Overblijf verdriet...doorzetten of andere oplossing?

Mijn zoon van 4.5 moet sinds kort op maandag overblijven op school. Dit omdat ik een andere baan heb, waardoor ik nu overdag werk ipv 's avonds (werk in de zorg)

Zijn beste vriendje uit zijn klas blijft ook over en de klasse-assistent uit zijn klas is ook overblijf juf, dus wel vertrouwde gezichten.

Hij is inmiddels 4x overgebleven en vind het echt verschrikkelijk! En dat terwijl de andere kindjes die overblijven heel lief tegen hem doen. In het begin van het schooljaar is hij 2x geplaagd door een meisje uit een andere klas (ze heeft veel zand naar hem gegooid, het zat zelfs nog in zijn onderbroek) en nu zegt hij bang te zijn voor haar. De juf is hier goed op ingegaan en heeft hem haar aan laten wijzen. Dat meisje heeft vervolgens “sorry” gezegt tegen mijn zoon.

Toch is het intens verdrietig als hij hoort dat hij moet overblijven. Zijn juf zei dat hij ook op school de hele ochtend verdrietig is.

Inmiddels heeft mijn moeder aangeboden om hem tussen de middag op te halen (ze woont tegenover de school en heeft een eigen praktijk, dus kan haar werkuren zelf indelen), zodat hij niet hoeft over te blijven. Maar zij past ook al op woensdagochtend op mijn jongste zoon en op vrijdag de hele dag op beide kinderen (mijn oudste zoon is de ene vrijdag vrij en de andere moet hij de hele dag naar school, maar eet hij tussen de middag wel bij mijn moeder)

Ik vind het lastig: moet hij hier even doorheen? Hij is eigenlijk niets gewend, hoefde nooit naar een kinderdagverblijf ofzo (wel peuterspeelzaal, maar verder werkte ik dus 's avonds, dus er was altijd wel iemand thuis)

Of is hij nog te jong en moet ik van mijn moeders aanbod gebruik maken en het volgend jaar nog eens proberen als hij wat ouder is?

Ik zou het volgend jaar nog eens proberen, wel vantevoren met je moeder duidelijk bespreken of het echt niet teveel gevraagd is. Als dat nu goed gaat en zij red het over twee mnd ofzo toch niet meer is het wel heel sneu als hij dan weer terug moet naar het overblijven, dan maak je het hem niet makkelijker.

In jouw geval zou ik afspreken dat je zoontje tot de zomervakantie lekker bij je moeder eet tussen de middag. Als zij dat werkelijk wil doen, gebruik maken van haar aanbod!

Hij is nog best jong he…

Na de zomervakantie kun je dan met hem een nieuwe start maken.