over een klein half jaar naar school en nog niet zindelijk

Mijn zoontje van drie en een half is nog steeds niet zindelijk en ik begin me een beetje zorgen te maken. Ik ben er erg voor om kinderen pas iets te laten doen als ze er klaar voor zijn en zo is dat met zindelijk worden ook met beide dochters gelukt. Met mn zoontje lijkt t er nog niet op dat hij er enige interesse in heeft. t Lukt m wel om op de wc te plassen als ik m er op zet, maar even makkelijk plast hij daarna weer in z’n luier. Als ik m zonder luier laat lopen, plast hij gewoon in z’n broek. Hij heeft er geen enkel probleem mee om een halve dag in een poepluier te lopen, wordt zelfs boos als ik m wil verschonen terwijl hij aan t spelen is.

Je zou denken dat hij niet achter wil blijven op z’n tweelingzusje, maar t lijkt m niet te kunnen schelen.

Nu wordt hij in dec vier en ik begin me langzaam af te vragen wat te doen als hij dan nog steeds niet zindelijk is. Mag hij dan niet naar school, of moet hij dan maar een luier aan en dan maar hopen dat hij niet de hele morgen loopt te stinken (kan me namelijk niet voorstellen dat juf m gaat verschonen) Ik zeg t wel eens tegen hem dat hij niet naar school kan als hij nog in z’n luier poept en plast, maar aan de andere kant wil ik er ook niet veel druk op leggen. Wie herkent dit en graag tips om hem toch geïnteresseerd te krijgen.

Ik kende een jongetje op de peutergym die tot 2 maanden voordat hij naar school ging totaal geen interesse had in zindelijk worden.

Hij wilde wel heel graag naar school. Zijn vader heeft eerst wenafspraken gemaakt, hem er warm voor laten lopen… en daarna heeft hij verteld dat hij voorlopig niet naar school mag als hij niet zijn best zou gaan doen om droog te blijven. Maar als dit niet werkt… wil hij wel naar school? Of vind hij het eng? Dan kan het een reden voor hem zijn juist in zijn broek te blijven plassen…



Misschien is het een manier om met stickertjes te werken? :think: Maar dan met een kookwekker ofzo erbij. En elke keer als de wekker gaat, en hij is nog steeds droog, dan mag hij een stickertje plakken?

Ik denk ook maar hardop hoor. Maar het tikken van de kookwekker herinnert hem er telkens aan dat hij droog moet blijven en de beloning komt vrij snel. Misschien een idee om dan af te spreken dat wanneer het rijtje vol is met stickertjes, jullie een spelletje doen ofzo…

Wie weet gaat het kwartje dan sneller vallen…



Ik weet wel dat jongetjes later zijn met zindelijk worden.

Ik denk dat hij sowieso een stuk sneller zindelijk wordt als kinderen op school merken dat hij in zijn broek heeft geplast. Als er vriendjes spelen ofzo…plast hij dan in zijn broek? Of schaamt hij zich er dan wel voor?

Anne, onze Bas had tot zijn 3 1/2 jaar ook absoluut geen zin in een potje. Luier was net zo makkelijk vond hij. Plots op de ene dag 5 maanden voordat hij 4 werd wilde hij plots 's ochtends naar het grote toilet zonder verkleiner en poepte zo aan en hierna is zijn luier overdag niet meer aangegaan. Onze Sanne heeft sinds zondag het ook opeens door en is nu 2 dagen overdag zonder luier en die was voor de zondag nog panisch als de luier uit ging. Zo zie je dat iets snel kan veranderen.



Ik zou me niet te veel zorg over maken. Na de vakantie even navragen op school of het erg is als hij nog niet droog is. Bij ons is dat geen probleem op school, gewenst natuurlijk zindelijk, maar goed dwingen werkt alleen maar averrechts, hebben wij ook gemerkt.



Tips: proberen een beloning te vinden als hij toch plast op de wc. Tja en voor de rest volg je gevoel wat jou knul zou kunnen motiveren toch op het toilet te gaan.

idem als laatste post.



Peet werd in oktober 4 en in mei was hij pas zindelijk… wel in 1 keer van de 1 op de andere dag.



We hebben hem gewoon gezegd dat hij vanaf nu net als andere kinderen op de wc zou gaan en dat hij geen luier meer om kreeg en mama hem elk uur op de wc zou zetten.

We hebben de meivakantie gepakt, geen uitjes gepland, duidelijk van te voren afspraken gemaakt, kookwekker gezet steeds op 50 minuten en elke keer als hij af ging moest peet van mij op de wc. Als hij riep “ik hoef niet” dan zei ik… dat zien we wel, maar je gaat het in elk geval proberen"

Geen kwestie meer van “wil je” maar “je gaat”



Gezegd dat hij op school ook naar de wc moest en juf daar geen luiers verschoond en kindjes daar allemaal op de wc gaan en hij dan de enige zou zijn met een luier.

Ook afgesproken dat hij een mooie schooltas, schoolbeker en broodtrommel mocht gaan uitkiezen als hij 1 week droog zou zijn.



Na die week was hij zindelijk en op een enkel ongelukje na, nooit meer problemen gehad.



Soms moet je als ouder gewoon heel stellig zijn en doorpakken…

Ik vind de tip van de kookwekker erg goed, die ga ik zeker proberen. We hadden al eerder een stickersysteem voor hem, plasje op de wc was sticker en na 5 stickers een kadootje, vervolgens een stapje verder met luier droog bij volgende wcgang een sticker enz. Bij Marieke werkte dit als een trein en in 1 week zindelijk, matthijs is nooit verder gekomen dan plasje op de wc, wel stickersblijven geven, maar op een gegeven moment vond ik t wel goed met die kadootjes.

Wie weet slaat de kookwekker wel aan. Voor we op vakantie gaan heb ik al een week vrij, ben dan van plan t eens rigoreus aan te pakken.

Bedankt voor de tips!!!

bij onze 2e op de psz en later in de klas zat 1 ventje dat het ook heel lang niet wilde dan wel niet kon… had namelijk het idee dat het ventje het zelf ook helemaal niet leuk vond.



Week voor die 2 naar school gingen verjaardag hier bij ons thuis en ineens een nat spoor… had die in zijn broek geplast…



En toch… week erna gingen ze naar school en heeft eigenlijk niet meer ongelukjes gehad als andere kindjes (ook mijn eigen kind heeft daar keer of 3/4 nog een ongelukje gehad doordat hij de deur niet openkreeg bij het buitenspelen etc).



Voor hem was blijkbaar het zien doen door een hele klas genoeg om het zelf ook te gaan doen.

je moet je er echt niet druk om maken,



hier ook een jongedame die er helemaal geen zin in had, gewoon lekker makkelijk toch die luier…ik wist wel dat ze het wel aanvoelde komen, want als ze dan ging plassen (in de luier) pakte ze de luier vast en zei oww ik plas… en nu deze week, van de een op andere dag, zeg ik tegen haar, zullen we nog eens zonder luier proberen ?? en de hele week al zonder luier en netjes op de wc/potje plassen he !! zeg het maar wat het is… denk er niet te veel bovenop zitten, want dat werkt juist de andere kant op…ik zag ook al beren op de weg, omdat ze over een aantal maanden ook naar school moet !! maar als ik het nu zo zie…komt dat wel goed…

even afwachten natuurlijk hoe dat straks gaat, als de baby eris…maar weet gewoon dat ze het aanvoelt en het ook kan !!

Kijk ook eens in dit topic over jongetjes van 3 jaar en zindelijk worden: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=66936. Misschien staan er ook nog goede tips voor je in.



Ik hoop dat je er wat aan hebt, want ik kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt (mijn oudste was pas 1 maand voordat hij aan school begon enigszins zindelijk).

hier een ventje van 3 jaar en bijna 3mnd die er totaal geen interesse in heeft om op t potje te poepen/plassen…een half jaar geleden vond hij het geweldig en liep t ook prima maar nu boeit t hem echt helemaal niks meer.

Ik heb wel veel aan dat topic gehad…misschien weer eens nieuw leven inblazen??

Het zoontje van mijn vriendin was de week voor zijn vierde verjaardag ook nog niet zindelijk. Hij zei iedere keer: als ik 4 ben, dan hoef ik geen luier meer om. En 2 dagen voor zijn verjaardag stond hij op, wilde geen luier meer om en was vanaf het eerste moment droog. Hij heeft zelfs geen ongelukjes meer gehad.

@cees77 wrote:

Het zoontje van mijn vriendin was de week voor zijn vierde verjaardag ook nog niet zindelijk. Hij zei iedere keer: als ik 4 ben, dan hoef ik geen luier meer om. En 2 dagen voor zijn verjaardag stond hij op, wilde geen luier meer om en was vanaf het eerste moment droog. Hij heeft zelfs geen ongelukjes meer gehad.




Geweldig hoe kinderen dit soort dingen kunnen soort van afspreken :thumbup: