken voor het afscheid en wat speciale foto’s enzo.

Verder weet ik het dus nog niet…

Ben erg benieuwd hoe het straks bij jullie zal zijn.

Update:

ben van de week even met de meiden naar het KDV gegaan. Moest nog wat gegevens doorgeven en vond het wel zo leuk om hen mee te nemen.

Had Lotte verteld dat we naar haar “nieuwe school” gingen. Was gelijk een mooie gelegenheid om haar voor de eerste keer te vertellen dat ze over een tijdje naar school zal gaan en niet meer naar gastouder. Ze vond het super interessant! Op het KDV zelf eerst wat verlegen maar dat ging al snel over toen ze een keukentje zag, en poppen, en ander speelgoed. Hihihi, ik denk dat het best goed gaat komen daar! Nikki was in het begin wel wat verlegen (Lotte ook hoor :wink: ) , maar ook zij kroop al snel naar de kast met blokken.

Leuke eerste kennismaking voor de meiden en de laatste week van december gaan ze wennen. Ben zooo benieuwd!

Lasse gaat per 4 jan naar BSO ipv GO. Ook zoiets.

Momenteel is hij aan wennen aan het leven van een schoolgaande kleuter en dan komt deze dimensie er nog eens bij.

Ben er nog niet helemaal uit hoe we dat moeten gaan aanpakken.

Zoo, net Lotte en Nikki voor de eerste wenochtend weggebracht.

Nikki vond het zoals verwacht wel een beetje eng en wilde in eerste instantie mee met mama. Maar toen ik (nadat ik Lotte had weggebracht naar haar groep) door de deur keek zat zij heerlijk tussen de andere kindjes aan tafel met drinken en een cracker. Ze had het volgens mij alweer heerlijk naar haar zin en vond het allemaal wel interessant 8)

Lotte was, ook zoals verwacht, wat lastiger. Zij vindt nieuwe dingen altijd een beetje eng. Lekker met haar aan de tafel gaan zitten en aangezien die naast de speelkast stond, konden we haar al snel afleiden met een pop en maxicosi (LEUK!) Wel traantjes toen ik wegging maar denk dat ook zij binnen 5 minuten wel weer aan het spelen was. Ben benieuwd naar de verhalen als ik haar straks op ga halen :slight_smile:

Nu eerst een bakkie koffie en dan kan het wachten beginnen :mrgreen:

Hai hai

Hoe is het gegaan verder?

Veron was dus dinsdag hele dag geweest en deed ook even moeilijk toen ik weg wilde gaan. Ben daarna ook wat “stiekum” vertrokken. Tussen door nog een keer gebeld en alles ging goed. Toen ik hem ophaalde zei hij elke keer “parel leuk” :inlove:

Sávonds helemaal uitgeteld en heeft tot woensdag ochtend 10 uur geslapen :wink:

Ben benieuwd bij jullie…

Na de huilbui toen we de deur uit gingen hebben ze geen van twee-en meer gehuild.

Nikki was al snel aan het rondstruinen en spelen en heeft de eerste dag ook nog lekker geknutseld met 1 van de leidsters. Ze was wel al snel moe en is beide dagen tijdens het broodje eten in slaap gevallen :slight_smile: Is door de leidsters lekker weggelegd in een van de boxen met een klein dekentje en haar knuffel totdat wij haar op kwamen halen.

Lotte vindt het vooral stom dat ze na binnenkomst, om 9 uur, eerst allemaal aan tafel gaan voor een cracker en wat te drinken. Mevrouw wil gewoon lekker spelen en niet zitten enzo :roll: Maar als ze dan eenmaal mag spelen is alles weer goed. De tweede dag vooral heel veel gespeeld en voor iedereen kopjes thee gemaakt (voor de leidsters en ook voor de andere kindjes). Moet erg schattig zijn geweest. Op tweede dag ook zonder luier. Net als thuis en dat is echt super goed gegaan! Niet 1 ongelukje! Zooo trots! Beide keren dat we ehaar op kwamen halenb was ze vol van alle verhalen die ze ons wilde vertellen, wat ze allemaal had gedaan en ervaren. Zooo leuk!

Gaat dus denk ik wel goed komen met de dames :smiley: Ze zullen nog best moeten wennen de eerste weken maar heb er alle vertrouwen in. Heb voor de zekerheid nog wel wat bach bloesem druppels voor Lotte gekocht. Zij kan over het algemeen niet zo heel goed tegen verandering en dit kan haar daarbij wat ondersteuning bieden :slight_smile:

Ze vinden het allebei dus erg leuk, alleen afscheid nemen is niet leuk :wink: