Ik zie een beetje tegen de vakantie op en ik hoop dat er hier tips zijn! Onze jongste slaapt al 2,5 jaar tot max 4/5 uur. We hebben met hoop op verbetering toch een vakantie geboek met vouwwagen. Vorig jaar hadden we een huisje om diezelfde vroege peuter enigszins de camping niet te laten verstoren. Nu leek het een aantal weken beter, half 6 en was oudste er niet meer wakker van. Helaas zijn we nu terug bij af en is het weer zo vroeg. Ik heb melantonine liggen, die neem ik sowiezo mee. Vorig jaar pakte ze het vakantieritme ook niet opm al ging ze later, ze werd toch vroeg wakker. Maar ik vraag me echt af, hoe ga ik dit doen? Hoe zorg ik dat oudste wel langer kan slapen en dat niet de hele camping al om 4/5 uur door ons wakker is??? En de hele dag last van vermoeide mopperende kids… Ze liggen in een deels gescheiden cabinebed, of oudste gaat onder ons en jongste apart, maar dat weet ik dus nog niet. Ik heb er gewoon al bijna geen zin meer in zo… ik heb zelfs al bijna overwogen om de vakantie te cancelen, maar dit probleem speelt al langdurig en zal niet snel overgaan, dus anders kunnen we niets meer ondernemen.
Iemand tips???
Gewoon gaan genieten hoor!
Ik zou haar uitleggen dat t nog nacht is, ze nog niet mag opstaan en heel stil moet zijn. En als noodoplossing als dat niet meer werkt een cdspeler met luisterboek, leg je dr naast je kanje zelf ook nog wat doezelen. Desnoods ipad met filmpje.
hier niet zo vroeg wakker, maar thuis echt wel vroeg, vind ik dan.
mijn ervaring is; op vakantie lekker de hele dag buitenlucht, (wrs) later in bed vanwege te warm etc; is de volgende ochtend langer slapen dan je gewend bent…
als de mogelijkheid er is evt raampjes/ kinderslaapzijde tent goed donker maken scheelt mss ook nog wel qua ochtendlicht.
fijne vakantie!
o lees net dat je ervaring van vorige vakantie helaas anders was, hmmm.
das jammer.
verder helaas geen tips…
Tja…
Ik vind zelf kamperen is nu eenmaal accepteren dat je tussen tentdoek staat met allerlei kindjes, de 1 huilt midden in de nacht om papa of mama, de ander is 's ochtends vroeg wakker, de ander droomt naar enz.
Ik heb al zo vaak kindjes horen huilen, soms wel complete kampeerpaden of velden verder. Dus een deel zit hem ook in loslaten hoor.
Ze is bijna 3, dus je kan heus al wel wat afspraken maken… mama accepteert dat je vroeg wakker word, maar dan gaan we samen moeite doen om stil te zijn zodat de andere mensen nog kunnen slapen. Wat wil je zelf doen? kunnen we kijken of dat kan? nouja zoiets en dan idd zorgen voor een paar speelgoedjes, een boekje, bij jullie liggen nog of iets. En ik heb zelf jaren vouwwagen gekampeerd maar heb je niet een onderslaapcabine die onder de bedplank kan? Voor je oudste? Dat scheelt al een hoop vaak.
Mies en Peet zijn hier ook standaard om 5.00 uur wakker, ze weten beide dat wij dat een idiote tijd vinden en ze er niet uit mogen. Maar wakker worden rond die tijd, tja, dat is gewoon hun bioritme. Mies gaat spelen met zijn treintjes in bed en moet dan soms nog even tot “zachtjes doen, we willen je niet horen!” gemaand worden en Peet gaat duckies lezen, maar die is al bijna 7 natuurlijk.
Bedoel maar zo… als het haar bio ritme is, doe je er niets aan en dan houd het gewoon aan. (peet is altijd al zo vroeg wakker) Kun je er maar beter trachten je weg in te vinden… don’t fight it;-) En echt, mensen op een camping tolereren meer, dikke kans dat er andere mama’s zijn met soortgelijke zorgen. :hug:
Ik weet het nog van Stijn twee jaar geleden. Liep ik om 05:30 rondjes met m over de camping en soms kon ik m nog in slaap wiegen op een soort grote schommel en ging ik er zelf naast liggen. Ik vond t zo erg en een drama! Maarja, dat heb je op de camping… Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen om de vakantie te cancellen… Ik zou dat zelf ook willen en misschien wel doen. Ik heb eigenlijk geen advies maar sterkte en hopelijk toch een leuk vakantie!
Maar worden jullie kinderen dan ook niet rustig als ze bijvoorbeel even bij jullie mogen liggen dan? Of als ze bijvoorbeeld op de I-pad even een spelletje of dingetje mogen doen?
Ik vind 2 jaar en 7 maanden nou niet echt een leeftijd dat ze nog helemaal vol onbegrip zitten… er valt in zekere maten wel mee te redeneren…
Dat vroege wakker zijn herken ik dus wel, maar daar dan tegenop zien, dan denk ik… wat doet je kind dan dat je er tegenop ziet dan… veel meer dan mee gaan in zo’n absurd bio ritme kan je denk ik niet. Dus zoeken naar manieren om de dag rustiger te laten starten en niet proberen dat ritme op te rekken is denk ik de enige mogelijkheid.
No way dat ik een vakantie erom zou cancellen…
Puur uit ervaring weet ik ook dat MIJN stress ervan een rol speelt in het in stand houden. Toen Peet nog heel jong was kon ik ook opzien tegen gehuil… mijn hartslag vloog omhoog en ik zat me al ver voor het moment op te winden over de mogelijkheid dat hij kon gaan huilen… maar die paniek voelt je kind ook he. Zelf kalm blijven en accepteren dat je kind nu eenmaal is zo het is scheelt al de helft. Ben jij ontspannen, dan is dat ook de energie die je uitstraalt en overgeeft aan je kind.
:-*
Onze vakantie 3 jaar geleden. Met nze dochter van 9 maanden en zoon op vakantie met de tent. Dochterlief werd elke dag eerder wakker, op een gegeven moment liepen we om 4.30 rondjes buiten de camping met haar om haa stil te houden. Echt een ramp dus uit wanhoop eerder vertrokken naar huis. Daar konden we haar gewoon laten mopperen,spelen enz zonder andere mensen te storen. Want ja, ik lees wel dat je het naast je neer oet leggen maar ik schaamde me tegenover alle andere mensen die er last van hadden.
Maar jouw dochterje is idd al een stuk ouder, hoe doen jullie het thuis? Mag ze gelijk haar bed uit? Staan jullie ook op? Misschien idd met een dvdtje rustighouden in de vroege morgen?
Maar als jij al zo opziet tegen de vakantie, is het dan wel vakantie voor jullie? Kan je dan niet beter thuis vakantie houden en daguitstapjes gaan doen?
Thanks,
Cell, ik voel me iets beter door jouw idee dat alle moeders problems hebben
En ja het is wel vakantie voor ons, maar omdat het laatste tijd zoveel beter ging zag ik het wel zitten. Thuis moet ze in bed blijven tot 7. Dat geeft soms geschreeuw, maar vaak wat op en neer geloop en meestal probeert z enog te slapen maar kan het niet, speelt of leest wat tot de koek op is. Tuurlijk zet ik een dvd’tje ofzo in en kan ik haar echt wel vertellen dat ze stil moet zijn enzo. Dat lukt allemaal wel. Als ze thusi terug moet krijg ik heel erg protest, dat ga ik op vakantie wel proberen, maar als ze echt gaat schreeuwen dan maar pappen en nathouden voor die 2 weken, pakken we daarna de regels wat dat betreft wel weer op. Voel me anders idd rot naar andere mensen. Wat het humeur betreft vind ik het ook niet zo leuk, ze is dan gewoon niet gezellig, als ze oudste steeds wakker maakt die dus ook niet meer en dat vind ik wel jammer. Ik ga maar gewoon vakantieritme invoeren en hopen dat ze daarin meegaat en anders zien we het wel. Zie er iets minder tegenop nu! Ik ga er niet voor thuis blijven, desnoods gaan we eerder terug als het echt heel erg wordt. Probeer maar een beetje go with te flow, kan idd niets afdwingen. Gelukkig snapt ze idd wel heel veel.
Cell, wat zul jij moe zijn??? Als beide kids altijd zo vroeg zijn van de 4?
We zijn juni 2010 gaan kamperen met een tunneltent in Spanje.
Luc en Stan sliepen toen erg slecht door kno-klachten en maagklachten, waren 's avond al onrustig en werden 's nachts regelmatig huilend wakker.
Volgens mij brachten we ze rond 20.00 naar bed, maar waar ze vaak nog een uur aan het dollen in hun campingbedjes (ze stonden naast elkaar in een slaapcabine) en werden 's nachts zeker 2 tot 6 keer per persoon wakker.
Achteraf was het misschien geen goed plan geweest om te kamperen met jonge kids (waarvan er 2 slecht sliepen) maar het was ook wel fijn om er gewoon even uit te zijn. Overdag was het wel leuk, gingen we naar de speeltuin of het strand, op visite bij mijn schoonouders (stonden op dezelfde camping) en we hebben dus ook wel genoten.
Ook wij hoorden regelmatig andere kindjes huilen, volgens heb je dat altijd op een camping, tenten en caravans zijn gewoon gehorig. Ik zou me er niet teveel van aantrekken en gewoon gaan. Wie weet valt het mee, dan heb je toch een leuke vakantie gehad. En valt het niet mee, volgend jaar dan hopelijk beter.
Valt mee hoor… de jongens zijn om 5 uur wakker… ik kan heel goed naar beneden lopen, even plassen (ik word tegenwoordig ook gewoon 5 uur wakker om te plassen) dan zeg ik streng "prima dat jullie wakker zijn, maar het is 5 uur, 6.30 mogen jullie naar beneden en klopt mama op de deur, tot die tijd wil ik jullie in elk geval niet horen… en dan ga ik weer terug mijn bed in en slaap echt gewoon nog lekker anderhalf uur… Dat weer herinslapen en nog even een uurtje pakken is dan weer iets wat IK me heb aangewend.
Het gaat goed… ze spelen, soms vergeten ze stil te zijn en maken ze suus ook wakker, maar dat is echt zelden.
Als ik dan om 6.30 kom, dan heeft Mies meestal al zijn treintjes in bed… hahahaha
Ik weet echt niet beter en kan bovendien zelf wel toe met 6 uurtjes slaap… ga altijd tegen 23.00 uur naar bed.