overblijfmoeder

Normaal gesproken is het niks voor mij om dit soort onderwerpen aan te kaarten, maar ik schrok hier echt van.

Noa zit sinds een paar weken op school en op dinsdag, donderdag en vrijdag moet ze overblijven. Eerst wilde ik haar op maandag ook op school laten eten. Dan was het voor haar alle dagen hetzelfde en tussen de middag hebben we maar 40 minuten. Vorige week en deze week heb ik uitgeprobeerd hoe het ging om haar toch op te halen. Het lukte makkelijk om op tijd klaar te zijn en haar weer op tijd op schoolt te hebben. Nou, toen kwam ik dus op school en toen wist ik het zeker. Op maandag blijft Noa dus niet over!

Ik kwam op school aan en toen waren de kinderen van het overblijven nog aan het buitenspelen. Ze mochten blijkbaar niet in de zandbak en moesten in de rij gaan staan om naar binnen te gaan. Blijkbaar waren er 4 of 5 kinderen die gewoon door gingen met spelen. Die overblijfkracht loopt naar die kinderen toe en begint me toch een partij te schreeuwen tegen die kids. :shock: :shock: :shock: . Ik wist niet wat ik zag en hoorde. Het eerste wat ik dacht was dat Noa echt in huilen zou uitbarsten als dat mens (sorry, maar kan even niks beters bedenken) zo voor haar zou gaan staan. Ze is nogal groot en opvallend zal ik maar zeggen. Hele zware stem en dan ook nog zo tekeer gaan tegen kleuters :hand: . Weet niet zo goed wat ik er mee moet. Wil niet gelijk aan de deur staan. We komen net kijken op school.

IS het altijd dezelfde overblijfmoeder op maandag dan??

Hier is het een rooster en geen idee wie het wanneer doet dus dan zou het voor mij geen verschil uitmaken van de ma wel en bijv de di niet ofzo.

Is er geen overblijfcoordinator?

Vorige week was ze er ook op maandag en toen had ik al zon twijfelachtig gevoel.

Ik heb aanstaande woensdag een gesprekje met de juf en ben aan het twijfelen of ik er wat van zal zeggen. Lastig vind ik.

Wat is er lastig aan - je geeft aan dat je ergens mee zit en niet weet wat je er mee moet en of zij misschien raad weet.

OP zich is er niks lastig aan om iets aan te kaarten, maar het gaat mij er meer om dat ik dus net twee op school kom.

Vanmiddag nog even overlegd met collega’s en ik ga het morgen aankaarten, gewoon alleen al omdat ik het niet normaal vindt dat een vrouw in zo’n functie (ze heeft notabene een training gehad) zo met kinderen omgaat. Ik hoorde van een collega (ook moeder op die school) dat ze al een officiele waarschuwing heeft gehad. Het is dus wel een bekend probleem. Ga gewoon aangeven dat ik er behoorlijk van schrok dat er zo met de kinderen wordt omgegaan.

Ben benieuwd of hoe dit is afgelopen… :slight_smile:

Ik heb het bij de juf aangegeven die middag. Ze wist meteen over wie ik het had. Ze had het zelf ook aan gemerkt en al aangegeven bij de directie. Ze zou mijn klacht/opmerking daar ook neerleggen. Ze is nu een stukje aardiger tegen de kinderen, dus ik heb wel het vermoeden dat er iets gedaan is met mijn opmerking.

Een andere moeder is meteen die maandag naar de juf gegaan om te klagen.

Hopelijk blijft het goed gaan.

Ik heb het sowieso een beetje moeilijk met overblijven op onze school. Ik hoor van meedere ouders dat veel kinderen helemaal geen zin in overblijven hebben. De naschoolse opvang bevalt wel goed.

Ik heb een aantal keren gevraagd waarom ze dat niet leuk vind, maar ik krijg vrij wazige antwoorden zoals: ik moet dan buiten spelen en dat wil ik niet… terwijl ze thuis altijd buiten speelt en de huiskamer niet in te krijgen is.

Ik vind het vreemd dat er zoveel kinderen niet willen.

Ik zie een deel van de overblijfmoeders in mijn wijk en ik vind 2 van die moeders helemaal niet leuk tegen huin eigen kinderen doen. Ik hoor regelmatig een hoop gesneer en gesnauw. Ik vraag mij dan af… als je al moeite met je eigen kinderen hebt, waarom zou je jezelf dan de verantwoording van zoveel andere kinderen op je hals halen… :?

Tja ik heb soms ook moeite met mijn eigen kinderen en ik sneer en snauw ook weleens - toch zeker dagelijks. Toch geld op de school van Lasse een behoorlijke ouderparticipatie en wordt je geacht pleinwacht te zijn of overblijfouders minstens 1 maal per maand (als je kind overblijft wat hier 95% van de kinderen doet)

Dus tja ik ben echt niet de ideale moeder maar een half uurtje pleinwacht gaat me dan nog wel goed af en van de week een ochtend geholpen met een activiteit.

Was wel blij dat ik weer thuis was, dat dan wel :shifty:

Hier wordt het overblijven gedaan door de zelfde stichting als de BSO.

Dus geen moeders.

De kinderen eten en drinken eerst in hun eigen klas met hun eigen juf of meester hun lunch en daarna is het buiten (of als het regent binnen) spelen onder toezicht van het personeel van de BSO.

Zij nemen ook nog vaak leuke spelletjes mee om te doen op het plein.

Vind het wel een fijn idee dat er toezicht is door geschoold personeel.

Kun je jezelf niet opgeven voor overblijfmoeder voor de maandag, kun je zien en ervaren hoe dat gaat en wie weet vind deze overblijfmoeder het hartstikke fijn dat ze hulp krijgt.

@Lynda wrote:

Hier wordt het overblijven gedaan door de zelfde stichting als de BSO.

Dus geen moeders.

De kinderen eten en drinken eerst in hun eigen klas met hun eigen juf of meester hun lunch en daarna is het buiten (of als het regent binnen) spelen onder toezicht van het personeel van de BSO.

Zij nemen ook nog vaak leuke spelletjes mee om te doen op het plein.

Vind het wel een fijn idee dat er toezicht is door geschoold personeel.

Bij ons op school wordt het ook verzorgd door dezelfde instelling als de BSO. Het valt me echter wel op dat Sander zijn brood nooit helemaal opeet. Ik vraag me dus af of er wel toezicht wordt gehouden. Ook is het al een paar keer voorgekomen dat de juffen overblijfjuffen zitten te kletsen, terwijl mijn zoontje buiten stond over te geven. Dit vond ik dus echt niet kunnen en toen heb ik er wat van gezegd.

Als ik ik jou was Sensje, zou ik rustig aankaarten wat je hebt gezien. Het gaat toch ook om jouw kind tegen wie ze mogelijk staat te schreeuwen.

Wat vreemd dat moeders dat moeten doen, daar heb ik nu nog nooit van gehoord, … :eh: zal wel weer iets nederlands zijn zeker? :think:

Hier blijven de juffen om beurten over de middag bij de kindjes en de schoonmaaksters van de school staan ook in voor de refter… :thumbup:

Bij onze school wordt het overblijven ook gedaan door moeders.

Iedereen heeft zijn eigen groepje. (je bent met 2 moeders op maximaal 10 kinderen)

Groepen 1 t/m 3 gaan eerste half uur eten in zijn/haar eigen klas en 2e half uur buiten spelen.

Groepen 4 t/m 6 gaan eerste half uur buiten en daarna eten.

Dit om de groten en kleine kids niet allemaal tegelijk buiten te hebben. (overzicht)

Helaas is het hier ook het geval met buiten spelen dat ik samen met 3 andere mama;s altijd aan het spelen zijn MET de kids. Touwtje springen, ballen, krijten of weet ik veel wat en dat die andere 8 mama’s lekker om de boom zitten te ouwhoeren. (roddelen, want die koppen tegen elkaar en smoezen dat is naar mijn mening maar 1 ding)

Ik stop er na dit schooljaar ook mee, hier heb ik helemaal geen zin in.

(nu krijg ik het gevoel dat we met 4 personen op 100 kids aan het letten zijn, die overal heen stuiteren etc)

ik ebn blij dat we hier continu rooster hebben! ik vind overblijven zo :silenced:

en uit de tijd!