Ouderschapsverlof weigeren???

Even een vraagje voor diegene die dit weten?

Even kort uitleg erbij:

Zoals jullie misschien wel weten heb ik een andere baan waar ik volgende week ga starten. Ik werkte voorheen bij dezelfde werkgever als mijn man (Carlo). Ik ga er op iets andere dagen werken dan dat ik nu doe en het leek ons fijn als Carlo, straks als nummer 2 er is ouderschapsverlof gaat opnemen!

Carlo werkt in ploegendienst, dinsdag van 14:00-22:00 en donderdag van 06:00-14:00. De rest van de week normale tijden.

Ik ga straks werken op ma-di-do (24 uur)…het leek ons fijn als Carlo dan op dinsdag 4 uur ouderschapsverlof opneemt, en dus gaat werken van 18:00 tot 22:00. Dan kunnen we elkaar aflossen, en hebben die dag geen oppas nodig.

Nu heb ik dat kortgesloten met de afdeling P&O maar ze willen niet echt meewerken, en beweren dat de ploegentijden geen vaste werktijden zijn?? Ik heb zijn contract nagekeken, is alweer van 1994, een er is daarna wel wat gewijzigd, maar daarin staat dat hij op dinsdag een ploeg heeft van 16:45 tot 22:00.

Ook werken er veel vrouwen alleen avonddiensten zo dat ze overdag bij hun kids zijn? En die opmerking dat ze er dan wel iemand bij kunnen nemen slaat echt nergens op toch???

Ik zal even het mailtje knippen en plakken en hier neerzetten!

Hoi,

Jan …kan wel het e.e.a. vragen, maar ook de avond van 18.00 tot 22.00 uur is geen dienst die binnen onze werktijden vallen.

Uitzonderingen kunnen we niet maken, wij krijgen elke week wel het verzoek om aangepaste werktijden die buiten de roosters vallen. Als we dat zouden honoreren dat kunnen we op personeelszaken nog 1 fulltimer extra aannemen. Dus hou er maar vast rekening mee, werktijd van 18.00 tot 22.00 uur lukt niet.

Erny

Oorspronkelijk bericht
Van: Anne-marie ...............[mailto:......@home.nl]
Verzonden: woensdag 16 mei 2007 11:10
Aan: E. .....
Onderwerp: Re: ouderschapsverlof

Het is me nog niet helemaal duidelijk,
Maar ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen, het gaat niet om de ochtend dat Carlo dan komt werken maar een avond!

Carlo wil maar 1/2 dag ouderschapsverlof gaan opnemen per week en dan op dinsdag, binnenkort worden op verzoek van Jan..... zijn ploegen omgewisseld
Dan komt hij werken op dinsdag van 14:00 tot 22:00.

Volgens Jan van ....... is het heel erg nodig dat er op dinsdagavond goede krachten gewenst zijn. Dus de hele dag ouderschapsverlof is voor Jan niet wenselijk. En voor ons komt het beter uit dat Carlo s'avonds van 18:00 tot 22:00 werkt omdat we dan elkaar kunnen aflossen (Ik zal straks om 17:30 thuis zijn op dinsdag).

Ik heb eigelijk begrepen dat je ook mag kiezen voor halve dagen?? Op dinsdag zijn de werktijden voor Carlo 14:00 tot 22:00 (nu niet maar dat wil Jan graag veranderd zien), een halve dag ouderschapsverlof betekend dan in onze ogen 4 uur inleveren, dus dan gaat Carlo van 18:00 tot 22:00 werken.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is voor jullie???

Anne-marie .........

Je kan in eerste instantie zelf bepalen hoe je de verlof- en werktijden over de week wilt verdelen. Echter, de werkgever kan op een andere verdeling aandringen op grond van zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Dat kan tot vier weken voordat het verlof daadwerkelijk ingaat. Ze mogen je eigen verdeling dus weigeren.

En verder moet je minimaal een jaar in dienst zijn om aanspraak te maken op ouderschapsverlof. Wettelijk gezien wordt er ook niet uitbetaald in de opgenomen uren en bouw je geen vakantieuren op.

Echter, dit alles is wettelijk vastgelgd. Ik zou zeker de CAO er bij pakken. De CAO geldt boven de wet, als daar wat anders staat, kun je hier nog op terug komen.

Ja maar het feit dat zij schrijft dat het meer werk met zich meebrengt, is toch geen “zwaarwegend bedrijfsbelang”?

Die chef van Carlo (Jan…) wil heel graag dat Carlo op de dinsdagavond aanwezig is…dan is dit toch juist een ideale situatie. En de reden ie ze geeft dat ze dan voor iedereen uitzonderingen moeten maken…is toch logisch…niet iedereen heeft dezelfde wensen ivm ouderschapsverlof!

Volgens mij is je baas degene die jouw ouderschapsverlof in mag plannen op de dag(en) dat het hem het beste uitkomt…

Maar ik kan me voorstellen dat je het liever zelf in de hand hebt…

Nee hoor volgens mij niet, maar ik vraag eigenlijk reacties van mensen die het “zeker” weten…

Ik kan best veel info van “het net” halen, maar geen speciefieke voorbeelden natuurlijk…zijn er meiden die op de P&O afdeling werken ofzo?

Moeilijk …

Dit is niet standaard van 9 uur werken tot 5 (om ff zo te zeggen).

Maar het is in ‘ploegendienst’. Dus wisselende tijden.

Remco heeft dat ook, dus ja, ik weet van te voren eigenlijk al dat zelf werken moeilijk dan moet gaan, gelukkig kan ik dus werken wanneer hij vrij is en of wanneer hij de nachtdienst in moet.

Ik weet dus niet precies hoe het bij jullie allemaal geregeld is, maar zou het dus ff goed navragen / uitzoeken.

Succes

Mag u zelf bepalen welke dagen u vrij bent?

Ja, u bepaalt in eerste instantie zelf hoe u de verlof- en werktijden over de week wilt verdelen. Echter, uw werkgever kan op een andere verdeling aandringen op grond van zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Dat kan tot vier weken voordat het verlof daadwerkelijk ingaat.

Dit vond ik op de site van het ministerie van SZW

@Femke, mama van Jelle wrote:

Moeilijk …

Dit is niet standaard van 9 uur werken tot 5 (om ff zo te zeggen).

Maar het is in ‘ploegendienst’. Dus wisselende tijden.

Het is wel ploegendienst, maar iedere week exact hetzelfde!!

ma 08:00 - 16:45
di 14:00 - 22:00
wo 08:00 - 16:45
do 06:00 - 14:00
vr 08:00 - 16:45

Deze ploegen zijn er ook op ma en wo, en omgekeerde tijden. Dus wat mij betreft "stierenpoep" dit zijn wel degelijk vaste werktijden in het bedrijf!

Ja dan weet ik het ook niet…

Hier is het bij Remco zo, 6 dagen werken en dan 4 dagen vrij.

dus 2 dagen van 07.00 tot 15.00

En weer 2 van 15.00 tot 23.00

en dan nogmaals 2 van 23.00 tot 07.00

Dus ja, als ik ouderschapsverlof zou willen aanvragen, geen idee hoe ik dat zou aanpakken. Wij hebben gewoon kunnen plannen dat ik werk als Remco dus de nacht ingaat, en wanneer hij vrij is. Scheelt wel weer, dan als je standaarde tijden hebt.

Is het misschien niet beter om die persoonlijk met Jan (da’s toch zijn baas) te praten ipv de email. Is soms beter te verwoorden.

wat ik wel vreemd vind is om een voorbeeld te noemen:

er werken heel veel vrouw in de zorg met allemaal wisselende diesten ( de meeste dan) en wat zeker geen continu rooster is. ook die vrouwen kunnen gewoon ouderschapsverlof opnemen…

vreemd dat het bij jou man niet kan terwijl hij een continu rooster heeft.

Ik heb het bij mijn man even nagevraagd (hij is werkgever en er werken veel mensen in de ploeg daar).

Bij hun staat er niets anders in de CAO dan volgens de wet (zou ik toch altijd even checken). In de ploeg moet het passen (bijv. meerdere collega’s die er gebruik van maken en zo samen het rooster vol kunnen maken) en ze kunnen dus niet zelf exact bepalen hoe en wat. Als alternatief kunnen ze (tijdelijk) de dagdienst in, maar dan ontvangen ze wel veel minder salaris omdat de ploegentoeslagen vervallen.

@monique wrote:

wat ik wel vreemd vind is om een voorbeeld te noemen:

er werken heel veel vrouw in de zorg met allemaal wisselende diesten ( de meeste dan) en wat zeker geen continu rooster is. ook die vrouwen kunnen gewoon ouderschapsverlof opnemen…

vreemd dat het bij jou man niet kan terwijl hij een continu rooster heeft.

Daarom informeer ik op KOK, kijk zulke argumenten kunnen we gebruiken, om die personeelsfunctionaris te overreden!

Thanks!!

@Mutti wrote:

Ik heb het bij mijn man even nagevraagd (hij is werkgever en er werken veel mensen in de ploeg daar).

Bij hun staat er niets anders in de CAO dan volgens de wet (zou ik toch altijd even checken). In de ploeg moet het passen (bijv. meerdere collega’s die er gebruik van maken en zo samen het rooster vol kunnen maken) en ze kunnen dus niet zelf exact bepalen hoe en wat. Als alternatief kunnen ze (tijdelijk) de dagdienst in, maar dan ontvangen ze wel veel minder salaris omdat de ploegentoeslagen vervallen.

Bij Carlo zijn er in het hele bedrijf maar 4 mensen die ouderschapsverlof gebruiken(van de meer dan 100), ze zitten geen van allen bij hem in de ploeg!

Het enige euvel kan zijn de 1,25 uur die er tussen de dagploeg zit en de tijd die Carlo dan zou willen beginnen (16:45 en 18:00), maar volgens mij hebben ze in de avondploeg ook nog ergens pauze ik dacht om 17:30 uur, maar dat zou ik straks even aan Carlo moeten vragen? Anders zou het maar 3/4 uur zijn die ze moeten overbruggen!

Je hebt gewoon recht op ouderschapsverlof.

In het bedrijfsbelang kan je baas zeggen dat het op bepaalde tijden niet uitkomt en zo behoudt hij het recht om jouw ouderschapsverlof in te delen.

Quote:
maar ik vraag eigenlijk reacties van mensen die het "zeker" weten.....

Ik kon mijn ouderschapsverlof niet zelf inplannen, dat werd voor mij gedaan, om diezelfde reden als bij jullie: belang van het bedrijf....

Ik zou in elk geval een persoonlijk gesprek aanvragen en geen genoegen nemen met een mailtje. En ik denk dat het beter is als Carlo zelf dit gesprek aan gaat (je kunt er natuurlijk wel bij zijn).

Ik wilde ivm een opvangprobleem ook 2 halve dagen ouderschapsverlof dit werd toen ook niet goedgekeurd ivm het niet kunnen inplannen van het personeel. En volgens mij als zij dit als argument hebben dan heb je pech. Ik kon toen wel gewoon de hele dag nemen want dan konden ze iemand inplannen.

Ik snap dat je het graag goed geregeld wilt hebben. Ik vind het allene wel vreemd, dat Carlo dit zelf niet bij zijn chef regelt.

Dat komt omdat ik ook bij hetzelfde bedrijf werk, nog wel!

Carlo heeft nog geen kans gehad om haar te spreken te krijgen, en ik had alvast wat info ingewonnen via e-mail (is Carlo ook niet zo handig in).

Carlo verdiept zich hier niet erg in en ik pluis alles altijd helemaal uit.

Hij gaat er wel met hun over praten, maar dan kan ik alvast eea verduidelijken per e-mail…

@movanlo wrote:

Ik wilde ivm een opvangprobleem ook 2 halve dagen ouderschapsverlof dit werd toen ook niet goedgekeurd ivm het niet kunnen inplannen van het personeel. En volgens mij als zij dit als argument hebben dan heb je pech. Ik kon toen wel gewoon de hele dag nemen want dan konden ze iemand inplannen.

Even ter verduideleking…Carlo’s chef wil heeeeel graag dat er goede krachten zijn voor de dinsdagavond…Carlo is zo’n goede kracht.

Die wil hier dus in tegemoet komen door “maar” een halve dag ouderschapsverlof te nemen ipv de hele dinsdag van 14:00 tot 22:00.

(wat ons ook heel goed uit zou komen)

Ik snap dus werkelijk het probleem niet. Hij mag namelijk wel van 14:00 tot 22:00 verlof nemen, omdat dat binnen de reg. werktijden valt?! Dan hebben ze s’avonds dus nog geen extra mensen voor die ploeg?!

Laat je niet van de wijs brengen door P&O!!!

bij mij ook een telefoontje:

“Gerdie… je ouderschapsverlof duurt op de manier zoals jij het wilt wel 2,5 jaar” (ik wilde ook 4 uur per week)… "

dus ik zeg: “ja dat klopt… mooooi he?”…

Zij: " ja maar in het handboek staat dat het binnen een jaar opgemaakt moet worden"…

ik: “ach… het handboek… Maaruh… weet je wat er in de wet staat”…

zij: " uhhhhhh… ik ben aangenomen om de procedures van het handboek te bewaken"…

Ik: “precies… en dat moet je ook gewoon doen… maar in de wet staat (interpretatie van mezelf) dat de baas van goede huize moet komen om ouderschapsverlof te weigeren”.

Dus:

snel iets opzoeken over de wetgeving in deze… kopieren… en brengen…

“niet lullig bedoeld hoor… maar ik dacht… ik zal het even voor je meebrengen”…

:lol: :lol: :lol: