overenthousiast

Ik heb even een vraagje voor de ervaren dreumes/peutermama’s :mrgreen:



Mijn zoon van 10,5 maanden is altijd enorm vrolijk, actief en enthousiast. Hij spartelt de halve tijd van plezier. Hij gaat heel graag naar het kdv. Hij wil daar ook (enthousiast als hij is) spelen met de andere kindjes. Dus daar kruipt hij dan naartoe en wil ze “aaien”. Alleen is zijn aaien nog ongecontroleerd en lijkt dus meer op slaan en knijpen. Niet alle kindjes zijn daar van gediend. Wat natuurlijk logisch is.



Hij wordt dan wel apart gelegd in de box, maar dat kan ook niet lang meer, want hij begint zich op te trekken en de boxen daar staan op de hoogste stand. Binnen de kortste keren kukelt hij er dus uit.



Het enthousiasme siert hem en dat wil ik hem ook echt niet ontnemen. Maar is dit gedrag dat ik af moet leren bij hem? Of is het omdat hij nog niet genoeg controle heeft over zijn spieren? En als ik hem ervan bewust zou willen maken, hoe doe ik dat dan? :think:



Als hij mij probeert te “aaien” dan pak ik vaker zijn handje en glijdt daarmee over mijn gezicht. Hij vindt het prachtig. Is dit een manier om hem het te leren? Ook hebben we een grote canvasfoto van hem toen hij net geboren was in de gang hangen. Daar aait hij ook overheen. Is dat dan ook een vorm van oefenen?

Volkomen normaal dreumesgedrag.

Komt helemaal goed :slight_smile: .

Je kan af en toe zeggen ‘zachtjes’ en ‘aaien niet knijpen’ maar ze moeten hun kracht leren kennen en dat komt vanzelf.



Maar het KDV doet hier niet moeilijk over toch? Zou ik tenminste raar vinden.

En hem op deze leeftijd nog in een hoge box leggen vind ik echt gevaarlijk!

Van het ene op het andere moment trekken ze zich op en dan valt hij eruit.

Moeten ze echt niet meer doen!

Dan moeten ze een box laagzetten of een apart dreumeshoekje maken ofzo (vaak hebben ze wel een gedeelte met een hekje afgesloten).

Het kdv doet ook niet moeilijk. De andere kindjes vonden het alleen erg vervelend. Hij zit nog in de babygroep (tot 1 jaar).



Ik vind het ook wel gevaarlijk dat ze hem nog in de box doen, maar tot nu toe heeft hij zich nog niet echt opgetrokken. Dat kan natuurlijk van de ene op de andere minuut anders zijn. Ga het dinsdag maar eens aankaarten van het in de box doen. Dan kunnen hem beter in een wipper zetten. Of zou het dan als straffen overkomen :think:



Ben wel blij te horen dat het normaal is :mrgreen:

Het is wel normaal, veel kinderen doen dit.

Mijn kleine is wat rustiger, maar heeft elke keer wel hele entousiaste kinderen om zich heen gehad.

Het lijkt wel of hij aantrekking heeft om geknuffeld te worden door die kinderen, want ze moeten altijd hem hebben. :roll:

Heel lief bedoelt, maar hij word altijd fijn geknepen of zomaar geaaid (geslagen) Hij is nu bijna 4, zelfs nu is er steeds een kind dat direkt op hem af komt rennen om hem te knuffelen en kussen.

Gevolg dat mijn kind steeds op zn hoede is en ontwijkend als er een kind aankomt lopen.

Dit gebeurd op de psz, speeltuin en bij sommige familieleden met kleine kinderen.



Ik vind ook niet dat er moeilijk over gedaan moet worden het hoort er bij sommige kinderen bij, maar vind wel dat die kinderen extra in de gaten gehouden moeten worden om te voorkomen dat andere kinderen pijn gedaan worden.

Ik denk dat je behalve het voordoen en zeggen zachtjes, aaien niet veel meer kunt doen. Op een gegeven moment als je alleen al zegt zachtjes, gaan ze het zachtjes doen.



Op het kinderdagverblijf hem in een hoge box doen, is gevaarlijk. Wat wij doen met kinderen die ff tot zichzelf moeten komen ( het is geen straffen ), hem/haar even in de wipstoel of eetstoel zetten met wat speelgoed. Hem/haar even uit de situatie halen, waardoor ze niet telkens naar hetzelfde kind gaan. Na een paar minuten er weer uit halen en je ziet meestal dat ze dan met iets anders of iemand anders gaan spelen.

Soms helpt even naar buiten gaan of een rondje door het gebouw lopen ook.



Liefs Suzanne

Levi heeft dit ook gehad, zoals heel veel kindjes.

Als hij dan een hond of kindje of iemand wilde aaien ging dit met een slag en stoot haha.

Wij hebben toen maar continue zijn handje vast gepakt, samen met hem aaibeweging gemaakt en met de tekst erbij; zachtjes aaien.

Nu doet hij voortaan zachtjes aaien hoor, sinds die tijd. En soms gaat het nog wel wat hard van het te blij zijn, en dan zeggen wij; zachtjes aaien en dan doet hij dat.



Maar op het KDV moeten ze hem echt niet meer in een hoge box doen! Dat is vragen om problemen, jeetje schrik er van.

Doe dat maar aankaarten ja.

Hem afleiden met speelgoed, iets anders aanbieden, uit situatie halen dat zijn correcte oplossingen.

En werkt ook wel :wink: