Orchidee (verzorging)

Heb er 2 gekocht, maar vroeg me af hoeveel water ze nodig hebben. Heb wel gezocht op google, maar kan niet vinden hoeveel water ze nodig hebben. Ze kunnen namelijk niet tegen natte wortels, en 1 x per week water. Maar hoeveel water geven jullie ?



Een half plastic bekertje ofzo ?

Gewoon 1x/week enkele min. onder de kraan met stromend water steken en goed laten uitlekken :thumbup: .

Verwaarlozen :mrgreen:



Ik heb ze nu al ruim een jaar in bloei, staan op de vensterbank boven de verwarming. In een pot met hydrokorrels onderin zodat er geen water blijft staan in het voetbed van de orchidee.



Verder geef ik 1 keer in de 2 a 3 weken een scheutje water, echt niet teveel water geven!

om onduidelijke redenen kreeg ik voor mijn verjaardag een boek over de verzorging van die plant. Wil je hem hebben?

@lydia wrote:

om onduidelijke redenen kreeg ik voor mijn verjaardag een boek over de verzorging van die plant. Wil je hem hebben?
:lol:

@Bietje wrote:

@lydia wrote:
om onduidelijke redenen kreeg ik voor mijn verjaardag een boek over de verzorging van die plant. Wil je hem hebben?
:lol:




:lol: :lol:

Wij zetten hem één keer per week een kwartiertje in de -met water gevulde- spoelbak, zodat de grond zich kan verzadigen met water.

Daarna goed laten uitlekken.



Ik hoor Rob Verlinden altijd zeggen: je moet ze dompelen.

Dus dat doen we hier dan ook en dat werkt :thumbup:

wat onder in de pot laten staan is fataal iig.

maaruh verpotten jullie die dingen weleens. Ik had weleens gehoord dat dit moest als uitgebloeid maar er ontstaan telkens van die nieuwe takken met knoppen. dus laat ik het maar zo staan.

Iedere week 1 borrelglaasje water

ik ben een drama met orchideen, terwijl ik ze wel erg mooi vind, dus de laatste is verbannen naar de vuilnisbak.

nog een tip, een (schuur) sponsje onder in de pot, zo staan de wortels nooit in het water (mits je dus niet veel teveel geeft 8) ) maar is er wel reserve tegen uitdrogen (bij te sterke uitdroging vallen de bloemen eraf)



succes ermee!



en verpotten hoeft pas als er echt geen ruimte meer is in de pot, een orchidee staat graag klem in z’n pot, dus dan niet meer dan 1 maat groter een liefst in een doorzichtige pot, de wortels hebben licht (en zuurstof, dus speciale potgrond) nodig. (niet verpotten tijdens de bloei, dan ben je de bloemen kwijt)



gr Louwina

okay nu weet ik dus wat ik verkeerd heb gedaan… :oops:



Tegen mij zeiden ze 1x in de mnd water geven…dacht zal maar genoeg geven… :oops:

Ik geef ook altijd ongeveer 1 keer per maand water. En dan op het schaaltje zodat de plant het zelf opzuigt.

Ik kreeg als tipo van een kweeker om een satestokje bij in de pot te zetten. Zolang deze nog een beetje vochtig is hoef je de plant geen water te geven. Ik had de orchideeen prachtig aan het bloeien totdat de buurvrouw de planten water gaf toen we op vakantie waren. I.p.v. ongeveer 1 keer per 3 weken water hebben ze toen 1 keer per week water gehad en dat hebben ze niet overleefd.

Ik denk dat ik maar kies om de orchidee 1 x per week in een bakje met water te zetten, en dan een paar minuut of 5 laat staan en dan goed laten uitlekken.



Lees namelijk nergens op internet dat je de plant eens per maand water moet geven.

Ik doe er helemaal niets aan. Ik ben geen plantenwonder, en vergeet ze vaak water te geven. Af en toe geef ik hem een scheut water (ja, gewoon over de wortels). Op een gegeven moment waren alle bloemen eraf, stonden er nog een paar stokjes. Ik wilde hem weggooien, maar liet hem toch nog even staan… en tot mijn stomme verbazing staat hij nou weer volop in bloei. Taaie rakkers blijkbaar, dat ze zelfs mijn vermogen tot het verzieken van allerhande flora weerstaan :mrgreen:

@Jenni wrote:

Ik doe er helemaal niets aan. Ik ben geen plantenwonder, en vergeet ze vaak water te geven. Af en toe geef ik hem een scheut water (ja, gewoon over de wortels). Op een gegeven moment waren alle bloemen eraf, stonden er nog een paar stokjes. Ik wilde hem weggooien, maar liet hem toch nog even staan… en tot mijn stomme verbazing staat hij nou weer volop in bloei. Taaie rakkers blijkbaar, dat ze zelfs mijn vermogen tot het verzieken van allerhande flora weerstaan :mrgreen:




Ik heb weleens gehoord dat als de bloemen eraf vallen je ze moet laten staan en helemaal niks meer moet geven, dan denk ie dat ie dood gaat en dan maakt ie nieuwe bloemen, vertelde iemand mij van het tuincentrum :mrgreen:

@juulisjuul wrote:

@Jenni wrote:
Ik doe er helemaal niets aan. Ik ben geen plantenwonder, en vergeet ze vaak water te geven. Af en toe geef ik hem een scheut water (ja, gewoon over de wortels). Op een gegeven moment waren alle bloemen eraf, stonden er nog een paar stokjes. Ik wilde hem weggooien, maar liet hem toch nog even staan… en tot mijn stomme verbazing staat hij nou weer volop in bloei. Taaie rakkers blijkbaar, dat ze zelfs mijn vermogen tot het verzieken van allerhande flora weerstaan :mrgreen:




Ik heb weleens gehoord dat als de bloemen eraf vallen je ze moet laten staan en helemaal niks meer moet geven, dan denk ie dat ie dood gaat en dan maakt ie nieuwe bloemen, vertelde iemand mij van het tuincentrum :mrgreen:




dat ga ik dan ook eens doen…