Ostheopathie en zwanger worden

Osteopathie bij problemen met zwanger worden



Wat is Osteopathie?

Osteopathie is een geneeswijze die op een unieke manier kijkt naar het menselijk lichaam en zijn functioneren. Centraal staat het uitgangspunt dat het lichaam als éénheid functioneert. Anders gezegd: alles in het lichaam heeft een relatie met andere delen van het lichaam. Dit omdat delen van het lichaam letterlijk verbonden zijn of naast elkaar liggen, of via chemische weg (fysiologie) het ene orgaan afhankelijk is van de stoffen die een ander orgaan produceert.

Een osteopaat onderzoekt het hele lichaam en verklaart lichamelijke klachten aan de hand van de (vaak meerdere) stoornissen in de beweeglijkheid van organen.Hierdoor is een osteopaat vaak in staat om klachten te behandelen waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen is.



Waarom kan osteopathie helpen bij Zwangerschapsproblemen?

Zwanger worden is een heel natuurlijk proces, maar er komt heel wat bij kijken.

Een ingewikkelde wisselwerking tussen verschillende organen onderling leidt uiteindelijk tot de bevruchting van het eitje. Organen die een rol vervullen bij de zwangerschap zijn uiteraard de baarmoeder en de eierstokken, maar ook de bijnier(schors), lever en een tweetal hersenkernen (hypofyse en hypothalamus). Zij hebben allemaal een specifieke taak en zijn belangrijk voor het slagen van de zwangerschap. Omdat osteopathie het hele lichaam onderzoekt en behandelt worden van al deze organen de beweeglijkheid hersteld en daardoor hun functie. De omstandigheden voor een succesvolle zwangerschap worden hierdoor optimaal.



Waarom zwanger worden soms niet lukt



De baarmoeder

De baarmoeder is de kraamkamer voor de bevruchte eicel. De baarmoederwand moet de innesteling mogelijk maken. Dit vereist nogal wat voorbereiding. Onder andere moet de baarmoederwand, onder invloed van hormonen, verdikt worden. Als er onvoldoende hormonen worden geproduceerd, of deze bereiken de baarmoeder niet goed (door een slechte doorbloeding), komt de innesteling in gevaar.



De eierstokken

Zij zijn de bewaarplaatsen van de eicellen. Elke maand rijpt één eicel uit, die vervolgens bevrucht kan worden. De eierstokken zijn ook de belangrijkste producent van de hormonen die de baarmoederwand stimuleren. Als de eierstokken disfunctioneren kan de hormoonproductie verminderen, met gevolgen voor de voorbereiding van de baarmoeder.



De eileiders

Zij transporteren de eicel naar de baarmoeder. Vernauwing van de eileider verslechtert dit transport of maakt ze zelfs onmogelijk.



De bijnier(schors)

Deze produceert (zij het in mindere mate) ook “zwangerschaps�hormonen.



De hypofyse en hypothalamus

Zij zijn de grote dirigenten in het hele verhaal. Zij produceren twee stoffen (LH en LTH) die de productie van de “zwangerschaps�hormonen aansturen. De functie van deze hersendelen staan onder invloed van de dynamiek van de schedel.



De doorbloeding


De bloedvaten zijn de grote verbindende organen. Een goede doorbloeding is voor een orgaan nodig om zijn functie (in dit geval het produceren van hormonen) goed uit te kunnen voeren, maar zorgt vervolgens ook voor de afvoer en transport van die hormonen. Het bloed brengt de hormonen naar de plaats van bestemming.



Fig. 1 de “regelkring� van de zwangerschap. (zie figuur onderaan het bericht)











De beweeglijkheid van organen wordt voor een belangrijk deel beïnvloed door de bindweefselvliezen die de organen omgeven. Tussen deze bindweefselvliezen lopen de aanvoerende en afvoerende bloedvaten. Spanning in zo’n bindweefselvlies stoort de doorbloeding, waardoor de cellen van een orgaan onvoldoende voedingsstoffen krijgen toegediend en hun afvalstoffen niet kwijt kunnen.

Als een orgaan minder goed “presteert� hebben alle structuren die afhankelijk zijn van de functie van dat orgaan hier last van en kunnen op hun beurt minder gaan functioneren. Een kettingreactie van storingen door het hele lichaam is het gevolg.



De osteopatische behandeling

Osteopathie is altijd gericht op het lichaam als totaal. In het onderzoek wordt een analyse opgesteld van alle organen die hun beweeglijkheid hebben verloren.

In de behandeling zullen die organen worden gecorrigeerd en op die manier krijgt het zelfregulerend vermogen weer de vrijheid het lichaam te herstellen.

Bij problemen met zwanger worden zullen over het algemeen de volgende systemen bijzondere aandacht krijgen:



Baarmoeder

Eierstokken

De bijnieren

De dynamiek van de schedelbotten en schedelnaden

De intrinsieke dynamiek van het hersenweefsel (z.g.n. endocraniale spasmen)

Door het vrijmaken van onder andere deze structuren zullen de verschillende functies normaliseren en de omstandigheden om zwanger te worden optimaliseren.



Osteopathie is goed te combineren met regulier beleid en verhoogt in de meeste gevallen de slagingskans van reguliere behandelmogelijkheden. Met osteopathie kan beschadigd weefsel niet worden hersteld. Osteopathie stelt het lichaam instaat zijn eigen herstelvermogen optimaal te benutten. Als een schade dusdanig is dat het regeneratievermogen van het lichaam te kort schiet (denk bijvoorbeeld aan sclerose van de eileiders) kan daar ook met osteopathie geen verandering in gebracht worden. Bij zwangerschapproblemen is dit vaak een reden waarom de behandeling niet effectief is.



Wilt u meer weten informatie over osteopathie of heeft u vragen, gaat u dan naar:

http://www.osteopathie.nl
http://www.osteopathie-movere.com

Hoi Juudje,



Ik wilde je even bedanken voor het neerzetten van deze uitgebreide informatie over osteopathie en zwangerschap.

Ik loop er al een tijdje over te denken om ook eens een osteopaat te bezoeken, maar wist er nog te weinig vanaf. Jouw info heeft me wel de doorslag gegeven dit maar eens te gaan doen.

Ik gun mezelf nog de kans tot eind dit jaar om “gewoon” zwanger te worden, maar lukt dit niet ga ik hier volgend jaar werk van maken.

Ik heb nl vorig jaar 3 miskramen kort op elkaar gehad waarvan de laatste een bbz. Nu proberen we al zo’n maand of 8 weer zwanger te worden, maar tevergeefs. De gyn zegt dat er niets mis is met mij en stuurt me weer weg, maar zelf heb ik het gevoel dat er “iets” niet klopt, na de bbz voelt alles anders dan ervoor. Dus wie weet …



Heb jij zelf trouwens ervaring met osteopatie of zijn er dames die er baat bij hebben gehad ? Dan hoor ik het gaag !



Groetjes!

Deetje

Deetje



ik ben nu zelf ook bij een osteopaat. Ik ben er een keer geweest. Bij mij zal het zwanger worden meoilijk gaan omdat ze een ernstige vorm van endometriose hebben ontdekt. Via hoorde ik ook weer van de osteopaat, hij kan niks garanderen maar het is voor gekomen dat mensen met een bepaalde klacht kwamen en terloops vertelde dat het zwanger worden niet wilde lukken. Die na een aantal behandelingen of het jaar daqarna zwanger werden.



Wij zijn nu bezig met iui, tweede poging net achter de rug, en dit vergoot hopelijk de kansen. Volgens de osteopaat zit er heel veel spanning op mijn baarmoeder door de endo en daardoor wil er niks innestelen. Hij behandeld wel alleen tussen de menstruatie en de eisprong, hij wil niks doen na de eisprong.



ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben, heb je meer vragen hoor ik eht wel.

En wat houd zo’n behandeling dan in?

Hoihoi



Toevallig ben ik vorige week voor het eerst naar de osteopaat geweest.

Bagheera, bij mij heeft hij eerst gevraagd waarvoor ik kwam.

Daarna moest ik op een behandelbank gaan liggen (schoenen uittrekken). Hij heeft eerst mijn voeten vast gehouden en daarna is hij naast me komen zitten.

Hij legde zijn handen op mijn buik en onder mijn rug.

Hij geeft zelf aan dat hij met mijn lichaam en organen meebeweegt :eh: Dat snap ik zelf ook nog niet helemaal, maar misschien ga ik er nog wel iets van merken.

Hij is dik een half uur bezig geweest, ook in mijn nek en schouders.

Hij constateerde vnl veel spanningen in mijn onderbuik en nek. Hij gaat zich daar ook op richten en hopelijk kan hij ervoor zorgen dat ik minder pijn ga krijgen tijdens de menses en zal ik goed reageren op de IVF-behandeling.



Ik moet over 2 weken terugkomen en dan gaat hij weer verder.

Ben ook heel benieuwd wat het allemaal gaat brengen…

Moet zeggen dat de behandeling heerlijk rustgevend was!! Ik was helemaal ontspannen toen ik naar buiten liep, beetje wazig zelfs…



Oja en een vriendin van mij heeft er ook zeker baat bij gehad. Ze was binnen 2 behandelingen zwanger (of het nu toeval is of niet, ik geloof het wel)

En daarbij werken osteopaten ook met babies en zij kunnen zelf toch nog geen invloed hebben op hun geloof in de behandelingen…

Ik vind het wel wat!!



Liefs Nicje :-*

Nicje inderdaad bij mij ging de behandeling net zo, dezelfde plekken als bij jouw werden behandeld.



Bij mij behandelt hij niet tussen de periode van de eisprong en de menstruatie. Vooral rond mijn buik/baarmoeder en in mijn nek zit het heel vast. Ik ben nu twee keer geweest, deze week een iui wachten op de nod en dan ga ik weer erheen. Hopelijk niet natuurlijk.

Hoi Juudje,



Die periodes heb ik al maanden niet meer ivm hormoonspuiten, maar hopelijk kan hij het gewenste resultaat behalen (zwangerschap) voor ons allemaal :wink:

Voel jij ook iets, als hij bezig is?? Het leek even of ik het heel warm had. Maar kan ook verbeelding zijn, netals het gevoel in mijn buik tijdens de behandeling…heel raar…



Liefs Nicje :-*

Hoi Nicje



Het meest vreemde vond ik de pijn terwijl hij helemaal niet hard drukte bij mijn eierstokken in de buurt. Verder zijn het palliatieve behandelingen bij mijn nek en ruggenwervels. Tijdens de eerste behandeling is hij vooral bezig geweest met mijn buikgebied en ruggebied. De laatste behandeling merkte hij al duidelijk verschil bij mijn buik, het was al minder gespannen. Net daarvoor ben ik 10 dagen over tijd geweest na een iui behandeling en dacht de gyn toch dat er waarschijnlijk een bevruchting iets had plaatsgevonden. Bij mijn nek zit het heel vast en daar is hij de laatste keer lang mee bezig geweest, toen voelde het of ik op een luchtbed in het water lag. Daarna met rijden leek het of ik veel makkelijker mijn hoofd kon bewegen.



De behandeling zelf voel ik wel de warmte door mijn lichaam gaan.

Hoi Juudje



Ik heb de 2de behandeling achter de rug.

Deze keer heeft hij vnl mijn nek gedaan. Hij voelde dat mijn buik minder gespannen was en hij voelde wel vooruitgang :slight_smile:

Ik ben weer bijna in slaap gevallen, wat is dit toch heerlijk!! :angel:

Ik had tintelende handen toen ik op mijn rug moest liggen en hij met mijn nek bezig was.

Ook had ik het weer warm in mijn lichaam en na de behandeling was ik weer heel moe, koud en heb de dag erop migraine gehad.

Drinkendrinkendrinken… toen ging het weer beter…



Ik lees trouwens weleens dat je ook inwendig behandeld kan worden, maar daar kan ik me niks bij voorstellen. En ik denk ook niet dat ik hem dat laat doen. :eh:

Mijn osteopaat is nogal een cute mannetje, die laat ik toch niet inwendig behandelen?!? Zou me geen houding weten te geven denk ik.

Gelukkig zijn de gyn’s die ik tot nog toe gehad ben, maar een beetje rare mannetjes…iig geen knappe kerels hahaha :lol:



Liefs Nicje :-*

Grappig bij mij net zo, tweede behandling ook vooral mijn nek. Derde iui is ook niet gelukt dus volgende week voor de derde keer ben benieuwd.

Ik heb vorige week mijn eerste behandeling gekregen bij de osteopaat.

Pfff toen het afgelopen was, was ik erg duizelig en ontzettend moe !

Blijkbaar worden de klachten eerst erger voor het beter wordt…



Hier werd gewerkt op m’n nek ( ook effe schrikken bij het kraken ), m’n buik en m’n schedel.

Ik weet niet of ik erin ‘geloof’, maar kom, het kan ook geen kwaad hé



Donderdag alweer de volgende behandeling.

Ik ga 13 maart naar de Osteopaath. Wij zijn nu 1,5 jaar tevergeefs aan het klussen. Heb wel twee miskramen gehad vorig jaar. Ik ga ook vooral naar hem toe omdat ik uit die dip wil waar ik al die tijd na de laatste miskraam inzit!! Hopenlijk kan hij ook wat doen aan het zwanger worden…



Zijn er nog meer mensen met ervaring met de Osteopaath? Nog tips die ik de 13e mee kan nemen?

Jammer dat er hier niet meer gepost is, ben wel benieuwd naar meer ervaringen.



Ik ben afgelopen dinsdag voor de eerste keer bij de osteopaat geweest en hij heeft me nieuwe moed gegeven.

Ik ging erheen omdat ik altijd last heb van mijn darmen, dan weer een week niet naar de wc, dan weer diarree, ik ga eigenlijk nooit normaal. En natuurlijk omdat we nog steeds niet zwanger zijn.



Ik moet mijn eten aanpassen (geen melkproducten, geen suiker, zoveel mogelijk gluten, gist en tarwe vrij) zodat mijn darmen rustiger worden en dat werkt weer door naar mijn lever, schildklier en hormonen. Bij mijn volgende afspraak op 18 april heeft hij een behandelplan opgesteld. Mijn man gaat volgende week ook langs hij wilde hem ook onderzoeken. Tevens wil hij dat mijn man gaat stoppen met roken, dat zou ik ook wel fijn vinden :slight_smile:



Ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen die bij de osteopaat zijn geweest of lopen.

Ben nu ook verschillende keren bij een osteophaat geweest, een vrouwelijke. Dus het is nu afwachten wat er gebeurt ivm het zwanger worden. Ben telkens 1 keer in de maand geweest. Net nadat mijn menstruatie begonnen was. Dan zit je aan het begin van je cyclus en kan de behandeling optimaal werken. We hebben nu een afspraak voor over een paar maanden om te kijken of mijn lichaam (buik) nog steeds goed reageert en alles nog goed “beweeglijk” is. Naar aanleiding daarvan gaat ze kijken of er nog een behandeling nodig is. Hopelijk kan ik de eerstvolgende afspraak al afzeggen :shifty:

@Miepel wrote:

Ben nu ook verschillende keren bij een osteophaat geweest, een vrouwelijke. Dus het is nu afwachten wat er gebeurt ivm het zwanger worden. Ben telkens 1 keer in de maand geweest. Net nadat mijn menstruatie begonnen was. Dan zit je aan het begin van je cyclus en kan de behandeling optimaal werken. We hebben nu een afspraak voor over een paar maanden om te kijken of mijn lichaam (buik) nog steeds goed reageert en alles nog goed “beweeglijk” is. Naar aanleiding daarvan gaat ze kijken of er nog een behandeling nodig is. Hopelijk kan ik de eerstvolgende afspraak al afzeggen :shifty:




Ik kreeg geen melding dat je had gereageerd, raar dacht echt dat ik dat aan had gezet :oops:



Ik hoop ook dat je de eerstvolgende afspraak kan afzeggen :pray:



Heb jij ook iets aan je eetpatroon moeten veranderen? Ik moet dat omdat ik ook last heb van slecht naar de wc gaan en dat kan de problemen veroorzaken in mijn hormonen. Of heeft ze alleen je buik behandeld?

We hebben het nog niet gehad over mijn cyclus maar dat zal de volgende keer wel gebeuren, hij wilde eerst kijken of het anders eten wat met mijn darmen zou doen. Maar ik ga het hem zeker even aangeven om het net na mijn menstruatie te doen.

Heb inderdaad ook een lijst met voedingsmiddelen meegekregen wat goed is om te eten. Eerlijk gezegd hou ik me er niet zo strikt aan :oops: en het meeste wat er opstaat aten we toch al. Heb verder geen last van de stoelgang ofzo, al zat er volgens haar wel wat spanning op een bepaald stuk darm, was het nou en dikke darm of de dunne? :think: Weet het niet meer. Maar dat heeft ze behandeld en daarna was het het veel beter.

Hallo dames,



Ben erg benieuwd naar jullie vorderingen bij de osteopaat. Ik ga morgenochtend voor het eerst, in eerste instantie voor mijn rug- en darm klachten, maar na wat verdieping op het internet denk ik dat ik het uitblijven van een zwangerschap ook ga aankaarten.



Wij hebben vorig jaar een MK gehad, en mijn cycli zijn zeer onregelmatig. Volgens de gyn geen reden tot ongerustheid, maar ik weet het niet…

Denk zeker dat als je cyclus onregelmatig is osteopathie voor je kan helpen. Om alles weer in balans te krijgen zeg maar. Tenminste, dat denk ik zo :think: