Opwarmen moedermelk, klopt dit wel?

Even een stukje van de site van voedingscentrum:

Opwarmen

Moedermelk kan worden opgewarmd in een flessenwarmer, de magnetron of ‘au bain marie’ in een pannetje met warm water. Hierbij is het belangrijk dat de melk niet warmer wordt dan 30-35 ?C. Dit is een goede drinktemperatuur. Afgekolfde melk verliest beschermende stoffen bij temperaturen boven 50 ?C.

Voor een gelijkmatige verwarming in de magnetron is het belangrijk de melk halverwege te schudden en dit nogmaals te doen als de melk op temperatuur is. Dit voorkomt onnodig verlies van beschermende stoffen. Hoe lang een fles met moedermelk voor het opwarmen in de magnetron moet, is afhankelijk van de hoeveelheid melk en het vermogen van de magnetron. Een globale richtlijn is een fles met 100 ml circa 30 seconden te verwarmen bij een vermogen van 600 Watt.

Controleer altijd de temperatuur van de melk met een druppeltje op de binnenkant van je pols.

:think: Ik dacht dat de magnetron uit den boze was?

in mijn huis wel…

èèèèèècht geen moedermelk in de magnetron! :naughty:

Ik heb ooit gelezen dat antroposofen vinden dat door de magnetische straling ‘het wezen’ van de melk verandert en dit is niet goed voor het kindje. Ik vind het niet lekker klinken en doe het uit voorzichtigheid niet. Pannetje heet water werkt prima :thumbup:

Ik heb het wel heel vaak gedaan hoor. Zeker als ie midden in de nacht kwam, dan ging ik echt geen 6 minuten op de warmer wachten :hand: . Gewoon snel 45 sec in de magnetron. Ik had altijd begrepen dat de afweerstoffen in de magnetron verloren gaan. Maar verder zal het echt niet schadelijk zijn lijkt mij.

dat die afweerstoffen verloren zouden gaan is, wat mij vorig jaar is verteld, achterhaald… Als je het op laag vermogen niet te warm opwarmt, en tussendoor voorzichtig roert zou het goed moeten gaan. Ik heb het echter ook nooit gedaan, bij Lucas mocht die melk nog niet in de magnetron, dus nu ook niet…

vorig jaar mocht het niet, dit jaar wel en volgend jaar weer niet.

Of zo iets.

Ik deed het niet of amper, maar gebruikte de flessenwarmer, maar goed vorig jaar mocht eht ook niet :wink:

Maar wat zou er dan slecht aan zijn :think:

Op bv.com wordt hierover uitleg gegeven: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/opwarmen-van-moedermelk.html .

ik doe het altijd in kokend heet water, gewoon uit de hete kraan, een miuutje erin, en vaak ishet dan al warm!

ik heb ook altijd gehoord dat dat niet mag :think:

Dus ik doe het ook maar niet, ik gebruik een flessenwarmer, een pannetje vind ik zo lastig vooral om de juiste temp. te krijgen.