OV Chipkaart kosten.

Ik vroeg me af, kan ik ergens bijv bekijken

hoeveel het kost van

Den Helder naar Zoetermeer met de trein?

Of van Den Helder naar Middenmeer per bus?



Ik heb een OV chipkaart aangevraagd, want de strippenkaart gaat er hier nu ook uit.

Maar vroeg me af, ben je dan goedkoper of duurder uit?



Ik neem aan per bus, duurder? Wij hebben bijv. hier dalkaartjes van 1,60 € en 2,70 € (Naar mijn zus betaal ik bijv 1x 1,60 € en 1x 2,70 €)

Maar de trein dan?

http://www.9292ov.nl/9292ov1.asp



Deze mag toch wel?

Waarschijnlijk word het duurder, bijna alle trajecten zijn duurder geworden met de ov chipkaart.

Ah, ik begreep eerst dat ov chipkaart reizen goedkoper was, niet dus.

Jammer…:wink:



Ik betaal dus (volgens die website) 18,20 naar zoetermeer.

Even duur als enkeltje met een kaartje…

OVchipkaart is qua trein even duur als gewoon een (half) retourtje volgensmij. Het is alleen goedkoper als je met een kortingskaart “vergeet” uit te checken op trajecten die meer dan 10 euro zouden kosten :angel:

@Sweet-Love wrote:

Ah, ik begreep eerst dat ov chipkaart reizen goedkoper was, niet dus.

Jammer…:wink:




even heel cynisch (en zo ben ik normaal eigenlijk niet) maar wanneer is er de afgelopen jaren iets goedkoper geworden? :shifty:

(en dan heb ik het niet over eten/drinken ed maar juist over diensten… de zorg: ja marktwerking, is goed… voor de portomonnee van de bedenkers, OV gaan we privatiseren, is goed… maar niet voor de reizigers, ja leuk laten we wel duurdere olie doorekenen in de tarieven … en de verlagingen lekker in eigen zak steken…)

@mamaMarije wrote:

@Sweet-Love wrote:
Ah, ik begreep eerst dat ov chipkaart reizen goedkoper was, niet dus.

Jammer…:wink:




even heel cynisch (en zo ben ik normaal eigenlijk niet) maar wanneer is er de afgelopen jaren iets goedkoper geworden? :shifty:

(en dan heb ik het niet over eten/drinken ed maar juist over diensten… de zorg: ja marktwerking, is goed… voor de portomonnee van de bedenkers, OV gaan we privatiseren, is goed… maar niet voor de reizigers, ja leuk laten we wel duurdere olie doorekenen in de tarieven … en de verlagingen lekker in eigen zak steken…)


Dacht ik achteraf, na mijn opmerking ook! :lol:



Liefst, geloofde ik nog in ‘dat’ sprookje, dingen die goedkoper worden :lol:

@mamma van sharondenise wrote:

bijna alle trajecten zijn duurder geworden met de ov chipkaart.




ben ik het niet mee eens, ik betaal nu minder van spijkenisse naar dijkzigt met mijn ov chipkaart, dan dat ik destijds met mijn abb kwijt was :slight_smile:

in bussen/trams/metro’s rekent ie volgens mij vooral ánders,dat kan positief en negatief uitpakken. Pin me er niet op vast, maar zoals ik het onthouden heb, rekent ie nu per km, ipv per zone. Vroeger kon het zo zijn dat je 1 halte na een zonewisseling eruit moest en heel veel kwijt was alleen maar omdat je een zonegrens over was gegaan. Dat is nu niet meer. Maar nu betaal je dan wslk wel meer als je vlak voor de oude zonegrens eruit gaat.

@Mouse! wrote:

Het is alleen goedkoper als je met een kortingskaart “vergeet” uit te checken op trajecten die meer dan 10 euro zouden kosten :angel:


Maar na een aantal keer vergeten uit te checken wordt je kaart volgens mij geblokkeerd. :wink:



En inderdaad, er wordt anders gerekend, waardoor het dus verschilt hoe het uitpakt. In ons vorige huis zaten er tussen ons huis en de stad twee zonewisselingen (twee haltes na de halte waar we woonden en twee haltes voor de eindhalte), waardoor het met een strippenkaart nogal prijzig was. Op dat stuk was de ov-chipkaart dus ietjes goedkoper. Nu wonen we verder van de stad af, maar met evenveel zonewisselingen en nu is het dus juist wat duurder dan met de strippenkaart.

Nou dat word een stuk duurder hier in de kop van noord-holland dan. Voorheen ging ik voor €2,50 naar Hoorn, dat werd later €2,70 en dat word straks met de ov chipkaart €3,88! Toe maar weer :shock:



In de tram vond ik het van het weekend best handig. En goedkoop. We hebben half Amsterdam doorgecrossd met de tram en we waren onegveer €5,- pp kwijt. En het was al minstens een half uur met de tram naar het centrum (osdorp-centraal) en dan weer een half uur terug.

@Mutsie86 wrote:

Nou dat word een stuk duurder hier in de kop van noord-holland dan. Voorheen ging ik voor €2,50 naar Hoorn, dat werd later €2,70 en dat word straks met de ov chipkaart €3,88! Toe maar weer :shock:



In de tram vond ik het van het weekend best handig. En goedkoop. We hebben half Amsterdam doorgecrossd met de tram en we waren onegveer €5,- pp kwijt. En het was al minstens een half uur met de tram naar het centrum (osdorp-centraal) en dan weer een half uur terug.


Ja ik was eerst €4,30- kwijt naar mijn zus, net gekeken… nu alleen vanaf het station al 5,23… (En dan dus niet vanaf mijn huis)



Ja op zich is het traject van Osdorp naar Centraal goedkoop als je het vergelijkt, hoe duur zal het per tram nu zijn?

Wat gaat dat meteen flink omhoog. Vond voor 1 pers die €2,70 kaartjes ideaal. Daarvoor kon ik niet met de auto naar Hoorn. De bus was dan goedkoper, zal nu eens bekijken wat in Juli goedkoper is.



Ja en jij moet dan nog eerst op het station komen. Woon je ver vanaf het station? Is dat lopend te doen? Volgens mij niet he als ik het goed in mijn hoofd heb. (Als ik even aan die speeltuin denk :lol: )



En met twee kleintjes en een wandelwagen kom je fietsend ook niet zo ver denk ik. (Nooit geprobeerd nog haha)

@Mutsie86 wrote:

Wat gaat dat meteen flink omhoog. Vond voor 1 pers die €2,70 kaartjes ideaal. Daarvoor kon ik niet met de auto naar Hoorn. De bus was dan goedkoper, zal nu eens bekijken wat in Juli goedkoper is.



Ja en jij moet dan nog eerst op het station komen. Woon je ver vanaf het station? Is dat lopend te doen? Volgens mij niet he als ik het goed in mijn hoofd heb. (Als ik even aan die speeltuin denk :lol: )



En met twee kleintjes en een wandelwagen kom je fietsend ook niet zo ver denk ik. (Nooit geprobeerd nog haha)


Nja, als ik een half uur, 3 kwartier langer onder weg wil zijn :lol: , fietsen zou kunnen, dan moet ik alleen ergens mijn fietskar beveiligd kwijt kunnen…

Maar dan heb ik geen wandelwagen mee, alleen 1 maxi cosi…:s…

Heel praktisch… niet dus!



Dus dan maar nog 6 maanden niet naar mijn zus met Luna

:lol:

@Nienke123 wrote:

@Mouse! wrote:
Het is alleen goedkoper als je met een kortingskaart “vergeet” uit te checken op trajecten die meer dan 10 euro zouden kosten :angel:


Maar na een aantal keer vergeten uit te checken wordt je kaart volgens mij geblokkeerd. :wink:


Dat zeggen ze, maar ik ken niemand bij wie het daadwerkelijk gebeurd is hoor. Zowel mn vriend als ik checken nooit uit als we naar onze ouders (of andere vergelegen locaties) gaan gezien het per rit toch al een paar euro's scheelt. Ik denk dat we ondertussen toch minstens wel een keer of 40 niet hebben uitgecheckt als het niet meer is.

Vriendlief heeft van de NS een reminder gekregen a la "denk eraan dat u uitcheckt, anders bent u duurder uit!". Dat is al maanden terug en verder is er nooit wat gebeurd.

Ik heb geen idee of het echt waar is, ik check altijd netjes uit. Tenzij ik het vergeet…maar dan ben ik meestal duurder uit, omdat ik niet heel ver reis (als ik met de trein reis koop ik nog gewoon een kaartje).

Dus als ik nu naar Zoetermeer ga, ik check hier in, moet ik niet uit checken om goedkoper uit te zijn?

Dat ligt eraan, als je een kortingskaart van de NS hebt kan het goedkoper zijn. Als je alleen een gewone chipkaart hebt kan het mogelijk flink tegenvallen.

(naast het feit dat ik niet weet waar “hier” ligt, maar als je een kortingskaart hebt en een enkele treinreis maakt die dag en je bedrag boven de 10 euro uit zou komen, dan is het goedkoper om niet uit te checken)

@Mouse! wrote:

Dat ligt eraan, als je een kortingskaart van de NS hebt kan het goedkoper zijn. Als je alleen een gewone chipkaart hebt kan het mogelijk flink tegenvallen.

(naast het feit dat ik niet weet waar “hier” ligt, maar als je een kortingskaart hebt en een enkele treinreis maakt die dag en je bedrag boven de 10 euro uit zou komen, dan is het goedkoper om niet uit te checken)


Hier is den helder :mrgreen:

Je hoeft toch niet persé een kortingskaart te hebben om goedkoper uit te zijn? :think: Weet niet precies wat instaptarief is als je instapt, maar als je kosten normaal gesproken meer zouden zijn dan je instaptarief dan is het al slimmer om niet uit te checken…



Met de bus is het 4,00 weet ik dus als je voor meer dan 4,00 kwijt zou zijn aan buskosten, dan is niet uitchecken handiger. Dat hebben we stiekum ook wel eens gedaan :wink: Maar dat waren dan ook wel errug lange busritten :shock: