opwarmen en bewaren van moedermelk

hallo,

mijn zoontje van bijna 4 weken krijgt bv.

Om een beetje te wennen wil ik hem binnenkort graag een keertje afgekolfde melk in een flesje geven.

Mijn vraag is, hoe lang duurt het om de melk op te warmen in een pannetje? En hoe doe je dat? moet het een pannetje zijn met heet, maar niet kokend water? En heb je het pannetje dan op het gas? Zet je het flesje erin met iets erop zodat het flesje niet omhoog drijft?

En hoe bewaren jullie de melk in de vriezer? Iemand nog tips? (in ijsblokje zakjes of flesjes of bakjes, of zakjes?)

De eerste keer flesje, geef je dan direct volledige voeding, of eerst een beetje bv 20 cc in de fles en vervolgens de borst?

Alvast bedankt,

hoe lang het opwarmen duurt hangt natuurlijk af van de hoeveelheid, ik ga eerst maar uit van een voeding van 100 cc.

bewaren van moedermelk: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/bewaren_van_moedermelk.html

opwarmen: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/opwarmen_van_moedermelk.html

Heb je daar iets aan?

Oh, en ik zou voor de zekerheid even wachten tot hij 6 weken oud is, om tepel-speenverwarring te voorkomen. Om te oefenen zou ik beginnen met een klein beetje, zonde van je melk als hij het niet wil drinken uit een flesje :wink:

Als ik melk opwarm voor Daan, dan pak ik gewoon heet water uit de kraan, in een bakje, tot op het zelfde niveau dat als er in de fles zit, zo kan de fles niet gaan kantelen of drijven. Dat laat ik dan zo even staan, tot het naar mijn gevoel net iets warmer is dan dat mijn handen voelen, snappie?.. Ik zet het verder helemaal niet op het vuur ofzo, is helemaal niet nodig, ik heb gemerkt dat bv vrij snel de temperatuur van het omgevende water aanneemt. Invriezen, sja, dat doe ik niet zo vaak , maar ik vries meestal voor een hoeveelheid voeding in een flesje in… vind ik net zo makkelijk als ijsblokjes… Dit omdat Daan niet zo vaak een flesje krijgt…

Zoals Biebels al zegt, zou ik ook wachten tot de 6 weken… en dan gewoon eerst een klein beetje proberen, voor je hem aan de borst legt… (anders heeft ie geen honger en drinkt ie toch nie)…

Biebels: 6 weken wachten? :shock:

Ik heb toen Kimberly 6 dagen oud was al afgekolft en papa de fles laten geven. Kimberly heeft er geen moeite mee gehad.

Maar over het opwarmen: ik warm het meestal in de flessewarmer op, maar als ik het in een pannetje doe, dan laat ik het water niet te heet worden en ik doe net zoveel water in de pan tot het net zo hoog staat als de melk in het flesje.

Ik kreeg trouwens de eerste keer maar 20 ml gekolft en dat heeft mijn man dus gegeven.

Daarna had Kimberly vrij snel weer honger en toen heb ik ze weer aangelegd.

@Bagheera wrote:

Biebels: 6 weken wachten? :shock:

Ja, dat is wel het algemeen geldende advies. Je wil niet het risico lopen dat ze daarna minder aan de borst gaan drinken toch? Fijn dat het bij jou goed gegaan is.

Ik heb Dana toen wel meteen een volledige voeding (ook zo’n 100 cc) in de fles gegeven, mijn vriend gaf het flesje. Ging er zonder problemen in, gewoon op het moment dat het ‘etenstijd’ was. Over het opwarmen kan ik niks zeggen, want ik doe het altijd met een flessenwarmer.

hi,

ik vries de voeding in van die bakjes in. de meeste vinden het geloof ik makkelijker (en is misschien ook wel beter ivm het regelen van de hoeveelheid) in ijsblokzakjes. ik weet nu echter hoeveel Noah ongeveer drinkt dus vind ik het geen probleem om het op die manier in te vriezen.

ik heb Noah na ongeveer 3 weken voor het eerst een flesje (volledige voeding) gegeven, maar dat kwam ook omdat ik toen nog met tepelhoedjes voedde en er dus weinig kans was op enige verwarring. Richtlijn als je kindje de flesvoeding accepteerd is 150 ml per kg lichaamsgewicht : door het aantal voedingen per dag.

succes :wink:

kunnen flesjes ook in de diepvries? bijv. als je er genoeg hebt? of anders van die speciale medela flesjes? vroeg het me af…

groetjes,

Louise

Mijn Avent flessen zet ik altijd in de diepvries.

Over die 6 weken: Leonie heeft een verkeerde drinktechniek overgehouden aan de fles en de tepelhoedjes. Daardoor nam/neemt ze maar een klein gedeelte van de borst in haar mond, wat weer voor te weinig stimulatie zorgt, en dus minder melk. We hebben ons beide daar nu op aangepast (en ik heb gelukkig eelt op mijn tepels gekregen :shock: ), maar het was niet fijn! Het wil natuurlijk niet zeggen dat dit altijd gebeurt als je vroeger begint met de fles, maar het kan wel.

hallo,

bedankt voor de reacties! alex heeft nu 2 keer een flesje gehad. ik had ongeveer 20 cc gekolfd en dat gegeven toen hij honger kreeg. Daarna met de borst nagevoed. dit ging prima. hij pakte het flesje direct en dronk het zo leeg!

Vandaag proberen we een hele voeding, 100 cc.