ORS oplossen in flesvoeding

Hoi,



Ivm een virus geven wij Isa ORS. De arts zei dat we dit in de flesvoeding konden oplossen dmv 50% voeding en 50% ors (in het geval van Isa 3 scheppen nutrilon en de helft van een zakje ors). Nu lees ik in de bijsluiter dat je nooit de ors in de flesvoeding mag oplossen en altijd in liever teveel water dan te weinig…



Nu geef ik Isa inmiddels weer gewoon 180 cc met 6 scheppen en een half zakje ors.



Wie weet de reden waarom je de ORS niet in de flesvoeding mag oplossen en waarom dit in een ruime hoeveelheid water moet?

Omdat het een zou/suikertoplossing is denk ik en de smaak van de melk kan veranderen waardoor de baby ook de gewone melk niet meer drinkt.



Wij moesten ors inderdaad oplossen in water, 1 zakje op 500 ml.

En dan is de normale ‘onderhoudshoeveelheid’ per kilo lichaamsgewicht 10 ml. Als een kind uitgedroogd is meer ml per kilo, staat op het pakje.

Ik ben een beetje bang dat je arts het niet helemaal snapt inderdaad, zo’n zakje gaat in een halve liter water en geef je náást de voeding.

gewoon het flesje met ors oplossing in de buurt laten staan en wanneer je kindje het pikt steeds slokjes naar binnen smokkelen.

Niet de smaak van je melkvoeding veranderen, dat kan desastreuse gevolgen hebben (lees: kindje die de fles niet meer lust of zo)

Ik ben hier ff aan het nadenken geweest maar kan niet bedenken waarom ors niet in voeding zou mogen medisch gezien.



Dat de voeding anders smaakt en dat het voor de termijn drink consequenties zou kunnen hebben lijkt me aannemelijk.



Hoe de arts het bedacht heeft om een half zakje ors door een fles te doen begrijp ik niet helemaal. :think:



Ik zou daar ook per direct vanaf stappen, je zou haar flesjes wat kleiner kunnen maken en haar wat vaker een klein flesje geven zodat haar vocht wat verdeeld wordt over de dag.



En daarnaast elk uur ors geven volgens de bijsluiter.



En als je het niet vertrouwd je huisarts ff bellen!! :-*

Wat dus vreemd is dat zowel de kinderarts, mijn huisarts en de apotheker hebben gezegd:



3 scheppen voeding, de helft van de ors (volgens bijsluiter oplossen in 200 ml water, dus 100 ml ors erbij) en dat geven.



Ik heb nu weer gewone flessen gegeven en ik geef de ors voor de normale fles… Gelukkig gaat het al wat beter nu, maar ik blijf het raar vinden…



Bedankt voor jullie reacties!!!

Ik heb deze discussie eens met iemand hier op het forum gevoerd. :mrgreen: Zij zei namelijk dat je het kon mengen en ik had hetzelfde als jij in de bijsluiter gelezen, dus dacht dat het niet door elkaar mocht. Ik heb er lang over zitten denken en mijn conclusie was dat je ORS niet op mag lossen in flesvoeding, maar wel opgeloste ORS toe mag voegen aan flesvoeding. Geen idee of het klopt, maar het zou kunnen natuurlijk als je puur afgaat op wat er gezegd wordt/er in de bijsluiter staat.



Als je twijfelt zou ik het gewoon voor de fles blijven geven. Of de arts nog een keer bellen om te vragen wat die precies bedoelde.

wij hebben juist geen voeding gegeven, maar alleen ors… maar zoals nienke het er neerzet… zo lees ik het ook.

De bedoeling van ORS is dat je het makkelijk binnen houdt en dus niet uitdroogt. Met voeding erdoor is de kans wrs groter dat het er snel weer uit komt. :think:

Mij is ooit verteld dat je ORS niet mag mengen

Dit in verband met de werking ervan , als je het zou mengen dan gaat de werking deels verloren

@Nienke123 wrote:

Ik heb deze discussie eens met iemand hier op het forum gevoerd. :mrgreen: Zij zei namelijk dat je het kon mengen en ik had hetzelfde als jij in de bijsluiter gelezen, dus dacht dat het niet door elkaar mocht. Ik heb er lang over zitten denken en mijn conclusie was dat je ORS niet op mag lossen in flesvoeding, maar wel opgeloste ORS toe mag voegen aan flesvoeding. Geen idee of het klopt, maar het zou kunnen natuurlijk als je puur afgaat op wat er gezegd wordt/er in de bijsluiter staat.



Als je twijfelt zou ik het gewoon voor de fles blijven geven. Of de arts nog een keer bellen om te vragen wat die precies bedoelde.




Kan me niet herrineren dat we een echte discussie daar over voerde, maar die persoon was ik :mrgreen:



Het staat in de bijsluiter van niet maar Ors mag je en kun je wel mengen met babyvoeding, en al helemaal als het je door drie verschillende artsen wordt geadviseerd.

En in jou geval is dat dus net zo als dat in mijn geval was.

Onze zoon kreeg in het ziekenhuis ook ors+babyvoeding eerst door de sonde daarna per flesje.

Eenmaal uit het ziekenhuis moesten we daarmee nog een tijdje door gaan



Ook toen ik zelf nog als vpk op o.a de kinderafdeling werkte gaven we kinderen de combinatie van ORS + babyvoeding.



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=86237&highlight=ors

thanx!!! :-* het drinken gaat helaas nog steeds niet goed… diarree is wel redelijk weg… het spugen helaas nog niet… verder slaapt ze veel, maar als ze wakker is, is ze wel alert en vrolijk…