Ouder kind bij bevalling?

Ik heb een zoon van 7 (bijna 8) en de tweede is op komst. Nu wil ik graag kiezen voor een thuisbevalling maar weet ik niet goed wat ik met mijn zoon moet doen:


  1. Laat ik hem erbij zijn met het risico hem te traumatiseren? Hij is van zichzelf erg gevoelig en trekt zich dingen hard aan. Nu kunnen ik en manlief de geboorte van ons kind wel heel erg mooi vinden. Een 7-jarige die z’n moeder een paar uur hoort krijsen en daar smurrie en bloed ziet uitkomen, kan daar wel een héél ander beeld van hebben!


  2. Ik zou kunnen hopen dat het 's nachts is maar als hij dan wakker is en niet naar beneden wil (of durft) en daar een paar uren zit te wachten met honger dat vind ik ook maar niks.


  3. Laat ik hem bij sm gaan? Maar ik zou het wel leuk vinden mocht zoonlief zo snel mogelijk broertje of zusje kunnen zien, in de periode dat beebje nog wakker is vlak na de geboorte. Maar dan zit de kans er dik in dat sm, ondanks dat we dat op voorhand vragen, éénmaal aan de deur tóch éven zal willen kijken. Ze is daar echt sterk in, in dat soort gefoefel om haar zin te krijgen. Ik zie dat totaal niét zitten om sm zo vlak na een bevalling voor mijn neus te hebben, enkel mijn gezinnetje (en ha en vroedvr) kan ik dan verdragen.



    Ik heb er ook al aan gedacht om hem zelf te laten kiezen maar hij kan zich daar eigenlijk toch geen echte voorstelling van maken, hoe dat zou zijn.



    Ik hoop dat jullie me een beetje raad kunnen geven.

    Zijn er misschien nog mensen die hun kinderen wél bij de bevalling hadden? Wat is jullie ervaring daarmee?



    Groetjes,

    anijs

Hoi,



Qua leesvoer kun je denk ik alvast wel vooruit met dit draadje (waar ook nog weer een ander draadje in wordt vermeld :wink:): http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=56079 :slight_smile:



Wij hebben besloten om Claudia niet bij voorbaat al ergens anders onder te brengen. Zij blijft dus thuis en kan/mag (afhankelijk van het tijdstip) wat ons betreft de bevalling meemaken, waarbij respect voor haar wensen en grenzen voorop staat. We hebben wel een achterwacht geregeld, voor het geval dat. Zo hebben we het ook aangegeven in ons geboorteplan. Wij vinden het sowieso erg belangrijk dat ze idd zo snel mogelijk kennis maakt met haar broertje of zusje.

Inmiddels hebben we wat mooie boekjes met haar doorgenomen over zwangerschap en bevalling en ik heb samen met haar enkele videofilmpjes gekeken van bevallingen (had ik vooraf geselecteerd op You Tube); ze zat met haar neus bovenop het beeldscherm :lol:

Kun je sm niet bij jullie in huis uitnodigen, zodat zij zich kan ontfermen over jullie zoon… Of je moet nu al zeker weten dat je moord en brand gaat schreeuwen, (maar ik dacht dat ze dat alleen maar in amerika deden… :wink: )Dat zou ik hem dan weer niet aan doen. Ik denk dat het voor een kind een behoorlijke impact heeft om zijn eigen mama pijn te zien (horen) hebben…

heb je geen lieve buurvrouw of vriendin in de buurt?



dave gaat ws naar mijn vriendin die hier in de straat woont…

anders naar mijn ouders



als je je s mama te opdringerig vind… zou ik haar niet eens vragen.



ik zelf heb het liefst neit dat direkte familie weet dat er iets gaande is…

omdat ik dan de hijgende herten al in mijn nek voel…en daardoor neit kan ontspannen/ concentreren tijdens de bevalling

Lieve Anijs,



Hier geen kinderen bij de bevalling. Ben bang dat dat te traumatisch voor ze is én dat ik me dan niet kan concentreren op bevallen.

Toen E. geboren werd ging J. naar een vriendin, toen B. geboren werd bleven J. en E. beneden totdat mijn moeder er (1,5 uur later) was, in de tussentijd ging manlief regelmatig beneden even kijken, maar J. was toen net zo oud als jouw zoon nu, dus dat ging hartstikke goed.



Dit keer zal mijn moeder weer komen als het begonnen is, maar in de tussentijd kan J. beneden op de jongste 2 passen, met R. als standby,

Ik vind het ook erg prettig als de kinderen wél thuis zijn, zodat ze zo snel mogelijk kennis kunnen maken met hun nieuwe broertje/zusje.



Zou T. niet zich een poosje beneden kunnen vermaken en dat je man af en toe gaat kijken hoe het gaat? Maar dan moet er natuurlijk wel iemand standby zijn voor het geval je onverwachts toch naar het ziekenhuis moet…



Liefs,

Ik had er zelf absoluut niet aan moeten denken om bij de geboorte van mijn zusje te zijn. Brr, daar vond ik niks moois aan, als 8 jarige :slight_smile:

Wij werden gewoon ondergebracht bij buren enzo. ALledrie bij iemand. En toen zei mijn vader:’ En als ik straks kom, dan heb je een broertje of zusje.’ Dat was superspannend :slight_smile: En toen kwam papa even langs, ik helemaal enthousiast, maar nee, het was er nog niet.

En een uurtje later kwam hij melden dat ik een zusje had gekregen, en dat hij zo weer zou komen om me te halen om te kijken.



De zuster had tegen mijn ouders gezegd: haal de kinderen maar niet, blijf lekker even met zijn drietjes. Maar mijn moeder wilde ook persé ons er gelijk bij.

Dus het zusje was nog heel klein toen wij er al bij mochten kijken, en dat was wel erg mooi! Maar dat kon omdat we in de buurt zaten. Dus is dat geen idee?

Hier een dochter van bijna 7 die naar de buren zou gaan als ik ging bevallen, maar uiteindelijk ben ik midden in de nacht bevallen terwijl ze heerlijk lag te slapen. Na het hechten heeft papa haar wakker gemaakt en kon ze met slaapdronken oogjes haar zusje bewonderen :inlove: Daarna lagen we met z’n vieren in bed, want ze wilde natuurlijk niet meer in haar eigen bedje slapen.

Ik heb tijdens de bevalling best herrie gemaakt, maar daar sliep ze gewoon doorheen (een kanon zou ze nog niet horen)

hai hai



hier ook geen kids bij de bevalling hoor erna mogen ze gelijk komen maar tijdens nee . en ik heb ze in alle leeftijden die van 12 15 en 18 mogen er ook niet bij . vind dat gewoon weg zelf niks al zou het traumatisch nu niks zijn want ze zijn al oud genoeg . ik heb er ook een van 8 en nee die mag er zeker niet bij van mij vind dat gewoonweg te jong ook .



maar tis wat je zelf liever hebt ?

succes gr natas

Regel meerdere dingen van te voren, dat ze zowiezo ergens terecht kan of iemand die bij jullie thuis kom ofzo die haar kan opvangen…

op het moment dat de bevalling hoef je pas te beslissen…



tis zowiezo wel handig om iemand achter de hand te hebben, mocht de bevalling ineens medisch worden en je met spoed naar het ziekenhuis moet…



zodra hier de bevalling begint komen mijn ouders en schoonouders, zodat er opvang voor de meiden is, ze blijven beneden en als het kindje er is, komen de meiden als eerste erbij en later pas de opas en omas…



verder hebben we ook nog vrienden die we kunnen bellen…



Verder zien we het wel, willen ze erbij zijn dan kan dat en willen ze dat niet gaan ze lekker bij de opas en omas zitten en misschien als snachts de bevalling begint slapen ze er wel doorheen…

Bij onze vierde zijn de andere drie er bij geweest. Niet de hele bevalling, maar af en toe even binnen lopen voor een kusje en vragen of het goed ging met mama. Heel lief!

Toen de verloskundige mijn vliezen brak en het vermoeden had dat Veerle er zo aan zou komen heeft de kraamhulp de kinderen gehaald. Samen hebben ze nog even op de gang gewacht tot ik zei dat ze konden komen en mee kwam het hoofje eraan. Ze hebben dus alle drie rond het bad gestaan, Sven met zijn fototoestel foto’s maken, Femke gelijk kussen toen Veerle boven water kwam en Bas vond het gewoon reuze gezellig al die mensen in 1 kamer.

Van te voren hebben we er regelmatig over gepraat en alle vragen op niveau beantwoord. Ook gezegd dat het hard werken is voor mama en dat het ook pijn kan doen ed. Dat mama misschien niet wil dat ze er bij zijn. Schoonouders waren beneden voor de kinderen indien nodig. Prima geregeld en het was gewoon heel mooi.

Een collega-verloskundige hoorde van onze verloskundige hoe het gegaan was en die zei heel mooi, jij hebt je dochter het leven gegeven in plaats van de bevalling doorstaan, en zo voelde het ook.

Dank je wel meiden voor jullie reacties en ervaringen. Leuk om het eens vanuit verschillende hoeken te zien.

Ik ben wel te vinden voor het idee om iemand te hebben die beneden oppast op onze zoon al was mijn oorspronkelijke idee om zelf beneden te bevallen, vooral als het 's nachts zou komen: aan de woonkamer grenzen eerst de gangen en dan pas de woonkamers van de buren. Maar boven grenzen de slaapkamers rechtstreeks aaneen.

Ik heb nog wel een tijdje dus ik kan nog hard en diep gaan nadenken :mrgreen:



:-* :-* anijs

Wat ik op tv heb gezien, is dat de ouders hun zoontje van 8 er bij lieten, ze lechte van te vore alles uit wat er gaat gebeure, kind mocht en moest ook bij moeders hooft einde blijven, zodat het niet al te veel troep zal zien, en ja gewoon afspraken maken met de geen die de bevaling deed niet de moederkoek ineens te late zien, ze deden het zo van “Kijk hier lag nou jou broertje/zusje in… en toen jij nog in mamma’s buik zat zat jij ook in zo ding” (hoef je later monder uit te leggen volgens mij:P) maar goed kind mocht ook zelf beslissen of hij het wou zien (kon dan makelijk de kamer uit)

Bij mijn tweede zou mijn oudste opgehaald worden door mijn moeder en broer. Maar toen die binnenkwamen kreeg ik vrijwel meteen persdrang. Mijn broer is met de oudste een boekje gaan lezen en daar was nummer 2! Nummer 3 kwam 's nachts, tegen de tijd dat alles "opgeruimd"was, werden haar broers pas wakker. Nummer 4 had haast en terwijl de oudste drie beneden televisie keken moest papa (voor de tweede keer) de bevalling doen. De kinderen (toen bijna 4,6 en 8) hebben hun broertje eerder gezien dan de vk. Ze vonden het helemaal niet vies of gek, terwijl de baby natuurlijk nog helemaal niet schoon was. Maar het echt “enge” hebben ze niet gezien.

Ik heb het dan maar eens aan zoonlief zelf gevraagd en die zei: ‘tja, als ik dan aan het spelen ben, kan ik misschien ondertussen gewoon verderspelen ofzo…’ :lol: :lol:

Ach wat schattig. :inlove:







Dit vind ik een mooi scenario:

@Fren wrote:

Hier een dochter van bijna 7 die naar de buren zou gaan als ik ging bevallen, maar uiteindelijk ben ik midden in de nacht bevallen terwijl ze heerlijk lag te slapen. Na het hechten heeft papa haar wakker gemaakt en kon ze met slaapdronken oogjes haar zusje bewonderen :inlove:


Maar goed, dat heb je natuurlijk niet geheel voor het zeggen. :wink:



Wij weten ook nog niet zo goed wat we met onze dochter zullen doen, het liefst zou ik haar gewoon lekker thuis houden, maar de onrust die het brengt als ze wakker is (al dan niet door mij) zie ik niet zo zitten. Maar ‘stiekem’ bevallen terwijl zij lekker ligt te slapen dat lijkt me fantastisch. :inlove: